Velkommen til webinarrækken, der handler om Unbox-metoden.

Unbox-metoden er den her hurtige og enkle måde at tage en forretningsløsning fra Microsoft i brug i din virksomhed. Det bliver du meget klogere på i løbet af disse fire webinarer, som vi skal igennem.

Vi skal nemlig både snakke om ERP med Business Central. Så skal vi snakke om Business Intelligence med Microsoft Power BI. Vi skal også kigge på en B2B-e-commerce-løsning til Business Central. Og så til allersidst kigger vi på CRM med Microsoft Dynamics 365 Sales.

Men vi lægger altså ud med den første i rækken i dag, som handler om Business Central. Og til det har vi inviteret Jesper Nielsen i studiet. Jesper har nemlig masser af Unbox-erfaring, og han har lovet, at han kommer og fortæller, hvordan du går live med Business Central på bare 2 uger.

Vi skal høre lidt om skabeloner og standardopsætning. Og så vil Jesper også give dig et indblik i, hvordan du faktisk selv er med til at sammensætte dit helt eget projekt. Det bliver vi alle sammen meget klogere på lige om lidt. Så læn dig tilbage, og så stiller vi om til Jesper.

Unbox-webinarerne
SMB Unbox webinar
46:12
Af Sune Lohse

ERP med tilskud fra Microsoft

I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere og hurtigere at flytte dit gamle ERP til Business Central.

32:48
Af Sine Tikjøb Hagedorn

Det koster dig penge, at dit CRM ikke er i orden

Brug 30 min i selskab med Sine og Benjamin – og få CRM til at skabe værdi i stedet for at koste dig penge

Dynamics 365 Sales - CRM på kun 4 uger
32:46
Af Benjamin Truelsen

Dynamics 365 Sales - CRM på kun 4 uger

Se hvordan du kan indføre Microsofts CRM-system på 4 uger, og hvad der er med i pakken med CRM-løsningen, som er klar til brug. Se optagelsen af webinaret her

B2B Ecommerce - som App til Business Central
24:41
Af Anders Thue Pedersen

B2B Ecommerce - som App til Business Central

Se hvordan du lancerer en B2B webshop på få dage – med en app, styrer alle produkt­data fra Business Central. Se optagelsen af webinaret her

Power BI - Plug & Play til dine ERP-data
27:37
Af Jacob Sanchez Garcia

Power BI - Plug & Play til dine ERP-data

Se hvordan du kan visualisere finans­data fra Business Central med plug & play-løsningen i Power BI. Se optagelsen af webinaret her

Business Central - i gang på 10 dage
30:38
Af Jesper Nielsen

Business Central - i gang på 2 uger

Jesper Nielsen har masser af Unbox-erfaring, og han fortæller, hvordan du går live med Business Central på bare 2 uger. Se optagelsen her.

Her kan du læse, hvad Jesper Nielsen fortæller om i denne video:

Jeg har Jesper Nielsen med mig her i studiet. Og vi skal snakke om Business Central og om denne Unbox-metode, som gør, at man kan komme i gang på et par uger.

Jeg har forberedt en masse gode spørgsmål, og vi har tegninger med, og vi får lov til at lege med kasser. Det skal nok blive sjovt. Og jeg har lovet at grille dig om Unbox-metoden.

Allerførst, lad os lige få det hurtige overblik over, hvad det egentlig er for noget. Og så tænker jeg, at vi lige kan få et par billeder på af Business Central, mens vi snakker. Så behøver man ikke kigge på os hele tiden. Lige til dem, der ikke ved, hvordan den nye Business Central ser ud, så kan der være lidt stemningsbilleder, mens vi lige snakker. Men lad os lige starte med at høre, hvad går metoden i store træk ud på?

Unbox-metoden i store træk går ud på, at vi løfter kunden fra den løsning, de kommer fra i dag. Om det er en Dynamics NAV, Navision, eller et andet produkt, de kommer fra, op på Business Central, SaaS-løsning, altså Software-as-a-Service, den rene Microsoft Online-løsning.

Vi får løftet deres stamdata over, hvor de kan rense dem. Og så underviser vi dem.

Det vil sige, at de i en komprimeret periode kan komme fra det system, de er på nu, og med fuld undervisning inden for standardprocedurer, får flyttet deres stamdata inden for det, vi nu sætter op. Men i alt på otte arbejdsdage kan vi få dem i luften.

Så det er det store plaster, vi hiver af. Det er sådan overordnet set, hvad Unbox går ud på.

Ja, og lad os dykke ned i enkeltheden i det og se, hvad er med i kassen og hvad er ikke. Så man får et indtryk af, hvad det er, man går ind til.

Vi har forberedt sådan en fin lille tegning her, og den er sikkert megasvær at se på kamera, så den tænker jeg, at den kan vi lige få sat på i stor størrelse, så man kan følge med. Det er en lille oversigtstegning over, hvad det er, man går igennem i et Unbox-projekt. Skal vi tage den trin for trin?

Ja, man kan sige, hvis vi lige tager overblikket på kortet her, så er det, der er markeret med blåt, det er det, der er med i Unbox-pakken, den færdige pakketid og pris, vi arbejder med. Og det, der er grønt, det er opgaver, der ligger uden for Unbox.

Det er meget vigtigt at italesætte, at vi har ting, der er med i pakken og noget, der ligger uden for pakken.

Den består initialt af en Scoping dag, hvor vi kommer et par konsulenter ud og ser, hvordan ser kundens system ud i dag, hvordan ser deres fremtid ud, hvor skal de være om to år.

Så vi finder retningen for dem, ser om der er noget, der skriger til himlen, som gør det umuligt at blive unboxet, for der kan være forskellige udfald af en Scoping dag.

Hvis nu udfaldet bliver, at kunden kan godt blive Unboxet, så går vi så videre med det. Og det er en selvstændig ydelse, vi kører, det vil sige, at man betaler for den, og så betaler mere mindre for selve Unboxen.

Og så er man ikke forpligtet til at gå videre med noget?

Nej, man får sådan et PID-dokument, altså et projektinitierings­dokument, det får man med i hånden, så man kan vælge at gå videre i vores projektforretning, i vores Customer Excellence, eller vælge at sige, at vi slet ikke skal være hos Abakion, eller blive unboxet. Så vi laver et dokument på denne her dag.

Så du siger, at et af udfaldene er, at man ikke passer til et Unbox, og at man egentlig skal vælge noget helt andet?

Det kan sagtens være.

Hvad kunne gøre, at man ikke passer til Unbox?

Det kunne være, at vi på Scoping dagen finder ud af, at det er essentielt for kunden at gå i luften med et big bang med både webshop og produktion samtidig.

Det kan være at vi finder ud af, at der er rigtig mange integrationer, der skal op og køre til lager eller andre ting.

Så bliver det lidt svært at få det ned her, fordi vi arbejder med standardmoduler, vi arbejder med et koncept, der er skåret til, hvor vi ikke udnytter hele paletten, altså alt hvad man kan i Business Central, fordi noget kræver rigtig meget undervisning, rigtig meget setup, og det kan vi ikke gøre.

Så det er ting, der vil komme i iterationer bagefter. Om det kommer lige bagefter eller om et halvt år, det er jo en anden side af sagen.

Men udfaldet er, at en del af det havner over vores projektforretning.

Nogle havner i vores Customer Excellence, hvor vi bare kan se, at det system, I har, er faktisk okay, det er godt nok. Vi kan godt hjælpe jer med at styre jeres produktionsstyring på daglig basis, og hjælpe jer at give jer den sparring, I har behov for. Så ryger de derovre.

Og så er der enkelte, hvor vi finder ud af, at det giver ingen mening. Bliv der, hvor du er. Du har det godt der, hvor du er. Det vil være omsonst for dig at flytte på nuværende tidspunkt. Kom igen om et eller to år, når din virkelighed ser anderledes ud.

Så der er ikke noget givet udfald.

Vi har selvfølgelig en pre-sales møde inden, så vi spores ind på, om kunden er Unbox-minded, og om muligheden er der.

Så når vi har en forsikring på omkring 90%, så går vi ud og holder den her Scopingdag med mindset om, at vi forventer, at kunden skal Unboxes. Men udfaldet kan faktisk også være noget andet.

Og hvis vi så kaster os ind i…

Efter scopingen, og vi finder ud af det her Unbox, så går vi i dybden og finder ud af, hvad de skal undervises i, og hvad er det, de skal have flyttet data. Så det er det næste møde, vi holder med dem, hvor vi går i dybden rent Unbox-wise.

Ja, så spørger du om…

Ja, så spørger jeg om selve processen, når vi så kaster os ud i det.

Man kan sige, hvis vi finder ud af, at vi har nogle ting, vi bliver nødt til at holde med kunden inde, som ligger uden for den ramme, vi arbejder med.

Hvis kunden nu kommer fra et andet online-system – dem findes der jo mange af i Danmark – man er vokset ud af, og skal have noget ekstra undervisning i for eksempel dimensioner, altså forstå hele dimensionsstrukturen i kontoplanen, kunne det være, så kan det være, vi skal have en ekstra workshop, som ligger uden for rammen af Unbox,
men som er nødvendig for, at kunden kan tage de rigtige beslutninger i forbindelse med Unbox og planlægning af deres kontoplan f.eks.

Så det er de grønne kasser, altså ting, vi skal holde, inden vi holder Unbox ugerne.

Men ellers så går vi i gang med Unbox ugerne, og de er skruet sådan sammen, at vi har fem dage, det er de fem øverste dage heroppe, det er datamigrering. Der har vi en datakonsulent, der kommer ud og arbejder med kunden, for at flytte data fra det system, de nu kommer fra. Det vil sige, kommer de fra NAV eller Navision, så installerer vi et tool, der gør, at vi kan trække data ud.

Kommer de fra alt muligt andet, så kan kunden selv kunne levere data i nogle Excel-ark, vi har udleveret. Så kunden er ansvarlig for, at vi enten kan færdiggøre til NAV eller Navision og installere noget, eller selv trække data ud fra de systemer, de kommer fra.

Men så bruger man dagene her på at få mappet data, det vil sige, man får dem renset, mulighed for at tømme ud sine debitor- og kreditorvarer, man finder ud af, hvilke konti, der skal slås sammen, fordi vi kommer med et standard setup, som man skal passe ind i,
i grove træk i hvert fald.

Og når du nu siger, man, så lyder det som om, at det er kunden faktisk også meget involveret i?

Det er kunden også meget involveret i, ja, fordi vi kommer med vores best practice setup.

Og vi plejer at sige, at vores best practice setup, det passer 95% til 95% af vores kunder, fordi man har altid brug for at fifle lidt med det. Men vores best practice setup, det gør faktisk, at vi kan garantere, at når du laver dine første fakturer, så virker systemet.

Det er faktisk ofte det, der er problemet, at man mangler noget setup. Vi har så brugt nogle tusind timer på at lave det, så vi ved, at vores setup virker.

Og det betyder, at man har en helt anden kontoplan i det gamle system, man skal have mappet over det nye, hvis man nu skal have en åbningsbalance.

Det betyder, at når man før havde 32 debitor-bogføringsgrupper, der hed Nordjylland 1, 2, 3 og 4, så skal man have slået dem sammen til at hedde Domestic.

Så man har en masse ting, hvor man skal sætte sig ned og lære sine data at kende, det man kommer fra, for de skal overhede noget nyt.

Og der er en stor opgave for kunden, fordi jeg plejer altid at sige, at det er kunden, der ejer data. Det er kunden, der ved, hvad de vil med data.

Vi ved ikke, om det er rigtigt, at de før havde 14 dages betalingsfrist på alle deres kunder, dem vil de gerne lave om til 31 dage. Vi ser bare, at de har valgt 31 dage, og så er det valide data for os. Så vi stoler på, at de data, de kommer og giver os, eller stiller til rådighed for, at vi kan få dem ind, er rigtige.

Så der er meget arbejde, sådan datamæssigt, for kunden.

Men vi bruger så dagene på at få noget data ind.

Om onsdagen i den første uge, det er sådan mandag til fredag, om onsdagen, der møder vores Proceskonsulent op. Det er den samme, der har været ude og tale om de data og de undervisninger, vi skal have i forbindelse med planlægningen.

Og så er der ellers fire dages undervisning inden for standardapplikationen.

Vi starter altid med basis, så man er klædt godt på. Der arbejder vi med et koncept, hvor vores undervisning er skruet sådan sammen, at det er rigtig meget hands-on.

Så det er underviseren, der tegner og fortæller – eller powerpointer den for det meste. Og så får man opgaver på egne data.

Det er derfor, vi har fået skudt det her lidt, fordi det er bare nemmere at forstå egne data. Det er jo ikke alle, der mindsetmæssigt kan sætte sig ind i cykler, eger og baglygter, når man arbejder med fødevarer til daglig eller lignende.

Så dem, der arbejder med data, de har simpelthen nået at få lagt nok data over til…

Ja, de er ikke færdige, men de har fået lagt nok over til… Vi plejer altid at sige, at når vi når onsdag morgen, så skal vi i hvert fald have debitor- og kreditorvarer.

Så har man sådan noget, og så kan det godt være, at betalingsbetingelserne ikke er de rigtige, der er kommet over, fordi man ikke lige har formået at blive færdig.

Men man kender godt den her debitor, så når man slår op og siger, at det er den debitor, som man altid taler med, så kan man godt se, at det var Torben nede fra hjørnet, der poppede op. Så bliver man tryg i data, selvom de måske ikke er helt færdige, så det er kendte data, man arbejder med.

Og så underviser vi ellers fra onsdag til og med mandag. I otte moduler. Formiddagsmodul og eftermiddagsmodul.

Igen, det er også noget, vi går ind og taler med kunden om, hvad de har behov for at blive undervist i.

Og så bruger vi ellers en dag, tirsdagen i uge to, bruger vi på lige at få valideret alting. Vi validerer selvfølgelig også data undervejs i den første uge. Lige får testet det hele af, alt er, som det skal være. Og så onsdag morgen, som er man gået live. Altså på den 8. arbejdsdag.

Så det er sådan, det fungerer, når vi er derude. Og der er tryk på, og der vil være folk, der skal arbejde både med data, samtidig med at de skal deltage i undervisning.

Så jo mere vi kan få mappet og få styr på de første to dage, så datakonsulenten bare lige kan sidde og file lidt til og lige rette, jo bedre er det.

Man opdager også under træning, hov, der var noget galt med vores data, så skal man lige tilbage og lave et andet udtræk, så vi kan få det over.

Nu er det jo et komprimeret forløb, og det er jo med vilje. Men er fire dages undervisning nok til, at man er tryg ved at gå i gang? Jeg mener, ERP-systemet er jo et forholdsvis stort område.

Det er nok til, at du har klædt ordentligt på til at komme i gang med de arbejdsopgaver.

Hvis man skal definere arbejdsopgaverne inden for det normale, så er det, at du kan arbejde i finansen for borgerholderiet, du kan købe og sælge, du kan få nogle varer ud og rampe dem eller få nogle hjem.

Det er det mest gængse, der er lige behov for.

Vi kører ikke ind i fuld produktionsstyring og alt muligt andet, MRP-planlægning og hvad det nu måtte være. Det arbejder vi ikke med her. Det må man tage, når vi er gået live på den anden side.

Men ja, det er nok, og du får materialer ud, du kan støtte dig til. Du får fysiske foldere, du kan sidde og støtte dig til. Du har vores videoer, du kan støtte dig til alt muligt andet, når først vi er gået live.

Men det er nok, og vi har jo også på go-live dagen, om onsdagen, har vi jo også en til to konsulenter ude til at være der sammen med dig. Det er sådan en lille gave, vi har, fordi Unbox er overstået, når vi har testet det hele af. Så giver vi sådan en gratis gave, hvis man går live på onsdagen. Så møder vi simpelthen op en til to konsulenter og er der og hjælper kunden godt i gang, så de er trygge og får testet deres processer af.

Og man kan sige, i rigtig meget af undervisning får de testet deres egne data af, så det giver dem også en god tryghed.

Men du kommer ikke rundt om alt. Du kommer rundt om det, vi har besluttet sammen, og hvad vi stiller til rådighed, du kan komme rundt om.

Fordi det er klart, går du ned i dybden på afskæringer på anlæg eller årsafslutning eller alt muligt andet, så når du ikke det, som vi synes, som vi har defineret, som det vigtige for, at du får den bredeste ballast med, når du går live.

Så det er også en rimelig styret proces, kan jeg høre.

Ja, det er også en meget styret proces.

Det skal det vel også være, hvis man skal nå det inden for deadline?

Ja, vi har ikke så mange muligheder for at holde workshops og finde ud af, hvad kunden har lyst til.

Og så ved jeg, at du går meget op i, at go-live skal være lige i halen af undervisningen. Er det ikke noget, jeg lige skal have lov til at udsætte et par uger?

Nej, man kan sige, at du får størst glæde af systemet ved at gøre det direkte om onsdagen, der efter vi er kommet i luften, eller efter du er færdig med unboxen.

Og det gør det, fordi for det første så er du i mindset. For det første er du oppe i gear. Men det betyder også, at dine data er helt friske. Så hvis du vælger at sige, at du vil gerne udskyde det i 14 dage, 3 uger i en måned, så er det forælde data.

For det første skal du sidde og vedligeholde data flere steder, så du sidder og arbejder med systemet alligevel. Eller så skal du have nogle konsulenter ud og opdatere dine data. Og så har du glemt, hvordan det er at sidde og arbejde med systemet.

Rent fysisk er der ikke noget problem i det. Der er nogle ting, der gør sig gældende, hvis du vælger ikke at gå live.

Det er blandt andet, at vi ikke kan stille nogen konsulenter på go-live dagen. Og vi stiller ikke, som vi har skrevet hernede, noget go-live support.

Det var den der gave, du snakker om.

Det var den der gave. Vi har også to dage prioriteret support.

Gaven er betinget af, at du går live. Det er faktisk ikke med i pakken. Så ud over at vi giver en gave, det er jo for at give et incitament til at sige, at vi vil gå live.

Jeg kan godt mærke, at der var en bagtanke i det.

Simpelthen fordi vi synes, det er det mest rigtige. Og så er du i luften, og så er du inde i det mindset. Og der er ikke noget, der gør det bedre at starte senere. Det er der simpelthen ikke.

Og mange kunder har også nogle grønne bokser herovre. Så siger kunderne, at vi har behov for at få nogle betalingsapps ind fra tredjepartsleverandører. Ja, men hvor vigtigt er det til om onsdagen? Hvis nu vi bare vil sige, at vi går live onsdag, så bliver de lagt ind torsdag, fredag eller mandag næste uge. Så lad være med at betale via den vej. Men gør det lige manuelt de dage. Hvis du kan gøre det, så går du live, så får du den ekstra gave fra os.

Og det betyder ikke noget, fordi så laver du stadig dine første betalinger på tredjepartsprodukter om mandagen, og det ville du jo gøre alligevel.

Lad os snakke lidt om de der grønne kasser. Det er jo nogle af mulighederne for at få noget mere med i projektet end hvad der lige er i kassen. Hvor meget skal der til for at man falder uden for boksen?

Grundlæggende synes jeg, at der skal rigtig meget til. Det der skal til, er, at du har behov for det helt store big bang med rigtig mange integrationer, fuld integration til warehouse og produktion og alt muligt andet. Der er flere og flere, der ikke har behov for det, kan vi så konstatere.

Men hvis du har behov for en afklarende workshop, læring om dimensioner, og du her på bagkant har behov for hjælp eller workshop vedrørende, en pæn opsætning af dine dokumenter eller et tredjepartsprodukt, så tager vi det med.

Vi tager det ikke med i pakken, men vi tager det med inden for, altså inde i Unbox-pakken, som er en fast pris. Men vi tager det med den samme projektleder, der lige siger, okay vi har to aktiviteter før og vi har tre aktiviteter efter. Dem tager vi lige med ind.

Så betaler du selvfølgelig selvstændigt for de aktiviteter, men det er det, når du kommer ud på den anden side som kunde, føler at nu har jeg den fulde leverance, jeg har behov for.

Men jeg får heller ikke lov til at putte det ind, sådan kile det ind midt i processen med de blå kasser. Jeg får lov til at lægge det lige før og lige efter.

Nej. Og så er der noget, der naturlig ligger – betalingsservice tredjepartsprodukter ligger ikke naturligt før, selvom du gerne vil have det ind, så du kan bruge det fra dag nummer et, fordi de skal bruge informationer fra Stamdata, vi først lægger ind i ugen. Så der er også nogle ting, der er afhængige af andre ting.

Det fede ved at foreslå, at man lægger det ind midt i, det er selvfølgelig at så er det hele overstået om onsdagen.

Og bevares, det har vi også prøvet, og vi har brændt nallerne på det hver gang. Og når jeg får nye kollegaer, der skal ud og lave en Unbox, og de siger, ah vi kan godt lige klare det her…. Og de får altid lige lov til at prøve, indtil de siger, det var en dårlig idé, nu har jeg arbejdet solens sort, fordi selvfølgelig skal vi nok sørge for, at folk kommer i luften, men vi har også et andet liv end at arbejde 24-7 de dage her.

Så det er en god idé at følge planen.

Der kommer ikke noget ind fra mandag til og med onsdag, der ikke omhandler det rene Unbox, altså de blå. Det kommer der ikke.

Lad os snakke lidt om valgmulighederne i det, fordi en Unbox er ikke bare en Unbox. Man har mulighed for at vælge, hvad det er, der skal være i kassen. Og til det har vi en lille computer med, fordi der findes simpelthen et helt lille regneark.

Ja, det gør der.

Det vi har, når vi taler Unbox, så taler vi point, at man kan få op til 100 point, dels for migrering af data, altså vores data heroppe, og dels 100 point for undervisningen.

Det gør vi, fordi vi ved, at hvis vi arbejder inden for de 100 point, så kan vi nå det. Det er forholdsvis simpelt. Så ved vi, at vi kan nå det.

Vi kan heller ikke bare, når kunden kommer og siger, jamen jeg bruger kun 70 point i min data, kan jeg så ikke få 130 point i undervisningen. Altså, vi får ikke flere timer til undervisning af, at man har færre data i sit nuværende system.

Så der er vandtætte skotter mellem data og undervisning, altså migrering og undervisning.

Og så har jeg 100 point, jeg kan snolde for.

Du har 100 point, du kan snolde for i begge steder.

Det er ligesom blandt selv, slik. Og så koster det forskelligt.

Det koster forskelligt. Nu kigger jeg lige her på data. Her kan jeg se, at jeg har en hel masse ting, der er valgt herude. Jeg vil gerne have nogle åbningsbalancer med over.

Når jeg går ned under mine varer, har jeg valgt, at jeg skal have varer og det, der hedder unit of measure med over. Og jeg kan se, at jeg har 99 point. Så hvis jeg nu siger, at jeg ikke vil have min unit of measure med, så kan jeg se, at jeg har 96 point.

Så kan jeg stå og lege lidt med pointene.

Og det er noget, vi gør sammen i vores planlægning.

Okay, jeg skulle lige til at sige, hvis jeg nu ikke helt forstår, hvad unit of measure og alle de andre ting, der står på listen betyder, og hvad det indebærer, at tilvælge og fravælge noget.

Som en del efter, at vi har holdt vores Scopingdag, så har vi det, der hedder vores planlægningsworkshop, hvor den konsulent, der kommer ud og underviser, kommer ud og holder det typiske tre-timers møde, hvor vi gennemgår det her pointark, hvor vi taler dels undervisning, og så taler vi også data, hvad det er, vi skal have flyttet.

Og der taler vi igennem, hvad det er, du sidder med. Så det er klart, at man siger, jeg skal have varer, jeg skal have unit of measure, det ved jeg ikke, hvad er.

Ok, sælger du tingene andre bunder end styk? Sælger du dem også i six-packs, eller i kasser, eller sådan noget andet, så taler vi om det, og så får vi spores ind på det.

Så man forstår, hvad det er, man tager stilling til.

Og så kan man sige, når nu man kommer og siger, jeg vil gerne have noget mere med på mit valg.

Så kan jeg godt se, at jeg står på 99. Hvis jeg så siger, at jeg vil gerne på mine kreditorer, der vil jeg også gerne arbejde med purchase price, altså salgskøb eller købspriser på mine kreditorer. Hvis jeg så vælger den, så bliver den simpelthen rød og skriger til himlen, og siger, det bliver over 100 point.

Og så kan jeg sådan set ikke lade sig gøre, så er vi så flinke, at vi skriver, så koster det bare det her ekstra, når du er overstået.

Det vil sige, vi vil gerne lave det her på bagkant, så vi vil gerne lave noget mere for dig, til den pris, der står oppe i toppen. Men vi kommer ikke til at gøre det undervejs, for vi har de 100 point, fordi vi kan garantere, at det er det, vi kan nå.

Så undervejs i projektet, der er der plads til de 100 point?

Der er der plads til de 100.

Og hvis jeg så har noget ud over det, så kommer der så en fase 2 i ugen efter?

Ja, det gør der.

Og hvis det er enormt meget, ud over hvis jeg ender med at have krydset 1200 point af, så kan det være, du kommer og foreslår mig, at vi skal gøre noget helt andet?

Ja det kommer jeg nok til.

Og den her arbejder på, folk spørger tit, hvad den arbejder på? Den scorer point efter, hvad det er, du vælger, men også på antal af regnskaber. Så du kan godt have få tabeller i to regnskaber, for eksempel. Eller flere tabeller i et regnskab.

Rent Unbox-wise, når vi tester og vi går live, så går vi altid live på det, vi kalder hoved-regnskaber, altså et regnskab. Men du kan godt få data over to regnskaber, men stadig kun undervisning på det ene, og det ene, vi regner med, vi går live på. Så den mulighed har man også.

Vi har jo kun 2-3 regnskaber, hvor der ikke er så mange point i nogen af dem, altså i den sidste ende.

Og det der, det bliver jo så udfyldt i starten af projektet, og man får hjælp til at forstå,
hvad det er, man træffer beslutning om.

Men jeg fornemmer, at bordet fanger os med de valg, man træffer.

Ja, det gør det, men vi kan ikke lave det om. Det er jo så det, vi forbereder os på, og de dataudtræk, vi sidder og kigger på, og også undervisningsmæssigt, den her, jeg lige slår over på her.

Samme system, så det er jo det, vi tilrettelægger inden for de uger, vi skal være der.

Og vi kommer derud, og så siger kunden, jeg har glemt, at jeg også havde det her. Det er okay, at du har glemt det. Vi noterer det, og så ser vi på det bagefter, for nu skal vi lige komme igennem det, som er aftalt.

Og det sker, og det er jo ikke af ond vilje, vi prøver at spørge til en masse ting, men eftersom vi ikke holder de store analyser, eller noget som helst andet, når vi kører den her metode, hvor meget af metoden beror på, at man som kunde ved, hvad der er, man gerne vil have.

Over i projektforretningen, så holder vi en masse analysemøder, for at finde ud af, hvad det er, vi skal gøre. Det gør vi ikke så meget her, der beror vi også på, at man ved noget om sine data.

Så er det også en længere proces, hvis man skal lave en masse workshops. Det her er jo meget komprimeret.

Det er også en længere proces.

Så derfor siger vi, at nu har vi besluttet det her, så holder vi snuden i sporet, og så kommer vi i gang med det her.

Og der opstår da ting undervejs, så vi noterer det, og så er der nogen i forretningen, der tager sig af det, for dem, der normalt er ude at unboxe, de tager såmænd videre til den næste kunde ugen efter. Og så er der andre konsulenter, der kommer på.

Det kan også være, at det kan vente, og så er det de samme, der kommer tilbage og løser det, hvis de lige har et hul i deres kalender.

Men vi bliver nødt til at opdage de ting, vi opdager undervejs. Og vi opdager både data, og vi tænker, at det skal vi med over, fordi vi tænkte, at alt det her var med, når man sagde debitor, selvom vi måske har talt om det.

Eller vi vil gerne have mere undervisning, vi vil gerne dykke dybere ned i det her, eller dykke ned i noget, som vi har opdaget undervejs i vores læring om Business Central, der lyder spændende, som måske, måske ikke, man kunne have fået med i pointene til at starte med.

Ja. Og den sidste ting, jeg godt kunne tænke mig at høre lidt om, det er, det er jo et komprimeret forløb. Det tager mindre end to uger. Det lyder hårdt. Er det det?

Ja. Det er det korte svar.

For hvem er det hårdt for?

Jamen det er hårdt, det er jo hårdt både for konsulenterne fra Abakion, og det er altså også hårdt for kunden. Der skal tænkes mange tanker.

Er man projektejer ude hos kunden, så skal man selvfølgelig sørge for, at alle ens kollegaer er klar og med på rejsen.

Og så er det altså det her meget, meget store, meget store plaster, man river af.

Og der bliver arbejdet med data, nu siger jeg næsten dag og nat. Det kan det godt være, hvis man ikke har fået gjort sig sine overvejelser, eller virkelig tænkt de store tanker inden, hvis man først starter på dag nummer et.

Så der er en mulighed for, at man kan lave lidt forberedelse og møde velforberedte.

Ja, vi siger altid, at man skal være velforberedt, man skal vide en hel masse ting om sin data inden. Lave nogle testudtræk, gør det ene eller det andet. Man kan også få nogle skemaer ud. Vi bruger bare ikke tid på at holde workshops, eller svare på rigtig meget inden. Altså man kan se nogle videoer, hvordan man kan gøre tingene.

Og ellers kan vi godt holde noget i en grøn boks, hvis man gerne vil klædes ekstra meget på.

Men når bussen den kører, så kører den. Så er det ikke sådan, at hvis jeg bliver bedt om at mappe et eller andet, så får jeg lige lov til at få et par dages betænkningstid.

Nej, det får du ikke lov til. Og det der med at lige aftale, at vi har aftalt, at Preben fra bogholderiet, han holder fri fredag. Det gør han ikke den fredag. Så kommer han på arbejde. Fordi så står der simpelthen nogen, og vi mangler viden. Vi havde jo det der slot der, og det synes jeg, at jeg har manglet viden om.

Så siger jeg bare, men det er det vi har aftalt, og vi har gennemgået det. Så skal I også være der.

Så det kræver commitment fra kunden. Og det er ikke det er ikke, altså det er ikke det er ikke 8 til 4.

Og til gengæld så er det kun 8 dage.

Det er 8 dage.

Så der er ikke den der klassiker med, at det er mange måneder, hvor at organisationen er belastet af at skulle lave et ERP-projekt ved siden af deres almindelige arbejde.

Altså i princippet så hvis alt var lækkert, ofte skal man også passe sit almindelige arbejde, men hvis alt var godt så tog man til at bare trak stikket og sagde, okay nu koncentrerer vi os om det her de næste 8 arbejdsdage, og så tager vi ikke mod noget. Og så er det overstået.

Og det kommer også an på, hvordan firmaet er skruet sammen. Det er måske ikke alle, der skal med til alle undervisningsmoduler. Nogen der kun skal til køb og ikke til salg og sådan nogle ting.

Man kan godt lige få lov til at gå ud og tjekke en mail i ny og næ.

Det kan man sagtens.

Og det er heller ikke nødvendigt, hvis du ikke sidder i økonomiafdelingen, er det ikke sikkert, at du skal deltage i finanstingene. Hvis du er ren sælger, så skal du bare vide noget om salg og varer generelt. Så er det de to moduler, du deltager i. Så er det en dag eller to halve dage, man bruger.

Så den fleksibilitet er der selvfølgelig også.

Men dem der er projektejere, dem der ved noget om data og sådan noget, de knokler. Men det er meget tilfredsstillende når man kommer ud på den anden side. Det er det.

Godt, og med den advarsel om, at det er hårdt at kaste sig ud i, så tænker jeg, at det var lidt, hvad vi nåede i den her omgang.

Det er sådan, at vi simpelthen har produceret et helt lille dokument om unbox-metoden. Så hvis man har lyst til at dykke endnu dybere ned i de enkelte opgaver og de enkelte trin i processen, så kan man downloade det fra vores website, og jeg tænker, at vi lige skal have nogen til at sætte et skilt på med en kæmpestor URL, så man kan finde det med det samme.

Og så vil jeg ellers bare sige tusind tak for, at du kom og underholdt os, Jesper, og tak til jer derude for, at I har fulgt med.