Vi vil alle sammen gerne have ERP-løsninger, som er billigere og nemmere. Det er grunden til, at standardløsninger i skyen bliver mere og mere populære. De er:

  • billigere at anskaffe
  • hurtigere at komme i gang med
  • nemmere at få support på, og
  • billigere (eller gratis) at opgradere i fremtiden

Men før du kaster dig hovedløst ud i en cloud-løsning, så er det værd at forstå præcis hvor gevinsterne ved en cloud-løsning ligger. Det går jeg i detaljer med i denne artikel. Det handler om at forstå de to ord, jeg understregede i det første afsnit: standard og skyen.

Du skal kunne evaluere, om en IT-løsning virkelig er en “standardløsning”, og om det reelt giver en gevinst, at flytte løsningen i “skyen”.

Bare rolig, jeg skal nok klæde dig på til at udfordre din IT-leverandør. Vi begynder rejsen med at blive HELT enige om, hvad ordet “standard” egentlig betyder.

Hvad er en “standardløsning”?

Der findes ikke noget officielt certifikat fra en myndighed, så udtrykket “standardløsning” kan skabe meget debat.

Jeg synes personligt, at en “standardløsning” grundlæggende er en løsning, hvor alle kunder anvender den samme løsning, og leverandøren tager ansvaret for at vedligeholde og opgradere. Så kan vi kalde det en ægte “standardløsning”. Det er fraværet af kundens ansvar for vedligehold, der gør en løsning til “standard”.

Det handler ikke så meget om selve løsningen – men mere om den måde, den leveres og vedligeholdes på.

Standard er et spørgsmål om standpunkt

Det er meget forskelligt, hvad folk i IT-branchen vælger at kalde for en “standardløsning”.

Egentlig er det ofte et spørgsmål om, hvor man står – det vil sige: hvor i fødekæden man befinder sig. Det kan vi forklare med denne tegning.

Leverandører af elementerne i en ERP-løsning

Tegningen viser de elementer, som indgår i en almindelig ERP-løsning, der leveres til din virksomhed:

  • Microsoft har udviklet en ERP-løsning – og den er naturligvis baseret på et udviklingssprog. Er det en standardløsning? Det synes medarbejderne hos Microsoft sikkert ikke, for de har selv udviklet den, og de videreudvikler den hele tiden, så den føles sikkert ikke statisk eller standardiseret, hvis man er medarbejder hos Microsoft.
  • Så kommer ERP-løsningen i hænderne på en Microsoft-partner, der tilføjer sin egen tillægsløsning, der ligger som en “app” på Microsoft AppSource. Er den app en standardløsning? Medarbejderne hos partneren synes sikkert, at det kun er Microsofts løsning, der er “standard”, men slutkunden føler, at partnerens app også er en standardløsning, fordi den er udgivet på Microsoft AppSource.
  • Og så har vi de kundespecifikke tilretninger. De bliver ikke betragtet som “standard”, fordi de er udviklet til et specifikt behov hos en specifik kunde.

Jeg synes, at det er forkert, at placeringen i fødekæden skal afgøre, hvad der er en “standardløsning”. Det er slet ikke det, som skaber gevinsten for slutkunden. Det er mængden af tid og penge, man skal bruge på IT-løsningen, der er afgørende.

Det handler ikke om selve løsningen. Det handler om den måde, løsningen leveres og vedligeholdes på.

Jeg vil gerne håndhæve 3 love, som skal være opfyldt, før man kan bruge betegnelsen “standardløsning”.
… og hvorfor vil jeg det?

Det vil jeg, fordi disse 3 love er nøglerne til, at løsningen bliver billigere og nemmere for slutkunden.

Standardløsningens 3 love

Der er tale om en “standardløsning” når:

  1. Nye versioner giver ingen usikkerhed
    Nye versioner medfører ingen usikkerhed, fordi de kan fås på et abonnement. Leverandøren videreudvikler løbende, og udgiver nye versioner med nye funktioner jævnligt, og implementeringen af nye versioner er inkluderet i abonnementet.
  2. Løsningen er forberedt til foranderlighed
    Løsningen er fleksibel nok til, at din virksomhed kan forandre sig. Det er også et typisk karakteristika, at løsningen er modulær og åben for at integrere med andre løsninger. Løsninger kan ikke længere være alt-i-én. Verden udvikler sig simpelthen for hurtigt.
  3. Alle kan supportere
    Andre leverandører kan supportere løsningen, hvis man en dag ønsker at skifte leverandør. Man er ikke bundet til sin leverandør, og man kan nemt få data med, hvis man stopper med at bruge løsningen.

Konklusionen er, at en “standardløsning” er en leverancemodel.

Nu kommer vi til cloud-delen af historien. Du kan forhåbentlig godt huske, at der var 2 ord, jeg understregede i begyndelsen.

Cloud-løsningen høster gevinsten

Når en IT-leverandør lægger en “standardløsning” i skyen, så giver det leverandøren mulighed for at høste gevinsten ved standardiseringen. Det kræver teknisk set, at det er en rigtig cloud-løsning, dvs Software-as-a-Service (SaaS), hvor mange kunder anvender den samme løsning, og ikke blot en hosted løsning i skyen. Dermed kan leverandøren levere hurtigere og billigere til slutkunderne.

  • I skyen bruger alle kunderne den samme løsning, og leverandøren skal kun vedligeholde løsningen ét sted.
  • Nye udgaver af løsningen kan implementeres uden problemer, fordi de enkelte kunder ikke har ændret i “standardløsningen”.

Det er den reelle gevinst ved at kombinere “standard” og “cloud”.

Hvad skal du så bede om hos din leverandør, når du overvejer en ERP-løsning?
Du skal grundlæggende bede om, at de tager hele ansvaret.

Flyt ansvaret til leverandøren

Lad os vende tilbage til tegningen af elementerne i ERP-løsningen.

Denne gang har jeg tilføjet, hvem der har ansvaret for vedligeholdelse af hver del af løsningen. Det er der faktisk 3 parter, der har, og det er en del af udfordringen med den traditionelle leverancemodel.

Ansvarsfordeling i et ERP-projekt

Det store problem er tilretningerne. De medfører, at de 3 love ikke kan opfyldes, for leverandøren kan ikke tage ansvaret for opgradering, videreudvikling og vedligeholdelse, når kunden selv kan ændre i løsningen i tide og utide. Det er fair nok, at ingen leverandører vil tage det ansvar.

Du skal prøve at flytte ansvaret tilbage på leverandørens boldgade.

Hvis dit forretningsmæssige behov betyder, at tilretninger er nødvendige, så er der ikke noget i vejen med det. Det er ganske almindeligt. Men du kan sagtens bede din leverandør om at gøre en indsats for at minimere mængden af tilretninger.

Kravene til din ERP-leverandør

Du skal forvente, at din ERP-leverandører sætter sig ud over gammeldags tankegang, hvor tilretninger er førstevalget.
Din ERP-leverandør skal forstå:

  • at de ikke skal opfinde den dybe tallerken til dig,
  • at de skal tage ansvaret for at vedligeholde løsningen,
  • at de ikke har eneret på at være leverandør til dig,
  • at de skal trække på andres standardløsninger når det er relevant,
  • at din løsning skal være forberedt på at verden ændrer sig,
  • at integration mellem løsninger er et fælles ansvar

På denne måde opnår du alle de gode fordele med dit næste ERP-system:

  • at det er billigt at implementere
  • at du ikke skal betale for opgradering
  • at det er billigere at få support på

Vil du vide mere?

Jeg håber, at du er blevet inspireret af, hvorfor kombinationen af “standard” og “cloud” er rigtig god. Hvis du vil høre mere om, hvordan vi arbejder i denne retning i Abakion, så kan du læse om ERP her, se vores apps til erp, og vores standardiserede leverancemetode for ERP.

Hvis du har spørgsmål, eller har brug for et godt råd, så er du velkommen til at tage en snak med mig eller en af mine kolleger. Du kan bare tage fat i os på 70 23 23 16 eller [email protected]. Du er meget velkommen.

SMB Unbox webinar
46:12
Af Sune Lohse

ERP med tilskud fra Microsoft

I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere og hurtigere at flytte dit gamle ERP til Business Central.

nybogføringslov
Af Mette Kessel

Ny bogføringslov stiller krav til dit ERP-system

Erhversstyrelsen introducerer en ny bogføringslov, som træder i kraft d. 1 januar 2024. Flere virksomheder vil opleve, at deres bogføringssystem ikke lever op til de nye krav.

Af Abakion

Brug AI i CRM og ERP

Dynamics 365 Copilot tilføjer AI til CRM og ERP, så du kan få hjælp til at skrive tekster, emails, referater, kategorisere varer og alt det, som kunstig intelligens er god til.

De 3 love der får ERP som Cloud til at give gevinst
Af Sune Lohse

De 3 love, der får ERP som Cloud til at give gevinst

Det er værd at forstå præcis hvor gevinsterne ved en cloud-løsning ligger. Det handler om at forstå de to ord: Standardløsning og Cloud.

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat
Af Kenneth Kryger Gram

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat

De gamle NAV-opgraderings-aftaler stiger i pris – og samtidig er der 60% rabat på Business Central.

Opskriften på succesfulde ERP-projekter
41:57
Af Anders Lindskov

Opskriften på succesfulde ERP-projekter

Vores erfaringer viser, at de succesfulde projekter er en blanding af standardløsninger og specialudvikling. Se optagelse af webinaret nu.

Tag på rundtur i Business Central
19:02
Af Sune Lohse

Tag på rundtur i Business Central

Her får du et indtryk af, hvordan Business Central fungerer. Sune giver dig en 10 minutters rundtur i løsningen.

Sådan styrer du International Moms i Business Central
19:37
Af Lene Graa Jennum

Sådan styrer du International Moms i Business Central

I dag skal både dit Ecommerce og ERP understøtte de nye momsregler. Men i Business Central støder du på udfordringer.

4 genveje til ERP i 2021
Af Sune Lohse

4 genveje til ERP i 2021

Traditionelt er ERP dyrt, men der er 4 genveje, du kan skyde, når du ser på en Microsoft ERP-løsning.

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central
Af Kenneth Kryger Gram

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central

Få indflydelse på Business Central og Microsofts andre Dynamics-produkter.

Abakions Chief Strategy Officer Sune Lohse
Af Sune Lohse

Den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021

Sune Lohse forklarer den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021.

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020
7:32
Af Kenneth Kryger Gram

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020

Kenneth Kryger Gram fortæller her om de 5 vigtigste nyheder i oktober 2020-udgaven af Dynamics 365 Business Central.

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?
3:14
Af Sune Lohse

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?

Abakion har besluttet, at det kræver direktørens godkendelse at sælge en løsning, som ikke er i skyen. Men hvordan kan det være?

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler
Af Abakion

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler

Er det gået din næse forbi, hvordan du sikrer dig at overholde de nye EU-momsregler med din Business Central? Læs ekspertens 3 råd her.

Du kan ikke betale dig til viden
Af Sune Lohse

Du kan ikke betale dig til viden

Der er et aspekt, de fleste overser, når de implementerer Business Central og skal vælge mellem full-service og gør-det-selv. Det handler om uafhængighed.