Kunde­historier

Her fortæller kunderne om deres erfaringer med Microsofts forretningsløsninger inden for ERP, CRM og BI.

AVN Gruppen

Mød CFO Carsten Fischer fra AVN Gruppen, der fortæller om, hvordan de opgraderede deres Dynamics NAV.

Det var det sidste migreringsprojekt, de nogensinde skulle igennem, fordi de nu kører på en standardløsning, som de nemt kan versionsopgradere, når der kommer nye versioner af løsningen fra Microsoft.

Læs også

Forretningsløsninger
Lær om Microsofts forskellige forretningsløsninger inden for ERP, CRM og BI.

Projektmodel
Sådan leverer vi projekter i Abakion.

Serviceydelser
Læs hvilke typer af serviceydelser du kan få som kunde hos Abakion.

Eva Solo

Hør hvordan Eva Solo har effektiviseret lagerstyringen med Warehouse Management løsningen til Microsoft Dynamics NAV (nu Dynamics 365 Business Central).

  • Jeg hedder Hanne Zinck. Jeg er medejer af Scandinavian Packaging. Jeg købte den i 2008 – en produktionsvirksomhed.

    Vi producerer plast-emballage, plastik-kapsler, flasker, til pharma- og fødevareindustrien. Vi er 35 ansatte og producerer 24 timer i døgnet, 6 dage om ugen.

    Vi har i dag et system med Omvendt Planlægning i Dynamics NAV, hvor vi kan køre fuldstændig som i en indkøbskladde.

    Vi laver en kørsel, og så kan vi se behovet. Hvad er der af komponenter, der skal indkøbes? Og hvad skal der laves af produktionsordrer – ud fra hvad genbestillingspunktet er.

    Og den tager højde for salgsordrer og lager. Det system kører fuldstændig automatisk.

    Nu har vi en planlægger, som bruger 3 timer om dagen, hvor hun før brugte 8. Simpelthen ved en kørsel, der foreslår hvad der skal laves. Og så et flueben, og så er der lavet produktionsordrer. Og det kører fuldautomatisk i dag.

    Og jeg vil sige, at hvem som helst kan gøre det. Det krævede 2 minutters oplæring. Så kørte det.

    En af de største gevinster er, at vi ikke løber tør for kritiske komponenter. Før var det en gang om ugen. Nu, med en kørsel på 5 minutter, så fanger vi det, hvis der er noget, der er ved at løbe under minimum genbestillingspunktet.

    Det har været en fantastisk ændring for os. Vi kan se, at effektiviteten er steget, fordi nu står maskinerne ikke stille, fordi vi pludselig manglede komponenter.

    Nu har vi kørt med det nogle år, og det er blevet så stor en del af vores hverdag, at vi har glemt hvor forfærdeligt, det var de første år, hvor vi kørte manuelt.

Scandinavian Packaging

Hør hvordan Scandinavian Packaging har effektiviseret deres planlægning med Microsoft Dynamics NAV (nu Dynamics 365 Business Central) med løsningen Omvendt Planlægning.

  • Det har været vigtigt for os, at vi har fået nogle pæne varetekster, at vi selv kan rette i systemet uden at skulle bruge ekstern IT-hjælp – og at vi har mulighed for hurtigt og nemt at trække noget nyt ned over en masse varer på en gang.

    Det kan vi i dag med Master Data-modulet.

    Virksomheden hedder Thuesen Jensen og ligger i Glostrup. Vi er en dansk virksomhed der har datterselskaber i Sverige, Norge og Finland. Vi har ca. 7.500 varenumre som vi har på lager, derudover har vi en del debitorer i vores system, og på både vareniveau og debitorniveau, bruger vi Master Data-modulet, altså specifikationer.

    Da vi skiftede til et nyt Dynamics NAV-system, blev vi enige om at vi skulle prøve at kategorisere vores varer på en anden måde, og derfor gik vi over til at lave Master Data. Førhen havde vores varer en decideret skrevet tekst, i et tekstfelt der max skulle have 28 karakterer, tror jeg at det var.

    Nu har vi en opbygning af varer, hvor vi skriver de forskellige specifikationer, som type, farve, størrelse osv. ind i forskellige rubrikker, og så stykker vi en automatisk varetekst sammen inde i systemet.

    Vi har i dag mulighed for at tilgodese nogle krav som er blevet større og større i løbet af de sidste par år fra vores kunder, der har specifikke krav til hvordan vi skal fremsende varedata.

    Vores opbygning i dag er, at de ligger opdelt på for eks. størrelse eller type. Så kan vi fremsende data i den struktur, som vores kunder ønsker at modtage dem i.

    Så vores tekster er klart blevet mere ensartede og nemmere at søge i, og vi kan bedre sende de informationer til kunderne, som de ønsker at modtage dem. Og de krav er blevet større og større i løbet af de sidste par år.

    Vi har så samtidigt et datterselskab i Norge og Sverige, og for nyligt i Finland. Ved at vi har lavet den struktur i dag, skal vi blot have oversat ordet en gang og så ligger det inde i systemet.

    Så når man typisk skal oprette en ny vare, så har du stykkerne på svensk, finsk eller norsk inde i systemet. Så man kan stykke den nye varetekst sammen. Vi skal ikke have fat i en i Finland eller i Norge til at lave en norsk tekst.

    Hvis jeg skal ridse de vigtigste grunde op til at vi er glade for det nye system, så er det:

    1: Vores varetekster er blevet mere ensartede, vi har fået kønnere varetekster fordi vi opererer med pæne, hele ord som der ser ens ud på alle vores varer.

    2: Vi har meget nemmere ved at rette inde i systemet, hvis vi finder en fejl eller beslutter os for at en serie inden for porcelæn skal have et nyt navn. Så skal vi ikke ind og rette på 70 varekort, så skal vi bare rette et sted på navnet, og så slår det ned igennem på alle varekortene.

    3: Vi har meget nemt ved at tilføje en ekstra dimension, hvis det er sådan at vi vil have noget tilføjet til vores varekort, eller vores debitorkort i form af en specifikation. Vi behøver ikke at få en ekstern IT-konsulent ud for at lave det for os. Så det er meget mere brugervenligt for os, vi kan hjælpe os selv.

Thuesen Jensen A/S

Hør Thuesen Jensen fortælle om hvordan de styrer Master Data i deres Microsoft Dynamics NAV (nu Dynamics 365 Business Central) med tillægsløsningen Master Data Information.

Business Intelligence

BI kvalificerer beslutningerne hos Emmerys

”Det handler om at tage det ERP-system man har i dag – og gøre det agilt. Vi havde ikke den fornødne indsigt førhen, selv om vi havde datagrundlaget til rådighed.”

”Den tilgang til Business Intelligence, som Power BI og Dynamics har, udskyder faktisk behovet for en ERP-opgradering.”

Christian Wounlund, CEO, Emmerys Organic Bakery
» Læs hele artiklen her

Rapportering på tværs af selskaber hos Autismekonsulenterne

“Overskueligheden er den primære forbedring, vi har opnået, ved at implementere Power BI.”

”Vi valgte Power BI, fordi denne løsning gjorde, at vi nemt kunne få data fra vores ERP-system ud i Excel. Det er rigtig brugbart ifht. økonomisk gennemsigtighed og for vores ledelsesrapportering.”

Brian Bisgaard, Økonomidirektør, Autismekonsulenterne
» Læs hele artiklen her

Bestyrelsesrapportering i fuld fart med BI

”Vi kan få alt at vide om vores forretning med Power BI til Dynamics.”

”Ønsker vi f.eks. detaljeret viden om salg af en bestemt uniformsskjorte, som findes i 46 forskellige varianter til børn og voksne, taljeret og ikke-taljeret, med og uden mærkeplade og i alle tænkelige størrelser, ligger det bogstaveligt talt et museklik væk.”

Direktør Bjarne Miller, 55°NORD p/s
» Læs hele artiklen her

Advokatløsningen Navokat

Lille advokatvirksomhed styrer store sager med Navokat

”Systemets design bærer præg af, at der har været kigget grundigt på den almindelige ekspeditionsproces – det giver Navokat et naturligt flow.”

”Abakion virker som et firma, der tror nok på sit produkt til ikke at stavnsbinde kunden gennem dyr opstart og lang binding, og det virker meget ordentligt på mig.”

Troels Rovsing Koch, advokatfuldmægtig hos Rovsing Advokater
» Læs hele artiklen her

For Reimer Legal handler det om at spare tid i hverdagen

”Vi har set, hvad det betyder i dagligdagen, og det gjorde os i Reimer Legal overbeviste om, at vi skulle have et advokatsystem fra begyndelsen.”

”Da vi undersøgte mulighederne, viste Navokat sig faktisk at egne sig glimrende til mindre advokatvirksomheder.”

Janie C. Nielsen, advokat og partner hos Reimer Legal
» Læs hele artiklen her

CRM

Sådan indførte Vikingeskibsmuseet nyt booking-system

“Vi har nu kørt i drift i 6 måneder. Vi har ikke misset en eneste booking. Det er aldrig sket før over så lang en periode.”

Lisbeth Weichel er projektleder på Vikingeskibsmuseets nye bookingsystem, som er baseret på CRM-løsningen Microsoft Dynamics 365 for Sales, og hun deler her sine erfaringer, gode råd og aha-oplevelser undervejs i projektet.

» Læs hele artiklen her