Du har måske prøvet ChatGPT for at undersøge mulighederne for at udnytte AI i din forretning. Vidste du, at Microsoft har købt sig ind i firmaet OpenAI, som står bag ChatGPT? Og nu udnytter Microsoft denne teknologi til at indbygge kunstig intelligens i deres CRM og ERP-løsninger.
Det bliver ret spændende. Produktet hedder Dynamics 365 Copilot, og det er bygget ind i både CRM-løsningen Dynamics 365 Sales (med Viva Sales) og ERP-løsningen Dynamics 365 Business Central, samt flere af de andre apps i Dynamics 365 og Power Platform.
AI i Dynamics 365 Sales
I CRM handler det om at udnytte AI til at gøre sælgerne mere effektive, fx ved at automatisere processer og give sælgerne adgang til dybere indsigt om den enkelte kunde.
Du kan nu få forslag til indhold – baseret på de emails du har fået fra kunden – så du nemmere kan svare på en forespørgsel eller afgive et tilbud, og trække på fx priser og kampagner, der gælder for pågældende kunde. CRM kan også give dig et udkast til en email, som foreslår et møde med kunden, koordineret med din kalender.
Det AI-producerede indhold er udkast, som du kan ændre og godkende, før du sender det af sted. Det er ikke fuld-automatisering – det er hjælp til det repetitive arbejde i hverdagen. Du kan træne din AI copilot ved at give den thumbs-up eller -down, så den lærer, hvad du synes om dens forslag.
En virkelig spændende feature er, at med Copilot og Viva Sales i CRM kan du holde et Teams-møde med en kunde, og så kan systemet bagefter skrive et mødereferat – endda med en todo-liste med deadlines baseret på, hvad I talte om undervejs i mødet. Det kommer til at spare meget tid.
AI i Dynamics 365 Business Central
I ERP-løsningen Business Central er der mange spændende anvendelsesmuligheder for AI. Microsoft har i første omgang valgt at fokusere på de steder, hvor der er behov for at skrive en masse tekst, hvilket sprogmodellen ChatGPT er god til.
Hvis en virksomhed har mange produkter, så skal der skrives mange unikke produkttekster, og der kan Copilot hjælpe, både med at kategorisere nye produkter og indstille fx farve ud fra produktbilleder – og med at skrive konkrete produkttekster baseret på de stamdata, Business Central kender om produktet. Og der er nogle imponerende muligheder for at tilpasse de autogenererede tekster til virksomhedens tone-of-voice og hvilke selling-points, man gerne vil lægge vægt på.
Det er imponerende teknologi. Vi vil dog give det gode råd, at hvis det er tekster, der har til formål at bringe jer til tops i søgemaskinerne, så få lige jeres Marketingafdeling til at teste teksterne. Søgemaskiner er ikke altid glade for autogenereret indhold.
AI i kundeservice
I kundeservice-app’en Dynamics 365 Customer Service bliver det lidt mere automatiseret. Copilot kan skrive kontekst-afhængige svar på kundeforespørgsler via chat eller e-mail og give det, som Microsoft kalder en “interaktiv chatoplevelse”. Løsningen trækker på både virksomhedens vidensbase og kundens sagshistorik.
Du kan også bruge det i en chat-bot på dit website med Power Virtual Agents, som dermed kan svare på spørgsmål, som den ikke specifikt er blevet trænet i, ved at trække på vidensbasen og indholdet på websitet. Der er vi i den avancerede ende.
Men du kan også anvende AI-værktøjerne internt i dine Power Automate og Power Apps løsninger. Hvis du følger med i et bestemt fagemne, så kan du få AI til at opsummere tekst fra ugentlige udgivne rapporter og få det sendt til din e-mail. Vi har helt sikkert kun kradset i overfladen af, hvad AI kan hjælpe med at effektivisere.
AI som din assistent
Microsoft understreger, at tekstforslag altid er funderet i virkeligheden, dvs data fra CRM, ERP og andre datakilder, men de opfordrer alligevel brugerne til altid at verificere, at indholdet er korrekt, før man anvender det. Det er nok ganske fornuftigt, selv om vi kan blive imponerede over, hvor meget der kan lade sig gøre automatisk.
Microsoft har sikkert valgt at kalde det Copilot, fordi det skal være din assistent i at udføre funktioner nemmere – og ikke overtage hele funktionen.