Der er et aspekt, de fleste overser, når de vil opgradere Dynamics NAV til Business Central og skal vurdere et full-service projekt kontra et gør-det-selv projekt. Det handler om kontrol, viden og uafhængighed.

Hvis du overvejer at opgradere til Business Central, så tænker du måske:

Skal jeg vælge et traditionelt full service-projekt, hvor leverandøren tager sig af det hele? Eller skal jeg vælge et gør-det-selv-projekt og bruge en masse skabeloner, som er meget billigere, men hvor jeg naturligvis har en masse opgaver selv?

Dit svar afhænger naturligvis af mange faktorer. Men der er ét aspekt, der som regel bliver overset. Det vender vi tilbage til … lige om lidt.

Udfordringen er, at det første (og ofte eneste) vi tænker på, når vi skal vælge projektmetode – det er naturligvis prisen. Hvad koster det?

Gør-det-selv projektet koster kun 7.500, og det kan man i hvert fald ikke udføre et traditionelt ERP-projekt for. Der er så stor forskel i pris, at det desværre ofte overskygger alle andre aspekter.

Hvis vi bliver spurgt, hvad den store forskel på full-service og gør-det-selv er … så vil vi straks svare, at i et full-service projekt har leverandøren ansvaret, og i et gør-det-selv projekt har man selv ansvaret.

Det er helt korrekt, men deri gemmer sig en fordel, som du ikke må overse.

Hvis det er en medarbejder i din virksomhed, som udfører gør-det-selv projektet, tager ansvaret og udfører opgaverne – så vil al viden også være forankret i den person bagefter.

Du flytter simpelthen kompetencen ind i huset.

Det betyder, at du kan tage kontrollen over din egen ERP-løsning, fordi du har kompetencen i huset. Du er ikke afhængig af en ERP-leverandør.

Hvis du vælger et traditionelt projekt og får den eksterne konsulent til at udføre alt, så er det konsulenten, der får overblik over dine forretningsprocesser og ved hvordan alt er understøttet. Så er du nødt til at ringe til en konsulent, hver gang du skal have ændret et komma i løsningen.

Men når kompetencen er konsolideret i din egen virksomhed, så kan du selv gennemskue konsekvenserne af det, du bruger løsningen til. Fordi du ved, hvordan den virker.

Når der er et sted, hvor løsningen som standard ikke matcher virksomhedens proces, så skal nogen afklare, om systemet skal tilrettes, eller om du skal ændre arbejdsprocessen – eller måske en kombination hvor begge parter giver sig lidt. Det kræver indsigt i både forretningen og løsningen.

Hvis du giver den opgave til en ekstern konsulent, så ender indsigten naturligvis også hos konsulenten. Men hvis du tager opgaven ind i huset, så ender indsigten og kompetencen hos dig selv.

Du kan ikke betale dig til viden.
Det er hårdt arbejde at opnå viden.

Men hvis du løfter opgaven, så kan du til gengæld selv afklare spørgsmål om løsningen. Du kan selv hjælpe brugerne i din virksomhed. Du kan selv gennemskue, om nye tiltag er nemme eller svære. Du kan måske selv udføre nye tiltag.

Er det noget værd for dig?

Der er nogle virksomheder, der helst vil bruge konsulenter, fordi det sparer dem tid og energi. Og der er andre virksomheder, der gerne selv vil have kontrollen og have færrest mulig eksterne udgifter.

Der er ikke én af metoderne, som er mere rigtig end den anden. Det er et spørgsmål om, hvad du foretrækker.

Mange virksomheder vælger en mellemting, hvor de får støtte til at klare flere opgaver selv. Så sparer de både nogle penge og bevarer en vis kontrol i huset.

Er det noget værd for dig at have al viden om ERP-løsningen i dit eget hus? Så bliv uafhængig af leverandøren. Gør mere selv. Tag kontrollen tilbage.

Hvordan gør du så det?

Du kan tage kontrollen på mange måder.

Det gør du fx ved at finde leverandører, som tilbyder skabeloner og tilrettelagte implementeringer, hvor du selv kan tage ansvaret for en del af arbejdet. Vi byder selv ind med metoderne Abakion Go (kr. 7.500) og Unbox (kr. 90.000).

Men det er ikke den eneste måde.

Du kan sørge for at udpege superbrugere i alle afdelinger og vigtige funktioner – og give dem ansvaret for at teste løsningen, før den går i drift. Det kan være en omfattende opgave at teste, og det er desværre en opgave, der som regel bliver brugt for lidt tid og energi på. Hvis superbrugerne verificerer den løsning, der sættes i drift, så går du i drift med en løsning, der allerede er afprøvet på virkeligheden, forankret i organisationen, og al viden om hvordan løsningen understøtter processerne er konsolideret lokalt i de enkelte afdelinger, hvor superbrugerne fungerer som ambassadører.

Der er virkelig mange måder at tage kontrollen på. Men de kræver alle en indsats. Man kan sagtens betale konsulenter for at udføre opgaver – men du kan desværre ikke betale dig fra at få viden forankret i din organisation.

Så begynd din rejse med at vurdere, hvor meget viden er værd for dig.

Du kan ikke betale dig til viden
Af Sune Lohse

Du kan ikke betale dig til viden

Der er et aspekt, de fleste overser, når de implementerer Business Central og skal vælge mellem full-service og gør-det-selv. Det handler om uafhængighed.

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler
Af Abakion

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler

Er det gået din næse forbi, hvordan du sikrer dig at overholde de nye EU-momsregler med din Business Central? Læs ekspertens 3 råd her.

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?
3:14
Af Sune Lohse

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?

Abakion har besluttet, at det kræver direktørens godkendelse at sælge en løsning, som ikke er i skyen. Men hvordan kan det være?

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020
7:32
Af Kenneth Kryger Gram

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020

Kenneth Kryger Gram fortæller her om de 5 vigtigste nyheder i oktober 2020-udgaven af Dynamics 365 Business Central.

Abakions Chief Strategy Officer Sune Lohse
Af Sune Lohse

Den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021

Sune Lohse forklarer den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021.

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central
Af Kenneth Kryger Gram

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central

Få indflydelse på Business Central og Microsofts andre Dynamics-produkter.

4 genveje til ERP i 2021
Af Sune Lohse

4 genveje til ERP i 2021

Traditionelt er ERP dyrt, men der er 4 genveje, du kan skyde, når du ser på en Microsoft ERP-løsning.

Sådan styrer du International Moms i Business Central
19:37
Af Lene Graa Jennum

Sådan styrer du International Moms i Business Central

I dag skal både dit Ecommerce og ERP understøtte de nye momsregler. Men i Business Central støder du på udfordringer.

Tag på rundtur i Business Central
19:02
Af Sune Lohse

Tag på rundtur i Business Central

Her får du et indtryk af, hvordan Business Central fungerer. Sune giver dig en 10 minutters rundtur i løsningen.

Opskriften på succesfulde ERP-projekter
41:57
Af Anders Lindskov

Opskriften på succesfulde ERP-projekter

Vores erfaringer viser, at de succesfulde projekter er en blanding af standardløsninger og specialudvikling. Se optagelse af webinaret nu.

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat
Af Kenneth Kryger Gram

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat

De gamle NAV-opgraderings-aftaler stiger i pris – og samtidig er der 60% rabat på Business Central.

De 3 love der får ERP som Cloud til at give gevinst
Af Sune Lohse

De 3 love, der får ERP som Cloud til at give gevinst

Det er værd at forstå præcis hvor gevinsterne ved en cloud-løsning ligger. Det handler om at forstå de to ord: Standardløsning og Cloud.

Af Abakion

Brug AI i CRM og ERP

Dynamics 365 Copilot tilføjer AI til CRM og ERP, så du kan få hjælp til at skrive tekster, emails, referater, kategorisere varer og alt det, som kunstig intelligens er god til.

nybogføringslov
Af Mette Kessel

Ny bogføringslov stiller krav til dit ERP-system

Erhversstyrelsen introducerer en ny bogføringslov, som træder i kraft d. 1 januar 2024. Flere virksomheder vil opleve, at deres bogføringssystem ikke lever op til de nye krav.

SMB Unbox webinar
46:12
Af Sune Lohse

ERP med tilskud fra Microsoft

I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere og hurtigere at flytte dit gamle ERP til Business Central.

Unbox-webinarerne
Business Central - i gang på 10 dage
30:38
Af Jesper Nielsen

Business Central - i gang på 2 uger

Jesper Nielsen har masser af Unbox-erfaring, og han fortæller, hvordan du går live med Business Central på bare 2 uger. Se optagelsen her.

Power BI - Plug & Play til dine ERP-data
27:37
Af Jacob Sanchez Garcia

Power BI - Plug & Play til dine ERP-data

Se hvordan du kan visualisere finans­data fra Business Central med plug & play-løsningen i Power BI. Se optagelsen af webinaret her

B2B Ecommerce - som App til Business Central
24:41
Af Anders Thue Pedersen

B2B Ecommerce - som App til Business Central

Se hvordan du lancerer en B2B webshop på få dage – med en app, styrer alle produkt­data fra Business Central. Se optagelsen af webinaret her

Dynamics 365 Sales - CRM på kun 4 uger
32:46
Af Benjamin Truelsen

Dynamics 365 Sales - CRM på kun 4 uger

Se hvordan du kan indføre Microsofts CRM-system på 4 uger, og hvad der er med i pakken med CRM-løsningen, som er klar til brug. Se optagelsen af webinaret her

32:48
Af Sine Tikjøb Hagedorn

Det koster dig penge, at dit CRM ikke er i orden

Brug 30 min i selskab med Sine og Benjamin – og få CRM til at skabe værdi i stedet for at koste dig penge

SMB Unbox webinar
46:12
Af Sune Lohse

ERP med tilskud fra Microsoft

I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere og hurtigere at flytte dit gamle ERP til Business Central.