Når specialtilretninger i ERP-systemet pludselig begynder at føles som en hæmsko fremfor en gunstig forretningsproces, er der kun én ting at gøre: På med arbejdshandskerne og tag kontrollen. Det var hvad Helsam medarbejderne gjorde, da manuelle håndteringer begyndte at æde tid fra at nå deres daglige mål.

En af vores mantraer har været ikke at rette i systemet, men at rette vores processer til internt.
Birgitte Schou, IT-chef Helsam A/S

Erfaringer med ERP - sæson 2
6:29
Af Abakion

Fairpoint Outdoors vil løse alt med Apps i Business Central

Fairpoint Outdoors endte de med at anvende næsten 20 apps fra Microsoft AppSource for at holde deres Business Central parat til fremtiden. Lyt til erfaringerne fra IT-chef Kenneth Aabenhus.

26:27
Af Abakion

Hør Rema Tip Tops strategi for at vælge de rette Apps

Rema Tip Top har en klar strategi om at løse alle behov med apps, fordi de vil være fremtidssikrede i mindst 10 år og have lave omkostninger.

Af Abakion

Landsforeningen LIVSVÆRK frigiver tid til det vigtige med nyt økonomisystem

”Det var langt vigtigere for mig, at vi kunne komme hurtigt i mål” … “projektet var 10 gange mere effektivt og 50 gange billigere, end hvad det ellers ville have kostet”

Modstrøm valgte et kort ERP-projekt
4:09
Af Abakion

Modstrøm valgte et kort ERP-projekt

“Vi foretrak et accelereret projekt. Det var hårdt, men vi kunne se lyset for enden af tunnelen hele tiden. Vi vidste hvad det ville kræve at komme i mål, og hver dag nåede vi de nødvendige milepæle for at nå frem til målstregen,” fortæller Henrik Holst Larsen, CFO Modstrøm

Firstcom Europe valgte Unbox
3:22
Af Abakion

Firstcom Europe valgte Unbox

“Unbox kommer med standardopsætning, og det var vi vanvittigt indstillet på. Vi ville have at Business Central skulle styre vores processer, mere end vi skulle lave specialtilretninger.” fortæller Helle Ommestrup, Managing Director hos Firstcom Europe (DK)

T&W Holding skiftede til ERP i skyen
1:30
Af Abakion

T&W Holding skiftede til ERP i skyen

T&W Holding skiftede fra en on-premise ERP-løsning til Business Central som Cloud-løsning. Se videoen og hør, hvordan de oplevede at komme i skyen.

AVA Group gennemfører ERP-projekt virtuelt på 14 dage
23:40
Af Abakion

AVA Group gennemfører ERP-projekt virtuelt på 14 dage

“Det har været virkelig godt, og fandtes der en Unbox vol. 2, så valgte vi at køre projektet i hus via Teams lige på stede,” siger Hans Ole Vitus, CTO & Founder

Helsam accelererer performancemål med ERP-standardløsning
1:41
Af Abakion

Helsam accelererer performancemål med ERP-standardløsning

“En af vores mantraer har været ikke at rette i systemet, men at rette vores processer til internt,” fortæller Birgitte Schou, IT-chef Helsam A/S

Tusinde transaktioner sikrer dag-til-dag-levering

Ikke så langt fra det smukke og rolige naturområde ved Alssund er der run på inden for Helsam A/S fire vægge. Her sørger ca. 90 medarbejdere, som er fordelt på kontor og lager, for, at afgivne ordrer, bliver leveret fra dag til dag.

Der er ingen tvivl om, at der foregår rigtig mange transaktioner hos os. Det er der nødt til, hvis vi skal blive ved med at levere vores varer så hurtigt, som vi har gjort indtil nu.

Derfor er det vigtigt, at der ikke sker låsninger eller spærringer i systemet, hvis kadencen skal holdes. Især når man, som Helsam, er en af landets førende virksomheder inden for helsebranchen med en af de største webshops og med leverancer til 3500 B2B kunder.

Vores helt store fordel er, at vi kan levere vores ordrer fra dag til dag til vores butikker. Derfor plukker vi hver mandag mellem 18-20.000 linjer ud fra vores lager. Derudover sender vi ordrer ud til pluk ca. hvert 5. minut, hver dag. Det har vores nye system skulle håndtere.

Ingen hænder på ordren

Det er heldigvis lykkedes med opgraderingen til Dynamics NAV 2018, som allerede på test dagen før go-live dagen for Helsams nye ERP-løsning var med til, at Helsam medarbejderne kunne fejre lige knap 5000 pluklinjer, uden problemer.

Vores hovedprodukt i dag er Abakions Apps ved siden af standard Dynamics NAV 2018, og så har vi nogle enkelte specialtilretninger. Produkterne i Abakion Supply Chain løsning sikrer, at vi kan køre vores primære processer uden mange specialtilretninger og dermed køre mange processer standard.

Og standardisering var netop det, som skulle hjælpe Helsam medarbejderne med at opretholde visionen for forretningen.

De ordrer, der bliver lagt, bliver kørt elektronisk ind fra forskellige eksterne steder. Fx er vores webshop blevet integreret ind til vores Dynamics NAV 2018, ligesom de øvrige bestillingssystemer køres ind via integrationer.

Det betyder, at når der bliver modtaget en ordre, er der oprettet flows som sikrer, at de automatisk indlæses som salgsordrer og oprettes som leverancer til lager. Vi rører slet ikke ved ordren, medmindre den går i kreditvurdering

Specialtilretninger spændte ben for udviklingen

I dag er langt de fleste processer standardiseret hos Helsam, men sådan har det ikke altid været.

Den gamle NAV 2009 R2 var i sin tid blevet specialtilrettet til at ligne den C5 løsning Helsam kom fra. Men i takt med forretningens vækst, måtte flere processer overvåges for at undgå fejl og spærring af processer. Det betød ineffektive arbejdsgange.

Vi kunne mærke, at vi spændte ben for os selv i den udvikling vi gerne ville foretage.

Derudover er vi også bevidste om, at med den udvikling der foregår, så er vi nødt til at opgradere oftere end hvad vi har gjort tidligere. Det er vigtigt for os, at den proces ikke skal blive et virksomhedsprojekt i sig selv, men at vi kan gøre det forholdsvist overskueligt.

Derfor har vores succeskriterium for at gå over til en ny platform været at standardisere så meget som overhovedet muligt.

Tag kontrol over jeres egen proces

Vi har gjort rigtig meget ud af at køre drift workshops til afprøvning af processer. Dvs. at alle superbrugere plus testere kørte simuleret hverdage en del gange. Vi har brugt rigtig meget tid på test, men jeg er sikker på, at det er en af årsagerne til, at vi har kunne gå over til vores nye platform med så stor succes. Det er jo i de processer, at vi har fundet ud af, hvor remmen faldt af, eller hvor motoren skulle smøres lidt bedre.

Og netop superbrugere er en af de råd Birgitte giver med videre.

Vi har udpeget superbrugere for hver eneste afdeling, og det kan jeg kun anbefale. De har virkelig taget ansvar og været suverænt dygtige undervejs i hele projektet. Når man bliver udpeget som superbruger og tager det ansvar der følger med har man også en ære i, at den dag man går live, så virker tingene også som de skal. Og det må man sige, at vores superbrugere har gjort.

Derudover afholdte vi ugentlige statusmøder, hvor superbrugere og projektgruppe deltog. Møderne tog udgangspunkt i en intern opgaveliste, som der hele tiden blev fulgt op på; hvor langt var hver afdelingen nået i testen, hvilke udfordringer havde man oplevet mm. Gennemsigtighed og orientering er vigtig i et ERP-projekt og er med til at skabe sparring og ejerskab i projektet.

Det hårde arbejde har da også resulteret i en rigtig velsmurt proces hos Helsam.

Sådan aflaster automatikken

Vi behandler ordren i Workflows fra Navision, som automatisk indlæses via forskellige integrationer. Når ordren bliver frigivet videre ud i systemet, sker der en manuel tildeling af leverancer til plukker, hvorefter der sker en automatisk opdeling leverancen som skal plukkes via Kardex lagerautomater, eller det manuelle lager. Efter pluk af leverancer bliver ordrerne samlet og klargjort til forsendelse. Automatiske jobs til bogføring af forsendelser og dannelse af track and trace nummer med Consignor afvikles. Og så ligger de faktisk klar til at blive automatisk faktureret sidst på dagen, når alle er gået hjem.

På indkøbssiden afvikles der hver eneste nat et job til beregning af behov for genbestillinger, som lander i omvendt planlægning, så disponenterne kan bestille varer. Når varerne kommer hjem, så kører vi standard flow fra varemodtagelsen, hvor vi gør brug af læg på lager. Her bliver varerne enten placeret på det vi kalder for manuelt lager, eller i vores Kardex lagerautomater, og så er varerne klar til at blive plukket.

Helsam-logo-2019

Helsam A/S er Danmarks førende grossist- og detailvirksomhed inden for helsebranchen, med leverancer til 3500 B2B kunder.

Derudover driver Helsam A/S 30 fysiske butikker fordelt i Danmark, samt ejer en af landets største helsewebshops med helsekost, fødevarer, kosmetiske produkter m.m.
helsam.dk