I gamle dage skulle man indberette moms i hvert land for sig – og først når man solgte mere end en bestemt beløbsgrænse i hvert land.
Men fra den 1/7 2021 er reglerne harmoniseret i EU, og der findes nu en fælles omsætningsgrænse på kun EUR 10.000 per år, før du skal leve op til EU-reglerne for momsafregning.
Harmonisering
Det er på sin vis blevet nemmere, fordi reglerne er harmoniseret. Formålet med de nye regler er at skabe ”one-stop” momsafregning på det private marked, så du kun skal afregne moms med én myndighed, selv om du sælger til mange lande.
Til gengæld er omsætningsgrænsen meget lav, så de fleste webshops skal opfylde de nye regler.
I gang med moms i
Business Central
Hvis du gerne vil i gang med at styre international moms, så har vi en fast procedure for at komme i gang. Det er en 3-trins-plan, som du kan se lige her:
B2B og B2C
Dem, som sælger business-to-business skal også lige have ørerne åbne, for de skal sikre sig valideret momsnummer fra kunderne, hvis de skal undgå at falde ind under de nye regler på det private marked.
Skab overblik over momssatser
I Danmark er moms ret nemt, men i mange andre lande er der mange momssatser for forskellige varegrupper, og nu er du (sammen med din revisor) nødt til at have overblik over, hvilke momssatser du skal anvende på hvilke varegrupper i hvilke lande. Det kan blive en kompleks matrix, hvis du sælger i mange forskellige lande.
Det er nyt for mange webshops, og det er en udfordring både at skabe overblik over momssatserne – og at få systemerne til at understøtte det automatisk.
Det nytter ikke noget, at du sælger varer til private i din ecommerce-butik med en forkert momssats. Så kommer du til at hænge på differencen, fordi du ikke bare kan trække lidt mere fra deres kreditkort.
E-commerce og ERP
Så i dag skal både dit Ecommerce-system og dit ERP-system understøtte de nye momsregler. Det optimale er, at Ecommerce-systemet anvender ERP-systemet til at beregne den rette moms.
Men i Business Central (Dynamics NAV) støder du også på udfordringer. Hvis du sælger til både private og virksomheder, så kan det blive kompleks og så kommer Business Central til kort.
I den situation vil vi anbefale en App fra Microsoft AppSource, som udvider funktionaliteten, så du kan opsætte momsberegningen korrekt i Business Central. Den App koster 30 kr. per bruger i abonnement per måned, og jeg har optaget en lille demonstration af app’en, som du kan se om lidt.
Sådan gør du
I første omgang skal du have styr på, hvilke momsregler du skal opfylde i hvilke lande. Det kan dit revisionsselskab hjælpe dig med at skabe overblik over.
Derefter skal du have opsætningen understøttet i Business Central, og det kan vi i Abakion hjælpe dig med – måske med lidt støtte fra den omtalte App, så du har den funktionalitet det kræver.
Se videoer om Ecommerce
Jeg har sammen med min kollega Anders Thue Pedersen optaget en videoserie om Ecommerce, som du kan se her. Og et af kapitlerne er netop dette om, hvordan du håndterer international moms i Business Central.
Og hvis du gerne vil direkte i gang med at opsætte international moms efter de nye regler, så kan du læse vores procedure for det hele her. Vi er klar til at hjælpe dig.