Microsoft indbygger funktioner med Kunstig Intelligens i Business Central, og i denne video skal vi se på Analysis Assist, der hjælper dig med at udføre ad-hoc analyser direkte i Business Central.
Du behøver ikke hive data ud i Excel og oprette pivot-tabeller. Kunstig Intelligens med Copilot giver dig mange muligheder uden at forlade Business Central.
Ledelsen vil måske gerne have et Power BI dashboard med de KPI’er, de følger med i, men daglige brugere af Business Central skal kunne udføre ad-hoc analyser, så de nemt kan svare på spørgsmål, analysere tendenser i data, finde uregelmæssigheder i data, og alt muligt andet.
Her kan du læse forklaring af, hvad du kan se i videoen:
I 2024-udgaven af Business Central er der kommet en række nye Copilot-funktioner, dvs kunstig intelligens inde i Business Central.
Og i dag skal vi se på Analysis Assist, der kan hjælpe med simple analyseopgaver direkte i Business Central.
Forskellige roller i virksomheden skal bruge data og indsigt på forskellige måder. Ledelsen vil måske gerne have dashboards i Power BI for at holde øje med KPI’er. Men hvis du er daglig bruger af Business Central, så kommer der måske lige en kollega og spørger: Hvor mange solgte vi af en bestemt vare sidste år? Og det er der ikke lige et dashboard, der viser. Og så har du brug for ad-hoc analyser.
Nu skal vi se på den nye funktionalitet.
Vi er på en vareliste, men det er vigtigt at bemærke, at analysefunktionen ikke kun findes på varelisten. Den virker på alle listevisninger, der understøtter dataanalyse.
Oppe i toppen kan vi se, at der er et Copilot-menupunkt, hvor vi kan vælge at analysere listen.
Så dukker der et vindue op, hvor Copilot nu beder os om at sætte nogle ord på, hvilken slags analyse vi gerne vil have.
Lad os prøve med noget simpelt først. Vi vil gerne tilføje et par kolonner til analysen. For eksempel en varebeskrivelse. Og information om hvor mange vi har til rådighed. Og også en kostpris for varen.
Og så klikker vi på Generate, og så bliver forespørgslen sendt af sted til Copilot, som genererer det vi har bedt om.
Vi får nu en ny fane, hvor der er indsat de oplysninger, som vi har bedt om. Vi har fået en beskrivelse af varen, den tilgængelige beholdning, og så har vi fået kostprisen per enhed.
Copilot har også genereret en titel til den nye fane, og den titel er nærmest et resumé af de kolonner vi bad om.
Der er en stiplet linje under titlen, og det betyder, at fanen ikke er gemt endnu. Den er i kladde-tilstand.
Nu kan vi fortsætte med at ændre indholdet af listen, og det foregår i denne bjælke, som er placeret nede i bunden, så vi nemmere kan se data på skærmen.
Så, lad os fortsætte. Vi kunne for eksempel vælge at sortere listen efter kostprisen – med det højeste beløb først.
Alt dette kunne vi også gøre på almindelig vis, men hvis man ikke lige ved, hvad man skal klikke på for at tilføje kolonner og sortere, så er det nemmere at forklare det til Copilot i almindeligt sprog.
Nu har vi 2 iterationer. Der står ”2 af 2”. Så hvis vi ombestemmer os, og alligevel ikke vil sortere, så kan vi klikke ”bagud”. Og på den måde kan vi gå frem og tilbage.
Lad os prøve noget lidt mere avanceret. Nu vil vi gerne afgrænse listen til kun at vise varer, som har en erstatningsvare.
Det blev lige stavet lidt forkert, men det kan Copilot nok godt finde ud af alligevel.
Nu kan vi se, at den har tilføjet et filter for at fjerne de varer, som ikke har en erstatningsvare. Og oppe i overskriften kan vi se, at den har indsat den korrekte overskrift, selv om forespørgslen var stavet forkert.
Hvis vi gerne vil tjekke, hvad Copilot egentlig har gjort, så kan vi vælge ”Analysis Filters”, og der kan vi se, at der faktisk ikke er noget, der præcis hedder ”replacement”, som vi skrev i forespørgslen, men der er noget, der hedder ”substitutes”, og Copilot har konstateret, at det er det samme, og det filter er sat til ”Yes”.
Så nu har vi tilføjet kolonner, vi har sorteret, og vi har filtreret, og hvis vi er tilfredse med resultatet, så kan vi gemme det. Vi kan også fjerne det hele, men nu beholder vi den nye analyse-fane.
Der er mere, vi skal se på, så nu opretter vi en ny analyse. Og hvis du ikke er helt sikker på, hvordan du skal formulere det, du vil, så er der en ”prompt guide”, hvor der er en masse forslag til hvad man kan gøre. Vi kan gruppere, pivotere, sortere, filtrere, og vi kan fryse kolonner og ændre navne.
Lad os prøve at lave en med gruppering. Vi vil gerne gruppere varelisten efter leverandøren. Så lad os se, hvad Copilot gør ved den forespørgsel.
Den har fundet leverandørnummeret frem og har udført en gruppering på det.
Den har også valgt at tilføje en beskrivelse, så vi kan se, hvilke varer der hører til leverandøren. Og så også typen. Og det er faktisk tæt på, hvad vi ønskede.
Men måske vil vi gerne have en anden overskrift på fanen, så lad os ændre det. Vi beder Copilot om at omdøbe fanen. Vi kalder den i stedet ”Items per vendor”.
Og nu omdøber den overskriften, og vi kan i øvrigt se, at stregen under overskriften stadig er stiplet, hvilket betyder, at fanen ikke er gemt endnu. Det er stadig en kladde.
Så vi kunne trykke på ”Keep it” for at gemme fanen, men inden vi gør det, så lad os lige fjerne kolonnen med typen, for den information har vi ikke behov for. Vi vil kun have leverandørnummeret og beskrivelsen.
Vi kan nemt bede Copilot om at fjerne kolonnen. Men en anden mulighed er også at finde feltet i listen ude til højre, og så bare fjerne ”Type”-feltet.
Når vi gør det, så bliver fanen automatisk gemt.
Der er faktisk ingen data, som bliver sendt til Copilot. Det er kun kolonner og filtre og al den logik, der bliver sendt til Copilot. Data forbliver i din Business Central.
Men lad os runde af med et eksempel på en analyse, hvor vi bruger Pivot-funktionen, som du måske også kender fra Excel.
Vi vil gerne se, hvad kunderne skylder os.
Så vi tager udgangspunkt i ”Customer Ledger Entries”, og vi åbner analyse-funktionen igen.
Nu skriver vi det i helt almindeligt sprog: ”Vis hvad kunderne skylder os”.
Det interessante er, at vi ikke har specificeret, hvilke kolonner eller filtre, vi ønsker. Vi har bare skrevet det, som vi lige tænkte det – i naturligt sprog.
Og nu har vi fået en liste over hvad kunderne skylder med kundens navn, beløbet og det udestående beløb.
Vi har ikke brug for ”Amount”-kolonnen, for vi er kun interesserede i det udestående beløb. Men vi vil til gengæld gerne vide, hvornår beløbene forfalder. Så det beder vi Copilot om.
Se, den fangede ikke, at ”Amount”-kolonnen skulle fjernes, og det viser blot, at denne form for betjening via samtale ikke er helt ufejlbarlig endnu.
Men lad os få gang i Pivot-funktionen. Vi beder om at vise data som Pivot og flytte datoerne til toppen.
Så nu har vi en Pivot-tabel med datoer i toppen og beløbene grupperet per kunde, men Copilot har sat lidt for mange værdier ind, så det vil vi gerne rydde op i. Det kan vi også bede Copilot om, men i dette tilfælde er det nok nemmere, at vi bare klikker af i listen ude til højre, hvilke felter vi ikke vil have med i oversigten.
Så nu har vi kun ”Remaining amount” i oversigten, og hvis vi lige ”auto-sizer”, så bliver det pænere på skærmen. Og nu kan vi se de udestående beløb per kunde, og vi har en fin fordeling per måned oppe i toppen.
Det var et par eksempler på Analysis Assist med Copilot – direkte i Business Central.
Det er i første omgang tilgængeligt på engelsk, og det er kun på cloud-udgaven, og der er nogle geografiske begrænsninger og en længere udrulningsplan fra Microsoft, så hvis du ikke har funktionen endnu, så tag fat i os.