Gry er en af vores passionerede medarbejdere hos Abakion

Abakion er en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Abakion er Danmarks 6. bedste it-arbejdsplads 2017

Vi kan igen glæde os over en god placering blandt Danmark bedste it-arbejdspladser. Denne gang blev det til et 6. plads.

Det er ved at være en årelang tradition, at vi ligger i top-10, og det er naturligvis glædeligt, men det betyder på ingen måde at vi tager lettere på opgaven.

Vi ved, at Abakions vigtigste ressource er medarbejderne, og derfor er det vigtigt for os at skabe rammer, der kan motivere den enkelte til at bidrage med innovation og vækst til vores forretning.

Det gør vi bl.a. med en fleksibilitetsordning, der tilgodeser medarbejdernes forskellige livsfaser, men også ved have en strategi om at være med forrest i it-udviklingen.

Den kombination giver os en god arbejdsplads med tilfredse medarbejdere, og det er vi stolte af.

Abakion er en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Abakion blandt Danmarks bedste arbejdspladser

Great Place to Work Danmark

Abakion har deltaget i Great Place To Works årlige tilfredshedsundersøgelse siden 2007. Vi er stolte over at have kunnet placere os blandt Danmarks top 6 bedste it-arbejdspladser alle gange:

2017: 6. bedste it-arbejdsplads
2016: 3. bedste it-arbejdsplads
2015: 3. bedste it-arbejdsplads
2014: 6. bedste it-arbejdsplads
2013: Specialprisen for Livsbalance & 4. bedste it-arbejdsplads
2012: 2. plads + Nomineret til Specialpris for Livsbalance
2011: 3. plads
2010: 4. plads
2009: 5. plads
2008: 2. plads
2007: 5. plads

Medio 2016 har vi endda modtaget en placering som nr. 42 på listen over Europas bedste små og mellemstore arbejdspladser.

Vinder af Specialpris for Livsbalance

I 2010 modtog Abakion Socialministeriets balancepris for små og mellemstore virksomheder. Prisen blev overrakt af finansminister Claus Hjort Frederiksen, der begrundede dommerkomitéens valg med ordene:

”Abakion er en virksomhed, der formår at sætte en ny dagsorden i konsulentbranchen. Virksomheden har formuleret et værdisæt, der sætter rammerne for, at medarbejderne kan balancere familie- og arbejdsliv og har samtidig opnået flotte resultater”.

Livsbalanceprisen er efterfølgende blevet en del af Great Place To Work som “Specialprisen for Livsbalance”.

Vi vil have en god arbejdsplads

“Vi sætter en stor ære i at have en god arbejdsplads. Det er der en grund til.”

“Abakion blev skabt af en udbrydergruppe fra et traditionelt konsulenthus i år 2000. Udbryderne oplevede, at den daværende arbejdsplads havde størst fokus på indtjening uden at se konsulenterne som hele mennesker.”

“Derfor var ledergruppens fokus fra starten at skabe en god arbejdsplads ud fra ledelsesteorien om, at motiverede medarbejdere skaber de bedste resultater.”

Maja Bavngaard

Maja Bavngaard
HR & Communications Manager

Arbejdskulturen i Abakion

Vi går op i arbejdskulturen i Abakion.
Det er ikke bare noget, der bliver snakket om blandt lederne og skrevet ned i en medarbejderhåndbog.
Det er 5 leveregler, som vi alle sammen følger hver dag.

Læs dem og tænk over, hvordan vores leveregler passer med dit verdensbillede:

  • Vi handler med udgangspunkt i Abakions værdier.
     
  • Vi tilstræber, at vi ikke arbejder mere end normtiden på et år, og vi stiler ikke efter en overarbejdskultur. Vi arbejder i stedet med en høj grad af gensidig fleksibilitet.
     
  • Vores konsulenter er vores vigtigste ressource, og dem ønsker vi at passe godt på. Vi giver fem ugers ferie + 10 dages feriefridage til vores medarbejdere. Det er vigtigt at lade op.
     
  • En konsulent forventes i gennemsnit at fakturere 115 timer på en måned, men i praksis sætter man selv sine faktureringsmål hver måned. Med udgangspunkt i 115 timer til fakturering har alle medarbejdere 50 timer til uddannelse, administration og eksperimenter i kreativitet.
     
  • Vi har ikke faste skriveborde, da det ville være spild af ressourcer. Det er derfor kun administrative medarbejdere, der har deres eget skrivebord. Andre finder nemt et ledigt bord og slår sig ned. Det er computeren og det, man har i sin taske, der gør, at man kan arbejde.

Læs om Abakions kultur

It-virksomhed
med tøjdyr

“Det hele handler om at skabe et godt arbejdsklima, hvor folk føler sig trygge og godt tilpas”

Magisterbladet
Læs artiklen
 

Livet ombord
Abakion

Et HR-portræt af Abakions HR-& Kommunikations-ansvarlige, Maja Bavngaard.

Magasinet HR-chefen
Læs artiklen
 

Skil det ad og få det til at hænge sammen

Abakion har fokus på balance mellem arbejdsliv- og familieliv.
Direktøren fortæller her hvordan.

Computerworlds Magasin
Læs artiklen
 

Mødre har det
bedst på deltid

Kvinder skal ikke konkurrere på samme vilkår som mænd, mener ledelsen i to virksomheder.

Politiken
Læs artiklen

Mød dine nye kolleger

Vores konsulenter arbejder med høj grad af fleksibilitet
– det giver mulighed for at balancere arbejdsliv og familieliv.

Mød graduaten

Othman Abo Salah

Bachelorgrad i IT fra Syrien
I Danmark siden september 2014
Fuldtid

Othman er Graduate hos Abakion

Jeg startede som praktikant og fik derefter et læringsforløb i rollen som graduate. Abakion Academy er et 12 måneders læringsforløb for nyuddannede,”

At arbejde som graduate i Abakion Academy

Jeg startede i Abakion som praktikant i rollen som Integration Specialist, og blev derefter gradudate i Abakion Academy. Jeg får nu kendskab til flere områder, og har derfor fået tildelt to ”wingman”, som er mine primære samarbejdspartnere, der har til opgave at oplære mig. Abakion Academy er et 12 måneders læringsforløb for nyuddannede, Til at understøtte min udvikling, fårjeg ekstern undervisning, hvor jeg bliver undervist i Microsoft Dynamics NAV som vi kan bruge i praksis bagefter.

Arbejdsopgaver

  • Udviklingsopgaver
  • Tekniske integrationsopgaver
  • Sparring og problemløsning med ”wingman”
  • Test af funktioner”

En typisk dag i Abakion

Graduate forløbet er tilrettelagt på den måde, at jeg følger min ”wingman”, derfor er min dag meget præget af min ”wingman”, og den kan ligeledes se ud på mange forskellige måder. Det kan være integrations- og udviklingsopgaver på Navokat og Supply Chain eller test af funktioner. Jeg følger min ”wingman”, så jeg bliver klædt ordentligt på til tiden efter Abakion Academy.

Hvad gør Abakion til et godt sted at være?

Abakion har givet mig mulighed for at komme ind i en dansk virksomhed, og udvikle mine kompetencer. Jeg deltog i en Velkomstfesten for flygtninge i Forum, hvor Abakion deltog som virksomhed. Jeg har en IT baggrund, og derfor søgte jeg en IT-virksomhed. Jeg gav Abakion mit CV, hvor jeg derefter blev indkaldt til samtale, kort tid efter startede jeg som praktikant. Abakion er et godt sted at være, fordi der er plads til alle typer mennesker. Jeg er utrolig glad og overvældet over at Abakion nu har givet mig mulighed for at udvikle mig endnu mere i rollen som graduate.

Abakion er en fantastisk virksomhed med en hel speciel kultur, hvor alle hjælper og støtter hinanden – jeg ved at jeg altid har en kollega, som er klar til at hjælpe. Det er en virksomhed med søde kolleger, som er meget fleksible i form af at give sig tid til at hjælpe andre selvom de selv sidder med andre arbejdsopgaver, der er altid fuld forståelse for spørgsmål. Derudover giver Abakion tid og mulighed for at man kan prøve ting af, så man i sidste ende kan finde sin rette hylde. I Abakion er der et virkelig godt fællesskab, og alle tager imod en, derudover er der mere fokus på læring frem for fakturering, hvilket jeg synes er rigtig godt. Som graduate, er du hele tiden holdt i hånd af din ”wingman”, som du ofte evaluerer med, så alle får noget ud af forløbet. Abakion accepterer at man er ny, og derfor er det ok at spørge. Det er fedt at have mulighed for at prøve ens interesser af.

Vigtige karaktertræk for at være en graduate

I rollen som graduate er vigtige karaktertræk at være tålmodig og motiveret. Det tager tid at lære nye ting, og derfor skal man have tålmodig, da der er mange vinkler på et økonomisystem som NAV. I led med dette, skal man have motivation for at lære – har man ingen motivation, så hverken udvikler man sine kompetencer eller lærer yderligere.

Derudover er et vigtigt karaktertræk at man kan samarbejde med andre mennesker, da vi i Abakion hjælper, lærer og sparrer med hinanden, så vi sammen kan udvikle og blive bedre til vores arbejde.

Mød den grønne konsulent

Christina Fausbøll

Cand.Merc.IT i IT-management & Business, CBS
Tidligere fuldtid, nu 33 timer, 1 barn

Christina er Graduate hos Abakion

Mit graduate forløb lærte mig meget, men det vigtigste for mig var, at jeg fandt min rette hylde med product management.”

At arbejde som grøn konsulent i Abakion

Jeg startede i Abakion under det såkaldte Abakion Academy, hvilket jeg startede 1. februar og afsluttede i december , og derefter blev jeg grøn konsulent fra januar. Mit graduate forløb lærte mig meget, men det vigtigste for mig var, at jeg fandt min rette hylde med product management. Her kan jeg benytte mine kompetencer fuldt ud. I takt med et løbende skift fra graduate til grøn konsulent har min rolle været under ændring ved at jeg har fået større ansvarsområder, og jeg har fået lov til at stå på egne ben, hvilket har resulteret i, at min stilling er blevet yderligere specifik, så den passer bedre til mine interesser.

Abakion oplærer konsulenter ved at kaste dem på dybt vand, og derfor får man også hurtigt tildelt ansvar, hvilket man lærer utrolig meget af. At være grøn konsulent i Abakion er en gradvis udvikling, og derfor stiger forventningerne også efterhånden som man har været ansat. Jeg har nu mine egne opgaver, og under graduate-forløbet fulgte jeg min mentor både på arbejdspladsen, og ved kundebesøg. Hvor jeg tidligere var observerende, er jeg nu deltagende på opgaver.

Den største ændring ved skiftet fra graduate til grøn konsulent har været, at jeg står på egne ben, opgaverne er blevet mere komplekse og jeg har fået et større ansvarsområde, hvilket er med til at videreudvikle mine kompetencer.

Derudover er det vigtigt at pointere, at selvom man får tildelt store ansvarsområder, så er Abakion en virksomhed, hvor alle hjælper hinanden. Som grøn konsulent er jeg ikke ny, men jeg er en del af hele virksomheden, hvor jeg har mulighed for at sparre med kollegaer eller spørge min chef til råds, hvilket er rigtig rart. Vi er en virksomhed, der hjælper hinanden uanset, hvor travlt vi har, og som grøn konsulent er man værdsat ligeså meget som alle andre. I rollen er man stadig grøn, og derved er det utrolig vigtigt at have god sparring og opbakning fra sine kollegaer, hvilket vi i Abakion er meget gode til.

Arbejdsopgaver

  • Produktledelse på Dynamic Reports
  • Test af Dynamic Reports
  • Kundedemoer
  • Brugervejledninger
  • Kundesupport og kundeprojekter
  • Koordination med kolleger og kunder

Opgaver, der giver en grøn konsulent ild i øjnene

Det, der giver mig som grøn konsulent ild i øjnene er at være med til at præge et produkts funktionalitet, og herunder dokumentere og teste Dynamic Reports til det virker, så kunden og kollegaer kan få glæde af det jeg laver. Jeg har et meget stort ansvar, hvor jeg får lov til at sætte mit præg i måden, hvorpå opgaven skal løses, hvilket betyder rigtig meget, da det er fedt at kunne løse kundens problemer ud fra egne erfaringer og kompetencer.

En typisk dag i Abakion

I min rolle som grøn konsulent er dagene meget varierede. Mine dage består typisk af at jeg bliver kontaktet af kunder, der enten har problemer eller spørgsmål til produktet og dermed har jeg ansvaret for at få det til at fungere. Dette gør jeg ud fra kundens ønsker, og derefter koordinerer jeg med vores udviklere, så de får det mest optimale produkt. Når udviklerne har gjort deres arbejde, tester jeg den nye udvikling og får det dokumenteret. Det handler for mig om at forstå, hvad det er kunden specifikt sidder og kæmper med for derefter at bruge min viden og erfaring til at optimere og effektivere i deres forretning. Som grøn konsulent handler det altså om at forstå kundens behov for derefter at designe løsninger.

En typisk dag i Abakion som grøn konsulent består derfor af generel kundesupport i form af mails og telefonopkald, jeg laver demoer ud fra de færdigheder jeg har og jeg faciliterer workshops for kunden ved at koordinere denne med mine kollegaer, så kunden får det bedste udbytte. Jeg har aldrig en dag med de samme opgaver i Abakion, hvilket jeg rigtig godt kan lide.

Hvad gør Abakion til et godt sted at være?

Abakion er et godt sted at være, da det ikke er en konkurrencepræget arbejdsplads, men snare en arbejdsplads, hvor vi hjælper og spare med hinanden for at alle har en god dag. Derudover er Abakion en virksomhed, der skaber plads til udvikling blandt deres medarbejdere, eksempelvis hvis jeg ønsker at udvikle mig på flere områder, så giver Abakion plads og prøver at komme efterspørgslen til livs. Det er en behagelig virksomhed at arbejde i, da Abakion også giver deres medarbejdere mulighed for at gå på deltid, hvilket jeg har valgt at gøre. Abakion har en klar work-life balance, hvilket jeg virkelig sætter pris på. Abakion har levet op til alle mine forventninger, fordi vi har fået lov til at prøve mange ting af inden vi fandt vores rette hylde. Vi har fået den støtte, som vi har haft behov for. Vi har alle travlt, men alle er søde, hjælpsomme og alle er villige til at hjælpe undervejs.
Abakion er en virksomhed med fantastiske kollegaer og en hel speciel kultur, hvor alle hjælper hinanden, samt har man som medarbejder medbestemmelse, frihed under ansvar og der er fokus på det hele menneske.

Vigtige karaktertræk for at være en grøn konsulent

I Abakion har vi alle typer, og som grøn konsulent er der plads til både at være introvert og ekstrovert, da det kommer an på den rolle man sidder i. I forbindelse med product management er et vigtigt karaktertræk, at man skal være struktureret og have et godt overblik, da man har mange bolde i luften i løbet af en hverdag, samt skal man have interesse for at teste og dokumentere.

Man skal være omstillingsparat, da man kan være i daglig kontakt med kunder, der har flere forskellige opgaver, der skal løses. Derfor skal man være klar til en hverdag, der er meget varieret, og man skal dermed kunne omstille sig. Derudover er det godt at have empati for andre mennesker, at have evnen til at videreformidle information, at kunne lytte til kunderne om deres behov og arbejde problemløsende, da det er kundens problem, der er i centrum.

Mød forretningskonsulenten

Marianne Windekilde

Roskilde Handelsskole
Fuldtid, 3 Børn

Christina er Graduate hos Abakion

“For at kunne yde den bedste kundeoplevelse indebærer mit arbejde også en del brobrygning mellem kunden, vores egne implementeringskonsulenter og udvikleren. Her er det min opgave at være det formidlende element, der sørger for, at alle taler det samme sprog, så der ikke opstår misforståelser undervejs.”

At arbejde som forretningskonsulent i Abakion

Mit arbejde består primært i at opretholde et godt samspil med vores kunder. Jeg har specialiseret mig i den advokatløsning, vi tilbyder, og det er min opgave at forstå og imødekomme kundernes behov, så vi kan tilbyde dem den bedst mulige løsning. For at kunne tilbyde den rette service og den rette løsning er det essentielt, at jeg kontinuerligt tilbyder kunden den nødvendige rådgivning og sparing så kunden føler sig i trygge hænder. Alle forretningskonsulenter har en form for specialviden indenfor den forretningsløsning, vi tilbyder.

For at kunne yde den bedste kundeoplevelse indebærer mit arbejde også en del brobrygning mellem kunden, vores egne implementeringskonsulenter og udvikleren. Her er det min opgave, at være det formidlende element der sørger for, at alle taler det samme sprog, så der ikke opstår misforståelser undervejs.

Arbejdsopgaver

  • Kommunikation, sparring og rådgivning
  • Sætte nye kunder i drift
  • Arrangere undervisning og udarbejde manualer
  • Formidling

En typisk dag i Abakion

Min dag afhænger meget af vores kunder og deres dagsorden. Kundens behov er min første prioritet og jeg bruger derfor meget af min arbejdsdag på at være i dialog med kunden for at kunne imødekomme nogle af de udfordringer, der kan opstå undervejs i processen. Selvom vi i min afdeling er gode til at skabe et overblik over ugentlige deadlines, vil der altid være mulighed for at planen kan ændres, hvis der opstår noget uventet hos en af kunderne.

Opgaver, der giver en forretningskonsulent ild i øjnene

Jeg synes det er fantastisk at få lov til at starte de helt store projekter op. Det giver mig ild i øjnene at kunne være en del af processen fra start til slut, særligt fordi jeg får et langt større indblik i alle de bagvedliggende processer på kundeniveau og på produktniveau. Indblikket er ikke alene med til at styrke min egen udvikling, men er også med til, at jeg kan få kunden sikkert i mål.

Jeg får særligt ild i øjnene, hvis jeg med vores løsninger kan sørge for, at kundens arbejdsdag bliver lettere. Jeg ved selv, hvor tidskrævende og komplicerede nogle løsninger er, og synes derfor det er skønt, at vi med vores løsninger kan løse nogle af de irritationer og udfordringer kunderne kan sidde med.

Hvad gør Abakion til et godt sted at være?

I Abakion er der plads til alle typer, og dine kolleger respekterer dit arbejde og dit arbejdsområde. Der er en uudtalt enighed om, at alle er ligeværdige og en stor forståelse for, at vi er afhængige af hinandens arbejdsindsats for at kunne levere den bedste løsning til kunden. Denne indbyrdes forståelse er med til at stemningen altid er god, tonen er sober og at der hersker en ’alle hjælper alle’-mentalitet. Jeg vil faktisk beskrive Abakion som en familie, hvor alle taler pænt til hinanden og altid bakker hinanden op på tværs af titel og anciennitet. Abakions mange sociale arrangementer både med og uden partner er desuden helt unikke og noget jeg aldrig har oplevet før, det er skønt at være et sted, hvor der sættes pris på medarbejderne.

Vigtige karaktertræk for at blive forretningskonsulent

Et vigtigt karaktertræk som forretningskonsulent er din evne til at lytte. Det er yderst vigtigt, at du er god til forstå, hvad kunden prøver at fortælle dig, så du kan imødekomme kundens behov og udfordringer. Et andet vigtigt element i arbejdet som forretningskonsulent er din evne til at kunne følge op på kunden. Du skal med andre ord tage kunden i hånden og løbende sørge for, at kunden får de nødvendige informationer under hele processen.

Hvilke udviklingsmuligheder ser du for dig i fremtiden

Særligt vores større projekter er med til at udvikle mine kompetencer, både i forhold til den generelle viden om vores produkt, men også i forhold til håndteringen af kunden.

Derudover er vi i Abakion supergode til at videndele internt, hvilket betyder, at jeg ofte bliver introduceret for ny relevant viden gennem mine kolleger. I Abakion har vi derudover også de nyeste løsninger, hvilket betyder, at jeg er nød til hele tiden at holde mig opdateret for at kunne give kunden den bedste rådgivning.

Mød implementeringskonsulenten

Christian Møller

Produktionsingeniør, DTU
Fuldtid, 1 barn

Christian er implementeringskonsulent hos Abakion

“Jeg sidder helst ude hos kunden for at kunne løse opgaven bedst muligt. Jeg laver ofte opsætningssopgaver, hvor jeg samtidig rådgiver kunden omkring de forskellige løsninger”

Typiske arbejdsopgaver som NAV-konsulent

En typisk arbejdsopgave er en NAV udviklingsopgave, som består i en kundespecifik tilretning eller en rettelse til et Abakion standard produkt (fx vores lagerløsning). Jeg sidder helst ude hos kunden for at løse opgaven bedst mulig, og på den måde kunne kommunikere med kunden. Jeg rådgiver evt. omkring de forskellige løsninger og tilvalg vi har til produktet. Hvis der er noget der mangler i NAV, som kunden gerne vil have, løser jeg dette vha. kode, hvis ellers det giver mening for kunden.

Ud over det, er en af mine arbejdsopgaver også, at koordinere min og mine kollegers tid. Hvis min kunde har brug for hjælp til noget som rækker ud over mine kompetencer, hiver jeg fat i en kollega som hjælper til. Hvis der ellers er brug for det, sidder jeg engang imellem som back-end og koder.

Arbejdsopgaver

  • Udviklingsopgaver
  • Kundekontakt- og dialog
  • Koordinering
  • Back-end
  • Opgradering af systemer

Opgaver der giver en NAV-konsulent ild i øjnene

Jeg elsker at arbejde med opgraderinger af systemer, inden for standardløsninger og ”best practice”. At gå i dybden med et problem, for at finde den bedste løsning er ideel når man er så nysgerrig som mig. Det er en fantastisk følelse at få lavet den helt rigtige løsning til kunden.

For mig handler det om gensidigt respekt og sparring når man arbejder sammen, man får også altid det bedste resultat når man sidder sammen og kigger på problemet. Derudover er jeg altid nysgerrig på den nyeste teknologi.

At arbejde som NAV-konsulent med udviklere og forretningskonsulenter

Min rolle ligger faktisk lidt imellem udvikleren og forretningskonsulentens. Jeg kan både programmere og hjælpe med en opgave omkring salg og indkøb. På den måde kan jeg varetage nogle brede opgaver.

Det sjoveste ved at arbejde sammen med de andre, er nok at vi alligevel har nogle forskellige briller på, hvis man kan sige det sådan. Vi har alle sammen et lidt anderledes syn på tingene, hvilket kun gør det sjovt, da vi på den måde kan dele ideer og forslag. Faglig sparring er utroligt vigtigt at have når man samarbejder.

Vigtige karaktertræk for at blive NAV-konsulent

Du skal være klar på at have mange bolde i luften. Da jeg ofte varetager et bredt spektrum af opgaver, er det vigtigt at kunne følge op på dem alle og bringe dem til dørs. Dog skal man også huske at acceptere at man ikke er supermand, og ikke kan håndtere alt i verden.

Du skal være god til at kommunikere med andre folk, da jeg eksempelvis møder alt fra finansdirektører til lagermænd, derfor skal man altid kunne tilpasse sig andre. Dermed er det også vigtigt at være pligtopfyldende til en vis grad, man har nemlig et ansvar over for sine kolleger men også over for kunden.

Forretningsforståelse er også en god ting at have, det er nemlig vigtigt når man skal kunne forstå kunden på bedst mulig vis. Villigheden til at lære er også vigtig. Man møder nye mennesker hele tiden og teknologien udvikler sig hele tiden. Derfor er det vigtigt at have lysten og drivkraften til at lære nye ting.

Mød forretningsarkitekten

Lars Nørrevang

Civilingeniør, DTU
Fuldtid, 2 Børn

Lars er forretningskonsulent hos Abakion

“Forretningsarkitekten arbejder som rolle på projektets overordnede niveau. Jeg skal som forretningsarkitekt kunne gennemskue, hvad kunden i virkeligheden har brug for, og hvilke personer der i kundens organisation skal kontaktes for, at dette kan lade sig gøre.”

At arbejde som forretningsarkitekt i Abakion

Som forretningsarkitekt i Abakion har jeg det store overblik i forbindelse med et givent projekt. På baggrund af kundens forretning er det min opgave at udarbejde analyser og processer, der har til formål at hjælpe vores konsulenter og udviklere med at udføre deres arbejde. Jeg skal som forretningsarkitekt kunne gennemskue, hvad kunden i virkeligheden har brug for og hvilke personer der i kundens organisation skal kontaktes for, at dette kan lade sig gøre.

Forretningsarkitekten er som rolle en generalist, og får i Abakion hjælp af forretningskonsulenterne, der er it-løsnings-specialister. Man kan sige, at forretningsarkitekten er en form for indretningsarkitekt, der skal hjælpe kunden med at ’flytte ind’ i it-løsningen – eller applikationen, som vi kalder det.

Arbejdsopgaver

  • Kortlægge og diagrammere kundens proces
  • Udarbejde en overordnet strategi
  • Kortlægge interessentern

En typisk dag i Abakion

En typisk dag i Abakion bærer præg af daglig dialog med mine kolleger. Forretningsarkitekten arbejder som rolle på projektets overordnede niveau, og der vil derfor ofte komme detaljeorienterede spørgsmål fra kolleger, som jeg skal kunne svare på. Hvis jeg ikke selv kan svare på spørgsmålene er det min opgave, at henvise til en anden, der kan. Meget af min dag går derfor med at kontrollerer og sørge for at den rigtige information kommer ud til de rigtige interessenter og at den givne information er valid og afstemt med kunden.

Min dag varierer meget og følger en skiftende dagsorden, der både afhænger af kundens behov for information og kollegers forskelligartede spørgsmål.

Opgaver der giver en forretningsarkitekt ild i øjnene

Dét, der giver forretningsarkitekten ild i øjnene, er særligt analysefasen. Jeg synes virkelig, det er interessant at komme ud til en kunde, kortlægge deres processer og derefter komme med forslag til fremtidige forbedringer og optimeringer af kundens nuværende processer. Det giver mig den fedeste følelse, når jeg kan sige til en kunde: ”hvis I nu gør sådan, så vil det kunne spare jer for så meget tid og så mange penge, vedligeholdelse og frustrationer”. Det med rent faktisk at kunne gøre kundens dagligdag en smule lettere er klart en af drivkræfterne i rollen som forretningsarkitekt.

Hvad gør Abakion til et godt sted at være?

Noget af det der gør Abakion til et godt sted at være er uden tvivl mine kolleger, der altid står klar med en hjælpende hånd. Vi har en helt særlig teamfølelse i Abakion, hvilket medfører at vi er gode til at løfte i flok. Vores stærke samarbejde og sammenhold betyder også at vi får det bedste ud af hinandens forskelligartede kompetencer, hvilket også er en af de vigtigste årsager til, at vi kan levere et godt resultat til kunden.

Vigtige karaktertræk for at blive forretningsarkitekt

Et vigtigt karaktertræk som forretningsarkitekt er din evne til at kommunikere og bevare overblikket. Det handler om at kunne se de store linjer, så detaljefolkene efterfølgende får en overskuelig spilleplade. Du skal som forretningsarkitekt stole på dig selv og dine egne evner, da man ofte befinder sig i en situation, hvor kunden ikke altid er enig. Du skal være en god menneskekender og kunne fornemme implicitte politiske agendaer hos kunden. Dette er en essentiel egenskab, da du ellers kan komme til at ’pleje’ den forkerte stakeholder.

Tålmodighed og robusthed er derudover andre essentielle karaktertræk.

Hvilke udviklingsmuligheder ser du for dig i fremtiden

Rollen som forretningsarkitekt er stadig forholdsvis ny i Abakion regi. Derfor vil der i fremtiden være en række naturlige udviklingsmuligheder. Jeg synes, det er fantastisk at jeg kan være med til at præge rollen for dermed at kunne forbedre den. Derudover kan jeg ligeledes være med til at sætte mit præg på hvordan rollen skal forstås i Abakion-regi.

Mød udvikleren & integrationsmanden

Bjørn Boeck

HD i IT & Økonomistyring,CBS
Diplomingeniør, ITU
Tidligere 30 timer, nu fuldtid, 4 Børn

Bjørn er udvikler & integrationskonsulent hos Abakion

“Jeg elsker at bygge ting. Man kan sammenligne mig med en håndværker, en teknisk håndværker”

Typiske arbejdsopgaver som udvikler

En af mine typiske arbejdsopgaver, er at integrere forskellige systemer. Det handler ofte om at to vidt forskellige systemer skal kunne fungere sammen.

Et klassisk eksempel på dette kunne være, at jeg har fået en opgave om en webshop der indeholder nogle forskellige varer. Disse varer skal hentes fra Dynamics NAV, og skal derefter vises på webshoppen. Herefter vil ordrerne ryge ind i Dynamics NAV. Dette er et samspil mellem to forskellige systemer.

En anden typisk arbejdsopgave er at fejlsøge på ting der ikke fungerer i systemerne.

Jeg ved at der er en fejl et sted, men jeg ved ikke præcist hvor henne. Man kan se det som nogle forskellige komponenter der udgør en kæde. Man fejlsøger ved at gå igennem denne kæde, og tjekke de forskellige komponenter for at finde frem til fejlen og rette den. Man analyserer selve systemet, og det er af en meget teknisk karakter.

Jeg er en håndværker, en teknisk håndværker. Jeg bygger nogle programmer fra bunden af, som skal bruges i et projekt. Ift. Programmering, arbejder jeg meget med.Net som bruges til at afvikle programmer, som ofte er skrevet i C#. Jeg arbejder også med Visual Studio hvor jeg koder.

Helt konkret, kan man sammenligne mig lidt med en mekaniker. Jeg bygger en bil som skal indeholde de rigtige dele for at kunne fungere. Når bilen er blevet bygget færdig, skal den vedligeholdes og repareres.

Arbejdsopgaver

  • Fejlsøgning i systemer
  • Programmering
  • Integrering af forskellige systemer
  • Facilitator: faglig sparring med kolleger
  • Dialog med forskellige typer af IT-professionelle

Opgaver der giver en udvikler ild i øjnene

Jeg elsker at bygge nye ting fra bunden af. Jeg er en ren og skær “hands-on” mand. Hvis jeg får et projekt hvor jeg selv må bestemme arkitekturen, så er min lykke gjort.

At nørde med troubleshooting står også højt på listen. Jeg elsker at gå i dybden med mit arbejde. Det kan være som at skulle finde en nål i en høstak, når man skal finde en fejl. Men det er spændende, for man ved aldrig hvad man kommer ud for. Dog er det også utroligt vigtigt at få et helikopterblik, for at kunne forstå problemet.

At arbejde som udvikler med NAV-konsulenter & forretningskonsulenter

Jeg er meget pragmatisk anlagt når jeg skal samarbejde med andre. Når vi får at vide, at der er en fejl i et system, så handler det først og fremmest om at få en forståelse for fejlen. Derefter går jeg direkte i gang med at fejlsøge.

Det sjove er, at noget jeg finder helt åbenlyst som udvikler, måske ikke er åbenlyst for en forretningskonsulent. Men det er utroligt spændende at se de forskellige vinkler som andre har til et problem, og endnu mere spændende at man hver især kan lære noget af hinanden. Det er helt fantastisk at vi kan løse noget i fællesskab.

Vigtige karaktertræk for at blive udvikler

Du skal elske konceptet ”hands-on”. Vi er håndværkere og vi bygger ting, og hvis noget slår fejl, så laver vi det om.

Du skal interessere dig for detaljerne. For når vi skal fejlsøge, kigger man hver eneste lille ting igennem. Man skal dermed også besidde en omgang tålmodighed.

Du skal selvfølgelig også have passionen for den tekniske del af arbejdet, for ellers kører man død i det ligesom med alt andet. Du skal også være omstillingsparat og nysgerrig. Den teknologiske udvikling vil altid fortsætte. Det der var The State of the Art for 10 år siden inden for IT, er det ikke i dag.

Mød Projektlederen

Martin Ljørring

Bachelor’s Degree, International Business Communication
Fuldtid, 2 Børn

Christian er implementeringskonsulent hos Abakion

“Som projektleder vil jeg mene, at det er helt essentielt at kunne kommunikere med mennesker på alle niveauer i en organisation – lige fra den almene medarbejder til CEO’en.”

At arbejde som projektleder i Abakion

Helt overordnet er det min opgave som projektleder i Abakion at hjælpe både kunder og kolleger bedst muligt gennem en given proces. Det er blandt andet min opgave at gennemskue, hvad kunden egentlig efterspørger for derved at kunne understøtte kundens behov. Derudover skal jeg sørge for at den givne proces forløber som den skal, så alle er tilfredse med det endelige produkt.

Arbejdsopgaver

  • Styre processen
  • Sørge for at alle leverer det, de skal
  • Kundekontakt og dialog

En typisk dag i Abakion

Min arbejdsdag er primært kundeafhængig, men præges også af en intern dagsorden. Jeg starter typisk morgenen med at udarbejde en plan for dagens opgaver og projekter, så jeg altid er sikker på at kunne nå i mål med en given opgave. Der kan på grund af interne og kunderelaterende udfordringer hurtigt dukke ting op, som jeg bliver nød til at tage mig af i stedet. Mine dage varierer derfor meget, men sådan synes jeg også helst det skal være – ellers bliver det kedeligt.

Opgaver giver en projektleder ild i øjnene

Dét, der giver mig ild i øjnene som projektleder er hele forandringsledelsesdelen. Jeg synes, det er fantastisk at kunne hjælpe en kunde igennem en svær proces. Kunden har fra start ofte en tendens til at negligere elementer i processen, der kan være udfordrende. Det skyldes, at vores kunder ofte kun gennemfører denne type projekter én gang og er derfor meget optimistiske i forhold til, hvor nemt det kommer til at gå og hvor nemt de ansatte tager imod noget nyt. Hvis jeg lykkes med at italesætte de udfordringer, som kan opstå undervejs så godt at kunden bliver opmærksom på det og tager sine forholdsregler, er det en skøn følelse.

Hvad gør Abakion til et godt sted at være?

I Abakion er der en helt unik fællesskabsånd, alle hjælper alle og der er en uudtalt enighed om, at alle er lige. Du kan regne med, at hvis du stiller et spørgsmål i plenum er der altid en af dine kolleger, der vil forsøge at hjælpe dig på bedste vis. I Abakion er der derudover en enorm opbakning og støtte fra ledelsen. Du skal selvfølgelig kunne begrunde, hvorfor du har handlet på en given måde, men hvis du kan det, er du sikker på at møde opbakning og støtte i forhold til din beslutning.

Vigtige karaktertræk for at blive projektleder

Af vigtige karaktertræk som projektleder vil jeg mene, at det er helt essentielt at kunne kommunikere med mennesker på alle niveauer i en organisation – lige fra den almene medarbejder til CEO’en. Derudover kræver stillingen som projektleder selvfølgelig også, at du har et godt overblik, er god til at koordinere, og at du har en god fornemmelse for struktur.

Hvilke udviklingsmuligheder ser du for dig i fremtiden

Noget af det jeg godt kan lide ved Abakion er åbenheden for, at man kan bevæge sig i den retning, man synes er spændende. Der er med andre ord mulighed for at skifte hylde, hvis man med tiden får lyst. Abakion bevæger sig derudover i en enormt positiv retning, der medfører at vi hele tiden udvikler os, bliver bedre og ændrer vores forretningsområder.