Abakion er din ekspert i Business Central

Hvis du er vant til at købe en ERP-licens og få konsulenter til at arbejde på løsningen og videreudvikle i hele løsningens levetid, så har vi en vigtig pointe til dig, for tiderne i ERP-branchen har ændret sig.

I dag handler ERP ikke kun om at understøtte processer effektivt. Det handler i høj grad også om at sørge for, at din virksomhed hele tiden er forandringsparat.

I Abakion vil vi gerne give dig i både pose og sæk. Vi giver dig forandrings­parathed – uden kompromis med proces­understøttelsen.

Forandringsparathed betyder, at du kan reagere hurtigt på nye markedsvilkår – og du kan øge din konkurrenceevne uden at blive begrænset af teknikken.

At være forandringsparat kræver, at du nemt kan tage nye teknologiske muligheder i anvendelse, når der kommer nye versioner af ERP-systemet – og at du ikke skal bruge tid og penge på opgraderinger.

Det er det, Abakion giver dig med Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Microsoft Dynamics 365 Business Central
Katja Barkov Thomsen - undervisningsleder for Business Central

Business Central for dig der kender Dynamics NAV

Dynamics-konferencen i 2021 gav Katja B. Thomsen en rundtur i Business Central for dig, der kender Dynamics NAV. Der er sket en masse i brugergrænsefladen og hvordan du betjener løsningen. Få et indtryk af forandringerne ved at se optagelsen her.

arrow-right-87x60
VIDEO

Tag på rundtur i Business Central

Se videoen og få et overordnet indtryk af Business Central.

Det hed Navision i gamle dage. Derefter hed det Microsoft Dynamics NAV i mange år, og nu har Microsoft lanceret en ny version, som bærer navnet Microsoft Dynamics 365 Business Central.

I daglig tale kalder vi den bare Business Central.

Hør erfaringerne om at have sin ERP-løsning som en Cloud-løsning
VIDEO

Hør erfaringerne med ERP i skyen

Vi samlede i december 2020 de personer i Danmark, der har størst erfaring med Business Central fra praksis

Lyt til deres erfaringer og hør om din næste Dynamics NAV skal hedde hedde Business Central, og hvad den nyeste udvikling er inden for at have din ERP-løsning i skyen som en Cloud-løsning?

De spørgsmål besvares bedst af de personer, der selv har gjort sig erfaringerne. Hør svarene her.

Således bygger vi din Business Central-løsning

Et Business Central-projekt kan være stort og skræddersyet – men det kan også være skabelonbaseret og enkelt. Vi sætter en ære i, at vi kan håndtere begge dele – og alt ind i mellem.

Nøglen til succes, når man skal bygge en forretningsløsning, er at kunne oversætte din virksomheds komplekse behov – til en ukompleks og velstruktureret forretningsløsning.

Hvis vi blot ukritisk genskaber kompleksiteten fra den gamle ERP-løsning, så bliver du ikke glad.

Kender du ikke godt den type konsulent, der kommer med en blank notesblok, og lytter til dine behov, og så går hjem og udvikler alt, hvad du har bedt om? Det giver unødvendigt komplekse løsninger, og det er ikke optimalt.

Vi kommer ikke med en blank notesblok. Og vi tillader os desuden at udfordre dig på dine behov. Nogle gange er det bedst, at vi tilpasser din virksomheds processer en smule, så IT-løsningen bliver nemmere.

Du vil møde konsulenter hos Abakion, som ved hvad de taler om. De kender din type forretning, og din branche, og derfor har de en klar holdning til, hvordan dine processer understøttes effektivt af en IT-løsning.

Med Abakion får du rådgivning, og du bliver også udfordret. Vi tager vores del af ansvaret for, at du i sidste ende opnår de gevinster, som du har sat dig for.

… men lad os nu snakke om, hvordan vi bygger din Business Central-løsning.

Vi begynder med en eller flere standardapplikationer fra Microsoft. De er fundamentet for det hele.
Men din virksomheds behov rækker sikkert ud over hvad standardapplikationerne kan.

De behov vil vi i første omgang gerne løse med apps. Apps er udvidelser af funktionaliten i standardløsningen, som er tjekket og godkendt af Microsoft.

Vi har en udviklingsafdeling, der udgiver og vedligeholder apps. Formålet med det er, at vi kan understøtte dine komplekse behov med enkle apps, som vi kan hive ned fra hylderne.

Hvis du derefter har yderligere behov, så udvikler vi på toppen af vores apps.

Men udvikling er ikke længere bare udvikling. Fremtiden er cloud, og hvis du ikke tror, at din virksomhed kan komme i skyen i dag, så lytter du til de forkerte. Men hvis du gerne vil følge med på Microsofts rejse, så har du behov for udviklere, der har erfaring med cloud.

I denne tid, hvor Microsoft taler så meget om Cloud og standardløsninger, så er det vigtigt at pointere, at der er ikke noget i vejen med at udvikle funktionalitet til dine specifikke behov, blot det udføres via det som Microsoft kalder Customer Extentions. Og det går også helt fint hånd-i-hånd med at være på en rigtig software-as-a-service cloud-løsning.

Det skal bare gøres ordentligt.

Det skal udføres sådan, at de specialudviklede funktioner ikke afholder dig fra automatiske opdateringer i fremtiden – og ikke afholder din virksomhed fra at være forandringsparat og agil. Derfor har du brug for konsulenter, der har konkret erfaring med at udvikle til cloud-løsninger.

Samlet set er dette en fornuftig og ordentlig metode til at bygge en forretningsløsning. Det er en passende balance mellem at komme hurtigt og sikkert i mål nu – og samtidig skabe forandringsparathed for fremtiden.

Det er derfor, vi selv synes, at vi er ret gode til de store forretningsløsninger.

Michael Møller Jensenkonsulentchef i Abakion
Michael Møller Jensen
konsulentchef i Abakion

Vi kan hjælpe dig i flere situationer:

Du har Dynamics NAV i forvejen,
og du søger en erfaren samarbejdspartner til at supportere dig og få større gevinst ud af løsningen, fx ved at anvende ERP-løsningen til flere formål. Det er os.
Læs om vores service her »
Abakion kan hjælpe dig med Business Central
Du overvejer Business Central
som din kommende ERP-løsning, og du har brug for en erfaren rådgiver og leverandør til enten at få dig hurtigt i gang – eller til at tilrettelægge dit skræddersyede projekt. Det er os.
Læs om vores projektmetoder her »

“Vores helt store fordel er, at vi kan levere vores ordrer fra dag til dag til vores butikker. En af vores mantraer har været ikke at rette i systemet, men at rette vores processer til internt.”

Birgitte Schou, IT-chef
Helsam A/S

Mød Charlotte Glerup, Økonomichef hos Erhvervshusene, der har mere end 300 brugere på Business Central. Hør hvorfor de valgte Cloud-udgaven af Business Central.

Charlotte Glerup, Økonomichef
Erhvervshusene

“Det var en meget kort og kontant proces. Det har været virkelig godt, og fandtes der en Unbox vol. 2, så valgte vi at køre projektet i hus via Teams lige på stedet.”

Hans Ole Vitus, CTO
AVA Group A/S

Læs flere kunders erfaringer her:

Tilretninger til Business Central skal udføres på en bestemt måde

I Dynamics 365 Business Central skal tilretninger udføres ved at udvikle Customer Extensions. Så kan du få nye versioner uden et stort opgraderingsprojekt.

Sådan tilretter vi din Dynamics 365 Business Central

Skyen ændrer på metoden for tilretninger

Microsofts nye udgave af Dynamics NAV hedder Dynamics 365 Business Central, og den er primært en Cloud-løsning. Det vil sige, at den er Software-as-a-Service (SaaS).

Grunden til at vi begynder med at fortælle om skyen – når det handler om tilretninger – det skyldes, at Microsofts strategi med at flytte alt i skyen har ændret den metode, som leverandører som Abakion skal bruge for at tilrette Dynamics 365 Business Central.

Fordi Business Central er en Cloud SaaS-løsning – så er løsningens kode fælles for alle kunder. Alle kører på den samme løsning.

Og Microsoft ruller jævnligt nye versioner ud, som alle kunder automatisk får.

Som udgangspunkt fjerner det muligheden for at foretage ændringer i koden, men Microsoft ved udmærket godt, at mange kunder har behov for at tilrette løsningen til specielle behov, så det har de givet mulighed for – på en rigtig smart måde.

I NAV rettede vi direkte i koden

Vi er nødt til at begynde med en historietime.

I Navision- og Dynamics NAV-tiden foretog vi tilretninger af løsningen på en ganske simpel måde. Vi rettede direkte i koden.

Hvis koden lød “ABCDE“, og kunden havde brug for K i stedet for C, så rettede vi bare koden til “ABKDE“. Det var simpelt, men det gav også en udfordring.

Når Microsoft udgav en ny version, hvor de havde ændret koden til “ABCDEF“, så kunne vi ikke bare indlæse den nye version hos kunderne. Vi var naturligvis nødt til at overføre den samme rettelse manuelt, så der i dette eksempel endte med at stå “ABKDEF“, og så skulle vi teste, at K‘et ikke gav en konflikt med de nye funktionaliteter i den nye version. Det var omfattende arbejde, og det har givet opgraderingsprojekter et fortjent ry som værende tunge og dyre.

I Business Central lægger vi kode i forlængelse af standardløsningen

Nu ruller vi tiden frem til i dag og ser på Business Central i skyen.

Vi kan ikke længere foretage rettelsen direkte i koden. “ABCDE” er låst.

Vi kan i stedet skrive en ekstra kode, som vi lægger i forlængelse af Microsofts kode. Der skriver vi: “Efter B, udfør K i stedet for C.

Denne type tilføjelse kalder man en “Extension”. Den kræver, at Microsoft har givet mulighed for at tilføje ekstra kode på det punkt – og det kalder man for et “Event”. Det vil sige, at når programmet når til B, så har Microsoft placeret et event, som kontrollerer om der findes ekstra kode i en Extension, som skal afvikles her.

Derfor er vi som udviklere afhængige af, at Microsoft har placeret events de steder, hvor vi har brug for at tilføje kode. I praksis er det dog sjældent noget problem.

Når Microsoft ruller den nye version “ABCDEF” ud, så er der intet problem, for vores tilføjelse fungerer stadig. Det er klart, at hvis Microsoft ændrer drastisk i koden og fx fjerner C’et, så vil vores Extention fejle. Derfor er der altid behov for at teste Extentions, når der kommer nye versioner – men opgaven er gevaldigt meget nemmere end et gammeldags opgraderingsprojekt.

Du kan sagtens få dine egne tilretninger

En Extension kan sagtens udvikles til en enkelt kunde. Så kalder man det en “Customer Extension”, og den er installeret udelukkende på din udgave af Business Central.

Men vi kan også udgive Extensions på Microsofts markedsplads, som hedder AppSource. Så kan alle kunder på Business Central vælge at installere den samme Extension. Så kalder man det en App.

Abakion har adskillige af vores løsninger på AppSource, og vi har mange flere på vej.

Vi vil gerne standardisere løsningerne mest muligt, og midlet til det mål er at udgive tillægsløsninger på AppSource.

Vi kombinerer Apps og tilretninger

Når vi møder en ny kunde, så kortlægger vi kundens behov. Så prøver vi at dække flest mulige af kundens behov med Apps – både vores egne Apps og andre leverandørers Apps.

De tilbageværende behov dækker vi ved at udvikle en Customer Extension. Det er traditionelt udviklingsarbejde – lige som vi altid har gjort i Dynamics NAV – det er bare organiseret på en anden måde, så du får nemmere ved at opgradere til nye versioner i fremtiden.

Skal du undgå tilretninger?

Foretager vi altid udvikling på vores kundeprojekter? Ikke altid.
Bør du undgå tilretninger? Nej, ikke hvis de giver forretningsmæssig mening for dig.

Vi prøver at dække mest muligt med Apps, for der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hver gang. Men vi foretager udvikling i Customer Extensions på rigtig mange projekter.

Vælg mellem 3 projektmetoder

Når du kigger på projektmetoder hos Abakion, så vil du se, at du har 3 valgmuligheder: Den skræddersyede løsning, den skabelonbaserede løsning og gør-det-selv-løsningen.

De to sidste valgmuligheder har navnene Unbox og Abakion Go. Det er færdigpakkede projektmetoder, som kan bringe dig i drift udelukkende med standardløsningen og Apps. Når du læser om Unbox og Abakion Go, så står der ikke særlig meget om udvikling, tilpasning og Customer Extensions. Men det betyder ikke, at det ikke kan lade sig gøre.

Der er mange, der benytter Unbox eller Abakion Go til at rykke hurtigt på alle de områder, der er standardiseret. Og så kan de bagefter bruge energien på de områder, hvor de er helt specielle og unikke – som kræver speciel udvikling i en Customer Extension.

Standardisering og specialudvikling udelukker ikke hinanden.

Standardiserede projektmetoder, best practice og standard-apps er en god måde at klare rugbrødsarbejdet på, så du kan fokusere på specielle tilretninger og udvikling.

Det er sådan vi gør

Det er sådan, vi griber udvikling an i Business Central.

Hvis du har lyst til at læse mere om Abakions Projektmodel for hvordan vi kortlægger dine behov og tilrettelægger projektet, så finder du en masse information om projektmodellen her.

Vil du vide mere?

Hvis du ønsker at vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Business Central, så kan du stille et spørgsmål og få en snak med Sune, Tina, Søren, Bo, Jesper, Nadezda eller en af kollegerne.

E-mail: [email protected]
Telefon: 70 23 23 16

Sune Lohse