Du har måske prøvet ChatGPT for at undersøge mulighederne for at udnytte AI i din forretning. Vidste du, at Microsoft har købt sig ind i firmaet OpenAI, som står bag ChatGPT? Og nu udnytter Microsoft denne teknologi til at indbygge kunstig intelligens i deres CRM og ERP-løsninger.

Det bliver ret spændende. Produktet hedder Dynamics 365 Copilot, og det er bygget ind i både CRM-løsningen Dynamics 365 Sales (med Viva Sales) og ERP-løsningen Dynamics 365 Business Central, samt flere af de andre apps i Dynamics 365 og Power Platform.

AI i Dynamics 365 Sales

I CRM handler det om at udnytte AI til at gøre sælgerne mere effektive, fx ved at automatisere processer og give sælgerne adgang til dybere indsigt om den enkelte kunde.

Du kan nu få forslag til indhold – baseret på de emails du har fået fra kunden – så du nemmere kan svare på en forespørgsel eller afgive et tilbud, og trække på fx priser og kampagner, der gælder for pågældende kunde. CRM kan også give dig et udkast til en email, som foreslår et møde med kunden, koordineret med din kalender.

Det AI-producerede indhold er udkast, som du kan ændre og godkende, før du sender det af sted. Det er ikke fuld-automatisering – det er hjælp til det repetitive arbejde i hverdagen. Du kan træne din AI copilot ved at give den thumbs-up eller -down, så den lærer, hvad du synes om dens forslag.

En virkelig spændende feature er, at med Copilot og Viva Sales i CRM kan du holde et Teams-møde med en kunde, og så kan systemet bagefter skrive et mødereferat – endda med en todo-liste med deadlines baseret på, hvad I talte om undervejs i mødet. Det kommer til at spare meget tid.

AI i Dynamics 365 Business Central

I ERP-løsningen Business Central er der mange spændende anvendelsesmuligheder for AI. Microsoft har i første omgang valgt at fokusere på de steder, hvor der er behov for at skrive en masse tekst, hvilket sprogmodellen ChatGPT er god til.

Hvis en virksomhed har mange produkter, så skal der skrives mange unikke produkttekster, og der kan Copilot hjælpe, både med at kategorisere nye produkter og indstille fx farve ud fra produktbilleder – og med at skrive konkrete produkttekster baseret på de stamdata, Business Central kender om produktet. Og der er nogle imponerende muligheder for at tilpasse de autogenererede tekster til virksomhedens tone-of-voice og hvilke selling-points, man gerne vil lægge vægt på.

Det er imponerende teknologi. Vi vil dog give det gode råd, at hvis det er tekster, der har til formål at bringe jer til tops i søgemaskinerne, så få lige jeres Marketingafdeling til at teste teksterne. Søgemaskiner er ikke altid glade for autogenereret indhold.

AI i kundeservice

I kundeservice-app’en Dynamics 365 Customer Service bliver det lidt mere automatiseret. Copilot kan skrive kontekst-afhængige svar på kundeforespørgsler via chat eller e-mail og give det, som Microsoft kalder en “interaktiv chatoplevelse”. Løsningen trækker på både virksomhedens vidensbase og kundens sagshistorik.

Du kan også bruge det i en chat-bot på dit website med Power Virtual Agents, som dermed kan svare på spørgsmål, som den ikke specifikt er blevet trænet i, ved at trække på vidensbasen og indholdet på websitet. Der er vi i den avancerede ende.

Men du kan også anvende AI-værktøjerne internt i dine Power Automate og Power Apps løsninger. Hvis du følger med i et bestemt fagemne, så kan du få AI til at opsummere tekst fra ugentlige udgivne rapporter og få det sendt til din e-mail. Vi har helt sikkert kun kradset i overfladen af, hvad AI kan hjælpe med at effektivisere.

AI som din assistent

Microsoft understreger, at tekstforslag altid er funderet i virkeligheden, dvs data fra CRM, ERP og andre datakilder, men de opfordrer alligevel brugerne til altid at verificere, at indholdet er korrekt, før man anvender det. Det er nok ganske fornuftigt, selv om vi kan blive imponerede over, hvor meget der kan lade sig gøre automatisk.

Microsoft har sikkert valgt at kalde det Copilot, fordi det skal være din assistent i at udføre funktioner nemmere – og ikke overtage hele funktionen.

Se Microsofts lancering her

Viden om CRM
36:46
Af Sine Tikjøb Hagedorn

Se Microsofts Email Marketing-løsning

For marketingfolk i virksomheder, der bruger Microsofts CRM-system eller har en Microsoft-strategi. Live demo og review.

32:48
Af Sine Tikjøb Hagedorn

Det koster dig penge, at dit CRM ikke er i orden

Brug 30 min i selskab med Sine og Benjamin – og få CRM til at skabe værdi i stedet for at koste dig penge

19:52
Af Benjamin Truelsen

Sådan hjælper CRM sælgerne med at bruge tiden bedst

I denne video vil jeg gerne vise, hvordan salgs-acceleratoren i CRM hjælper sælgerne med at bruge tiden på de rette opgaver.

18:35
Af Benjamin Truelsen

AI for sælgere med Sales Copilot

I denne video skal du se, hvordan kunstig intelligens, i form af Sales Copilot, kan gøre sælgerens hverdag lettere i Microsofts CRM-løsning

Nøgletallene der øger performance i salg
27:35
Af Benjamin Truelsen

Nøgletallene der øger performance i salg

Det interessante er at kigge på, hvordan vi kan bruge den viden man får med CRM proaktivt til at træffe rationelle beslutninger, som gavner salgsorganisationen.

Af Benjamin Truelsen

Brug CRM til at skabe en Performance­drevet Salgs­afdeling

Som salgschef vil du gerne forbedre sælgernes performance, så du kan øge indtjeningen. Her er din guide til at blive en superhelt som salgschef.

Af Abakion

Brug AI i CRM og ERP

Dynamics 365 Copilot tilføjer AI til CRM og ERP, så du kan få hjælp til at skrive tekster, emails, referater, kategorisere varer og alt det, som kunstig intelligens er god til.

Hans Ludvigsen underviser i brugen af ClickDimensions
Af Ludvig Ludvigsen

Se gevinsten ved at samle Salg og Marketing i CRM

Ludvig er CRM-rådgiver, og han møder mange virksomheder, der ønsker at bringe Salg og Marketing tættere sammen, og har brug for gode råd til, hvordan IT kan hjælpe med det.

Støv dit CRM-system af – og få den gevinst du gik glip af
Af Benjamin Truelsen

Støv dit CRM-system af – og få den gevinst du gik glip af

Hvis CRM ikke bliver brugt og ikke giver den ønskede effekt, så kan du revitalisere dit CRM-system, så du kan få den gevinst, du gik glip af.

Social Media Marketing og CRM
Af Ludvig Ludvigsen

Social Media Marketing og CRM

Nu kan du styre firmaets Social Media-kanaler direkte fra CRM. Det er ikke blot nemmere – det giver Marketing mulighed for at generere leads direkte fra Social Media.

De 2 største udfordringer med pipeline i CRM
Af Benjamin Truelsen

De 2 største udfordringer med pipeline i CRM

Når pipeline i CRM ikke stemmer med virkeligheden, så handler det ofte om udfordringer med mavefornemmelser og automatiserede salgsprocesser.

Intro til Field Service med Dynamics 365
Af Rune Daub

Intro til Field Service med Dynamics 365

Se en demo af Field Service-løsningen, som er en del af Dynamics 365-platformen, med fokus på kørende teknikere og servicemedarbejdere.

Intro til CRM med Dynamics 365 Sales
Af Sine Tikjøb Hagedorn

Intro til CRM med Dynamics 365 Sales

Se en demo af Microsofts CRM-løsning, der hedder Microsoft Dynamics 365 Sales, og er en del af Dynamics 365-platformen.

Skal Marketing og Salg dele data i et fælles CRM-system?
Af Rune Daub

Skal Marketing og Salg dele data i et fælles CRM-system?

Det lyder jo som et teknisk spørgsmål. Men svaret på spørgsmålet ligger i et mere fundamentalt spørgsmål i din virksomhed, som du måske overser.

Et CRM-projekt er et forandrings-projekt
Af Rune Daub

Et CRM-projekt er et forandrings-projekt

Det kan godt være, at virksomheder ringer til os, fordi de har brug for et CRM-system. Men det er alligevel tankevækkende så lidt af dialogen, der handler om selve systemet.

SMB Unbox webinar
46:12
Af Sune Lohse

ERP med tilskud fra Microsoft

I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere og hurtigere at flytte dit gamle ERP til Business Central.

nybogføringslov
Af Mette Kessel

Ny bogføringslov stiller krav til dit ERP-system

Erhversstyrelsen introducerer en ny bogføringslov, som træder i kraft d. 1 januar 2024. Flere virksomheder vil opleve, at deres bogføringssystem ikke lever op til de nye krav.

Af Abakion

Brug AI i CRM og ERP

Dynamics 365 Copilot tilføjer AI til CRM og ERP, så du kan få hjælp til at skrive tekster, emails, referater, kategorisere varer og alt det, som kunstig intelligens er god til.

De 3 love der får ERP som Cloud til at give gevinst
Af Sune Lohse

De 3 love, der får ERP som Cloud til at give gevinst

Det er værd at forstå præcis hvor gevinsterne ved en cloud-løsning ligger. Det handler om at forstå de to ord: Standardløsning og Cloud.

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat
Af Kenneth Kryger Gram

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat

De gamle NAV-opgraderings-aftaler stiger i pris – og samtidig er der 60% rabat på Business Central.

Opskriften på succesfulde ERP-projekter
41:57
Af Anders Lindskov

Opskriften på succesfulde ERP-projekter

Vores erfaringer viser, at de succesfulde projekter er en blanding af standardløsninger og specialudvikling. Se optagelse af webinaret nu.

Tag på rundtur i Business Central
19:02
Af Sune Lohse

Tag på rundtur i Business Central

Her får du et indtryk af, hvordan Business Central fungerer. Sune giver dig en 10 minutters rundtur i løsningen.

Sådan styrer du International Moms i Business Central
19:37
Af Lene Graa Jennum

Sådan styrer du International Moms i Business Central

I dag skal både dit Ecommerce og ERP understøtte de nye momsregler. Men i Business Central støder du på udfordringer.

4 genveje til ERP i 2021
Af Sune Lohse

4 genveje til ERP i 2021

Traditionelt er ERP dyrt, men der er 4 genveje, du kan skyde, når du ser på en Microsoft ERP-løsning.

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central
Af Kenneth Kryger Gram

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central

Få indflydelse på Business Central og Microsofts andre Dynamics-produkter.

Abakions Chief Strategy Officer Sune Lohse
Af Sune Lohse

Den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021

Sune Lohse forklarer den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021.

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020
7:32
Af Kenneth Kryger Gram

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020

Kenneth Kryger Gram fortæller her om de 5 vigtigste nyheder i oktober 2020-udgaven af Dynamics 365 Business Central.

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?
3:14
Af Sune Lohse

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?

Abakion har besluttet, at det kræver direktørens godkendelse at sælge en løsning, som ikke er i skyen. Men hvordan kan det være?

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler
Af Abakion

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler

Er det gået din næse forbi, hvordan du sikrer dig at overholde de nye EU-momsregler med din Business Central? Læs ekspertens 3 råd her.

Du kan ikke betale dig til viden
Af Sune Lohse

Du kan ikke betale dig til viden

Der er et aspekt, de fleste overser, når de implementerer Business Central og skal vælge mellem full-service og gør-det-selv. Det handler om uafhængighed.