“Der sidder mennesker, som arbejder i Business Central, der kunne få mere gavn af BI og analyse, men som ikke får udnyttet potentialet, fordi de skal over i Power BI. I dag kan man indlejre det direkte i Business Central og gøre det mere brugervenligt.”

Microsoft tilbyder tre metoder til at integrere BI med Business Central:

  • Power BI Embed – Indlejring af Power BI-rapporter direkte i Business Central, så brugere kan se dashboards og visualiseringer uden at åbne Power BI. Dog er data her ikke live, men visningen er visuel og overskuelig.
  • Pivot-tabelfunktionalitet – Gør det muligt at lave realtidsanalyser og opsætte detaljerede rapporter direkte i Business Central.
  • Excel-rapporter – Forbedrede Excel-skabeloner, som kan trækkes fra Business Central og indeholder data i et layout, der er nemt at tilgå og tilpasse.

I interviewet med Jonas Kjeldsen kan du høre mere om disse tre metoder, og hvordan de kan gøre det nemmere for Business Central-brugere at arbejde med Business Intelligence.

07:54
Af Jonas Kjeldsen

Business Intelligence indlejret i Business Central

I dag kan du indlejre Power BI-rapporter direkte i Business Central, og det giver en meget nemmere adgang til indsigt for ERP-brugerne,

09:02
Af Kjeldsen & Boas

Hvad er Microsoft Fabric – og hvordan skal du bruge det?

Fabric er et lag mellem kildesystemer og værktøjer til præsentation som Power BI. Det samler, beriger og gør data klar til rapportering.

08:13
Af Jonas Kjeldsen

Hvordan kobler du bedst Power BI på din Business Central?

Hør hvilke muligheder du har, når du vil have Business Intelligence ved at integrere Power BI med din Business Central

Her kan du læse, hvad Jonas taler om i interviewet

Microsoft har sagt, at de gerne vil bringe BI tættere på Business Central, så man kan bruge det i højere grad sammen med Business Central.

Det skal vi lige se, om vi kan forstå lidt af, og derfor har jeg taget Jonas Kelsen med i studiet til at fortælle os noget om det.

Helt kort fortalt, hvorfor skal det tættere på, og hvad handler det om?

Der sidder nogle mennesker inde i Business Central, der kunne få mere gavn ud af BI og analyse, som man måske har over i Power BI i dag, men som ikke rigtig får udnyttet det potentiale.

Hvad bruger du selv af software?

Jeg bruger meget lidt Business Central. Det er der jo nogen, der gør for mig.

Hvad med Power BI?

Nej, det gør jeg ikke rigtigt. Jeg kigger på nogle tal, noget tidsregistrering, men det ser jeg i Teams.

Jeg ser omsætningstal og regnskabstal, og så ser jeg tidsregistreringstal fra kolleger i Teams.

Hvis du ser de ting inde i Teams, så er det fordi, at der ligger en Power BI rapport, som er indlejret inde i Teams. Og det er faktisk en af de ting, som Microsoft gør i forbindelse med den her strategi.

Okay, så når jeg ser tal i Teams i dag, så er det i virkeligheden Power BI?

Så er det nemlig Power BI. Du kan sagtens bare se tallene i Power BI, men for at gøre det nemmere for dig, så ligger det i Teams.

Fordi jeg arbejder i Teams normalt hele tiden?

Fordi du arbejder i Teams hele tiden, og det kan være en barriere at komme over i Power BI.

Jeg ved ikke, om det er en barriere, men man får bare ikke gjort det.

Hvis jeg skal finde ud af en kollega, som ikke får lavet sin tidsregistrering, ikke at jeg nødvendigvis har sådan nogen, men lad os sige, at der var en enkelt, så bruger jeg længere tid på at finde det over i Power BI, end at forholde mig til selve tallet.

Ja, det er det. Og når det så ligger i Teams lige foran dig, så er det en barriere mindre.

Og på samme måde har man så taget et skridt imod at gøre det meget, meget nemmere ved at indlejre Power BI i Business Central.

Der kunne være masser af fordele ved at have det liggende der, fremfor at man skal over i Power BI.

Og prøv at komme med nogle eksempler på, hvad vil man sidde i Business Central og se af Power BI-tallet, som ville være fede?

Altså jeg vil sige, der hvor den nok har den største berettigelse, det er det, vi kalder for operationelle rapporter.

Altså rapporter, der understøtter en eller anden operation, en eller anden ting, som man sidder og gør i dagligdagen.

Mere end det her helikopteroverblik-analyse af forretningen, som man måske har i dashboard eller KPI osv. Men det meget jordnære man bruge dagligt.

Okay, altså så du siger, at ledelsen og alle dem, som i forvejen kun har læsadgang til Business Central, de kan lige så godt se det i Power BI?

De går bare ind i Power BI og læser.

Men bogholderen fx.

Bogholderen. Og hvad vil en bogholder gerne vide?

En bogholder kunne fx være interesseret i at se på, hvilke fakturer, der forfalder inden for de næste 14 dage.

Hvis det nu er en virksomhed, handler i mange forskellige valutaer, så kunne det være interessant at se fordelt på forskellige valutaer, hvor mange penge har vi stående på vores konti, og hvor mange penge kommer til forfald inden for de næste par uger?

Skal vi ud og købe nogle udenlandske kontanter til det her formål f.eks.?

Det vil være nemmere at se det inde i Business Central, fordi et er der man, som bogholder, arbejder 80% af sin dag.

Ja, netop. Der er ingen grund til, at det skal være et andet værktøj et andet sted. Det kan man indlejre ind og gøre det mere brugervenligt.

Du siger, at Microsoft kommer med tre forskellige metoder, principper eller koncepter for det her. Kan du fortælle lidt om dem?

Den første hedder Power BI embed, eller indlejring inde i Business Central.

Den anden det er et analyse-mode, som er i Business Central, som ikke er Power BI, men lidt pivot-tabel-agtigt, som vi kender fra Excel.

Og det tredje er reel Excel-layouts, altså Excel-rapporter, som bliver forbedret med nogle af de her nyere tiltag, hvor man kan specialdesigne Excel-rapporter, du kan trække ud som rapporter fra Business Central.

Okay, så gå lige og forklare lige dem igen.

Så den første siger du, det er embed. Hvad kan jeg med den, som jeg ikke kan med de to andre? Hvad gør det inde i Business Central?

Power BI har jo alle mulige fede visualiseringsværktøjer. Alle mulige seje grafer. Der kan man virkelig lave nogle flotte analyser. Men de bor ligesom i Power BI.

Så det er på en eller anden måde bare at vise de data, som vi i forvejen har hevet ud af Business Central, inde i Power BI, processeret, gjort ved, lavet vores dashboards osv., som vi faktisk bare viser indlejret inde i Business Central.

Det har den ulempe, at data ikke er live mod Business Central, så hvis du laver en betaling til en leverandør, så går der lige lidt, før den er med i din rapport.

Til gengæld ser det lækkert ud, og du kan lave en masse ting, man ikke kan med de andre metoder.

Kan man så få sådan et søjlediagram med en søjle, der hedder overskud, hvor man lige kan trække den op, så man får større overskud?

Det kunne være skønt. Det var et godt input til Microsoft.

Det kunne være lækkert.

Så den første ser lækker ud. Hvad kan den næste?

Det er pivot-tabelfunktionalitet, der kommer ind i Business Central.

Hvis du har en ledger-tabel eller det kan også være, at du har en Business Central query, altså en forspørgsel, der sammenkobler forskellige tabeller, en hovedpost med detaljepost, koblet på forskellige metadata tabeller, og den query kan du så lave pivot tabel-funktionalitet på.

Så du ser det stadig som data, du kan folde ind og ud, så du stadig skal være en lille smule data nørd, når du kigger på det? Der er stadig lidt matrix over det?

I hvert fald den person, som skal sætte det op, men det vil en bogholder sagtens kunne.

Det er jo sådan, at du har nogle sumtal, nogle gennemsnit eller hvad det nu kunne være.

Og visningen er stadigvæk lidt ala min kontoplan, i modsætning til den første, som var en lækker visning, som direktørerne kan forstå.

Ja, så er det her mere operationelt.

Til gengæld er det live imod dine data. Så der er ikke en forsinkelse. Det er realtid.

Så har du dine grupperinger, søjlegrupperinger, filer, ligesom man kender fra en Excel-befolkning med det samme.

Og den sidste?

Jamen, det er reelle Excel-rapporter, du kan gå ind og trække, ligesom man altid har kunnet ind i Business Central og trække en rapport til et formål.

Så kan du nu gøre det på en langt lækre måde i de her Excel-layouts, som det hedder.

Altså det vil sige, at du danner egentlig et layout udenom Business Central, som gør, at du står indenfor Business Central og skubber det ud, og så åbner den rent faktisk Excel?

Ja, du åbner den med dine data, som hører til den rapport.

Så igen, du skal ligesom have en eller anden form for forespørgsel eller en tabel, eller hvad det nu kan være, du gerne vil have ud i et rapportlayout, men så er det en Excel-skabelon, hvor man også kan have pivot-tabeller og grafer og alle mulige ting, der ligesom ligger oven på de data, du har.

Så hvis nu jeg var i et produktionsmiljø, hvis vi skal komme med et andet eksempel end bogholderen, og tage det over på lageret og produktionen.

Jeg stod der, og vi lavede en gang for alle en knap med en template nede bagved, eller en Excel-skabelon, og man trykkede på det, der hedder ressourceoverblik, eller produktionsordre, så åbner den simpelthen en klargjort Excel-ark for mig, som ser ud på den lækre måde en gang for alle?

Præcis.

Det var meget lækkert. Det var noget, jeg forstod det sidste.

Så altså, helt kort fortalt, noget funktionalitet, som gør, at vi kan få det ind og ligge inde i Business Central, for dem, som arbejder inde i Business Central til dagligt.

Både alle dem, der arbejder med penge over i bogholderiet, og alle dem, der arbejder med antal ude på lageret og i produktionen. Er det sådan der?

Det er det.

Tak til Jonas for at fortælle os om det.