Dynamics 365 er Dynamics ERP og CRM i ét

Microsoft Dynamics 365

Dynamics 365 er en kombination af ERP og CRM som Cloud-løsning til virksomheder, som ellers ville vælge en Dynamics NAV (Navision) eller Dynamics AX ERP-løsning og integrere den med Microsoft Dynamics CRM.

Apps til Dynamics 365

Dynamics 365 giver virksomheder mulighed for at tilføje nye apps, der er bygget til formålet, til at styre specifikke forretningsprocesser som f.eks. finans, drift, marketing, salg, kundeservice m.m.

Alle apps til Dynamics 365 er designet til at blive sat individuelt i drift – på en meget lettere måde end hvad du normalt er vant til, når du køber et add-on fra en Dynamics NAV-partner.

Der er indbygget Business Intelligence og workflow-optimering i apps, og de har alle en nem og effektiv brugeroplevelse på mobile enheder, med muligheder for at anvende dem offline.

Du skal altid kun betale for det, du skal bruge. Du kan begynde med en enkel og billig løsning, og tilføje apps til din løsning hen ad vejen, når din virksomhed vokser. De er bygget til at virke gnidningsfrit sammen, lige som du er vant til fra apps på din mobiltelefon.

I sin bog, ”Lønsom ERP-strategi”, forudså Sune Lohse, at fremtidens ERP-system vil være baseret på standardfunktionalitet som apps. Det er det, vi ser begyndelsen af nu.

”På vores mobiltelefoner kan vi downloade præcis den funktionalitet, vi har behov for, og med få apps kan vi sammensætte en smartphone, der kan præcis dét, vi har behov for – og ofte med meget dyb funktionalitet i de enkelte apps. Det er sådan et ERP-system skal virke,” siger Sune Lohse.

Start med det du har brug for

Start med det du har brug for

Indbygget Business Intelligence

Indbygget Business Intelligence

Klar til vækst med apps

Klar til vækst med apps

Introduktion

Se hvordan Dynamics 365 ser ud – rollecentre og navigation i løsningen.

En del af Outlook

Du kan betjene Dynamics 365 direkte i din Outloook, kontekstafhængigt.

Se 7 videoer
om Dynamics 365

Dynamics NAV og Dynamics 365 – alt inklusiv

Abakion har lanceret en pakkeløsning med Microsoft Dynamics NAV / 365, der gør det lettere og billigere at være kunde på Dynamics NAV / 365.

Dynamics NAV på abonnement med Abakion 365

Abakion 365

Det nye i Abakions pakkeløsning Abakion 365 er, at man nu kan få Microsoft Dynamics NAV og Dynamics 365 som et månedligt abonnement, der inkluderer opgraderinger hver 3. måned og ubegrænset hotline-support.

Som kunde kender man økonomien på forhånd. Der ligger ikke et stort opgraderingsprojekt og spøger ude i fremtiden, fordi opgraderinger er inkluderet i abonnementet.

Cloud uden behov for tilretning

Der er tale om en cloud-løsning, hvor man ikke kan foretage specialtilretninger. Det er den vej, Microsoft går med alle deres ERP-systemer, og vi har i Abakion allerede rigtig mange kunder, der anvender Dynamics NAV online i skyen på Dynamics 365-platformen.

Til gengæld inkluderer abonnementet en masse tillægsløsninger fra Abakion, som gør at kunderne ikke længere har behov for specialtilretninger.

Det er en mangeårig tradition, at man har løst alle behov ved at tilrette NAV-løsningen, men det er ikke længere nødvendigt. I dag findes der langt bedre opsætningsmuligheder, som betyder at fleste små og mellemstore virksomheder sagtens kan opfylde sine behov uden specialtilretninger.

Fast pris på migrering

Det har naturligvis også en omkostning at flytte sine data over på denne type pakkeløsning, men det er billigere end at foretage en almindelig opgradering. Og Abakion er villig til at give en FAST pris på migreringsprojektet up-front.

Selv om man som NAV-kunde ikke aktuelt er ude og kigge efter en opgradering, så kan man sagtens få en uforpligtende beregning af, hvad det vil koste at komme på pakkeløsningen.

Vi stiller dig 5-7 spørgsmål over telefonen, og så får du den præcise pris på både opstartsprojektet og månedlig abonnementspris. Så kan du have det in-mente til en dag, hvor opgraderingen bliver relevant.

Ring til os på: 70 23 23 17, hvis vi skal udregne din pris.

Standardløsning på Dynamics NAV med Abakion 365

Udviklingen bevæger sig mod standardløsninger, cloud og abonnementer. I det følgende stiller vi skarpt på, hvad der er sket i de seneste år, og hvad du kan forvente af fremtiden for Dynamics NAV:

Tillægsløsninger og tilretninger

Der har altid været en speciel kultur for ERP blandt mellemstore virksomheder i Danmark, formentlig fordi flere af de kendte systemer har dansk oprindelse.

De danske Microsoft-partnere har en helt unik relation til Navision og senere Microsoft, og der er mange partnere, som har udviklet tillægsløsninger til Dynamics NAV, enten i form af vertikale brancheløsninger eller horisontale funktionsudvidelser.

Der har samtidig været en tradition for at opfylde alle funktionsmæssige behov, som den enkelte virksomhed måtte have, enten via tillægsløsninger, men også via specialtilretninger til den enkelte kunde. Det er ikke kun tilfældet for Dynamics NAV, men også andre ERP-løsninger i det danske marked, som f.eks. Dynamics AX.

Microsofts fokus

Microsoft har med Dynamics NAV fokuseret udviklingsarbejdet på at trimme kernefunktionaliteten, ikke kun økonomistyring, men også lager, logistik og produktionsstyring. Mantraet har altid været, at løsningen skal være enkel og effektiv at anvende.

Denne strategi betyder, at funktionsbehov som er særprægede for bestemte brancher eller roller, dem har Microsoft overladt til specialiserede partnere at udvikle tillægsløsninger til.

Den strategi har givet en stor mangfoldighed af specialiserede løsninger, som har hjulpet til løsningens udbredelse.

Supply Chain Management

Hvis man arbejder med Supply Chain Management, så kan man finde en lang række standardiserede tillægsløsninger hos partnerne, som er evaluerede og certificerede af Microsoft og derfor reelt ikke låser kunden til en bestemt partner.

Hos Abakion har vi f.eks. tillægsløsninger til master data-information (PIM), webshop-integration, avanceret planlægning af indkøb og produktion, forecasting, grafiske lagerprofiler, containerhåndtering, warehouse management med trådløse scannere, shopfloor til tidregistrering i produktionen, intercompany, kost-beregninger, avanceret ABC-analyse osv.

Cloud med Dynamics 365

I løbet af 2016 har Microsoft haft gang i et nyt udviklingsprojekt under kodenavnet ’Madeira’. Det begyndte som en ny version 2017 af Dynamics NAV, der er en 100% cloud-løsning, men det er reelt blevet til 2 systemer:

  • Dynamics NAV 2017
  • Dynamics 365

Med introduktionen af Dynamics 365 har Microsoft udstukket retningen for deres Dynamics-produkter, dvs. både NAV, AX og CRM. De kommer alle til at være en del af Dynamics 365-brandet.

Det er en konsolidering af alle systemerne i én løsning, som således skal dække både ERP og CRM og på sigt også Office 365. De skal have en fælles datamodel, så integration mellem systemerne bliver nemmere.

Standardløsninger

Noget af det vigtige at bemærke er, at der bliver tale om standardløsninger.

Der har været en lang tradition for at specialtilrette ERP-løsninger til den enkelte virksomheds behov, men alle andre typer IT-systemer har udviklet i retning af standardisering, og Microsoft tager nu det afgørende skridt for at trække ERP-systemerne NAV og AX i samme retning.

Indtil videre kan man godt købe og specialtilrette sin Microsoft ERP-løsning, men inden for en overskuelig årrække forventer vi at alle mellemstore virksomheder overgår til standardløsninger, hvor specifikke behov ikke dækkes via tilretninger, men via tilføjelse af apps – lige som man ville gøre på en mobiltelefon.

Apps fra partnerne

Denne strategi giver Microsoft-partnerne mulighed for at tilbyde deres brancheløsninger og horisontale løsninger som ”apps”, som alle kunder på Dynamics NAV kan købe via Microsofts AppSource.

I Dynamics NAV-terminologi skal disse Apps være udviklet som ”extensions”, og det betyder, at det er tilføjelser til løsningen i stedet for specialtilretninger direkte i koden.

Nye indkøbsvaner for kunderne

Set fra kundernes side er der en række fordele. Mange virksomheder, der er vant til at foretage tilretninger direkte i koden, vil naturligvis tøve ved at miste denne mulighed, men fordelene vil opveje det.

Det handler naturligvis om at finde den leverandør og de apps, som kan opfylde det samlede behov, så man som kunde ikke savner muligheden for at specialtilrette løsningen.

Som kunde skal man ændre indkøbsvaner for ERP.

Pakkeløsninger

Dynamics 365 er blevet annonceret for ganske nyligt, men der findes allerede pakkeløsninger på markedet, som udnytter denne mulighed. Vores nye tilbud, Abakion 365, er et eksempel på dette, fordi det bliver afviklet i Microsofts hosting-miljø med Dynamics 365.

Prisstrukturen er blevet til et abonnement

Tidligere skulle man købe en licens hos Microsoft, dvs. stor udbetaling og et løbende abonnement for at få adgang til nye versioner. Men fordi løsninger altid var specialtilrettede, så blev opgraderingsprojekter som regel en dyr affære.

Microsoft har radikalt ændret dette.

I dag er der ikke noget licenskøb. Man betaler per bruger per måned, og man kan fleksibelt skalere op og ned efter behov.

Med en samlet pakkeløsning fra en Microsoft-partner kan man få et abonnement på ERP-løsningen, der inkluderer tillægsløsninger/apps fra mange forskellige partnere.

Det omfatter også opgradering af løsningen til nye version hver 3. måned – uden nogen ekstraomkostning eller noget migreringsprojekt. Denne tilgang fjerner en stor udfordring for mange ERP-kunder, der har løsninger med mange tilretninger.

Og det omfatter også fri hotlinesupport, så man ikke skal betale ekstra for at få assistance.

Det er en moderne prisstruktur, som kendes fra mange andre softwareområder, som nu også har fundet vej til ERP-branchen.

Læs om Dynamics NAV-pakkeløsningen her

Microsoft AppSource

Microsoft har i 2016 også lanceret Microsoft AppSource. Det er stedet, hvor virksomheder kan finde og afprøve forretnings-apps til Dynamics 365, fra både Microsoft og partnerne.

Fra begyndelsen (2016) har AppSource mere end 200 software-as-a-service apps, add-ins og content packs tilgængeligt.

Office 365 og Dynamics 365

Dynamics 365 indeholder også sin egen integration med Office 365. Det forbinder de strukturerede forretningsprocesser i Dynamics 365 apps med de ustrukturerede funktioner til virksomhedens samarbejde i Microsoft Office 365.

Et typisk eksempel er en sælger, som modtager en email. Han kan svare direkte i Office og sende et tilbud, som er skabt på basis af data fra salgs- og finans-apps, og gemmes direkte i den rette app med de korrekte priser og rabatter og alt. Og han behøver aldrig forlade Outlook.

Dynamics 365 og Office 365 deler en fælles datamodel for at gøre styring af data og integration så simpelt som muligt. Udviklere kan nemt skabe nye apps eller bygge videre på eksisterende – ved at anvende PowerApps, Power BI og Microsoft Flow.

Indbygget Business Intelligence

I Dynamics 365 vil Microsoft også indbygge Power BI business intelligence. Det giver analyse og indsigt direkte bygget ind i Dynamics 365 apps.
 

Videreudvikling af Dynamics NAV

For Microsoft Dynamics NAV-samfundet er dette en naturlig udvikling af Microsofts indsats for at bringe Navision-løsningen ud i skyen.

Vi hos Abakion har arbejdet med dette i lang tid under Microsofts kodenavn ”Project Madeira”, og vores Abakion 365 er har kørt på Microsofts Dynamics 365-miljø i længere tid.

Hvad er Project Madeira?

”Project Madeira” var Microsofts kodenavn for den nye cloud-løsning baseret på Microsoft Dynamics NAV integreret med Office 365, som er hosted af Microsoft selv.

Oprindeligt var Project Madeira kodenavnet for den næste version af Microsoft Dynamics NAV, men nu har det udviklet sig til også at være en frigivelse i sit eget navn.

Dette er næste skridt af Microsofts ’cloud first’ plan for at bringe alle løsningerne ud i skyen med Azure og indbygget i Office 365.

 

Microsoft Dynamics 365

Indholdet i løsningen

Microsoft Dynamics 365 Appsource
Microsoft Dynamics 365 Appsource

Overskrifterne i Microsoft Dynamics 365

Microsoft Dynamics 365 er en ny retning for Microsofts forretningssystemer, og det har potentialet til at skabe en helt ny kategori inden for forretningssystemer.

I gamle dage havde flere ERP-løsninger et CRM-modul indbygget, men uden større succes, og CRM-løsningerne fik succes som selvstændige løsninger, der skulle integreres til ERP.

Microsofts konsolidering af CRM og ERP i én cloud-løsning gør op med denne model. Når vi dertil lægger den indbyggede integration til Office 365 samt muligheden for at bruge 3. parts apps, så kan den samlede løsning ændre den måde, virksomheder anvender forretningssystemer.

En af nyhederne, som gør den tætte integration mulig, er den fælles datamodel (’the common data model’). En fordel ved en fælles datamodel er naturligvis, at integration bliver lettere, men det store mål er, at brugerne ikke behøver at hoppe mellem forskellige applikationer.

Alle relevante data og funktioner for en bruger skal kunne præsenteres og anvendes i den app, brugeren arbejder i, uanset hvor funktionen oprindeligt stammer fra.

En anden væsentlig nyhed er den rollebaserede licensmodel, som helt ændrer den måde, hvorpå kunderne betaler for løsningerne.

Alt dette gennemgår vi i denne artikel. Læs også introduktionen til Dynamics 365.

Microsoft Dynamics 365 stack
 

Hvad indholder Microsoft Dynamics 365?

Microsoft Dynamics 365 er Microsofts nye brand, som indeholder alle deres online forretningssystemer. Det indeholder primært CRM og ERP i SAAS-udgaver, og Power BI- og Office 365-funktioner og -integration.

Det indeholder ikke nogen on-premise eller Azure-hostede versioner af Dynamics NAV, AX eller CRM.

Komponenterne i Microsoft Dynamics 365

Lad os gennemgå, hvilke komponenter der er inkluderet i Microsoft Dynamics 365:

  • Dynamics CRM

    Dynamics CRM-løsningen har allerede været online som cloud-løsning i nogle år. Den dækker naturligvis ’Sales’, men bidrager også til overskrifterne ’Field Service’, ’Marketing’ og ’Customer Service’.

  • Dynamics NAV / ”Project Madeira”

    Den nye version af Dynamics NAV har haft kodenavnet ”Project Madeira”, og dette projekt bliver inkluderet i Microsoft Dynamics 365 Business Edition, som er målrettet de små og mellemstore virksomheder.

  • Dynamics AX

    Den nye version 7 af Dynamics AX er kun tilgængelig som online-version, og den er inkluderet i Microsoft Dynamics 365 Enterprise Edition til de store virksomheder.

  • Microsoft Flow

    er den nye Office 365 workflow platform, som Microsoft har lanceret i 2016. Med denne app kan man forbinde alle datakilder og bygge betingelsesafhængige processer, og det foregår i en grafisk brugergrænseflade uden programmering.

  • PowerApps

    er en anden ny Office 365-app til at bygge sine egne apps til iOS, Android og Windows.

  • Power BI og Cortana Analytics

    er Business Intelligence-værktøjer til at bygge rapporter og dashboards på tværs af alle datakilder. Det er allerede meget udbredt, og vi hos Abakion har skam også en pakkeløsning, der samler dine data fra NAV, CRM og alle andre kilder.

  • Tredjeparts Apps

    Sidst men ikke mindst er der den nye mulighed for at tilslutte apps fra tredjepart, der tilføjer specielle brancherettede løsninger eller tværgående, generiske funktioner. Tanken er naturligvis, at det skal være simpelt at tilføje nye apps, lige som på din mobiltelefon.

 

Microsoft Dynamics 365 editions
Microsoft Dynamics 365 editions

To versioner af Microsoft Dynamics 365

Der findes to versioner af Microsoft Dynamics 365, som retter sig mod to forskellige størrelser virksomheder.

  • Microsoft angiver, at Business Edition retter sig mod virksomheder med op til 300 brugere, og de har faktisk sat et loft på denne udgave, så man ikke kan have flere brugere end 300.
  • Enterprise Edition er for de større virksomheder, og der er et minimum på 20 brugere.

Den største forskel på de to versioner er, at Business Edition indeholder Dynamics NAV, mens Enterprise Edition indeholder Dynamics AX.

På CRM-fronten vil Enterprise Edition indeholde den komplette Dynamics CRM Online-løsning, mens Business Edition vil indeholde en forenklet udgave af Dynamics CRM målrettet til små og mellemstore virksomheder, som Microsoft er ved at udarbejde.

Hos Abakion synes vi, at den forenklede udgave af CRM til de små og mellemstore virksomheder er et godt tiltag. Målretning og forenkling efterspørges ofte af danske virksomheder. Det vil blive godt modtaget blandt kunderne.

Microsoft Dynamics 365 editions detaljer
 

NAV kontra AX

Microsoft Dynamics 365 indeholder 2 forskellige ERP-løsninger, AX og NAV. Det er nærmest et religiøst spørgsmål i IT-kredse, hvilken løsning der er den rette til hvilken størrelse virksomhed, og Microsoft har gennem tiden haft svært ved at positionere deres Dynamics ERP-løsninger skarpt i forhold til hinanden.

Der er ingen tvivl om, at AX er for kompleks en løsning til mange mellemstore danske virksomheder. Omvendt er NAV for enkel en løsning til de helt store enterprise-virksomheder.

Nogle vil mene, at det er forkert at sige, at det er NAV som er inkluderet i Microsoft Dynamics 365 Business Edition. Helt præcist er det ’Project Madeira’. Men udviklingsprojektet ’Project Madeira’ er både grundlaget for Dynamics NAV 2017 og Microsoft Dynamics 365 – og Microsoft Dynamics 365 Business Edition vil have samme brugeroplevelse som Dynamics NAV 2017. Så er detaljerne helt på plads.

Microsoft Dynamics 365 roadmap
 

Microsoft Dynamics 365 for Financials, dvs. ERP-delen af løsningen med NAV i form af ’Project Madeira’, kommer på markedet i 2016, mens Salg- og Marketing-delen følger i 2017.

Dynamics 2017 kommer stadig på markedet som et selvstændigt produkt, og ERP-løsningerne i det amerikanske marked, SL og GP, er slet ikke berørt af dette tiltag.

Man kan sige, at Microsoft Dynamics 365 først og fremmest er en bundling af eksisterende løsninger, men det er dog væsentligt at pointere, at der er gået en omfattende udvikling forud, der har forberedt alle de involverede forretningsløsninger til at deltage i Microsoft Dynamics 365.

’Project Madeira’ (eller Dynamics NAV 2017) er udviklet specifikt til dette formål. Dynamics AX 7 er udviklet specifikt som en cloud-løsning. Dynamics CRM har været online i et stykke tid, og Microsoft udvikler nu en specialudgave af CRM til Microsoft Dynamics 365 Business Edition. Så 365-brandet er bestemt ikke kun en salgspakning.

Den fælles datamodel i Microsoft Dynamics 365 og Office 365

Det mest bemærkelsesværdige med bundlingen er den fælles datamodel.

Microsoft har annonceret en datamodel for Microsoft Dynamics 365, som vil være fælles med Office 365. Det forenkler styring af data og integrationer på tværs af apps og forretningsprocesser.

Integration har altid været en udfordring for virksomheder, der ønsker at samle data fra alle sine forretningsapplikationer, og med dette tiltag tager Microsoft et kæmpe skridt på denne front, når det er fuldt implementeret. Det skal dog nævnes, at det er et tiltag, som skal indarbejdes i forhold til den nuværende udgave af Office 365. Et ’Preview’ af den fælles datamodel er på gaden i august 2016.

Den fælles datamodel har sit udspring i Microsoft PowerApps, som anvendes til at bygge forretningsapps, som kan trække på data og processer i Microsoft Dynamics 365, og virke på både web og mobile enheder, via foruddefinerede connectors uden at man skal foretage specialudvikling. Det er denne struktur, Microsoft vil implementere i både ERP, CRM og Office 365.

En fælles datamodel på tværs af ERP, CRM og Office 365 har nogle helt åbenlyse fordele, som bliver populære hos virksomheder, der er vant til udfordringer med siloer af data, som er svære at konsolidere, og det vil også være populært hos de partnere, som udvikler løsninger til bestemte brancher, at de fremover lettere kan kombinere funktioner på tværs af ERP, CRM og Office 365.

Microsoft Dynamics 365 App Source
 

Microsoft AppSource

For at understøtte sine udviklingspartnere har Microsoft også lanceret en AppSource, der er en markedsplads for cloud-apps, som virksomhederne kan købe og direkte implementere i deres Microsoft Dynamics 365.

Det er naturligvis et koncept, der er set i mange andre app-markedspladser, men det er et nyt tiltag i Dynamics-verdenen, hvor partnerne hidtil har kunnet få deres løsninger gennemgået og godkendt som ’Certified for Microsoft Dynamics’, men hvor app-tankegangen ikke tidligere har været konceptet.

Implementering har altid været partnerens og kundens egen opgave, og hvis kunden valgte at implementere flere tillægsløsninger fra forskellige partnere, så kunne samspillet mellem tillægsløsningerne blive en udfordring.

Med AppSource har Microsoft lanceret en markedsplads, hvor de selv styrer tilgængeligheden og kvaliteten af de apps, der bliver tilbudt. Der er 200 apps i AppSource ved lanceringstidspunktet i 2016, og det må forventes at blive populært blandt både kunder og udviklingspartnere.

Kunderne får et større tilbud af standardiserede løsninger, som er kvalitetsgodkendt af Microsoft, og udviklingspartnerne får mulighed for at nå et langt større marked, end hvis de selv skulle gøre reklame for deres app.

AppSource er et stort skridt i retning af standardløsninger. Partnerne kan naturligvis ikke rulle specialudvikling ud til deres kunder via AppSource, så man må forvente, at de apps der bliver populære i AppSource, er dem der kan dække kundernes behov som standardløsning.

 

Set fra partnernes side

Det virker åbenlyst, at større sammenhæng mellem ERP, CRM og Office er en god idé for virksomhederne, men det skal nok skabe røre i partnerkanalen, når ERP, CRM og Office fremover skal leveres som én samlet løsning.

Det kommer til at favorisere en bestemt type leverandør, som har følgende karakteristika:

  • Partnere, som har kompetencer inden for alle områder: ERP, CRM og Office. Hvis man som partner er specialiseret i kun én af områderne, så får man naturligvis svært ved at dække kundens behov.
  • Partnere, som har egenudviklede løsninger, enten til bestemte brancher eller specialiserede, tværgående funktioner. AppSource åbner et helt nyt marked for denne type partner.
  • Partnere, som lever mere af at rådgive end at udføre småtilpasninger. Større tilgængelighed af apps vil gøre behovet for ad-hoc udvikling mindre. Partnernes rolle vil fremover blive mere forretningsrådgivning end systemtilpasning.

Hos os i Abakion er vi naturligvis ikke kede af denne udvikling, fordi vi har netop disse 3 karakteristika, men der er ingen tvivl om, at Microsoft Dynamics 365 vil have en konsekvens for Microsofts danske partnerkanal i løbet af de kommende år.

 
 

Ny rollebaseret licensmodel

Virksomhederne skal også til at vænne sig til en ny licensmodel.

Der vil som nævnt være to overordnede valgmuligheder: Business Edition og Enterprise Edition, men ud over dette bliver der stor fleksibilitet i licensmodellen.

Kunderne er vant til at købe applikationer og suiter, som skaleres efter mængder, komponenter eller brugere. Men Microsoft vil gøre det muligt at købe funktionalitet og processer baseret på en persons rolle.

I stedet for at en medarbejder vurderer, om han har behov for en brugerkonto til ERP eller CRM eller Office, så kan han sammensætte funktioner til sin specifikke jobrolle, uanset hvilken applikation funktionerne oprindeligt hører til i.

Det lyder besnærende simpelt, men afhængigt af, hvordan Microsoft strukturerer det hele, kan det også blive uhyggeligt komplekst.

Hvis man som kunde køber en ’jobrolle’ i stedet for en ’brugerkonto’, så er det naturligvis vigtigt, at Microsoft har den rette forståelse af, hvad den pågældende jobrolle omfatter. Men jobrollers indhold kan variere utrolig meget i forskellige virksomheder, og Microsoft har lovet skeptikerne, at den rollebaserede licensmodel vil indeholde tilpas fleksibilitet til at understøtte moderne, agile og foranderlige jobroller.

Og for lige at være på den sikre side, så har Microsoft også valgt, at den traditionelle licensmodel fortsat vil være tilgængelig.

Mix & Match

Som kunde har man en Microsoft Dynamics 365 “Plan”, som specificerer hvilke funktioner der er tilgængelige for hvilke brugere. Det er samme koncept, som man kender fra andre softwarepakker som f.eks. Office, der består af mange applikationer – som virksomhed har man en samlet abonnementsplan, men de forskellige medarbejdere har adgang til flere eller færre dele af pakken.

Det største valg bliver, om man ønsker Business Edition med NAV eller Enterprise Edition med AX.

Det er ikke kun et spørgsmål om, hvilken løsning man måske er vant til i forvejen – det er også et spørgsmål om, hvilken funktionalitet der vil være til rådighed, og hvor mange brugere der skal kunne anvende løsningen. Det er et af de valg, der naturligvis er svært at gøre om senere.

Microsoft Dynamics 365 typer af brugere
 

Team Members

En fremragende nyhed på licensfronten er ’Team Members’. De er begrænsede brugere i abonnementsplanen, og de løser en udfordring, som længe har gjort sammensmeltning af ERP, CRM og Office-applikationer til en dyr fornøjelse.

Team Members har adgang til data fra alle applikationer i Microsoft Dynamics 365. Hvis en Team Member i CRM har behov for at se data fra ERP, så er det både teknisk enkelt, og uden nogen ekstra licensomkostning.

Alt afhænger naturligvis af, hvilken prisseddel disse Team Members ender med at få, men konceptuelt er det meget lovende.

Frigivelsestidspunkter

Hvornår kan virksomheder i Danmark så købe Microsoft Dynamics 365?

Lige nu er ’Project Madeira’ i ’Preview’, hvilket vi hos Abakion er en aktiv del af. I oktober 2016 blev løsningen lanceret i USA og Canada, og Microsoft har annonceret, at 4 lande mere vil følge efter inden udgangen af juni 2017. Vi kan jo håbe, at Danmark er blandt disse 4.