Sådan håndterer du data til e-commerce i dag

Af: Anders Thue Pedersen, Business Unit Manager, Ecommerce
» Mere om AndersAnders på Linkedin

Data kan virkelig være drønirriterende, når man arbejder med e-commerce.

Jeg kan naturligvis godt lide, at der er mange data på produkterne, men det er en tung opgave at opdatere data manuelt, især når man skal sikre sig, at data er præcise og opdaterede i alle systemer.

For tiden oplever jeg en klar tendens til at virksomheder samler data på en bestemt måde.

… og det fortæller jeg om, lige om lidt, men først skal vi snakke om, hvordan virkeligheden ser ud mange steder.

Data ligger desværre mange steder

Du har sikkert de samme produktdata liggende i mange forskellige systemer. Du har varer i din ERP-løsning, master data om varerne i PIM-systemet, varedata og lagerdata i webshoppen, og du har måske to sæt af dem, fordi du både arbejder med B2B og B2C, og måske endda tre fordi du har et trykt katalog med alle varerne, osv.

Vi ser ofte, at der ligger data mange steder. Og de er endda fragmenterede og ikke knyttet til hinanden på en logisk måde.

I ERP ligger alle varenumre, priser og lagerbeholdninger. Ovre i webshoppen ligger beskrivelser, billeder, videoer, og ved siden af det har du sikkert et oplevelses-univers i et CMS-system, som også handler om dine produkter.

Data til e-commerce

Alle taster og taster

Hvis der kommer ny data om en vare, så taster du den manuelt ind i ERP, og web-folkene taster det ind i webshoppen. Marketingafdelingen kopierer det ind i kataloget, næste gang de trykker det, eller opdaterer PDF’en. Alle taster og taster …

Du er i øvrigt nødt til at vente til næste uge med at få opdateret PIM-systemet, for det er kun Birthe, der kan finde ud af det, og hun er på ferie i denne uge.

Jeg ved godt, at det lyder tosset, men det er den virkelighed, jeg igen og igen møder hos de virksomheder, jeg besøger.

Drømmen om automatisering

I kan ikke slippe for en lille anekdote 🙂

Jeg var med til at starte en webshop, der solgte sportsudstyr, og det viste sig, at leverandørerne i sportsbranchen har en fest med regneark i forskellige formater og word-dokumenter. Data var ustrukturerede og utilgængelige.

Når vi skulle bestille varer, så skulle vi ringe til den ene leverandør, skrive til den anden, indtaste i en shop hos den tredje.

Vi ville bare have, at data og ordrer kunne ekspederes automatisk uden al den manuelle håndtering. Men det var svært dengang. Men det er også en af årsagerne til, at jeg er så glad for den tendens, der lige nu foregår i webshop-markedet.

Ny tendens i e-commerce

Jeg oplever en tendens til at virksomhederne ikke længere kan leve med tunge manuelle processer og indtastning af de samme varedata i mange forskellige systemer. Det er spild af energi.

Tendensen består af 3 trin:

  1. I dag flytter virksomhederne PIM-systemet ind i maven af ERP-systemet, så det ikke er to systemer, der skal integreres. Det er bare nemmere, at alle bruger samme system, og du skal ikke vente på, at Birthe kommer hjem fra ferie.

    Du kunne godt blive fristet til at samle data i et PIM-system, men PIM har desværre ikke lagerbeholdninger, ordredata osv. Så hvis du vil samle data ét sted, så skal du have et PIM-system inde i ERP.
  2. Og så skal varedata i ERP-systemet omfatte ALT. Også billeder og videoer til webshoppen. Også sprogvarianterne til de forskellige landespecifikke shops. Også varianter af samme oplysninger til forskellige formål, fx at farvekoden på en vare er ”ren hvid”, og bare ”hvid” i filtreringer, ”pure white” i den engelske shop, og ”RAL 9010” i B2B-shoppen.
  3. Virksomheder vil i stigende grad ikke have deres egen shop. Det er for meget vedligeholdelse. De opretter en Shopify-butik til B2C-markedet, og her installerer de en standard-connector i ERP til at synkronisere data.

    De vil også sælge varer på fx Amazon, og her installerer de en standard-connector i ERP til at synkronisere data op imod Amazon.

    De vil heller ikke vedligeholde en separat webshop til B2B-kunderne, så de installerer en app i ERP-systemet, som skaber en butiksfacade til B2B-kunderne, der reelt lægger ordrer direkte ind i ERP, når de bruger webshoppen.
Alle varedata styres i ERP-systemet

I dag samler og vedligeholder virksomhederne data ét sted – og lader dem flyde ud til de andre IT-løsninger, der har behov for dem.

Det er et opgør med tung integration – og med mængden af separate IT-løsninger, der skal vedligeholdes af virksomheden selv.

Du kan samle dine varedata i ERP-løsningen. Vi gør det med Business Central fra Microsoft og Master Data Information. Du kan styre hele hierarkiet af master data direkte i jeres ERP-løsning og vedligeholde alt der.

Og så bruger du færdigbyggede apps til at connecte med Shopify, Amazon eller hvad du ønsker at bruge – og til at lade dine B2B-kunder arbejde direkte med ERP-data.

Lad os komme væk fra alt det integrationsarbejde, IT Projekter og de manuelle processer.

Værktøjskassen

Det er min ambition, og hvis du har den samme ambition, så tag et kig i min værktøjskasse her. Det er de løsninger, jeg bruger, når jeg bygger en samlet løsning: