Microsoft Dynamics 365 Sales er CRM-løsningen fra Microsoft, og i oktober 2024 frigav Microsoft den 2. halvårlige major release. Her får du det store overblik.

Vi har skrevet et overblik til dig, der bruger CRM, så du ikke behøver at læse al dokumentationen fra Microsoft. Vi fortæller dig, hvad der er vigtigt at vide – og vi linker til de relevante videoer.

Nogle af de vigtigste nyheder er:

  1. Sælgere kan opsummere information på tværs af data og systemer med AI
  2. Copilot giver indsigt i data og forslag til aktiviteter for sælgere og salgschefer
  3. Hjælp til sælgere med at finde kundeemner af høj kvalitet
  4. Bedre indsigt til salgschefen i salgsorganisations fulde salgspipeline

Eller læs videre her på siden

Bo Hansen Hansen at Abakion

Få vejledning hos vores frontdesk

Har du brug for hjælp, så sidder vores supportafdeling klar til at hjælpe dig. Vi sørger for, at du får den rette vejledning enten hos os eller en af vores dygtige konsulenter.

Ring til os på tlf. +45 7023 2317 eller send os en email på: frontdesk@abakion.com.

Indledning

Om dokumentet

Microsoft frigiver nu Dynamics 365 Release Wave 2 for 2024, som den sidste af de to årlige major releases til Dynamics 365.

Dette dokument indeholder en beskrivelse af de nyheder der er relateret til Dynamics 365 Sales, i daglig tale “CRM”.

Hos Abakion har vi her lavet et sammenkog af de nye funktioner, vi vurderer, er mest relevante for brugere og administratorer af systemet.

Dette skriv er delt op i følgende hovedemner:

  1. Generelt om releases
  2. Fokusområder for denne release
  3. Udvalgte highlights og vigtigste nyheder
  4. Andre nyheder
  5. Investeringsområder for kommende releases

Nogle af underpunkterne består af en sammenskrivning af flere relaterede punkter i Microsofts release note.

1. Generelt om releases til Dynamics 365 Sales

Bemærk at nogle punkter, der annonceres som en del af denne major release ikke er tilgængelige fra oktober. De annonceres i dette skriv og vil blive rullet ud i minor releases løbende henover over de næste måneder. Vær også opmærksom på at nogle opdateringer kan udkomme (eller slet ikke udkomme) på forskellige tidspunkter alt efter hvilken region man ligger.

Vær opmærksom på at nogle opdateringer aktiveres automatisk og andre skal aktiveres af systemadministratoren førend de vil slå igennem.

Hvis du vil læse Microsofts fulde release note for 2024, Wave 2 for Dynamics 365 Sales, så læs mere her.

2. Fokusområder for denne release wave

AI og automatiseringsbølgen ruller og det gælder selvfølgelig også for Dynamics 365 Sales. Det er ikke længere en nyhed, at Copilot bliver mere og mere integreret med Dynamics 365 Sales. Microsoft har med denne release valgt at skrue endnu mere op for tempoet og funktionerne, når det kommer til kunstig intelligens og Copilot til Dynamics 365 Sales.

Følgende områder er centrale og har primært fokus for denne udgivelse:

  • Copilot-oplevelser i naturligt sprog, der giver sælgere mulighed for at opsummere information på tværs af data og systemer.
  • En ny “fuld skærm” Copilot-hjemmeside, der giver indsigt i data og forslag til aktiviteter, der er specifikke for rollen som bruger, sælger eller salgschef.
  • Hjælp til sælgere med at finde kundeemner af høj kvalitet ved hjælp af indsigt drevet af kunstig intelligens.
  • Give salgschefer bedre muligheder for at få indsigt i deres salgsorganisations fulde salgspipeline, og dermed mulighed for at træffe beslutninger baseret på indsigt i data.

3. Udvalgte Highlights og vigtigste nyheder

Dette afsnit giver en kort intro til de ændringer, som Abakion betragter som nogle af de mest interessante i udgivelsen. Nogle af højdepunkterne har Microsoft udgivet en video om, som kan ses her.

3.1 Gruppering og aggregering af salgsmuligheder

Pipeline lister/visninger af salgsmuligheder i Dynamics 365 Sales tilbyder nu flere muligheder for konfiguration og visning af data.

En længe ventet feature er nu endelig kommet. Nu kan man endelig lave ”Excel-gymnastik” direkte i Pipeline listevisningerne i systemet.

Denne opgraderede pipelinevisning giver dig mulighed for yderligere at analysere dine data. Det har altid været muligt at filtrere liste visninger på de enkelte kolonner. Et eksempel på en filtrering: Vis mig alle de salgsmuligheder med en sandsynlighed større end 50%.  Men nu er det også muligt at gruppere listevisningerne.

Eksempel kunne være at gruppere visningen efter branche eller lukkedato. Denne funktionalitet forbedrer din evne til at segmentere og målrette specifikke områder af din pipeline, hvilket sikrer en mere personlig og effektiv tilgang til listevisninger som giver den enkelte sælger masser af fleksibilitet.

Ud over de forbedrede grupperingsfunktioner muliggør Dynamics 365 Sales nu aggregeringen af numeriske værdier. Du kan f.eks. nemt vurdere den samlede forventede omsætning inden for din pipeline eller inden for specifikke grupperede segmenter. Listevisninger kan nu sættes op så de kan vise summen af tal som f.eks total forventet omsætning eller andre udvalgte nøgletal i bunden af en kolonne.

Her et eksempel på hvor let det er at gruppere listevisningen baseret på en kolonne.

Dynamics 365 Sales

Her ses hvordan man i en listevisning kan indsætte den totale sum af ”Estimated Revenue” i bunden af en listen.

Dynamics 365 Sales

3.2 Copilot-hjemmeside

En ny “fuld skærm” Copilot-hjemmeside, der giver indsigt i data og forslag til aktiviteter, der er specifikke for rollen som bruger, sælger eller salgschef.

Copilot-fuldskærmsvisningen i Dynamics 365 Sales hjælper dig med at få et overblik, så man kan se hvad man bør rette sin opmærksom på. Muligheden for indsigt i realtid og ubesværet chat på naturligt sprog giver dig mulighed for effektivt at administrere salgsaktiviteter, pleje kunderelationer og fremme salgssucces. Denne moderne grænseflade tilbyder et udvidet arbejdsområde, der øger fokus på produktive samtaler med Copilot.

Du kan nemt få adgang til indsigt fra en masse data i systemet og ud fra det kan du prioritere dine handlinger på en intelligent måde. Chatten på naturligt sprog med Copilot, som er drevet af kunstig intelligens, giver dybere indsigt og hurtig adgang til kundeoplysninger, aftaleoplysninger, mødeplaner og meget mere. Desuden kan du nemt holde øje med din performance ved hjælp af visuelle diagrammer, mens en indlejret kalender hjælper med at planlægge og administrere din dag effektivt.

Copilot hjælper dig med:

  • At se forslag til handlinger og opfølgninger for at være på forkant med dit arbejde.
  • Se dine mål, hvor meget du har nået og hvor langt du er fra dit mål.
  • Finde vigtige salgsmuligheder, som du kan fokusere på.
  • Forberede dig på kommende salgsmøder.
  • Chat med Sales Copilot i en moderne widescreen-oplevelse.

Dynamics 365 Sales

3.3 Copilot email assistance

Som sælger kæmper man ofte med at skrive effektive mails for at kommunikere med ens kunder. Man kan stå over for udfordringer såsom ikke at vide, hvordan man skal strukturere sine mails, hvilke oplysninger der skal inkluderes eller udelukkes, eller hvordan man slår den rigtige tone an, hvilket kan føre til tabt salg. Selvom organisationer forsøger at bruge skabeloner, kan de fleste mails sendt af sælgere ikke standardiseres, og skabeloner er derfor ikke altid nyttige.

Mailassistance kan hjælpe sælgeren med at løse disse udfordringer. Copilot kan generere personlige mails, der er skræddersyet til at imødekomme hver enkelt kundes specifikke behov. Ved at bruge NLP-algoritmer (Natural Language Processing) kan Copilot hjælpe dig med at udforme klare, præcise og overbevisende mails.

Med denne funktion kan du:

  • Vælg en foruddefineret kategori, eller indtaste din tekst, og Copilot vil foreslå indhold med specifikke prompter og handlinger.
  • Justere tonen og længden af mailen.
  • Tilpasse det foreslåede indhold, før du sender det.

Dynamics 365 Sales

4. Andre nyheder

4.1 Kunde emne kvalificering

Det er nu blevet muligt at tilpasse processen for hvordan systemet anvendes til kundeemne kvalificering. Man kan nu konfigurere hele processen og styre hvorledes et kundeemne håndteres når det skal kvalificeres til en salgsmulighed. Processen kan nu ændres så den passer præcis til den enkelte salgsorganisations behov for at håndtere kundemene-kvalificering.

Dynamics 365 Sales

Som administrator kan du:

  • Konfigurer processen til kvalificering af kundeemne for at sikre, at kundeemner bliver grundigt evalueret.
  • Aktivere Copilot for at generere et resumé til kvalificering af kundeemne.
  • Konfigurere mulighed for oprettelse af flere salgsmuligheder fra et enkelt kundeemne.
  • Konfigurere hvilke felter der skal udfyldes på salgsmuligheden.

Som sælger kan du:

  • Tildele ny-genererede salgsmuligheder til andre sælgere, fremme samarbejde og maksimere salgsteamets effektivitet.
  • Se den AI-genererede oversigt over kvalificering af kundeemne, efter at et kundeemne er kvalificeret.
  • Vælge at oprette flere salgsmuligheder fra et enkelt kundeemne.

4.2 360-graders visning af kunder

En sælger har altid fart på. Man arbejder typisk på at lukke ordrer for mange forskellige kunder samtidig. Det kan være meget udfordrende at holde styr på alle ens nuværende såvel som potentielle kunder og indsamle relevante oplysninger effektivt.

Med funktionen Kontooversigt kan du nu få en samlet oversigt over kritiske kundedata, herunder købsadfærd, tilknyttede salgsmuligheder, kundeemner, marketingkampagner og de seneste nyheder om kunden takket være kunstig intelligens. Dette giver dig mulighed for hurtigt at danne dig et overblik over en kunde eller potentiel kunde.

Du behøver ikke længere at bruge for meget tid på at klikke rundt og gennemgå oplysninger spredt ud over hele systemet. Du kan hurtigt få et omfattende overblik over hver enkelt kunde ved et enkelt klik og dermed prioritere dit arbejde effektivt og interagere med kunderne på en mere personlig og målrettet måde.

Funktionen er baseret på Copilot som her fungerer som din personlige sekretær der hurtigt kan indsamle alle nødvendige informationer om kunden.

Som administrator kan du:

  • Aktivere kundeoversigten i Copilot for enhver Dynamics 365-applikation.
  • Konfigurere de enheder og felter, der skal bruges til at oprette kundeoversigten. Det betyder at du selv kan bestemme hvilke informationer der skal indsamles og gøres tilgængelige

Som sælger kan du:

  • Få en 360-graders visning af dine kunder, som er bygget vha. alle de data, der er knyttet til kunden.
  • Få vist en oversigt over de tilknyttede salgsmuligheder.
  • Få oplysninger om tilknyttede kundeemner.
  • Få de seneste nyheder om kunden.

Når en kunde vises, vil Copilot straks begynde at indsamle relevant information om de salgsmuligheder, kundeemner, support sager og anden relevant information der er tilgængelig i systemet om den pågældende kunde og danne et summary med alle informationerne. Se eksempel nedenfor.

Dynamics 365 Sales
Dynamics 365 Sales

4.3 Effektivisering med intelligent dokumentoversigt

Som sælger har man sikkert prøvet øvelsen med at gennemgå og skimme en lang række forskellige dokumenter for at danne sig et overblik af al den information man har om kunden og kundens historik, behov og præferencer.

Data og dokumenter ligger formentlig både i CRM, SharePoint på tværs af flere systemer. Det kan være vanskeligt at fremfinde al information hvis der ligger spredt i flere forskellige systemer. Denne opgave kan være både langsommelig og tidskrævende.

Med muligheden for automatisk at opsummere vigtige detaljer fra lange dokumenter, herunder forslag, rapporter og aftaler, kan du spare tid og fokusere på at opbygge relationer med kunder og lukke aftaler.

Salgsdokumentets resuméfunktion kan effektivisere og forbedre kvaliteten af kundeinteraktioner ved at sikre, at du har en omfattende forståelse af kundebehov i relation til de salgsmuligheder du arbejder på.

Som sælger kan du:

  • Få en oversigt over de dokumenter, der er knyttet til din kontaktperson, salgsmulighed, kundeemne og konto.
  • Bruge resuméet til at forstå budget, myndighed (beslutningstager), behov og tidslinje baseret på forskellige dokumenter.
  • Få anbefalinger om den næste bedste handling baseret på din sidste aktivitet.

Vær opmærksom på at denne funktionalitet først vil være tilgængelig for USA. Det vides ikke hvornår det bliver tilgængeligt i Europa.

4.4 Salgsleder-dashboards

Ved at analysere aggregerede kundeinteraktioner, historik i systemet sammenholdt med sælgeradfærd kan salgsledere nu analysere og vurdere effektiviteten af deres salgsstrategier, reagere på markedsændringer og coache deres salgspersonale mere effektivt.

Ledere kan holde øje med deres distrikter/segmenter og deres sælgere ved at bruge det nye dashboard til lederindsigt.

Ud over det eksisterende dashboard vil du som salgschef kunne få vist:

  • Korrelation af kunde-sentiment med nøgleord og omtaler af konkurrenter.
  • Korrelation af samtalestil som resulterer i nye ordrer.
  • Samtale-KPI’er over tid.
  • Holistisk syn på sælgeres præstationer, samt indsigt ind i samtalemønstre, som er med til at lukke ordrer.
  • Mulighed for filtrering af salgsdata som opkaldstid og -længde, sælger, kampagne og mere.
Af Benjamin Truelsen

Nyhederne i CRM oktober 2024

Abakion har lavet et sammenkog af de funktioner i den nyeste release af Business Central, vi vurderer, er mest relevante for daglige brugere.

19:52
Af Benjamin Truelsen

Sådan hjælper CRM sælgerne med at bruge tiden bedst

I denne video vil jeg gerne vise, hvordan salgs-acceleratoren i CRM hjælper sælgerne med at bruge tiden på de rette opgaver.

18:35
Af Benjamin Truelsen

AI for sælgere med Sales Copilot

I denne video skal du se, hvordan kunstig intelligens, i form af Sales Copilot, kan gøre sælgerens hverdag lettere i Microsofts CRM-løsning