Der er et aspekt, de fleste overser, når de vil opgradere Dynamics NAV til Business Central og skal vurdere et full-service projekt kontra et gør-det-selv projekt. Det handler om kontrol, viden og uafhængighed.
Hvis du overvejer at opgradere til Business Central, så tænker du måske:
Skal jeg vælge et traditionelt full service-projekt, hvor leverandøren tager sig af det hele? Eller skal jeg vælge et gør-det-selv-projekt og bruge en masse skabeloner, som er meget billigere, men hvor jeg naturligvis har en masse opgaver selv?
Dit svar afhænger naturligvis af mange faktorer. Men der er ét aspekt, der som regel bliver overset. Det vender vi tilbage til … lige om lidt.
Udfordringen er, at det første (og ofte eneste) vi tænker på, når vi skal vælge projektmetode – det er naturligvis prisen. Hvad koster det?
Gør-det-selv projektet koster kun 7.500, og det kan man i hvert fald ikke udføre et traditionelt ERP-projekt for. Der er så stor forskel i pris, at det desværre ofte overskygger alle andre aspekter.
Hvis vi bliver spurgt, hvad den store forskel på full-service og gør-det-selv er … så vil vi straks svare, at i et full-service projekt har leverandøren ansvaret, og i et gør-det-selv projekt har man selv ansvaret.
Det er helt korrekt, men deri gemmer sig en fordel, som du ikke må overse.
Hvis det er en medarbejder i din virksomhed, som udfører gør-det-selv projektet, tager ansvaret og udfører opgaverne – så vil al viden også være forankret i den person bagefter.
Du flytter simpelthen kompetencen ind i huset.
Det betyder, at du kan tage kontrollen over din egen ERP-løsning, fordi du har kompetencen i huset. Du er ikke afhængig af en ERP-leverandør.
Hvis du vælger et traditionelt projekt og får den eksterne konsulent til at udføre alt, så er det konsulenten, der får overblik over dine forretningsprocesser og ved hvordan alt er understøttet. Så er du nødt til at ringe til en konsulent, hver gang du skal have ændret et komma i løsningen.
Men når kompetencen er konsolideret i din egen virksomhed, så kan du selv gennemskue konsekvenserne af det, du bruger løsningen til. Fordi du ved, hvordan den virker.
Når der er et sted, hvor løsningen som standard ikke matcher virksomhedens proces, så skal nogen afklare, om systemet skal tilrettes, eller om du skal ændre arbejdsprocessen – eller måske en kombination hvor begge parter giver sig lidt. Det kræver indsigt i både forretningen og løsningen.
Hvis du giver den opgave til en ekstern konsulent, så ender indsigten naturligvis også hos konsulenten. Men hvis du tager opgaven ind i huset, så ender indsigten og kompetencen hos dig selv.
Du kan ikke betale dig til viden.
Det er hårdt arbejde at opnå viden.
Men hvis du løfter opgaven, så kan du til gengæld selv afklare spørgsmål om løsningen. Du kan selv hjælpe brugerne i din virksomhed. Du kan selv gennemskue, om nye tiltag er nemme eller svære. Du kan måske selv udføre nye tiltag.
Er det noget værd for dig?
Der er nogle virksomheder, der helst vil bruge konsulenter, fordi det sparer dem tid og energi. Og der er andre virksomheder, der gerne selv vil have kontrollen og have færrest mulig eksterne udgifter.
Der er ikke én af metoderne, som er mere rigtig end den anden. Det er et spørgsmål om, hvad du foretrækker.
Mange virksomheder vælger en mellemting, hvor de får støtte til at klare flere opgaver selv. Så sparer de både nogle penge og bevarer en vis kontrol i huset.
Er det noget værd for dig at have al viden om ERP-løsningen i dit eget hus? Så bliv uafhængig af leverandøren. Gør mere selv. Tag kontrollen tilbage.
Hvordan gør du så det?
Du kan tage kontrollen på mange måder.
Det gør du fx ved at finde leverandører, som tilbyder skabeloner og tilrettelagte implementeringer, hvor du selv kan tage ansvaret for en del af arbejdet. Vi byder selv ind med metoderne Abakion Go (kr. 7.500) og Unbox (kr. 90.000).
Men det er ikke den eneste måde.
Du kan sørge for at udpege superbrugere i alle afdelinger og vigtige funktioner – og give dem ansvaret for at teste løsningen, før den går i drift. Det kan være en omfattende opgave at teste, og det er desværre en opgave, der som regel bliver brugt for lidt tid og energi på. Hvis superbrugerne verificerer den løsning, der sættes i drift, så går du i drift med en løsning, der allerede er afprøvet på virkeligheden, forankret i organisationen, og al viden om hvordan løsningen understøtter processerne er konsolideret lokalt i de enkelte afdelinger, hvor superbrugerne fungerer som ambassadører.
Der er virkelig mange måder at tage kontrollen på. Men de kræver alle en indsats. Man kan sagtens betale konsulenter for at udføre opgaver – men du kan desværre ikke betale dig fra at få viden forankret i din organisation.
Så begynd din rejse med at vurdere, hvor meget viden er værd for dig.