Kenneth Kryger Gram fortæller her om de 5 vigtigste nyheder i oktober 2020-udgaven af Business Central.
Microsoft har frigivet Business Central 2020 wave 2. Det er en af de 2 store releases om året.
Noget af det mest interessante i denne release er mængden af nyheder, der er drevet af kundehenvendelser.
Microsoft har sitet ideas.dynamics.com hvor man kan foreslå hvad der skal med i løsningen. Så kan andre stemme, og det der er størst tilslutning til, det prioriterer Microsoft at få med i næste release.
Igen i denne release er der kommet et hav af forbedringer og udvidelser, som alene er kommet fra ideas-sitet. Det kræver en hel session at se på alle de produktivitetsforbedringer. Det har Microsoft heldigvis lavet en lang beskrivelse af.
På den helt store klinge, hvad er det, at Microsoft driver i de store releases? Nøgleordene er sammenhæng og integration ift de øvrige produkter på Dynamics-platformen og Power-platformen.
Nu begynder Business Central at kunne udnytte Common Data Service.
Datamodellen for hvordan man integrerer mellem de forskellige løsninger, den er ved at være adapteret af Business Central, så den kan bruges til noget.
Det gør, at man som kunde kan integrere på en helt anden måde, fordi andre applikationen kan integrere til en Common Data Service, og ikke specifikke applikationer. Det vil lette integrationer en hel del.
Hvilke andre ting er kommet med? Som du ved, har Microsoft produktet Teams. De bruger meget til at at skubbe det frem, og i coronatiden har mange gavn af det.
Nu har de lavet en standard-app til Teams, hvor man kan bruge Business Central. Det betyder, at man kan tage fx et link til en kunde eller vare fra Business Central, og det kan man ‘paste’ ind i en samtale i Teams, og så kommer der en hel ‘widget’ i Teams, hvor man kan se yderligere data, fx slå en vare op, se oplysninger, og rette data direkte i Teams.
Det er en rigtig tæt integration direkte i Teams, hvor man kan bruge data direkte fra Business Central.
Der er også kontinuerligt fokus på performance og stabilitet. Det er det vigtige for at man synes, at det er en god applikation at arbejde med.
I denne release har det virkelig fået et gevaldigt løft. Det er mærkbart. Når man som bruger åbner vinduer, så kan man se en stor forskel.
Microsoft har også gjort noget ud af, hvordan man arbejder med performance. De har udgivet et performance toolkit. Hvis man oplever steder, hvor løsningen ikke er hurtig nok, så har vi nu værktøjer til at se, hvorfor den svarer svarer langsom i en proces. Med den nye adgang til telemetri-data, har vi som partner fået indsigt i, hvordan brugerne anvender løsningen.
Hvis løsningen kørte langsomt for en time siden, hvad skete der så der? Hvad gjorde andre brugere på samme tid? Man kan finde og dokumentere årsagen. Det er noget, både vi som partner og Microsoft bruger. Det giver Microsoft mulighed for at se, hvordan løsningen svarer brugerne. De kan reagere og lave forbedringer, hvis der er generelle problemer.
Den sidste ting, som er helt nyt i denne release: Man kan nu tilkøbe ekstra produktions- instanser og have så mange man vil.
Det bruger man typisk, hvis man kører i Danmark med mange regnskaber, og man vil åbne i Tyskland og have lokale tyske lovkrav understøttet, så starter man en ny, tysk produktions-instans. Vi oplever, at mange kunder har forretninger rundt om i verden, og gerne vil have en nem understøttelse af at starte op i et nyt land. Microsoft har ny fjernet begræsningerne for, hvor mange instanser man kan have, og de har også udvidet med 5 nye lande, som de understøtter.
Det giver større fleksibilitet, men også større behov for at se på tværs. Til at holde øje på tværs af selskaber, har Microsoft frigivet Company Hub. Man kan fra det regnskab, hvor man primært arbejder, få lov til at kigge på nøgledata på tværs af andre regnskaber.
Jeg synes, at Microsoft ud over at have fokus på stabilitet og funktioner, så har de meget fokus på, at det ikke skal være en isoleret applikation, og hvordan den skal hænge sammen med de andre ting, Microsoft kommer med. Vi synes i hvert fald, at det er meget spændende nye features.
Jeg ved, at mine kolleger gerne fortæller mere om, hvad der er nyt i løsningen.
Det var de 5 ting, jeg tænker er de mest interessante i den nye release.