Har du styr på, hvordan Business Central hjælper dig med de nye EU-momsregler?

Af: Dennis Kamper Schumacher, Dynamics Consultant, Abakion
» Dennis på Linkedin

Det er nok ikke gået nogens næse forbi, at der er kommet nye regler for EU-salg uden moms pr. 1. januar 2020. Men måske er det gået din næse forbi, hvordan du kan sikre at du overholder reglerne med din Business Central?

Jeg har samlet tre råd så du kan handle proaktivt og undgå momsregistreringer ved salg af varer.

  1. Brug din Business Central til at kontrollere, at din kundes CVR-nummer er momsregistreret: Det er supervigtigt at verificere, at dine kunders momsnumre er gyldige. Ellers risikerer du at blive pålagt at skulle betale salgsmoms.
     
    Den gode nyhed er, at den funktion du skal bruge til det, altid har ligget i Business Central. Så hvad skal du gøre?
     
    På dit debitorkort skal du skrive din kundes momsnummer ind. Så kan Business Central dykke ned i EU’s database, og se, om din kundes momsnummer er gyldigt eller ej, samt se, hvilket selskab, der har det momsnummer, hvilken adresse det tilhører, og meget mere.
     
    Det er supersmart at bruge din Business Central til at kontrollere, at du har de samme data, som der er registreret i EU’s database.
  2. Brug lokationer i Business Central til at holde styr på dine lageraftaler: har du lager hos en udenlandsk kunde, som du selv ejer? Så er det supervigtigt at du rådfører dig med din revisor, eller en momsekspert ift. din konkrete situation.
     
    Du kan nemlig bruge Business Central til at holde styr på dine varer – som jo stadig er ejet af dig, så længe de ikke er blevet bippet ud af din kundes kasseapparat. Det har din kunde nemlig fuld råderet til, og derfor er det vigtigt at have styr på reglerne ift. din konkrete situation, så du undgår en momsregistrering i det land, du har dit lager i.
     
    Gør du det ikke rigtigt… ja, så kan det godt ende med noget værre bøvl.
  3. Brug din Business Central til at sætte leveringscertifikater op: Hvis du skal levere en vare til et EU-land uden moms, så skal du kunne dokumentere, at de varer du har solgt, er blevet transporteret til et land, inden for EU.
     
    Reglen har været der længe, men der er kommet et øget dokumentationskrav om, at når din vare er afsendt, så skal du kunne dokumentere det i form af to ikke-modstridende dokumenter som viser, at transporten er foregået. Og ikke nok med det… så skal dokumenterne være fra to uafhængige parter.
     
    Det kan Business Central faktisk hjælpe dig med at holde overblik over. Den har funktionalitet til at lave lister over, hvilke kunder du mangler certifikat på, samt lægge certifikater ved hver gang du sender en vare afsted.
     
    Gør du det ikke, kan du blive pålagt at betale salgsmoms, hvis SKAT kommer og laver kontrol, og de ikke kan finde det i dokumentationen. Det betyder 25% oveni alt det du har solgt i EU, og det kan komme til at koste dig rigtig mange penge.
     
    Derudover kan du bruge din Business Central til nemt at få overblik over dit EU-salg så du hurtigt kan se, hvad der er med eller uden moms. Blot søg på EU-salg i din Business Central, så viser den en rapport af EU-salg fordelt på land og CVR-nummer med beløb for vare- og ydelsessalg samt trekantshandel.