Erhvervshusene klar til at høste Cloud-gevinsterne

Sådan lød ordene fra Charlotte Glerup på Abakions december arrangement, hvor rejsen til skyen var omdrejningspunktet for agendaen. Her fik Sune Lohse fornøjelsen af at spørge Charlotte Glerup, økonomichef og fungerende IT-chef i Erhvervshusene, hvorfor de besluttede sig for at køre på Microsoft Dynamics 365 Business Central i Cloud, hvordan de oplever hverdagen i den nye løsning og hvad du bør være opmærksom på, inden du tager springet.

Af: Nadezda Christensen
Abakion A/S

On-premise løsninger bremser udvikling

Og det er ikke uden grund, at du bør lytte til Charlottes erfaringer. Med 333 brugere i løsningen er Erhvervshusene den virksomhed, der kører med flest brugere i hele Skandinavien.

Det er 333 brugere, der har sagt farvel og tak til deres sidste store IT implementeringsprojekt og goddag til en hverdag med løbende opdateringer og mulighed for at udnytte de nyeste funktioner.

”Vi valgte Cloud-løsningen, fordi vi tydeligvis ser, at når man kører med en on-premise løsning, der skal opdateres, og der kommer større opdateringer hvert år, så er man tilbøjelig til ikke at få dem implementeret. Dermed får man ikke mulighed for at udnytte de nye faciliteter og funktioner der kommer med i systemet. Og det, har vi før oplevet, har været en hæmsko for os.”

Også her taler Charlotte ud fra erfaring om, at når ikke virksomheden får fulgt med i de ændringer, der sker, så går udviklingen i stå.

”Egentlig var det også det vi oplevede, før vi gik live med vores NAV-løsning, at vi sad med en gammel C5, som ikke blev opdateret i årevis. Da vi så gik vi over på en NAV-løsning, sagde vi: ‘Den opdaterer vi løbende.’ – men den implementerede vi i ’17, og der skete jo heller ikke noget på den.”

Nemmere hverdag i Cloud

Nu er medarbejderne i Erhvervshusene så småt ved at finde sig til rette i det nye system blot 4 måneder efter, de gik live med deres nye løsning. Men inden, de kom så langt, var der da også nogle bekymringer.

”En af vores største bekymringer har været svartider. Ville svartiderne blive markant dårligere, når vi flyttede? Fordi det er jo noget af det, man oplever – og som vi også en gang imellem oplever med vores egen SharePoint-løsning, at svartiderne hos Microsoft kan være lidt tunge. Men det har vi ikke haft de store udfordringer med, efter vi er gået live,” fortæller Charlotte og uddyber, at det særligt er, når de importerer store mængder data til bogføring, at de ser, det går hurtigere.

Også søgefunktionaliteten er en af de features, der gør hverdagen i et nyt system mere spiselig. Særligt regnskabsbrugerne har skullet vænne sig til at arbejde med en markant anderledes brugergrænseflade, og her er søgefunktionen en god støtte.

”Jeg synes, at mange har vænnet sig til, at søgefunktionaliteten er markant bedre. Det er meget lettere at skrive ’jeg skal bruge den her funktion’ og så finde den.”

Derudover fremhæver Charlotte opsætningen af roller som en af de helt store forbedringer i systemet.

”Vi har oplevet, at måden at sætte roller op på er blevet markant bedre og nemmere at arbejde med, så vi kan meget lettere tilpasse på tværs af brugere, for vi laver roller, hvor kolonnerne står på den rigtige måde ift. vores behov.”

Vil du også langtidssikre din forretning?

Så klik på videoen og hør Charlottes gode råd om, hvorfor man skal køre så meget standard som muligt, hvordan du lykkes med et godt implementeringsforløb i samarbejde med din leverandør, og hvad du bør være opmærksom på, inden projektet starter.

Og hvis du vil høre alle erfaringerne med ERP i skyen, så kan du gense alle optagelserne af de 7 indlæg lige her. Så er du godt stillet, inden du indleder en dialog med din leverandør.