Dynamics 365 er Dynamics ERP og CRM i ét

Microsoft Dynamics 365

Dynamics 365 er en kombination af ERP og CRM som Cloud-løsning til virksomheder, som ellers ville vælge en Dynamics NAV (Navision) eller Dynamics AX ERP-løsning og integrere den med Microsoft Dynamics CRM.

Apps til Dynamics 365

Dynamics 365 giver virksomheder mulighed for at tilføje nye apps, der er bygget til formålet, til at styre specifikke forretningsprocesser som f.eks. finans, drift, marketing, salg, kundeservice m.m.

Alle apps til Dynamics 365 er designet til at blive sat individuelt i drift – på en meget lettere måde end hvad du normalt er vant til, når du køber et add-on fra en Dynamics NAV-partner.

Der er indbygget Business Intelligence og workflow-optimering i apps, og de har alle en nem og effektiv brugeroplevelse på mobile enheder, med muligheder for at anvende dem offline.

Du skal altid kun betale for det, du skal bruge. Du kan begynde med en enkel og billig løsning, og tilføje apps til din løsning hen ad vejen, når din virksomhed vokser. De er bygget til at virke gnidningsfrit sammen, lige som du er vant til fra apps på din mobiltelefon.

I sin bog, ”Lønsom ERP-strategi”, forudså Sune Lohse, at fremtidens ERP-system vil være baseret på standardfunktionalitet som apps. Det er det, vi ser begyndelsen af nu.

”På vores mobiltelefoner kan vi downloade præcis den funktionalitet, vi har behov for, og med få apps kan vi sammensætte en smartphone, der kan præcis dét, vi har behov for – og ofte med meget dyb funktionalitet i de enkelte apps. Det er sådan et ERP-system skal virke,” siger Sune Lohse.

Start med det du har brug for

Start med det du har brug for

Indbygget Business Intelligence

Indbygget Business Intelligence

Klar til vækst med apps

Klar til vækst med apps

Dynamics NAV og Dynamics 365 – alt inklusiv

Abakion har lanceret en pakkeløsning med Microsoft Dynamics NAV / 365, der gør det lettere og billigere at være kunde på Dynamics NAV / 365.

Dynamics NAV på abonnement med Abakion 365

Abakion 365

Det nye i Abakions pakkeløsning Abakion 365 er, at man nu kan få Microsoft Dynamics NAV og Dynamics 365 som et månedligt abonnement, der inkluderer opgraderinger hver 3. måned og ubegrænset hotline-support.

Som kunde kender man økonomien på forhånd. Der ligger ikke et stort opgraderingsprojekt og spøger ude i fremtiden, fordi opgraderinger er inkluderet i abonnementet.

Cloud uden behov for tilretning

Der er tale om en cloud-løsning, hvor man ikke kan foretage specialtilretninger. Det er den vej, Microsoft går med alle deres ERP-systemer, og vi har i Abakion allerede rigtig mange kunder, der anvender Dynamics NAV online i skyen på Dynamics 365-platformen.

Til gengæld inkluderer abonnementet en masse tillægsløsninger fra Abakion, som gør at kunderne ikke længere har behov for specialtilretninger.

Det er en mangeårig tradition, at man har løst alle behov ved at tilrette NAV-løsningen, men det er ikke længere nødvendigt. I dag findes der langt bedre opsætningsmuligheder, som betyder at fleste små og mellemstore virksomheder sagtens kan opfylde sine behov uden specialtilretninger.

Fast pris på migrering

Det har naturligvis også en omkostning at flytte sine data over på denne type pakkeløsning, men det er billigere end at foretage en almindelig opgradering. Og Abakion er villig til at give en FAST pris på migreringsprojektet up-front.

Selv om man som NAV-kunde ikke aktuelt er ude og kigge efter en opgradering, så kan man sagtens få en uforpligtende beregning af, hvad det vil koste at komme på pakkeløsningen.

Vi stiller dig 5-7 spørgsmål over telefonen, og så får du den præcise pris på både opstartsprojektet og månedlig abonnementspris. Så kan du have det in-mente til en dag, hvor opgraderingen bliver relevant.

Ring til os på: 70 23 23 17, hvis vi skal udregne din pris.

Standardløsning på Dynamics NAV med Abakion 365

Udviklingen bevæger sig mod standardløsninger, cloud og abonnementer. I det følgende stiller vi skarpt på, hvad der er sket i de seneste år, og hvad du kan forvente af fremtiden for Dynamics NAV:

Tillægsløsninger og tilretninger

Der har altid været en speciel kultur for ERP blandt mellemstore virksomheder i Danmark, formentlig fordi flere af de kendte systemer har dansk oprindelse.

De danske Microsoft-partnere har en helt unik relation til Navision og senere Microsoft, og der er mange partnere, som har udviklet tillægsløsninger til Dynamics NAV, enten i form af vertikale brancheløsninger eller horisontale funktionsudvidelser.

Der har samtidig været en tradition for at opfylde alle funktionsmæssige behov, som den enkelte virksomhed måtte have, enten via tillægsløsninger, men også via specialtilretninger til den enkelte kunde. Det er ikke kun tilfældet for Dynamics NAV, men også andre ERP-løsninger i det danske marked, som f.eks. Dynamics AX.

Microsofts fokus

Microsoft har med Dynamics NAV fokuseret udviklingsarbejdet på at trimme kernefunktionaliteten, ikke kun økonomistyring, men også lager, logistik og produktionsstyring. Mantraet har altid været, at løsningen skal være enkel og effektiv at anvende.

Denne strategi betyder, at funktionsbehov som er særprægede for bestemte brancher eller roller, dem har Microsoft overladt til specialiserede partnere at udvikle tillægsløsninger til.

Den strategi har givet en stor mangfoldighed af specialiserede løsninger, som har hjulpet til løsningens udbredelse.

Supply Chain Management

Hvis man arbejder med Supply Chain Management, så kan man finde en lang række standardiserede tillægsløsninger hos partnerne, som er evaluerede og certificerede af Microsoft og derfor reelt ikke låser kunden til en bestemt partner.

Hos Abakion har vi f.eks. tillægsløsninger til master data-information (PIM), webshop-integration, avanceret planlægning af indkøb og produktion, forecasting, grafiske lagerprofiler, containerhåndtering, warehouse management med trådløse scannere, shopfloor til tidregistrering i produktionen, intercompany, kost-beregninger, avanceret ABC-analyse osv.

Cloud med Dynamics 365

I løbet af 2016 har Microsoft haft gang i et nyt udviklingsprojekt under kodenavnet ’Madeira’. Det begyndte som en ny version 2017 af Dynamics NAV, der er en 100% cloud-løsning, men det er reelt blevet til 2 systemer:

  • Dynamics NAV 2017
  • Dynamics 365

Med introduktionen af Dynamics 365 har Microsoft udstukket retningen for deres Dynamics-produkter, dvs. både NAV, AX og CRM. De kommer alle til at være en del af Dynamics 365-brandet.

Det er en konsolidering af alle systemerne i én løsning, som således skal dække både ERP og CRM og på sigt også Office 365. De skal have en fælles datamodel, så integration mellem systemerne bliver nemmere.

Standardløsninger

Noget af det vigtige at bemærke er, at der bliver tale om standardløsninger.

Der har været en lang tradition for at specialtilrette ERP-løsninger til den enkelte virksomheds behov, men alle andre typer IT-systemer har udviklet i retning af standardisering, og Microsoft tager nu det afgørende skridt for at trække ERP-systemerne NAV og AX i samme retning.

Indtil videre kan man godt købe og specialtilrette sin Microsoft ERP-løsning, men inden for en overskuelig årrække forventer vi at alle mellemstore virksomheder overgår til standardløsninger, hvor specifikke behov ikke dækkes via tilretninger, men via tilføjelse af apps – lige som man ville gøre på en mobiltelefon.

Apps fra partnerne

Denne strategi giver Microsoft-partnerne mulighed for at tilbyde deres brancheløsninger og horisontale løsninger som ”apps”, som alle kunder på Dynamics NAV kan købe via Microsofts AppSource.

I Dynamics NAV-terminologi skal disse Apps være udviklet som ”extensions”, og det betyder, at det er tilføjelser til løsningen i stedet for specialtilretninger direkte i koden.

Nye indkøbsvaner for kunderne

Set fra kundernes side er der en række fordele. Mange virksomheder, der er vant til at foretage tilretninger direkte i koden, vil naturligvis tøve ved at miste denne mulighed, men fordelene vil opveje det.

Det handler naturligvis om at finde den leverandør og de apps, som kan opfylde det samlede behov, så man som kunde ikke savner muligheden for at specialtilrette løsningen.

Som kunde skal man ændre indkøbsvaner for ERP.

Pakkeløsninger

Dynamics 365 er blevet annonceret for ganske nyligt, men der findes allerede pakkeløsninger på markedet, som udnytter denne mulighed. Vores nye tilbud, Abakion 365, er et eksempel på dette, fordi det bliver afviklet i Microsofts hosting-miljø med Dynamics 365.

Prisstrukturen er blevet til et abonnement

Tidligere skulle man købe en licens hos Microsoft, dvs. stor udbetaling og et løbende abonnement for at få adgang til nye versioner. Men fordi løsninger altid var specialtilrettede, så blev opgraderingsprojekter som regel en dyr affære.

Microsoft har radikalt ændret dette.

I dag er der ikke noget licenskøb. Man betaler per bruger per måned, og man kan fleksibelt skalere op og ned efter behov.

Med en samlet pakkeløsning fra en Microsoft-partner kan man få et abonnement på ERP-løsningen, der inkluderer tillægsløsninger/apps fra mange forskellige partnere.

Det omfatter også opgradering af løsningen til nye version hver 3. måned – uden nogen ekstraomkostning eller noget migreringsprojekt. Denne tilgang fjerner en stor udfordring for mange ERP-kunder, der har løsninger med mange tilretninger.

Og det omfatter også fri hotlinesupport, så man ikke skal betale ekstra for at få assistance.

Det er en moderne prisstruktur, som kendes fra mange andre softwareområder, som nu også har fundet vej til ERP-branchen.

Læs om Dynamics NAV-pakkeløsningen her

Microsoft AppSource

Microsoft har i 2016 også lanceret Microsoft AppSource. Det er stedet, hvor virksomheder kan finde og afprøve forretnings-apps til Dynamics 365, fra både Microsoft og partnerne.

Fra begyndelsen (2016) har AppSource mere end 200 software-as-a-service apps, add-ins og content packs tilgængeligt.

Office 365 og Dynamics 365

Dynamics 365 indeholder også sin egen integration med Office 365. Det forbinder de strukturerede forretningsprocesser i Dynamics 365 apps med de ustrukturerede funktioner til virksomhedens samarbejde i Microsoft Office 365.

Et typisk eksempel er en sælger, som modtager en email. Han kan svare direkte i Office og sende et tilbud, som er skabt på basis af data fra salgs- og finans-apps, og gemmes direkte i den rette app med de korrekte priser og rabatter og alt. Og han behøver aldrig forlade Outlook.

Dynamics 365 og Office 365 deler en fælles datamodel for at gøre styring af data og integration så simpelt som muligt. Udviklere kan nemt skabe nye apps eller bygge videre på eksisterende – ved at anvende PowerApps, Power BI og Microsoft Flow.

Indbygget Business Intelligence

I Dynamics 365 vil Microsoft også indbygge Power BI business intelligence. Det giver analyse og indsigt direkte bygget ind i Dynamics 365 apps.

» Læs mere om indholdet i løsningen Microsoft Dynamics 365 her

 

Videreudvikling af Dynamics NAV

For Microsoft Dynamics NAV-samfundet er dette en naturlig udvikling af Microsofts indsats for at bringe Navision-løsningen ud i skyen.

Vi hos Abakion har arbejdet med dette i lang tid under Microsofts kodenavn ”Project Madeira”, og vores Abakion 365 er har kørt på Microsofts Dynamics 365-miljø i længere tid.

Hvad er Project Madeira?

”Project Madeira” var Microsofts kodenavn for den nye cloud-løsning baseret på Microsoft Dynamics NAV integreret med Office 365, som er hosted af Microsoft selv.

Oprindeligt var Project Madeira kodenavnet for den næste version af Microsoft Dynamics NAV, men nu har det udviklet sig til også at være en frigivelse i sit eget navn.

Dette er næste skridt af Microsofts ’cloud first’ plan for at bringe alle løsningerne ud i skyen med Azure og indbygget i Office 365.