Kenneth Kryger Gram fortæller her om de 5 vigtigste nyheder i oktober 2020-udgaven af Business Central.

Microsoft har frigivet Business Central 2020 wave 2. Det er en af de 2 store releases om året.

Noget af det mest interessante i denne release er mængden af nyheder, der er drevet af kundehenvendelser.

Microsoft har sitet ideas.dynamics.com hvor man kan foreslå hvad der skal med i løsningen. Så kan andre stemme, og det der er størst tilslutning til, det prioriterer Microsoft at få med i næste release.

Igen i denne release er der kommet et hav af forbedringer og udvidelser, som alene er kommet fra ideas-sitet. Det kræver en hel session at se på alle de produktivitetsforbedringer. Det har Microsoft heldigvis lavet en lang beskrivelse af.

På den helt store klinge, hvad er det, at Microsoft driver i de store releases? Nøgleordene er sammenhæng og integration ift de øvrige produkter på Dynamics-platformen og Power-platformen.

Nu begynder Business Central at kunne udnytte Common Data Service.

Datamodellen for hvordan man integrerer mellem de forskellige løsninger, den er ved at være adapteret af Business Central, så den kan bruges til noget.

Det gør, at man som kunde kan integrere på en helt anden måde, fordi andre applikationen kan integrere til en Common Data Service, og ikke specifikke applikationer. Det vil lette integrationer en hel del.

Hvilke andre ting er kommet med? Som du ved, har Microsoft produktet Teams. De bruger meget til at at skubbe det frem, og i coronatiden har mange gavn af det.

Nu har de lavet en standard-app til Teams, hvor man kan bruge Business Central. Det betyder, at man kan tage fx et link til en kunde eller vare fra Business Central, og det kan man ‘paste’ ind i en samtale i Teams, og så kommer der en hel ‘widget’ i Teams, hvor man kan se yderligere data, fx slå en vare op, se oplysninger, og rette data direkte i Teams.

Det er en rigtig tæt integration direkte i Teams, hvor man kan bruge data direkte fra Business Central.

Der er også kontinuerligt fokus på performance og stabilitet. Det er det vigtige for at man synes, at det er en god applikation at arbejde med.

I denne release har det virkelig fået et gevaldigt løft. Det er mærkbart. Når man som bruger åbner vinduer, så kan man se en stor forskel.

Microsoft har også gjort noget ud af, hvordan man arbejder med performance. De har udgivet et performance toolkit. Hvis man oplever steder, hvor løsningen ikke er hurtig nok, så har vi nu værktøjer til at se, hvorfor den svarer svarer langsom i en proces. Med den nye adgang til telemetri-data, har vi som partner fået indsigt i, hvordan brugerne anvender løsningen.

Hvis løsningen kørte langsomt for en time siden, hvad skete der så der? Hvad gjorde andre brugere på samme tid? Man kan finde og dokumentere årsagen. Det er noget, både vi som partner og Microsoft bruger. Det giver Microsoft mulighed for at se, hvordan løsningen svarer brugerne. De kan reagere og lave forbedringer, hvis der er generelle problemer.

Den sidste ting, som er helt nyt i denne release: Man kan nu tilkøbe ekstra produktions- instanser og have så mange man vil.

Det bruger man typisk, hvis man kører i Danmark med mange regnskaber, og man vil åbne i Tyskland og have lokale tyske lovkrav understøttet, så starter man en ny, tysk produktions-instans. Vi oplever, at mange kunder har forretninger rundt om i verden, og gerne vil have en nem understøttelse af at starte op i et nyt land. Microsoft har ny fjernet begræsningerne for, hvor mange instanser man kan have, og de har også udvidet med 5 nye lande, som de understøtter.

Det giver større fleksibilitet, men også større behov for at se på tværs. Til at holde øje på tværs af selskaber, har Microsoft frigivet Company Hub. Man kan fra det regnskab, hvor man primært arbejder, få lov til at kigge på nøgledata på tværs af andre regnskaber.

Jeg synes, at Microsoft ud over at have fokus på stabilitet og funktioner, så har de meget fokus på, at det ikke skal være en isoleret applikation, og hvordan den skal hænge sammen med de andre ting, Microsoft kommer med. Vi synes i hvert fald, at det er meget spændende nye features.

Jeg ved, at mine kolleger gerne fortæller mere om, hvad der er nyt i løsningen.

Det var de 5 ting, jeg tænker er de mest interessante i den nye release.

SMB Unbox webinar
46:12
Af Sune Lohse

ERP med tilskud fra Microsoft

I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere og hurtigere at flytte dit gamle ERP til Business Central.

nybogføringslov
Af Mette Kessel

Ny bogføringslov stiller krav til dit ERP-system

Erhversstyrelsen introducerer en ny bogføringslov, som træder i kraft d. 1 januar 2024. Flere virksomheder vil opleve, at deres bogføringssystem ikke lever op til de nye krav.

Af Abakion

Brug AI i CRM og ERP

Dynamics 365 Copilot tilføjer AI til CRM og ERP, så du kan få hjælp til at skrive tekster, emails, referater, kategorisere varer og alt det, som kunstig intelligens er god til.

De 3 love der får ERP som Cloud til at give gevinst
Af Sune Lohse

De 3 love, der får ERP som Cloud til at give gevinst

Det er værd at forstå præcis hvor gevinsterne ved en cloud-løsning ligger. Det handler om at forstå de to ord: Standardløsning og Cloud.

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat
Af Kenneth Kryger Gram

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat

De gamle NAV-opgraderings-aftaler stiger i pris – og samtidig er der 60% rabat på Business Central.

Opskriften på succesfulde ERP-projekter
41:57
Af Anders Lindskov

Opskriften på succesfulde ERP-projekter

Vores erfaringer viser, at de succesfulde projekter er en blanding af standardløsninger og specialudvikling. Se optagelse af webinaret nu.

Tag på rundtur i Business Central
19:02
Af Sune Lohse

Tag på rundtur i Business Central

Her får du et indtryk af, hvordan Business Central fungerer. Sune giver dig en 10 minutters rundtur i løsningen.

Sådan styrer du International Moms i Business Central
19:37
Af Lene Graa Jennum

Sådan styrer du International Moms i Business Central

I dag skal både dit Ecommerce og ERP understøtte de nye momsregler. Men i Business Central støder du på udfordringer.

4 genveje til ERP i 2021
Af Sune Lohse

4 genveje til ERP i 2021

Traditionelt er ERP dyrt, men der er 4 genveje, du kan skyde, når du ser på en Microsoft ERP-løsning.

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central
Af Kenneth Kryger Gram

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central

Få indflydelse på Business Central og Microsofts andre Dynamics-produkter.

Abakions Chief Strategy Officer Sune Lohse
Af Sune Lohse

Den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021

Sune Lohse forklarer den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021.

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020
7:32
Af Kenneth Kryger Gram

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020

Kenneth Kryger Gram fortæller her om de 5 vigtigste nyheder i oktober 2020-udgaven af Dynamics 365 Business Central.

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?
3:14
Af Sune Lohse

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?

Abakion har besluttet, at det kræver direktørens godkendelse at sælge en løsning, som ikke er i skyen. Men hvordan kan det være?

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler
Af Abakion

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler

Er det gået din næse forbi, hvordan du sikrer dig at overholde de nye EU-momsregler med din Business Central? Læs ekspertens 3 råd her.

Du kan ikke betale dig til viden
Af Sune Lohse

Du kan ikke betale dig til viden

Der er et aspekt, de fleste overser, når de implementerer Business Central og skal vælge mellem full-service og gør-det-selv. Det handler om uafhængighed.