I denne video laver Lauritz en demo af tre praktiske tips, som kan effektivisere dit daglige arbejde i Business Central.
- Tilpasning af tiles: Fremhæv vigtige køindikatorer med farver som rød eller gul for at gøre det lettere for brugere at spotte, når handling er nødvendig.
- Effektiv navigation: Brug tastaturgenveje som Ctrl + Alt + F1 for hurtigt at finde specifik information, som nettovægt, på varesider.Bonus: Søg på tværs af virksomhedens data med Alt + Q for hurtigt at finde relevante fakturaer. Med denne funktion kan du få en oversigt over alle de bogførte salgsfakturaer og bogførte købsfakturaer, hvor den pågældende vare indgår.
- Live validering af data: Aktivér “datakontrol” for at få fejlmeldinger i realtid, mens du opretter salgsordrer, så du undgår fejl.
Her kan du læse Lauritzs forklaring af, hvad du kan se i videoen:
Hej og velkommen til dagens video.
I dag vil jeg gerne vise tre små tips til, hvordan du kan gøre din dagligdag i Business Central lidt lettere.
Lad os kigge på det.
Tip nr. 1
Så, vi starter faktisk allerede på forsiden i Business Central. Der har vi de her tiles, som vi kalder det, som viser information.
Dem har vi faktisk mulighed for at tilpasse.
Og med det mener jeg, at f.eks. købsordre her, hvis jeg gerne vil vise til min bruger i systemet, at 14 altså er lidt for mange købsordner at have liggende og vente.
Så kan vi søge efter kø, og så har vi den her funktion, der hedder konfigurér ”køindikatorer”.
Når vi trykker på den, så kommer vi ind på den her side, hvor vi får et overblik over alle de her tiles. Og her har vi købsordrerne.
Måden jeg så indikerer til min bruger, at 14 altså er lidt for mange at have liggende, det er, at vi sætter en grænse her på 10 og vælger ugunstig her.
Så vi trykker her, så kan vi se, at den bliver rød, for at den springer i øjnene for brugerne.
Vi kan også vælge andre funktioner herinde. For eksempel, hvis den røde farve er lidt for voldsom, så kan vi vælge tvetydig, og så bliver det i stedet bare en gul streg, som indikerer her på købsordren, at der er noget, man skal forholde sig til.
Det var først et lille trick.
Tip nr. 2
Nu kommer tip nummer to, og her skal vi ind på en vare.
Vi finder en tilfældig vare, og her kan vi bruge tastaturgenvejen Ctrl + Alt + F1.
Det åbner et vindue herude.
Der er relativt mange informationer her på en vareside, så det jeg kan bruge det her vindue herude til, det er, hvis jeg for eksempel gerne vil finde nettovægten på en vare relativt hurtigt, uden at skulle have at scrolle igennem hele den her side, så kan jeg søge herude.
Det foregår godt nok på engelsk, men hvis jeg gerne vil finde nettovægten, så gør jeg det, at jeg søger på vægt, og simpelthen bare klikker på den.
Så hopper jeg ned og der indikeres med en orange boks, hvor den er på siden.Det var et lille trick til varesiden.
Bonus trick
Noget andet, jeg også kan gøre inde på varekortet, det er, hvis jeg trykker alt + Q, så har jeg den her funktion, der hedder søg i virksomhedens data.
Når jeg trykker på den, så får jeg en oversigt over alle de bogførte salgsfrakturer og bogførte købsfrakturer, hvor den her vare indgår ,og hvis jeg så trykker på sådan en, så hopper Business Central ind på den valgte salgsfaktura.
Så det er altså et lille trick til, hvordan man kan finde alle de fakturer, hvor ens vare indgår.
Det var så tip nummer to.
Det kan også bruges på andre steder end varekortet. Det var bare et hurtigt eksempel, jeg viste her.
Tip nr. 3
Nu hopper vi videre til tip nummer tre.
Det tredje tip, der skal vi ind på en side, der hedder manuel opsætning i Business Central.
Den her side viser alle opsætningssider, der er i Business Central.
Så jeg kan fx gå ind og kigge på postnummeropsætning eller valutaopsætning.
Og så kan jeg også gå ind under finansopsætning. For her er der faktisk også et lille tip.
Der findes den her funktion der hedder ”Aktiver datakontrollen”. Den slår vi til.
Så skal vi også lige slå den til på brugerniveau. Det gør man ved at hoppe ind på en eksisterende salgsordre.
Så får man den her meddelelse begyndt at validere data i dokumenter, mens du arbejder. Der trykker vi aktiver denne for mig, og når vi så laver en ny, så validerer Business Central dataen, jeg taster ind live.
Det vil sige, at vi har sådan en lille fejl-boks her, og hvis jeg så lige vælger en debitor til at starte med, så kan vi se herude, at Business Central brokker sig.
Der er intet at bogføre, fordi dokumentet ikke indeholder et antal eller beløb.
Så når vi så vælger en vare og så vælger jeg et antal, så stopper Business Central med at brokke sig igen.
Og det er ligesom en funktion til at holde en i hånden undervejs, når man laver sådan en salgsordre for eksempel, så man undgår potentielle fejl.
Det var så de tre tips, jeg gerne ville vise jer i dag.
Tak fordi I så med.