Produktions- og distributionsvirksomheden Fairpoint Outdoors skiftede fra C5 til Business Central. Det var et stort projekt, der involverede optimering og automatisering af processer, og integration til flere systemer.

Fairpoint ville gerne undgå specialudvikling i Business Central, og for at holde den nye løsning så fremtidssikret og forandringsparat som muligt, så endte de med at anvende næsten 20 apps fra Microsoft AppSource i deres Business Central.

Det er også værd at lade sig inspirere af deres interne kommunikation. I et stort projekt er forandringsledelse vigtig, og de udsendte hver mandag morgen et internt nyhedsbrev for at holde alle kollegerne informeret og involveret.

“Den kommunikation viste sig at være ret væsentlig for vores succesoplevelse. Det gjorde, at nogle medarbejdere, som ellers ikke var pårørte, eller berørt af projektet endnu, var godt informeret. Det vil sige, at når vi kom frem til der, hvor de skulle være med, så var de egentlig lidt bedre klædt på, end vi havde forventet. For de havde faktisk fulgt med.”
Kenneth Aabenhus, CIO, Fairpoint Outdoors A/S

Fairpoint Outdoors er producent, distributør og sælger af egne brands inden for fiskeudstyr, primært Westin og Kinetic, så hvis du har brug for fiskeudstyr, så tag et kig på Fairpoints store sortiment her.

Erfaringer med ERP - sæson 2
6:29
Af Abakion

Fairpoint Outdoors vil løse alt med Apps i Business Central

Fairpoint Outdoors endte de med at anvende næsten 20 apps fra Microsoft AppSource for at holde deres Business Central parat til fremtiden. Lyt til erfaringerne fra IT-chef Kenneth Aabenhus.

26:27
Af Abakion

Hør Rema Tip Tops strategi for at vælge de rette Apps

Rema Tip Top har en klar strategi om at løse alle behov med apps, fordi de vil være fremtidssikrede i mindst 10 år og have lave omkostninger.

Af Abakion

Landsforeningen LIVSVÆRK frigiver tid til det vigtige med nyt økonomisystem

”Det var langt vigtigere for mig, at vi kunne komme hurtigt i mål” … “projektet var 10 gange mere effektivt og 50 gange billigere, end hvad det ellers ville have kostet”

Modstrøm valgte et kort ERP-projekt
4:09
Af Abakion

Modstrøm valgte et kort ERP-projekt

“Vi foretrak et accelereret projekt. Det var hårdt, men vi kunne se lyset for enden af tunnelen hele tiden. Vi vidste hvad det ville kræve at komme i mål, og hver dag nåede vi de nødvendige milepæle for at nå frem til målstregen,” fortæller Henrik Holst Larsen, CFO Modstrøm

Firstcom Europe valgte Unbox
3:22
Af Abakion

Firstcom Europe valgte Unbox

“Unbox kommer med standardopsætning, og det var vi vanvittigt indstillet på. Vi ville have at Business Central skulle styre vores processer, mere end vi skulle lave specialtilretninger.” fortæller Helle Ommestrup, Managing Director hos Firstcom Europe (DK)

T&W Holding skiftede til ERP i skyen
1:30
Af Abakion

T&W Holding skiftede til ERP i skyen

T&W Holding skiftede fra en on-premise ERP-løsning til Business Central som Cloud-løsning. Se videoen og hør, hvordan de oplevede at komme i skyen.

AVA Group gennemfører ERP-projekt virtuelt på 14 dage
23:40
Af Abakion

AVA Group gennemfører ERP-projekt virtuelt på 14 dage

“Det har været virkelig godt, og fandtes der en Unbox vol. 2, så valgte vi at køre projektet i hus via Teams lige på stede,” siger Hans Ole Vitus, CTO & Founder

Helsam accelererer performancemål med ERP-standardløsning
1:41
Af Abakion

Helsam accelererer performancemål med ERP-standardløsning

“En af vores mantraer har været ikke at rette i systemet, men at rette vores processer til internt,” fortæller Birgitte Schou, IT-chef Helsam A/S

Her kan du læse, hvad Kenneth Aabenhus fortæller i interviewet

Vi var i en situation, hvor vi havde været på et godt, solidt og troværdigt C5. Men vi har været på det system i så mange år.

Vi stod over for en situation, hvor vi godt vidste, at det gamle økonomisystem, som var vores ryggrad i alt her i virksomheden havde talte dage.

Jeg hedder Kenneth Aabenhus og er CIO / IT chef i Fairpoint Outdoors A/S i Allerød.

Fairpoint Outdoors er producent, distributør og sælger af vores egne brands inden for fiskeudstyr primært Westin og Kinetic, som vi sælger i hele verden og har rettigheder og egen udvikling af.

Vi er en distributionsvirksomhed i bund og grund, så det vigtigste for os er at kunne få ordrer ind og få pakker ud. Og den proces var blevet forurenet i rigtig mange år. Så vi havde brug for at rense ud i den og lave en meget mere effektiv proces – især på den.

Så en overordnet ønsket gevinst var også at kunne være mere moderne og mere nutidige i vores integration til andre systemer, til kundernes systemer.

Det fyldte rigtig meget for os, at vi kunne se, at vi kunne optimere en masse af vores processer, hvis det ikke var manuelt eller halvautomatisk men kunne være helautomatisk.

En af de ting, vi synes var spændende ved Business Central, det var muligheden for at vælge fra en stor palette af apps, især med den partner vi valgte at gå med, der var der også hos dem et stort udvalg af applikationer som var færdigbyggede tiltag til økonomisystemet, som gav noget ekstra funktionalitet.

Vi endte op med et sted mellem 15-20 apps allerede inden Go Live vi havde identificeret og integreret. Enheder, der løser et specielt behov eller en speciel funktion.

Det fungerer rigtig, rigtig godt i Business Central og er en væsentlig del af vores succeskriterier i det vi har opnået.

Da vi først havde bestemt os for Business Central, og vi var ude og kigge på partnere, så fandt vi en samarbejdspartner, som var meget responsiv, var tilgængelig med det samme, som svarede på vores henvendelser, som med det samme var interesseret i at komme i gang, og som også kom med deres udkast til hvordan kan vi gøre det her?

Hvordan kan vi som samarbejdspartner og leverandør hjælpe jer med at opnå det bedste projektforløb?

Og det gik rigtig godt, og vi kom forholdsvis hurtigt forbi en proof-of-concept session, som vi aftalte med partneren, hvor vi fik behandlet nogle af vores største bekymringer ved at skulle skifte, og hvad vi kunne forudse ville være svært med et nyt system.

Og det var partneren meget konstruktiv omkring så den del af det virkede rigtig godt for os og skabte en ro og en tryghed, som virkelig betød meget i resten af hele fasen.

Vi havde fundet nogen vi havde god kemi med, og som vi kunne høre og mærke forstod vores problematikker og vores virksomhed.

Jeg tror, at hvis jeg skal fremhæve nogle ting fra den proces, vi har været igennem; der er nogle uundgåelige ting, når du går i gang med så stort et projekt.

Langt de fleste virksomheder, jeg kender, der er ERP systemet så centralt for hele måden virksomheden fungerer på, at det er som en ryggrad. Så det er altså en større operation, og det skal man være pinligt bevidst om.

Lige meget hvor dygtigt du forbereder dig, lige meget hvor lang tid du forbereder dig, så er der det, vi kalder ‘dødens dal’ – der er altså en periode, fra du går i gang hvor produktionen og produktiviteten dykker, hvor tilfredsheden dykker lidt, og så er der en periode, hvor det så kommer op igen, og hvis du bevidst om det i din planlægning og i din kommunikation, og at du accepterer det fremfor at forsøge at modkæmpe det, men stadigvæk i det så fokuserer på, at der er lys for enden af tunnelen. Vi skal bare derhen, og der er god proces i at komme derhen.

En af de ting vi gjorde, det var, at allerede da vi forlod designfasen og gik i gang med implementeringsfasen – der hvor vi skulle til at involvere nogle brugere – der skabte jeg et nyhedsbrev, som var formet ligesom en gammel avisforside og kaldte den ‘BC News’ og lavede ‘Breaking News’ som de fik i mailen. Typisk fik de den mandag morgen.

Jeg lavede den typisk, enten om fredagen eller i løbet af weekenden, og så havde jeg ligesom noget kommunikation klar der både på den ene side sørgede for at alle i virksomheden, også dem på lageret og dem i indkøb vidste, at nu var noget i gang ovre i Finans derfor hørte de ikke så meget – men Finans var glad og der skete det og det.

Men også at fortælle – igen – historien om det bliver hårdt eller det går nok, men også at gøre det på en ikke særlig teknisk måde, en meget direkte måde, lidt humoristisk og let tilgængeligt.

Den kommunikation viste sig, være ret væsentlig for vores succesoplevelse. Det gjorde, at nogle medarbejdere, som ellers ikke var pårørte, eller berørt af projektet endnu, var godt informeret.

Det vil sige, at når vi kom frem til der, hvor de skulle være med, så var de egentlig lidt bedre klædt på, end vi havde forventet. For de havde faktisk fulgt med. Så det var en væsentlig nøgle for god kommunikation omkring projektet – at projektet gik godt. For det var selvfølgelig gennemgående altid budskabet. Det var, at ja, det er lidt hårdt, og der er lidt problemer, men det går egentlig meget godt.