Dynamics 365 Business Central er den nye Cloud-version af NAV

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central er en komplet forretningsløsning med ERP, CRM og Business Intelligence.

Den er født som cloud-løsning, og den er reelt 2018-versionen af Dynamics NAV, som har fået nyt navn.

Hvis du vil dykke ned i den konkrete funktionalitet og detaljerne, så kan du læse vores artikel fra lanceringen af Dynamics 365 Business Central i april 2018. Der finder du alt om den nye brugeroplevelse, gdpr, browser-first-konceptet, abonnementsform osv. Eller du kan læse mere hos Microsoft her.

ERP - fortsæt med

Pakkeløsningen Abakion 365
Abonnement inkl. opgraderinger og ubegrænset support

Migrér på kun 5 dage
Se hvordan du kan migrere til NAV eller 365 på kun 5 dage.

Sådan opgraderer du fra en gammel NAV
Se videoerne om migrering af data og udryddelse af gamle tilretninger.

Priser på Dynamics NAV og 365
Prøv pris-beregneren og se hvad dit ERP-projekt vil koste.

Et rollecenter i Business Central
Varelister med billeder som ikoner
Visualisering af stadierne i en salgspipeline

Hvis du tidligere har købt en ERP-licens og har tilrettet løsningen til dine processer, så se videoen – for tiderne har ændret sig.

Der er nemlig en ret vigtig pointe.

I dag handler ERP ikke kun om at understøtte processer effektivt. Det handler i høj grad også om at sørge for, at din virksomhed hele tiden er forandringsparat.

I Abakion vil vi gerne give dig i både pose og sæk. Vi giver dig forandrings­parathed – uden kompromis med proces­understøttelsen.

Forandringsparathed betyder, at du kan reagere hurtigt på nye markedsvilkår – og du kan øge din konkurrenceevne uden at blive begrænset af teknikken.

Det kræver, at du nemt kan tage nye teknologiske muligheder i anvendelse, når der kommer nye versioner af ERP-systemet – og at du ikke skal bruge tid og penge på opgraderinger.

Det er det, Abakion giver dig med Microsoft Dynamics 365 Business Central.

  • Et godt ERP-system understøtter dine processer effektivt, fordi det er nøglen til at opfylde dine forretningsmæssige ambitioner – samtidig med at det ikke lægger bånd på dig, fordi det er vigtigt at du er forandringsparat.

    Med ERP-systemer må du som regel afveje forandringsparathed mod skræddersyet, effektiv procesunderstøttelse.

    Hvis du får alt skræddersyet, så er dit ERP-system perfekt, den dag du går i drift. Men kort tid senere, så ændrer virkeligheden sig, og din virksomhed får nye behov – og pludselig er du låst af den skræddersyede funktionalitet, som ødelægger din forandringsparathed.

    I Abakion vil vi egentlig gerne have, at du får både i pose og sæk. Vi vil gerne give dig forandringsparathed – uden at du skal gå på kompromis med procesunderstøttelsen.

    For vores leveregel er, at hvis det ikke skaber værdi for din virksomhed, så vil vi helst ikke sælge dig noget.

    Vi begynder med at tippe balancen lidt ved at gøre dit behov for skræddersyet funktionalitet mindre.
    Vi bygger din ERP-løsning med standardiserede apps.

    Som grundlag har vi Microsoft Dynamics 365 eller Dynamics NAV, og til det tilføjer vi en række apps, som er udvidelser af Dynamics-løsningen. I gamle dage, kunne man kun tilføje funktionalitet via kode, men i dag kan man bruge det, som Microsoft kalder ’extensions’. Det betyder, at du kan tilføje og fjerne apps lige som på din mobiltelefon.

    Vi har selv udviklet en række apps, og vi bruger også apps fra andre leverandører. Hvis du har et specielt behov, så vil vi meget hellere finde en app hos en anden leverandør, end vi vil programmere en masse specielt til dig.

    Der findes mange apps i verden. Alle disse apps er byggeklodser, og vi hjælper dig med at udvælge de apps, som bringer dig i mål.

    Og har du et avanceret behov, så kan vi bygge en extension med speciel funktionalitet til dig, som vi lægger oven på det hele – men vi prøver at undgå det, fordi standard-apps giver dig større forandringsparathed.

    Standardiseret funktionalitet er kun ét skridt på vejen.

    Vi tilbyder også standardiseret opsætning. Alle de parametre, som du har opsat i ERP-løsningen kan nemlig også begrænse og låse dig.

    Derfor har vi samlet en ’best practice’ opsætning – det er f.eks. en standardkontoplan og bogføringsopsætning for alle moduler og apps. Det gør det naturligvis nemmere at gå i drift, men det øger også din forandringsparathed, fordi du nemmere kan tænde og slukke for apps.

    Nu tænker du måske, at din virksomhed ikke passer ind i en standard? Men vores erfaring viser, at 90% sagtens kan bruge en ’best practice’ standard. Det sværeste er som regel at overgive sig til tanken.

    Alle disse byggeklodser som apps og ’best practice’-opsætning – det kalder vi til sammen for en ”standardløsning”. Det gør vi, fordi den kan leveres og vedligeholdes som en ”standard”. Abonnementet indeholder automatisk opgradering hver 3. måned, og du kan også få ubegrænset support med i abonnement. Det kan lade sig gøre, fordi det er en ”standard” – og ikke noget, vi har udviklet specielt til dig.

    Nu har vi tippet balancen en hel del, men der er som regel områder, hvor det giver god mening at tilpasse dine processer for at passe til en standardløsning.

    Derfor indeholder vores projekter også forandringsledelse.

    En workshop med Abakion handler ikke om at kortlægge din virksomheds processer. En workshop handler om, at vi præsenterer standardprocesserne og identificerer de steder, hvor du har behov for ekstra apps – eller hellere vil forandre dine processer, fordi det bedre kan betale sig.

    Vores ’change management’-konsulenter hjælper dig med forandringsprocessen. Både i det konceptuelle, men også i at få dine medarbejdere til at ændre adfærd i det daglige.

    Nu er du faktisk i mål.

    Nu har du et ERP-system, hvor dine processer er understøttet effektivt – samtidig med at du har opnået en maksimal forandringsparathed.

    Nu kan du reagere hurtigt på nye markedsvilkår – du kan øge din konkurrenceevne uden at blive begrænset af teknikken – du kan nemt tage nye teknologiske muligheder i anvendelse, når der kommer nye versioner af ERP-systemet – og du skal aldrig mere bekymre dig om opgraderinger.

    Det er effektiv forandringsparathed.

    Og løsningen, der giver dig det, hedder Abakion 365.

Introduktion

til Dynamics 365 Business Central.

Kom i gang

med Dynamics 365 Business Central.

Se flere videoer
om Dynamics 365

Abakion er først med Business Central

I Abakion sætter vi en ære i at være først med den nye teknologi fra Microsoft. Vi er altid med i deres pilotprogrammer, og vi er med på de første implementeringer af nye versioner.

Hos Abakion kan du vælge mellem alle udgaver af løsningen:

  • Den rene Business Central fra Microsoft
  • Business Central Embed-app, hvor du får værktøjer til at undgå tilretninger
  • NAV 2018 på Azure

Vi har erfaring med det hele, og vi vil meget gerne rådgive dig i, hvordan du vælger den rette variant.

Microsoft AppSource til Dynamics 365 Business Central

Udbyg Business Central efter dit behov

Apps til Dynamics 365

Dynamics 365 Business Central giver virksomheder mulighed for at tilføje nye apps fra Microsoft AppSource, der er bygget til formålet, til at styre specifikke forretningsprocesser som f.eks. finans, drift, marketing, salg, kundeservice m.m.

Alle apps til Dynamics 365 er designet til at blive sat individuelt i drift – på en meget lettere måde end hvad du normalt er vant til, når du køber et add-on fra en Microsoft-partner.

Du skal altid kun betale for det, du skal bruge. Du kan begynde med en enkel og billig løsning, og tilføje apps til din løsning hen ad vejen, når din virksomhed vokser. De er bygget til at virke gnidningsfrit sammen, lige som du er vant til fra apps på din mobiltelefon.

Abakion tilbyder apps

Vi har i Abakion også udviklet vores populære tillægsløsninger, så de fungerer som apps til Microsoft 365 Business Central.

Du kan købe dem direkte hos os, og du kan implementere og anvende dem, selv om du bruger en anden Microsoft-partner som leverandør.

Dynamiske Dokumenter

Med Dynamic Reports kan du selv tilpasse indhold og loyout af faktura, følgeseddel og alle andre dokumenter uden at foretage egentlige tilretninger.

Master Data Information

Intuitiv styring af Master Data i Dynamics 365 Business Central og NAV. Opret nye felter på varekortet, debitor og kreditor, uden at foretage tilretninger.

Se hvad du får »

Se hvad pakkeløsningen med Dynamics 365 eller NAV indeholder, og se alle videoerne.

Dynamics 365 – alt inklusive

Dynamics NAV på abonnement med Abakion 365

Abakion tilbyder dig Microsoft Dynamics 365 Business Central som en pakkeløsning, der gør det lettere og billigere at være kunde på Dynamics 365.

Pakkeløsningen hedder Abakion 365, og pointen er, at du nu kan få Microsoft Dynamics 365 Business Central som et månedligt abonnement, der inkluderer hyppige opgraderinger og ubegrænset hotline-support.

Som kunde kender du økonomien på forhånd. Der ligger ikke et stort opgraderingsprojekt og spøger ude i fremtiden, fordi opgradering er inkluderet i abonnementet.

Cloud uden behov for tilretning

Der er tale om en cloud-løsning, hvor man ikke kan foretage specialtilretninger. Det er den vej, Microsoft går med alle deres ERP-systemer, og vi har i Abakion allerede rigtig mange kunder, der anvender Dynamics 365 og NAV online i skyen.

Til gengæld inkluderer abonnementet tillægsløsninger fra Abakion, som gør, at du ikke længere har behov for specialtilretninger.

Der er i Danmark en mangeårig tradition om at løse alle behov ved at tilrette ERP-løsningen (med udviklingskode), men det er ikke længere nødvendigt. I dag findes der langt bedre opsætningsmuligheder, som betyder at de fleste små og mellemstore virksomheder sagtens kan opfylde deres behov uden specialtilretninger.

Fast pris på migrering

Det har naturligvis også en omkostning at flytte over på denne type pakkeløsning, men det er billigere end at foretage en almindelig opgradering. Og Abakion er villig til at give dig en FAST pris på migreringsprojektet up-front.

Selv om du som NAV-kunde ikke aktuelt er ude og kigge efter en opgradering, så kan du sagtens få en uforpligtende beregning af, hvad det vil koste at komme på pakkeløsningen.

Vi stiller dig 5-7 spørgsmål over telefonen, og så får du den præcise pris på både opstartsprojektet og månedlig abonnementspris. Så kan du have det in-mente til en dag, hvor opgraderingen bliver relevant.

Ring til os på: 70 23 23 17, hvis vi skal udregne din pris. Eller læs mere om opgradering her.

Standardløsning på Dynamics NAV med Abakion 365

Udviklingen bevæger sig mod standardløsninger, cloud og abonnementer. I det følgende stiller vi skarpt på, hvad der er sket i de seneste år, og hvad du kan forvente af fremtiden for Dynamics-løsningerne.

Tillægsløsninger og tilretninger

Der har altid været en speciel kultur for ERP blandt mellemstore virksomheder i Danmark, formentlig fordi flere af de kendte systemer har dansk oprindelse.

De danske Microsoft-partnere har en helt unik relation til Navision og senere Microsoft, og der er mange partnere, som har udviklet tillægsløsninger til Dynamics NAV, enten i form af vertikale brancheløsninger eller horisontale funktionsudvidelser.

Der har samtidig været en tradition for at opfylde alle funktionsmæssige behov, som den enkelte virksomhed måtte have, enten via tillægsløsninger, men også via specialtilretninger til den enkelte kunde. Det er ikke kun tilfældet for Dynamics NAV, men også andre ERP-løsninger i det danske marked, som f.eks. Dynamics AX.

Microsofts fokus

Microsoft har med NAV fokuseret udviklingsarbejdet på at trimme kernefunktionaliteten, ikke kun økonomistyring, men også lager, logistik og produktionsstyring. Mantraet har altid været, at løsningen skal være enkel og effektiv at anvende.

Denne strategi betyder, at funktionsbehov som er særprægede for bestemte brancher eller roller, dem har Microsoft overladt til specialiserede partnere at udvikle tillægsløsninger til.

Den strategi har givet en stor mangfoldighed af specialiserede løsninger, som har hjulpet til løsningens udbredelse.

Supply Chain Management

Hvis man arbejder med Supply Chain Management, så kan man finde en lang række standardiserede tillægsløsninger hos partnerne, som er evaluerede og certificerede af Microsoft og derfor reelt ikke låser kunden til en bestemt partner.

Hos Abakion har vi f.eks. tillægsløsninger til master data-information (PIM), webshop-integration, avanceret planlægning af indkøb og produktion, forecasting, grafiske lagerprofiler, containerhåndtering, warehouse management med trådløse scannere, shopfloor til tidregistrering i produktionen, intercompany, kost-beregninger, avanceret ABC-analyse osv.

Cloud med Dynamics 365

I løbet af 2016 og 2017 havde Microsoft gang i et nyt udviklingsprojekt under kodenavnet ’Tenerife’. Det begyndte som en ny version 2018 af Dynamics NAV, der er en 100% cloud-løsning, men det er reelt blevet til 2 systemer:

  • Dynamics NAV 2018
  • Dynamics 365 Business Central

Med introduktionen af Dynamics 365 har Microsoft udstukket retningen for deres Dynamics-produkter: NAV, AX og CRM. De er i dag en del af Dynamics 365-brandet.

Det er en konsolidering af alle systemerne i én løsning, som således skal dække både ERP og CRM og på sigt også Office 365. De skal have en fælles datamodel, så integration mellem systemerne bliver nemmere.

Den nyeste udgave er blevet til:

Standardløsninger

Noget af det vigtige at bemærke er, at der bliver tale om standardløsninger.

Der har været en lang tradition for at specialtilrette ERP-løsninger til den enkelte virksomheds behov, men alle andre typer IT-systemer har udviklet i retning af standardisering, og Microsoft tager nu det afgørende skridt for at trække ERP-systemerne NAV og AX i samme retning.

Indtil videre kan man godt købe og specialtilrette sin Microsoft ERP-løsning, men inden for en overskuelig årrække forventer vi, at alle mellemstore virksomheder overgår til standardløsninger, hvor specifikke behov ikke dækkes via tilretninger, men via tilføjelse af apps – lige som man ville gøre på en mobiltelefon.

Apps fra partnerne

Denne strategi giver Microsoft-partnerne mulighed for at tilbyde deres brancheløsninger og horisontale løsninger som ”apps”, som alle kunder på Dynamics 365 Business Central kan købe via Microsofts AppSource.

I Dynamics NAV-terminologi skal disse Apps være udviklet som ”extensions”, og det betyder, at det er tilføjelser til løsningen i stedet for specialtilretninger direkte i koden.

Nye indkøbsvaner for kunderne

Set fra kundernes side er der en række fordele. Mange virksomheder, der er vant til at foretage tilretninger direkte i koden, vil naturligvis tøve ved at miste denne mulighed, men fordelene vil opveje det.

Det handler naturligvis om at finde den leverandør og de apps, som kan opfylde det samlede behov, så man som kunde ikke savner muligheden for at specialtilrette løsningen.

Som kunde skal man ændre indkøbsvaner for ERP.

Pakkeløsninger

Dynamics 365 har ikke eksisteret særlig lang tid, men der findes allerede pakkeløsninger på markedet, som udnytter denne mulighed. Vores tilbud, Abakion 365, er et eksempel på dette, fordi det bliver afviklet i Microsofts hosting-miljø med Dynamics 365.

Prisstrukturen er blevet til et abonnement

Tidligere skulle man købe en licens hos Microsoft, dvs. stor udbetaling og et løbende abonnement for at få adgang til nye versioner. Men fordi løsninger altid var specialtilrettede, så blev opgraderingsprojekter som regel en dyr affære.

Microsoft har radikalt ændret dette.

I dag er der ikke noget licenskøb. Man betaler per bruger per måned, og man kan fleksibelt skalere op og ned efter behov.

Med en samlet pakkeløsning fra en Microsoft-partner kan man få et abonnement på ERP-løsningen, der inkluderer tillægsløsninger/apps fra mange forskellige partnere.

Det omfatter også opgradering af løsningen til nye version hver 3. måned – uden nogen ekstraomkostning eller noget migreringsprojekt. Denne tilgang fjerner en stor udfordring for mange ERP-kunder, der har løsninger med mange tilretninger.

Og det omfatter også fri hotlinesupport, så man ikke skal betale ekstra for at få assistance.

Det er en moderne prisstruktur, som kendes fra mange andre softwareområder, som nu også har fundet vej til ERP-branchen.

Se hvad du får »

Se hvad pakkeløsningen med Dynamics 365 eller NAV indeholder, og se alle videoerne.

Om Dynamics 365

Eller fortsæt med at læse om komponenterne i Dynamics 365, versioner og licensmodel.

Læs videre om Dynamics 365

Microsoft AppSource

Microsoft har i 2016 også lanceret Microsoft AppSource. Det er stedet, hvor virksomheder kan finde og afprøve forretnings-apps til Dynamics 365, fra både Microsoft og partnerne.

Fra begyndelsen (2016) har AppSource mere end 200 software-as-a-service apps, add-ins og content packs tilgængeligt.

Office 365 og Dynamics 365

Dynamics 365 indeholder også sin egen integration med Office 365. Det forbinder de strukturerede forretningsprocesser i Dynamics 365 apps med de ustrukturerede funktioner til virksomhedens samarbejde i Microsoft Office 365.

Et typisk eksempel er en sælger, som modtager en email. Han kan svare direkte i Office og sende et tilbud, som er skabt på basis af data fra salgs- og finans-apps, og gemmes direkte i den rette app med de korrekte priser og rabatter og alt. Og han behøver aldrig forlade Outlook.

Dynamics 365 og Office 365 kommer til at dele en fælles datamodel for at gøre styring af data og integration så simpelt som muligt. Udviklere kan nemt skabe nye apps eller bygge videre på eksisterende – ved at anvende PowerApps, Power BI og Microsoft Flow.

Indbygget Business Intelligence

I Dynamics 365 vil Microsoft også indbygge Power BI business intelligence. Det giver analyse og indsigt direkte bygget ind i Dynamics 365 apps.

Videreudvikling af NAV

For Microsoft Dynamics NAV-samfundet er dette en naturlig udvikling af Microsofts indsats for at bringe Navision-løsningen ud i skyen.

Vi hos Abakion har arbejdet med dette i lang tid under Microsofts kodenavn ”Project Madeira”, og vores Abakion 365 har kørt på Microsofts Dynamics 365-miljø i længere tid.

 

Flere muligheder for visualisering og kilder til indsigt
Pengestrømsprognose præsenteret grafisk
Et debitorkort med kontekstafhængig information

Overskrifterne i Dynamics 365 Business Central

Microsoft Dynamics 365 er en ny retning for Microsofts forretningssystemer, og det har potentialet til at skabe en helt ny kategori inden for forretningssystemer.

I gamle dage havde flere ERP-løsninger et CRM-modul indbygget, men uden større succes, og CRM-løsningerne fik succes som selvstændige løsninger, der skulle integreres til ERP.

Microsofts konsolidering af CRM og ERP i én cloud-løsning gør op med denne model. Når vi dertil lægger den indbyggede integration til Office 365 samt muligheden for at bruge 3. parts apps, så kan den samlede løsning ændre den måde, virksomheder anvender forretningssystemer.

En af nyhederne, som gør den tætte integration mulig, er den fælles datamodel (’the common data model’). En fordel ved en fælles datamodel er naturligvis, at integration bliver lettere, men det store mål er, at brugerne ikke behøver at hoppe mellem forskellige applikationer.

Alle relevante data og funktioner for en bruger skal kunne præsenteres og anvendes i den app, brugeren arbejder i, uanset hvor funktionen oprindeligt stammer fra.

En anden væsentlig nyhed er den rollebaserede licensmodel, som helt ændrer den måde, hvorpå kunderne betaler for løsningerne.

Alt dette gennemgår vi i det følgende.

Microsoft Dynamics 365 stack

Hvad indholder Microsoft Dynamics 365?

Microsoft Dynamics 365 er Microsofts nye brand, som indeholder alle deres online forretningssystemer. Det indeholder primært CRM og ERP i SAAS-udgaver, og Power BI- og Office 365-funktioner og -integration.

Det indeholder ikke nogen on-premise eller Azure-hostede versioner af Dynamics NAV, AX eller CRM.

Komponenterne i Microsoft Dynamics 365

Lad os gennemgå, hvilke komponenter der er inkluderet i Microsoft Dynamics 365:

  • Dynamics CRM

    Dynamics CRM-løsningen har allerede været online som cloud-løsning i nogle år. Den dækker naturligvis ’Sales’, men bidrager også til overskrifterne ’Field Service’, ’Marketing’ og ’Customer Service’.

  • Dynamics NAV

    Den nye version af Dynamics NAV har haft kodenavnet ”Tenerife”, og dette projekt bliver i skyen kaldt Microsoft Dynamics 365 Business Central, som er målrettet de små og mellemstore virksomheder.

  • Dynamics AX

    Den nye version 7 af Dynamics AX er kun tilgængelig som online-version, og den er inkluderet i Microsoft Dynamics 365 Enterprise Edition til de store virksomheder.

  • Microsoft Flow

    er den nye Office 365 workflow platform, som Microsoft har lanceret i 2016. Med denne app kan man forbinde alle datakilder og bygge betingelsesafhængige processer, og det foregår i en grafisk brugergrænseflade uden programmering.

  • PowerApps

    er en anden ny Office 365-app til at bygge sine egne apps til iOS, Android og Windows.

  • Power BI og Cortana Analytics

    er Business Intelligence-værktøjer til at bygge rapporter og dashboards på tværs af alle datakilder. Det er allerede meget udbredt, og vi hos Abakion har skam også en pakkeløsning, der samler dine data fra NAV, CRM og alle andre kilder.

  • Tredjeparts Apps

    Sidst men ikke mindst er der den nye mulighed for at tilslutte apps fra tredjepart, der tilføjer specielle brancherettede løsninger eller tværgående, generiske funktioner. Tanken er naturligvis, at det skal være simpelt at tilføje nye apps, lige som på din mobiltelefon.

 

Microsoft Dynamics 365 editions
Microsoft Dynamics 365 editions

To versioner af Microsoft Dynamics 365

Der findes to versioner af Microsoft Dynamics 365, som retter sig mod to forskellige størrelser virksomheder.

  • Business Central retter sig mod små og mellemstore virksomheder.
  • Enterprise Edition er for de større virksomheder.

Den største forskel på de to versioner er, at Business Central indeholder Dynamics NAV, mens Enterprise Edition indeholder Dynamics AX.

NAV kontra AX

Microsoft Dynamics 365 indeholder 2 forskellige ERP-løsninger, AX og NAV. Det er nærmest et religiøst spørgsmål i IT-kredse, hvilken løsning der er den rette til hvilken størrelse virksomhed, og Microsoft har gennem tiden haft svært ved at positionere deres Dynamics ERP-løsninger skarpt i forhold til hinanden.

Der er ingen tvivl om, at AX er for kompleks en løsning til mange mellemstore danske virksomheder. Omvendt er NAV for enkel en løsning til de helt store enterprise-virksomheder.

Nogle vil mene, at det er forkert at sige, at det er NAV som er inkluderet i Microsoft Dynamics 365 Business Central. Helt præcist er det ’Project Tenerife’. Men udviklingsprojektet ’Project Tenerife’ er både grundlaget for Dynamics NAV 2018 og Microsoft Dynamics 365 Business Central – og de vil have samme brugeroplevelse. Så er detaljerne helt på plads.

Microsoft Dynamics 365 roadmap

Man kan sige, at Microsoft Dynamics 365 først og fremmest er en bundling af eksisterende løsninger, men det er dog væsentligt at pointere, at der er gået en omfattende udvikling forud, der har forberedt alle de involverede forretningsløsninger til at deltage i Microsoft Dynamics 365.

’Project Madeira’ (eller Dynamics NAV 2017) er udviklet specifikt til dette formål. Dynamics AX 7 er udviklet specifikt som en cloud-løsning. Dynamics CRM har været online i et stykke tid, og Microsoft udvikler nu en specialudgave af CRM til Microsoft Dynamics 365 Business Edition. Så 365-brandet er bestemt ikke kun en salgspakning.

Den fælles datamodel i Microsoft Dynamics 365 og Office 365

Det mest bemærkelsesværdige med bundlingen er den fælles datamodel.

Microsoft har annonceret en datamodel for Microsoft Dynamics 365, som vil være fælles med Office 365. Det forenkler styring af data og integrationer på tværs af apps og forretningsprocesser.

Integration har altid været en udfordring for virksomheder, der ønsker at samle data fra alle sine forretningsapplikationer, og med dette tiltag tager Microsoft et kæmpe skridt på denne front, når det er fuldt implementeret. Det skal dog nævnes, at det er et tiltag, som skal indarbejdes i forhold til den nuværende udgave af Office 365.

Den fælles datamodel har sit udspring i Microsoft PowerApps, som anvendes til at bygge forretningsapps, som kan trække på data og processer i Microsoft Dynamics 365, og virke på både web og mobile enheder, via foruddefinerede connectors uden at man skal foretage specialudvikling. Det er denne struktur, Microsoft vil implementere i både ERP, CRM og Office 365.

En fælles datamodel på tværs af ERP, CRM og Office 365 har nogle helt åbenlyse fordele, som bliver populære hos virksomheder, der er vant til udfordringer med siloer af data, som er svære at konsolidere, og det vil også være populært hos de partnere, som udvikler løsninger til bestemte brancher, at de fremover lettere kan kombinere funktioner på tværs af ERP, CRM og Office 365.

Microsoft Dynamics 365 App Source

Microsoft AppSource

For at understøtte sine udviklingspartnere har Microsoft også lanceret en AppSource, der er en markedsplads for cloud-apps, som virksomhederne kan købe og direkte implementere i deres Microsoft Dynamics 365.

Det er naturligvis et koncept, der er set i mange andre app-markedspladser, men det er et nyt tiltag i Dynamics-verdenen, hvor partnerne hidtil har kunnet få deres løsninger gennemgået og godkendt som ’Certified for Microsoft Dynamics’, men hvor app-tankegangen ikke tidligere har været konceptet.

Implementering har altid været partnerens og kundens egen opgave, og hvis kunden valgte at implementere flere tillægsløsninger fra forskellige partnere, så kunne samspillet mellem tillægsløsningerne blive en udfordring.

Med AppSource har Microsoft lanceret en markedsplads, hvor de selv styrer tilgængeligheden og kvaliteten af de apps, der bliver tilbudt. Der er 200 apps i AppSource ved lanceringstidspunktet i 2016, og det må forventes at blive populært blandt både kunder og udviklingspartnere.

Kunderne får et større tilbud af standardiserede løsninger, som er kvalitetsgodkendt af Microsoft, og udviklingspartnerne får mulighed for at nå et langt større marked, end hvis de selv skulle gøre reklame for deres app.

AppSource er et stort skridt i retning af standardløsninger. Partnerne kan naturligvis ikke rulle specialudvikling ud til deres kunder via AppSource, så man må forvente, at de apps der bliver populære i AppSource, er dem der kan dække kundernes behov som standardløsning.

Set fra partnernes side

Det virker åbenlyst, at større sammenhæng mellem ERP, CRM og Office er en god idé for virksomhederne, men det skal nok skabe røre i partnerkanalen, når ERP, CRM og Office fremover skal leveres som én samlet løsning.

Det kommer til at favorisere en bestemt type leverandør, som har følgende karakteristika:

  • Partnere, som har kompetencer inden for alle områder: ERP, CRM og Office. Hvis man som partner er specialiseret i kun én af områderne, så får man naturligvis svært ved at dække kundens behov.
  • Partnere, som har egenudviklede løsninger, enten til bestemte brancher eller specialiserede, tværgående funktioner. AppSource åbner et helt nyt marked for denne type partner.
  • Partnere, som lever mere af at rådgive end at udføre småtilpasninger. Større tilgængelighed af apps vil gøre behovet for ad-hoc udvikling mindre. Partnernes rolle vil fremover blive mere forretningsrådgivning end systemtilpasning.

Hos os i Abakion er vi naturligvis ikke kede af denne udvikling, fordi vi har netop disse 3 karakteristika, men der er ingen tvivl om, at Microsoft Dynamics 365 vil have en konsekvens for Microsofts danske partnerkanal i løbet af de kommende år.

Priser på Dynamics 365 Business Central

Med 365 Business Central vil Microsoft gerne række ud til et bredere marked, og derfor er løsningen ganske billigt prissat.

Der er 2 modeller, du kan vælge mellem: ’Premium’ koster $100 per bruger per måned, og ’Essential’ koster $70. I danske kroner er det cirka hhv 440 og 630 kroner.

’Essential’ er faktisk ikke basal, selv om navnet lyder sådan. Microsoft har valgt at lægge rigtig meget funktionalitet i grundpakken. Det er kun de avancerede funktionsområder produktionsstyring og service management, som kræver den udvidede udgave.

Priser på Dynamics 365 Business Central

Abonnement

Microsoft Dynamics 365 Business Central tilbydes udelukkende som et abonnement per bruger per måned. Du kan ikke købe en traditionel licens, fordi løsningen udelukkende er cloud.

Microsoft har heller ikke ændret på deres kanalstrategi. Dynamics 365 Business Central skal (lige som NAV) købes gennem partnere på Microsofts ”Cloud Solution Program”. Det skyldes at ERP-løsningerne har en vis kompleksitet, og der skal ofte ydes en del rådgivning ifm. opstart på en ERP-løsning.

Men du kan gratis afprøve Business Central på Microsofts website. Det foregår her.

Se hvad du får »

Fortsæt med at se, hvad pakkeløsningen med Dynamics 365 eller NAV indeholder, og se alle videoerne.

GDPR og Dynamics 365 Business Central

I maj 2018 trådte EU’s nye lovgivning om beskyttelse af persondata i kraft. Det hedder General Data Protection Regulation og forkortes som regel GDPR.

GDPR stiller krav til din virksomheds indsamling og håndtering af data om EU-borgere. GDPR gælder, uanset hvor din virksomhed hører hjemme, hvis du håndterer data om EU-borgere.

Hvad betyder GDPR så for din virksomhed? Hvad skal du gøre?

GDPR stiller højere krav til at din virksomhed skal beskytte kundernes data, end du har været vant til tidligere. Det stiller grundlæggende 3 krav til din virksomhed:

  1. Du skal have skarp kontrol med, hvor persondata gemmes og hvor de anvendes.
  2. Du skal have ’data governance’-værktøjer, der skaber transparens i data, logger ændringer og kan rapportere på håndteringen af data.
  3. Du skal have data-politikker og -processer, der kan give personerne (som du gemmer data om) kontrol over deres data.

Sidst i artiklen kan du selv teste, om du er klar til at leve op til GDPR.
Og hvis du bruger Dynamics NAV, så kan du læse Microsofts guide til, hvordan du skal gribe GDPR an.

Hvad er persondata præcist?

Persondata er information, som kan relateres til en specific person. Der skelnes ikke mellem personens private, offentlige eller arbejdsmæssige rolle, så det er ikke nogen undskyldning, at: ”Jamen, de er jo bare kunde hos os”.

Persondata kan f.eks. være:

  • Navn
  • Email-adresse
  • Data fra socale medier
  • Fysisk, psykologisk eller genetisk information
  • Medicinske data
  • Kulturel identitet
  • Lokation
  • Bank-informationer
  • IP-adresse
  • Cookies

Som du kan se, så fortolkes ”persondata” meget bredt.

Det rækker langt ud over ERP-systemet. Der er også masser af persondata i CRM-systemet eller kundeservice-systemet. Der er måske cookies og IP-logging i dit CMS, og email-adresser og adfærdsdata i Marketingsystemet. Dit Business Intelligence-system har sikkert også persondata. Og din webshop/ecommerce har masser. Og dertil kommer alle de lokale øer af data i Excel-lister, emails, gamle Word-dokumenter osv.

Både IT og processer skal i spil til GDPR

Det stiller store krav til både dit ERP-system og andre IT-systemer – men bestemt også til din virksomheds interne politikker om, hvordan data håndteres.

Du trækker lige en liste fra debitormodulet over i Excel og gemmer listen på fællesdrevet.

Nej, når GDPR træder i kraft, så gør du bestemt ikke.

I hvert fald ikke uden at have en proces for, hvordan data overføres, gemmes sikkert, slettes på et bestemt tidspunkt, og hvordan hver enkelt person kan få indsigt i sine data, hvor de gemmes, og få adgang til at slette sine data.

Og det er nok svært at styre i praksis med en Excel-liste på et fællesdrev. Så det er helt andre processer og værktøjer, du skal have i spil.

Microsofts ERP-systemer kan allerede rigtig meget af det, der skal til – men det skal kombineres med solide processer internt i din virksomhed.

GDPRs krav til ERP-systemet

Hvis vi skal tegne et overordnet billede, så stiller GDPR krav inden for 3 områder:

1. Personligt privatliv (Privacy)

Personer har ret til følgende vedrørende de data, som du gemmer om dem:

  • At have adgang til data
  • At rette fejl i de persondata
  • At slette deres data
  • At gøre indsigelse mod behandling af deres persondata
  • At eksportere deres persondata

Det er ikke nødvendigvis simpelt. Det er en udvidet og selvbetjent aktindsigt. Hvis det skal foregå 100% selvbetjent, så har du behov for en ”kundeportal”, hvor alle kan logge ind for at se, ændre, slette og eksportere data, eller klage.

2. Kontrol og advisering

Virksomheder skal:

  • Beskytte persondata med passende sikkerhedsforanstaltninger
  • Advisere myndighederne ved brud på sikkerheden
  • Indhente passende samtykke til at behandle data
  • Have sporbarhed i databehandlingen

Her bringer ERP-systemerne dig et godt stykke vej. Microsoft gør meget ud af sikkerheden i deres systemer, og Microsoft forpligter sig kontraktligt til at leve op til lovgivningen.

Men det stiller også krav til dine processer. Du skal kunne dokumentere, hvordan og hvornår du har modtaget eksplicit samtykke til at behandle data, og du skal have styr på, om (eller hvordan) ERP-data flyder ud af ERP-systemet.

Det er heller ikke nok at have processer på plads. Du er nødt til at overvåge processerne. Ellers kan du ikke advisere myndighederne om brud på sikkerheden. Man kan jo kun opdage noget, man holder øje med.

3. Politikker for transparens

Virksomheder skal:

  • Give personen en eksplicit notifikation om indsamling af data
  • Beskrive formål med databehandlingen inkl. use cases
  • Kommunikere en politik for hvornår data gemmes og slettes

Du skal grundlæggende sige til alle personer PRÆCIS hvad du har tænkt dig at gøre med deres data. Alt skal være helt transparent.

Dette er udelukkende et procedure-spørgsmål, men det er ikke simpelt. Alle ad-hoc opgaver i din virksomhed, hvor du lige har brug for at inkludere kundedata – det er grundlæggende slut nu.

Det bedste du kan gøre er at samle data i et Business Intelligence-værktøj, som kan opfylde de ad-hoc behov der kommer hen ad vejen, og så kan du bygge dine politikker for transparens op om, at data inkluderes i Business Intelligence-platformen.

Dine opgaver med GDPR

Når du skal i gang med GDPR, så har du overordnet følgende opgaver:

  • Formulere en overordnet datapolitik og definere arbejdsprocesser
  • Sikre at IT-systemer lever op til sikkerhed og processer
  • Etablere adgang for personer til egne data
  • Uddanne medarbejdere der har adgang til persondata
  • Ansætte en Data Protection Officer hvis påkrævet
  • Udarbejde politikker for transparens, kontrakter og betingelser for samtykke
  • Overvåge overholdelse af datapolitikker og advisere myndigheder om brud
  • Revidere og opdatere datapolitikker

Hvor begynder du?

Hvad er så dit næste skridt? Der er mange virksomheder, der synes at det er en stor mundfuld.

Det vigtigste er at begynde at forholde sig til emnet og undersøge hvor stor udfordringen er i din virksomhed.

  1. Microsoft har en udmærket ”Get started”-guide, som du kan benytte dig af. Læs især vejledningen til NAV, hvis du bruger Dynamics NAV.
  2. Og de har et helt ressource-center, som har masser af god information.
  3. Vi vil også anbefale, at du ser præsentationerne på Microsofts Databreach-website. De er meget informative og nemme at tilgå. De er meget Microsoft’ish, men det kan du nok bære over med, hvis du i forvejen bruger deres software.

GDPR med Dynamics 365

Microsoft har i april 2018 frigivet cloud-versionen af Dynamics NAV, som hedder Dynamics 365 Business Central.

Denne løsning har et decideret GDPR-modul, som er en strukturerer dit arbejde med klassifikation af data i ERP-løsningen. Dokumentationskravet i GDPR er indbygget i Dynamics 365 Business Central, så det er meget nemmere at overholde reglerne.

Det er en funktionalitet, som er ret attraktiv for dem, der migrerer fra et gammelt system, hvor der er problemer med struktur og sikkerhed.