Alt du bør vide om Dynamics 365

Begynd her » Hvis du tidligere har købt en ERP-licens og har tilrettet løsningen til dine processer, så begynd med videoen – for tiderne har ændret sig.

  • Et godt ERP-system understøtter dine processer effektivt, fordi det er nøglen til at opfylde dine forretningsmæssige ambitioner – samtidig med at det ikke lægger bånd på dig, fordi det er vigtigt at du er forandringsparat.

    Med ERP-systemer må du som regel afveje forandringsparathed mod skræddersyet, effektiv procesunderstøttelse.

    Hvis du får alt skræddersyet, så er dit ERP-system perfekt, den dag du går i drift. Men kort tid senere, så ændrer virkeligheden sig, og din virksomhed får nye behov – og pludselig er du låst af den skræddersyede funktionalitet, som ødelægger din forandringsparathed.

    I Abakion vil vi egentlig gerne have, at du får både i pose og sæk. Vi vil gerne give dig forandringsparathed – uden at du skal gå på kompromis med procesunderstøttelsen.

    For vores leveregel er, at hvis det ikke skaber værdi for din virksomhed, så vil vi helst ikke sælge dig noget.

    Vi begynder med at tippe balancen lidt ved at gøre dit behov for skræddersyet funktionalitet mindre.
    Vi bygger din ERP-løsning med standardiserede apps.

    Som grundlag har vi Microsoft Dynamics 365 eller Dynamics NAV, og til det tilføjer vi en række apps, som er udvidelser af Dynamics-løsningen. I gamle dage, kunne man kun tilføje funktionalitet via kode, men i dag kan man bruge det, som Microsoft kalder ’extensions’. Det betyder, at du kan tilføje og fjerne apps lige som på din mobiltelefon.

    Vi har selv udviklet en række apps, og vi bruger også apps fra andre leverandører. Hvis du har et specielt behov, så vil vi meget hellere finde en app hos en anden leverandør, end vi vil programmere en masse specielt til dig.

    Der findes mange apps i verden. Alle disse apps er byggeklodser, og vi hjælper dig med at udvælge de apps, som bringer dig i mål.

    Og har du et avanceret behov, så kan vi bygge en extension med speciel funktionalitet til dig, som vi lægger oven på det hele – men vi prøver at undgå det, fordi standard-apps giver dig større forandringsparathed.

    Standardiseret funktionalitet er kun ét skridt på vejen.

    Vi tilbyder også standardiseret opsætning. Alle de parametre, som du har opsat i ERP-løsningen kan nemlig også begrænse og låse dig.

    Derfor har vi samlet en ’best practice’ opsætning – det er f.eks. en standardkontoplan og bogføringsopsætning for alle moduler og apps. Det gør det naturligvis nemmere at gå i drift, men det øger også din forandringsparathed, fordi du nemmere kan tænde og slukke for apps.

    Nu tænker du måske, at din virksomhed ikke passer ind i en standard? Men vores erfaring viser, at 90% sagtens kan bruge en ’best practice’ standard. Det sværeste er som regel at overgive sig til tanken.

    Alle disse byggeklodser som apps og ’best practice’-opsætning – det kalder vi til sammen for en ”standardløsning”. Det gør vi, fordi den kan leveres og vedligeholdes som en ”standard”. Abonnementet indeholder automatisk opgradering hver 3. måned, og du kan også få ubegrænset support med i abonnement. Det kan lade sig gøre, fordi det er en ”standard” – og ikke noget, vi har udviklet specielt til dig.

    Nu har vi tippet balancen en hel del, men der er som regel områder, hvor det giver god mening at tilpasse dine processer for at passe til en standardløsning.

    Derfor indeholder vores projekter også forandringsledelse.

    En workshop med Abakion handler ikke om at kortlægge din virksomheds processer. En workshop handler om, at vi præsenterer standardprocesserne og identificerer de steder, hvor du har behov for ekstra apps – eller hellere vil forandre dine processer, fordi det bedre kan betale sig.

    Vores ’change management’-konsulenter hjælper dig med forandringsprocessen. Både i det konceptuelle, men også i at få dine medarbejdere til at ændre adfærd i det daglige.

    Nu er du faktisk i mål.

    Nu har du et ERP-system, hvor dine processer er understøttet effektivt – samtidig med at du har opnået en maksimal forandringsparathed.

    Nu kan du reagere hurtigt på nye markedsvilkår – du kan øge din konkurrenceevne uden at blive begrænset af teknikken – du kan nemt tage nye teknologiske muligheder i anvendelse, når der kommer nye versioner af ERP-systemet – og du skal aldrig mere bekymre dig om opgraderinger.

    Det er effektiv forandringsparathed.

    Og løsningen, der giver dig det, hedder Abakion 365.

Vil du høre om den nye Microsoft Dynamics 365?

Det skal du nok få lov til om lidt. Men der er en ret vigtig pointe, som du skal i tankerne.

I dag handler ERP ikke kun om at understøtte processer effektivt. Det handler i høj grad også om at sørge for, at din virksomhed hele tiden er forandringsparat.

I Abakion vil vi gerne give dig i både pose og sæk. Vi giver dig forandrings­parathed – uden kompromis med proces­understøttelsen.

Forandringsparathed betyder, at du kan reagere hurtigt på nye markedsvilkår – og du kan øge din konkurrenceevne uden at blive begrænset af teknikken.

Det kræver, at du nemt kan tage nye teknologiske muligheder i anvendelse, når der kommer nye versioner af ERP-systemet – og at du ikke skal bruge tid og penge på opgraderinger.

Det er det, Abakion giver dig med Microsoft Dynamics 365 og NAV.

ERP - fortsæt med

ERP-strategi
Gå efter at din løsning skal være fleksibel og forandringsparat.

Pakkeløsningen Abakion 365
Abonnement inkl. opgraderinger og ubegrænset support

Sådan opgraderer du fra en gammel NAV
Se videoerne om migrering af data og udryddelse af gamle tilretninger.

Udnyt best practice i implementering
Se videoerne om Dynamics NAV med best practice opsætning.

Priser på Dynamics NAV
Prøv pris-beregneren og se hvad dit NAV-projekt vil koste.

Se hvad du får »

Se hvad pakkeløsningen med Dynamics 365 eller NAV indeholder, og se alle videoerne.

Om Dynamics 365

Eller fortsæt med at læse om Microsofts planer med Dynamics 365 – og udviklingen i ERP-markedet.

Dynamics 365 er ERP og CRM i ét

Microsoft Dynamics 365

Dynamics 365 er en kombination af ERP og CRM som Cloud-løsning til virksomheder, som førhen ville vælge en Dynamics NAV (Navision) eller Dynamics AX ERP-løsning og integrere den med Microsoft Dynamics CRM.

Apps til Dynamics 365

Dynamics 365 giver virksomheder mulighed for at tilføje nye apps, der er bygget til formålet, til at styre specifikke forretningsprocesser som f.eks. finans, drift, marketing, salg, kundeservice m.m.

Alle apps til Dynamics 365 er designet til at blive sat individuelt i drift – på en meget lettere måde end hvad du normalt er vant til, når du køber et add-on fra en Microsoft-partner.

Der er indbygget Business Intelligence og workflow-optimering i apps, og de har alle en nem og effektiv brugeroplevelse på mobile enheder, med muligheder for at anvende dem offline.

Du skal altid kun betale for det, du skal bruge. Du kan begynde med en enkel og billig løsning, og tilføje apps til din løsning hen ad vejen, når din virksomhed vokser. De er bygget til at virke gnidningsfrit sammen, lige som du er vant til fra apps på din mobiltelefon.

I sin bog, ”Lønsom ERP-strategi”, forudså Sune Lohse, at fremtidens ERP-system vil være baseret på standardfunktionalitet som apps. Det er det, vi ser ført ud i livet nu.

”På vores mobiltelefoner kan vi downloade præcis den funktionalitet, vi har behov for, og med få apps kan vi sammensætte en smartphone, der kan præcis dét, vi har behov for – og ofte med meget dyb funktionalitet i de enkelte apps. Det er sådan, et ERP-system skal virke,” siger Sune Lohse.

Introduktion

Se hvordan Dynamics 365 ser ud – rollecentre og navigation i løsningen.

En del af Outlook

Du kan betjene Dynamics 365 direkte i din Outloook, kontekstafhængigt.

Se 7 videoer
om Dynamics 365

Dynamics 365 – alt inklusiv

Dynamics NAV på abonnement med Abakion 365

Abakion tilbyder dig Microsoft Dynamics 365 Business Edition som en pakkeløsning, der gør det lettere og billigere at være kunde på Dynamics 365.

Pakkeløsningen hedder Abakion 365, og pointen er, at du nu kan få Microsoft Dynamics 365 som et månedligt abonnement, der inkluderer opgraderinger hver 3. måned og ubegrænset hotline-support.

Som kunde kender du økonomien på forhånd. Der ligger ikke et stort opgraderingsprojekt og spøger ude i fremtiden, fordi opgradering er inkluderet i abonnementet.

Cloud uden behov for tilretning

Der er tale om en cloud-løsning, hvor man ikke kan foretage specialtilretninger. Det er den vej, Microsoft går med alle deres ERP-systemer, og vi har i Abakion allerede rigtig mange kunder, der anvender Dynamics 365 og NAV online i skyen.

Til gengæld inkluderer abonnementet en masse tillægsløsninger fra Abakion, som gør, at du ikke længere har behov for specialtilretninger.

Der er i Danmark en mangeårig tradition om at løse alle behov ved at tilrette ERP-løsningen (med udviklingskode), men det er ikke længere nødvendigt. I dag findes der langt bedre opsætningsmuligheder, som betyder at de fleste små og mellemstore virksomheder sagtens kan opfylde sine behov uden specialtilretninger.

Fast pris på migrering

Det har naturligvis også en omkostning at flytte over på denne type pakkeløsning, men det er billigere end at foretage en almindelig opgradering. Og Abakion er villig til at give dig en FAST pris på migreringsprojektet up-front.

Selv om du som NAV-kunde ikke aktuelt er ude og kigge efter en opgradering, så kan du sagtens få en uforpligtende beregning af, hvad det vil koste at komme på pakkeløsningen.

Vi stiller dig 5-7 spørgsmål over telefonen, og så får du den præcise pris på både opstartsprojektet og månedlig abonnementspris. Så kan du have det in-mente til en dag, hvor opgraderingen bliver relevant.

Ring til os på: 70 23 23 17, hvis vi skal udregne din pris. Eller læs mere om opgradering her.

Standardløsning på Dynamics NAV med Abakion 365

Udviklingen bevæger sig mod standardløsninger, cloud og abonnementer. I det følgende stiller vi skarpt på, hvad der er sket i de seneste år, og hvad du kan forvente af fremtiden for Dynamics-løsningerne:

Tillægsløsninger og tilretninger

Der har altid været en speciel kultur for ERP blandt mellemstore virksomheder i Danmark, formentlig fordi flere af de kendte systemer har dansk oprindelse.

De danske Microsoft-partnere har en helt unik relation til Navision og senere Microsoft, og der er mange partnere, som har udviklet tillægsløsninger til Dynamics NAV, enten i form af vertikale brancheløsninger eller horisontale funktionsudvidelser.

Der har samtidig været en tradition for at opfylde alle funktionsmæssige behov, som den enkelte virksomhed måtte have, enten via tillægsløsninger, men også via specialtilretninger til den enkelte kunde. Det er ikke kun tilfældet for Dynamics NAV, men også andre ERP-løsninger i det danske marked, som f.eks. Dynamics AX.

Microsofts fokus

Microsoft har med NAV fokuseret udviklingsarbejdet på at trimme kernefunktionaliteten, ikke kun økonomistyring, men også lager, logistik og produktionsstyring. Mantraet har altid været, at løsningen skal være enkel og effektiv at anvende.

Denne strategi betyder, at funktionsbehov som er særprægede for bestemte brancher eller roller, dem har Microsoft overladt til specialiserede partnere at udvikle tillægsløsninger til.

Den strategi har givet en stor mangfoldighed af specialiserede løsninger, som har hjulpet til løsningens udbredelse.

Supply Chain Management

Hvis man arbejder med Supply Chain Management, så kan man finde en lang række standardiserede tillægsløsninger hos partnerne, som er evaluerede og certificerede af Microsoft og derfor reelt ikke låser kunden til en bestemt partner.

Hos Abakion har vi f.eks. tillægsløsninger til master data-information (PIM), webshop-integration, avanceret planlægning af indkøb og produktion, forecasting, grafiske lagerprofiler, containerhåndtering, warehouse management med trådløse scannere, shopfloor til tidregistrering i produktionen, intercompany, kost-beregninger, avanceret ABC-analyse osv.

Cloud med Dynamics 365

I løbet af 2016 havde Microsoft gang i et nyt udviklingsprojekt under kodenavnet ’Madeira’. Det begyndte som en ny version 2017 af Dynamics NAV, der er en 100% cloud-løsning, men det er reelt blevet til 2 systemer:

  • Dynamics NAV 2017
  • Dynamics 365 Business Edition

Med introduktionen af Dynamics 365 har Microsoft udstukket retningen for deres Dynamics-produkter, dvs. både NAV, AX og CRM. De kommer alle til at være en del af Dynamics 365-brandet.

Det er en konsolidering af alle systemerne i én løsning, som således skal dække både ERP og CRM og på sigt også Office 365. De skal have en fælles datamodel, så integration mellem systemerne bliver nemmere.

Næste udgave har kodenavnet “Tenerife”, og den bliver til:

  • Dynamics NAV 2018 (1. december 2017)
  • Dynamics 365 (foråret 2018)

» Læs mere om Microsoft Dynamics NAV 2018 og fremtiden for NAV her.

Standardløsninger

Noget af det vigtige at bemærke er, at der bliver tale om standardløsninger.

Der har været en lang tradition for at specialtilrette ERP-løsninger til den enkelte virksomheds behov, men alle andre typer IT-systemer har udviklet i retning af standardisering, og Microsoft tager nu det afgørende skridt for at trække ERP-systemerne NAV og AX i samme retning.

Indtil videre kan man godt købe og specialtilrette sin Microsoft ERP-løsning, men inden for en overskuelig årrække forventer vi, at alle mellemstore virksomheder overgår til standardløsninger, hvor specifikke behov ikke dækkes via tilretninger, men via tilføjelse af apps – lige som man ville gøre på en mobiltelefon.

Apps fra partnerne

Denne strategi giver Microsoft-partnerne mulighed for at tilbyde deres brancheløsninger og horisontale løsninger som ”apps”, som alle kunder på Dynamics 365 kan købe via Microsofts AppSource.

I Dynamics NAV-terminologi skal disse Apps være udviklet som ”extensions”, og det betyder, at det er tilføjelser til løsningen i stedet for specialtilretninger direkte i koden.

Nye indkøbsvaner for kunderne

Set fra kundernes side er der en række fordele. Mange virksomheder, der er vant til at foretage tilretninger direkte i koden, vil naturligvis tøve ved at miste denne mulighed, men fordelene vil opveje det.

Det handler naturligvis om at finde den leverandør og de apps, som kan opfylde det samlede behov, så man som kunde ikke savner muligheden for at specialtilrette løsningen.

Som kunde skal man ændre indkøbsvaner for ERP.

Pakkeløsninger

Dynamics 365 har ikke eksisteret særlig lang tid, men der findes allerede pakkeløsninger på markedet, som udnytter denne mulighed. Vores tilbud, Abakion 365, er et eksempel på dette, fordi det bliver afviklet i Microsofts hosting-miljø med Dynamics 365.

Prisstrukturen er blevet til et abonnement

Tidligere skulle man købe en licens hos Microsoft, dvs. stor udbetaling og et løbende abonnement for at få adgang til nye versioner. Men fordi løsninger altid var specialtilrettede, så blev opgraderingsprojekter som regel en dyr affære.

Microsoft har radikalt ændret dette.

I dag er der ikke noget licenskøb. Man betaler per bruger per måned, og man kan fleksibelt skalere op og ned efter behov.

Med en samlet pakkeløsning fra en Microsoft-partner kan man få et abonnement på ERP-løsningen, der inkluderer tillægsløsninger/apps fra mange forskellige partnere.

Det omfatter også opgradering af løsningen til nye version hver 3. måned – uden nogen ekstraomkostning eller noget migreringsprojekt. Denne tilgang fjerner en stor udfordring for mange ERP-kunder, der har løsninger med mange tilretninger.

Og det omfatter også fri hotlinesupport, så man ikke skal betale ekstra for at få assistance.

Det er en moderne prisstruktur, som kendes fra mange andre softwareområder, som nu også har fundet vej til ERP-branchen.

Se hvad du får »

Se hvad pakkeløsningen med Dynamics 365 eller NAV indeholder, og se alle videoerne.

Om Dynamics 365

Eller fortsæt med at læse om komponenterne i Dynamics 365, versioner og licensmodel.

Læs videre om Dynamics 365

Microsoft AppSource

Microsoft har i 2016 også lanceret Microsoft AppSource. Det er stedet, hvor virksomheder kan finde og afprøve forretnings-apps til Dynamics 365, fra både Microsoft og partnerne.

Fra begyndelsen (2016) har AppSource mere end 200 software-as-a-service apps, add-ins og content packs tilgængeligt.

Office 365 og Dynamics 365

Dynamics 365 indeholder også sin egen integration med Office 365. Det forbinder de strukturerede forretningsprocesser i Dynamics 365 apps med de ustrukturerede funktioner til virksomhedens samarbejde i Microsoft Office 365.

Et typisk eksempel er en sælger, som modtager en email. Han kan svare direkte i Office og sende et tilbud, som er skabt på basis af data fra salgs- og finans-apps, og gemmes direkte i den rette app med de korrekte priser og rabatter og alt. Og han behøver aldrig forlade Outlook.

Dynamics 365 og Office 365 kommer til at dele en fælles datamodel for at gøre styring af data og integration så simpelt som muligt. Udviklere kan nemt skabe nye apps eller bygge videre på eksisterende – ved at anvende PowerApps, Power BI og Microsoft Flow.

Indbygget Business Intelligence

I Dynamics 365 vil Microsoft også indbygge Power BI business intelligence. Det giver analyse og indsigt direkte bygget ind i Dynamics 365 apps.

Videreudvikling af NAV

For Microsoft Dynamics NAV-samfundet er dette en naturlig udvikling af Microsofts indsats for at bringe Navision-løsningen ud i skyen.

Vi hos Abakion har arbejdet med dette i lang tid under Microsofts kodenavn ”Project Madeira”, og vores Abakion 365 har kørt på Microsofts Dynamics 365-miljø i længere tid.

 

Overskrifterne i Dynamics 365

Microsoft Dynamics 365 Appsource
Microsoft Dynamics 365 Appsource

Microsoft Dynamics 365 er en ny retning for Microsofts forretningssystemer, og det har potentialet til at skabe en helt ny kategori inden for forretningssystemer.

I gamle dage havde flere ERP-løsninger et CRM-modul indbygget, men uden større succes, og CRM-løsningerne fik succes som selvstændige løsninger, der skulle integreres til ERP.

Microsofts konsolidering af CRM og ERP i én cloud-løsning gør op med denne model. Når vi dertil lægger den indbyggede integration til Office 365 samt muligheden for at bruge 3. parts apps, så kan den samlede løsning ændre den måde, virksomheder anvender forretningssystemer.

En af nyhederne, som gør den tætte integration mulig, er den fælles datamodel (’the common data model’). En fordel ved en fælles datamodel er naturligvis, at integration bliver lettere, men det store mål er, at brugerne ikke behøver at hoppe mellem forskellige applikationer.

Alle relevante data og funktioner for en bruger skal kunne præsenteres og anvendes i den app, brugeren arbejder i, uanset hvor funktionen oprindeligt stammer fra.

En anden væsentlig nyhed er den rollebaserede licensmodel, som helt ændrer den måde, hvorpå kunderne betaler for løsningerne.

Alt dette gennemgår vi i det følgende.

Microsoft Dynamics 365 stack
 

Hvad indholder Microsoft Dynamics 365?

Microsoft Dynamics 365 er Microsofts nye brand, som indeholder alle deres online forretningssystemer. Det indeholder primært CRM og ERP i SAAS-udgaver, og Power BI- og Office 365-funktioner og -integration.

Det indeholder ikke nogen on-premise eller Azure-hostede versioner af Dynamics NAV, AX eller CRM.

Komponenterne i Microsoft Dynamics 365

Lad os gennemgå, hvilke komponenter der er inkluderet i Microsoft Dynamics 365:

  • Dynamics CRM

    Dynamics CRM-løsningen har allerede været online som cloud-løsning i nogle år. Den dækker naturligvis ’Sales’, men bidrager også til overskrifterne ’Field Service’, ’Marketing’ og ’Customer Service’.

  • Dynamics NAV / ”Project Madeira”

    Den nye version af Dynamics NAV har haft kodenavnet ”Project Madeira”, og dette projekt bliver inkluderet i Microsoft Dynamics 365 Business Edition, som er målrettet de små og mellemstore virksomheder.

  • Dynamics AX

    Den nye version 7 af Dynamics AX er kun tilgængelig som online-version, og den er inkluderet i Microsoft Dynamics 365 Enterprise Edition til de store virksomheder.

  • Microsoft Flow

    er den nye Office 365 workflow platform, som Microsoft har lanceret i 2016. Med denne app kan man forbinde alle datakilder og bygge betingelsesafhængige processer, og det foregår i en grafisk brugergrænseflade uden programmering.

  • PowerApps

    er en anden ny Office 365-app til at bygge sine egne apps til iOS, Android og Windows.

  • Power BI og Cortana Analytics

    er Business Intelligence-værktøjer til at bygge rapporter og dashboards på tværs af alle datakilder. Det er allerede meget udbredt, og vi hos Abakion har skam også en pakkeløsning, der samler dine data fra NAV, CRM og alle andre kilder.

  • Tredjeparts Apps

    Sidst men ikke mindst er der den nye mulighed for at tilslutte apps fra tredjepart, der tilføjer specielle brancherettede løsninger eller tværgående, generiske funktioner. Tanken er naturligvis, at det skal være simpelt at tilføje nye apps, lige som på din mobiltelefon.

 

Microsoft Dynamics 365 editions
Microsoft Dynamics 365 editions

To versioner af Microsoft Dynamics 365

Der findes to versioner af Microsoft Dynamics 365, som retter sig mod to forskellige størrelser virksomheder.

  • Microsoft angiver, at Business Edition retter sig mod virksomheder med op til 300 brugere.
  • Enterprise Edition er for de større virksomheder, og der er et minimum på 20 brugere.

Den største forskel på de to versioner er, at Business Edition indeholder Dynamics NAV, mens Enterprise Edition indeholder Dynamics AX.

På CRM-fronten vil Enterprise Edition indeholde den komplette Dynamics CRM Online-løsning, mens Business Edition vil indeholde en forenklet udgave af Dynamics CRM målrettet til små og mellemstore virksomheder, som Microsoft er ved at udarbejde.

Hos Abakion synes vi, at den forenklede udgave af CRM til de små og mellemstore virksomheder er et godt tiltag. Målretning og forenkling efterspørges ofte af danske virksomheder. Det vil blive godt modtaget blandt kunderne.

Microsoft Dynamics 365 editions detaljer
 

NAV kontra AX

Microsoft Dynamics 365 indeholder 2 forskellige ERP-løsninger, AX og NAV. Det er nærmest et religiøst spørgsmål i IT-kredse, hvilken løsning der er den rette til hvilken størrelse virksomhed, og Microsoft har gennem tiden haft svært ved at positionere deres Dynamics ERP-løsninger skarpt i forhold til hinanden.

Der er ingen tvivl om, at AX er for kompleks en løsning til mange mellemstore danske virksomheder. Omvendt er NAV for enkel en løsning til de helt store enterprise-virksomheder.

Nogle vil mene, at det er forkert at sige, at det er NAV som er inkluderet i Microsoft Dynamics 365 Business Edition. Helt præcist er det ’Project Madeira’. Men udviklingsprojektet ’Project Madeira’ er både grundlaget for Dynamics NAV 2017 og Microsoft Dynamics 365 – og Microsoft Dynamics 365 Business Edition vil have samme brugeroplevelse som Dynamics NAV 2017. Så er detaljerne helt på plads.

Microsoft Dynamics 365 roadmap
 

Man kan sige, at Microsoft Dynamics 365 først og fremmest er en bundling af eksisterende løsninger, men det er dog væsentligt at pointere, at der er gået en omfattende udvikling forud, der har forberedt alle de involverede forretningsløsninger til at deltage i Microsoft Dynamics 365.

’Project Madeira’ (eller Dynamics NAV 2017) er udviklet specifikt til dette formål. Dynamics AX 7 er udviklet specifikt som en cloud-løsning. Dynamics CRM har været online i et stykke tid, og Microsoft udvikler nu en specialudgave af CRM til Microsoft Dynamics 365 Business Edition. Så 365-brandet er bestemt ikke kun en salgspakning.

Den fælles datamodel i Microsoft Dynamics 365 og Office 365

Det mest bemærkelsesværdige med bundlingen er den fælles datamodel.

Microsoft har annonceret en datamodel for Microsoft Dynamics 365, som vil være fælles med Office 365. Det forenkler styring af data og integrationer på tværs af apps og forretningsprocesser.

Integration har altid været en udfordring for virksomheder, der ønsker at samle data fra alle sine forretningsapplikationer, og med dette tiltag tager Microsoft et kæmpe skridt på denne front, når det er fuldt implementeret. Det skal dog nævnes, at det er et tiltag, som skal indarbejdes i forhold til den nuværende udgave af Office 365.

Den fælles datamodel har sit udspring i Microsoft PowerApps, som anvendes til at bygge forretningsapps, som kan trække på data og processer i Microsoft Dynamics 365, og virke på både web og mobile enheder, via foruddefinerede connectors uden at man skal foretage specialudvikling. Det er denne struktur, Microsoft vil implementere i både ERP, CRM og Office 365.

En fælles datamodel på tværs af ERP, CRM og Office 365 har nogle helt åbenlyse fordele, som bliver populære hos virksomheder, der er vant til udfordringer med siloer af data, som er svære at konsolidere, og det vil også være populært hos de partnere, som udvikler løsninger til bestemte brancher, at de fremover lettere kan kombinere funktioner på tværs af ERP, CRM og Office 365.

Microsoft Dynamics 365 App Source
 

Microsoft AppSource

For at understøtte sine udviklingspartnere har Microsoft også lanceret en AppSource, der er en markedsplads for cloud-apps, som virksomhederne kan købe og direkte implementere i deres Microsoft Dynamics 365.

Det er naturligvis et koncept, der er set i mange andre app-markedspladser, men det er et nyt tiltag i Dynamics-verdenen, hvor partnerne hidtil har kunnet få deres løsninger gennemgået og godkendt som ’Certified for Microsoft Dynamics’, men hvor app-tankegangen ikke tidligere har været konceptet.

Implementering har altid været partnerens og kundens egen opgave, og hvis kunden valgte at implementere flere tillægsløsninger fra forskellige partnere, så kunne samspillet mellem tillægsløsningerne blive en udfordring.

Med AppSource har Microsoft lanceret en markedsplads, hvor de selv styrer tilgængeligheden og kvaliteten af de apps, der bliver tilbudt. Der er 200 apps i AppSource ved lanceringstidspunktet i 2016, og det må forventes at blive populært blandt både kunder og udviklingspartnere.

Kunderne får et større tilbud af standardiserede løsninger, som er kvalitetsgodkendt af Microsoft, og udviklingspartnerne får mulighed for at nå et langt større marked, end hvis de selv skulle gøre reklame for deres app.

AppSource er et stort skridt i retning af standardløsninger. Partnerne kan naturligvis ikke rulle specialudvikling ud til deres kunder via AppSource, så man må forvente, at de apps der bliver populære i AppSource, er dem der kan dække kundernes behov som standardløsning.

 

Set fra partnernes side

Det virker åbenlyst, at større sammenhæng mellem ERP, CRM og Office er en god idé for virksomhederne, men det skal nok skabe røre i partnerkanalen, når ERP, CRM og Office fremover skal leveres som én samlet løsning.

Det kommer til at favorisere en bestemt type leverandør, som har følgende karakteristika:

  • Partnere, som har kompetencer inden for alle områder: ERP, CRM og Office. Hvis man som partner er specialiseret i kun én af områderne, så får man naturligvis svært ved at dække kundens behov.
  • Partnere, som har egenudviklede løsninger, enten til bestemte brancher eller specialiserede, tværgående funktioner. AppSource åbner et helt nyt marked for denne type partner.
  • Partnere, som lever mere af at rådgive end at udføre småtilpasninger. Større tilgængelighed af apps vil gøre behovet for ad-hoc udvikling mindre. Partnernes rolle vil fremover blive mere forretningsrådgivning end systemtilpasning.

Hos os i Abakion er vi naturligvis ikke kede af denne udvikling, fordi vi har netop disse 3 karakteristika, men der er ingen tvivl om, at Microsoft Dynamics 365 vil have en konsekvens for Microsofts danske partnerkanal i løbet af de kommende år.

 
 

Ny rollebaseret licensmodel

Virksomhederne skal også til at vænne sig til en ny licensmodel.

Der vil som nævnt være to overordnede valgmuligheder: Business Edition og Enterprise Edition, men ud over dette bliver der stor fleksibilitet i licensmodellen.

Kunderne er vant til at købe applikationer og suiter, som skaleres efter mængder, komponenter eller brugere. Men Microsoft vil gøre det muligt at købe funktionalitet og processer baseret på en persons rolle.

I stedet for at en medarbejder vurderer, om han har behov for en brugerkonto til ERP eller CRM eller Office, så kan han sammensætte funktioner til sin specifikke jobrolle, uanset hvilken applikation funktionerne oprindeligt hører til i.

Det lyder besnærende simpelt, men afhængigt af, hvordan Microsoft strukturerer det hele, kan det også blive uhyggeligt komplekst.

Hvis man som kunde køber en ’jobrolle’ i stedet for en ’brugerkonto’, så er det naturligvis vigtigt, at Microsoft har den rette forståelse af, hvad den pågældende jobrolle omfatter. Men jobrollers indhold kan variere utrolig meget i forskellige virksomheder, og Microsoft har lovet skeptikerne, at den rollebaserede licensmodel vil indeholde tilpas fleksibilitet til at understøtte moderne, agile og foranderlige jobroller.

Og for lige at være på den sikre side, så har Microsoft også valgt, at den traditionelle licensmodel fortsat vil være tilgængelig.

Mix & Match

Som kunde har man en Microsoft Dynamics 365 “Plan”, som specificerer hvilke funktioner der er tilgængelige for hvilke brugere. Det er samme koncept, som man kender fra andre softwarepakker som f.eks. Office, der består af mange applikationer – som virksomhed har man en samlet abonnementsplan, men de forskellige medarbejdere har adgang til flere eller færre dele af pakken.

Det største valg bliver, om man ønsker Business Edition med NAV eller Enterprise Edition med AX.

Det er ikke kun et spørgsmål om, hvilken løsning man måske er vant til i forvejen – det er også et spørgsmål om, hvilken funktionalitet der vil være til rådighed, og hvor mange brugere der skal kunne anvende løsningen. Det er et af de valg, der naturligvis er svært at gøre om senere.

Microsoft Dynamics 365 typer af brugere
 

Team Members

En fremragende nyhed på licensfronten er ’Team Members’. De er begrænsede brugere i abonnementsplanen, og de løser en udfordring, som længe har gjort sammensmeltning af ERP, CRM og Office-applikationer til en dyr fornøjelse.

Team Members har adgang til data fra alle applikationer i Microsoft Dynamics 365. Hvis en Team Member i CRM har behov for at se data fra ERP, så er det både teknisk enkelt, og uden nogen ekstra licensomkostning.

Alt afhænger naturligvis af, hvilken prisseddel disse Team Members ender med at få, men konceptuelt er det meget lovende.

 

Se hvad du får »

Fortsæt med at se, hvad pakkeløsningen med Dynamics 365 eller NAV indeholder, og se alle videoerne.