I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere, hurtigere og billigere at flytte dit gamle ERP til Business Central på kun 2 uger – og med tilskud fra Microsoft.

Ved at bruge skabeloner og den standardiseret metode, Unbox, kan du hurtigt og nemt få flyttet dit gamle ERP til Business central.

Brug 40 min i selskab med Sune Lohse og læg en plan for din ERP-løsning.

Vi kigger på hvordan Unbox virker, og hvem det er relevant for, og så ser vi på hvordan man går i gang – og kun forpligter sig for 2.000 kr (primo 2024).

Hvis du er en lille eller mellemstor virksomhed, så har du også lige nu en unik mulighed for at få Microsoft til at betale en god del af projektet (primo 2024 – spørg gerne om Microsofts tilbud stadig er gældende).

Og hvis du vælger at kaste dig ud i at flytte dit ERP til Business Central i skyen, så er det dit sidste ERP-projekt, fordi Business Central Cloud automatisk bliver opdateret og vedligeholdt.

SMB Unbox webinar
46:12
Af Sune Lohse

ERP med tilskud fra Microsoft

I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere og hurtigere at flytte dit gamle ERP til Business Central.

nybogføringslov
Af Mette Kessel

Ny bogføringslov stiller krav til dit ERP-system

Erhversstyrelsen introducerer en ny bogføringslov, som træder i kraft d. 1 januar 2024. Flere virksomheder vil opleve, at deres bogføringssystem ikke lever op til de nye krav.

Af Abakion

Brug AI i CRM og ERP

Dynamics 365 Copilot tilføjer AI til CRM og ERP, så du kan få hjælp til at skrive tekster, emails, referater, kategorisere varer og alt det, som kunstig intelligens er god til.

De 3 love der får ERP som Cloud til at give gevinst
Af Sune Lohse

De 3 love, der får ERP som Cloud til at give gevinst

Det er værd at forstå præcis hvor gevinsterne ved en cloud-løsning ligger. Det handler om at forstå de to ord: Standardløsning og Cloud.

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat
Af Kenneth Kryger Gram

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat

De gamle NAV-opgraderings-aftaler stiger i pris – og samtidig er der 60% rabat på Business Central.

Opskriften på succesfulde ERP-projekter
41:57
Af Anders Lindskov

Opskriften på succesfulde ERP-projekter

Vores erfaringer viser, at de succesfulde projekter er en blanding af standardløsninger og specialudvikling. Se optagelse af webinaret nu.

Tag på rundtur i Business Central
19:02
Af Sune Lohse

Tag på rundtur i Business Central

Her får du et indtryk af, hvordan Business Central fungerer. Sune giver dig en 10 minutters rundtur i løsningen.

Sådan styrer du International Moms i Business Central
19:37
Af Lene Graa Jennum

Sådan styrer du International Moms i Business Central

I dag skal både dit Ecommerce og ERP understøtte de nye momsregler. Men i Business Central støder du på udfordringer.

4 genveje til ERP i 2021
Af Sune Lohse

4 genveje til ERP i 2021

Traditionelt er ERP dyrt, men der er 4 genveje, du kan skyde, når du ser på en Microsoft ERP-løsning.

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central
Af Kenneth Kryger Gram

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central

Få indflydelse på Business Central og Microsofts andre Dynamics-produkter.

Abakions Chief Strategy Officer Sune Lohse
Af Sune Lohse

Den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021

Sune Lohse forklarer den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021.

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020
7:32
Af Kenneth Kryger Gram

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020

Kenneth Kryger Gram fortæller her om de 5 vigtigste nyheder i oktober 2020-udgaven af Dynamics 365 Business Central.

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?
3:14
Af Sune Lohse

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?

Abakion har besluttet, at det kræver direktørens godkendelse at sælge en løsning, som ikke er i skyen. Men hvordan kan det være?

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler
Af Abakion

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler

Er det gået din næse forbi, hvordan du sikrer dig at overholde de nye EU-momsregler med din Business Central? Læs ekspertens 3 råd her.

Du kan ikke betale dig til viden
Af Sune Lohse

Du kan ikke betale dig til viden

Der er et aspekt, de fleste overser, når de implementerer Business Central og skal vælge mellem full-service og gør-det-selv. Det handler om uafhængighed.

Unbox-webinarerne
SMB Unbox webinar
46:12
Af Sune Lohse

ERP med tilskud fra Microsoft

I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere og hurtigere at flytte dit gamle ERP til Business Central.

32:48
Af Sine Tikjøb Hagedorn

Det koster dig penge, at dit CRM ikke er i orden

Brug 30 min i selskab med Sine og Benjamin – og få CRM til at skabe værdi i stedet for at koste dig penge

Dynamics 365 Sales - CRM på kun 4 uger
32:46
Af Benjamin Truelsen

Dynamics 365 Sales - CRM på kun 4 uger

Se hvordan du kan indføre Microsofts CRM-system på 4 uger, og hvad der er med i pakken med CRM-løsningen, som er klar til brug. Se optagelsen af webinaret her

B2B Ecommerce - som App til Business Central
24:41
Af Anders Thue Pedersen

B2B Ecommerce - som App til Business Central

Se hvordan du lancerer en B2B webshop på få dage – med en app, styrer alle produkt­data fra Business Central. Se optagelsen af webinaret her

Power BI - Plug & Play til dine ERP-data
27:37
Af Jacob Sanchez Garcia

Power BI - Plug & Play til dine ERP-data

Se hvordan du kan visualisere finans­data fra Business Central med plug & play-løsningen i Power BI. Se optagelsen af webinaret her

Business Central - i gang på 10 dage
30:38
Af Jesper Nielsen

Business Central - i gang på 2 uger

Jesper Nielsen har masser af Unbox-erfaring, og han fortæller, hvordan du går live med Business Central på bare 2 uger. Se optagelsen her.

Her kan du læse, hvad Sune fortalte om på webinaret:

Det handler om vores Abakion Unbox, som er et koncept, vi bruger til opgraderinger. Pakketeret opgradering af løsninger.

Vi bruger det til både CRM og til ERP, og det, vi skal tale om i dag, det er til ERP, altså til Business Central.

Der er en små 15 slides, som vi fortæller om, hvad det er, og bagefter så er I alle sammen eksperter i at vide, hvad det er.

Vi skal snakke om, hvad Unbox er for noget, men også især om hvad det ikke er. Hvor grænserne går for, hvornår man kan gennemføre sådan en Unbox her.

Vi skal snakke kort om, hvad gevinsten er ved at gennemføre sådan en Unbox, og så vil jeg fortælle om, hvordan man træffer det rigtige valg i forhold til, om man er klar til at gennemføre sådan en Unbox eller om man er sådan en, der skal noget andet.

Og så vil vi nævne, at der for tiden kører nogle kampagner fra Microsoft, og det gør, at man kan lave det her meget billigt. Det hele, det hænger sammen.

Lige kort om Abakion. Vi er en partner, der leverer ERP-systemet Business Central.

Så laver vi CRM, vi laver BI og vi laver Power – alt inden for Power applikationer. Og vi er den BC-partner i verden, der har flest apps, eller størst trafik, af apps på Microsoft AppSource.

Vi har over 20 apps på top-100 af Microsofts apps.

Så vi er vant til den her nye måde at arbejde på, hvor man bygger apps og pakketerede produkter i stedet for at lave tilretninger i sine gamle løsninger.

Og det betyder blandt andet, at vi sidste år blev udnævnt som Partner of the Year globalt hos Microsoft, fordi vi er med på den rejse, som de ønsker, hvor man skal sørge for, at det hele ikke bliver nogle store komplicerede ting. Så det var en stor anerkendelse, og det er vi naturligvis meget stolte af.

Vi er i øvrigt, også før det, blevet inviteret til at være med i det, der hedder Microsoft Partner Advisory Council. Og det er der 20, der deltager i på verdensplan.

Så det er 20 enkeltpersoner, der bliver inviteret til at deltage, til at give sparring til Microsoft om, hvordan man flytter og udvikler applikationen, så den hele tiden bliver smartere. Og hvad kunderne oplever og giver feedback osv.

Så det er et meget interessant forum at være med til. Og det er også et sted, hvor vi i øvrigt kan påvirke Microsoft den anden vej. Samtidig med, at vi selvfølgelig også lytter til, hvad deres strategier og intentioner er.

Så det er lidt om os, og så skal vi ikke snakke mere om os.

Unbox er en metode til at opgradere, hvor vi har en standardiseret metode.

ERP-systemer eller tidligere løsninger, eller for den sags skyld, hvis man sad med at skrive det hele i Excel-ark, så opgraderer vi til Business Central, til Cloud løsningen, altså SaaS løsning.

Så det er en metode, hvor vi har pakketeret det hele, så i stedet for at vi bruger en masse tid på at skulle holde workshops osv. med kunder, så har vi fundet ud af, at det bør se sådan her ud, out of the box.

Det svarer i princippet lidt til det, som mange af de andre små systemer har gjort, hvor der får man det, som det ser ud, men samtidig med en høj grad af fleksibilitet, som vi er vant til med de større systemer med NAV i gamle dage og C5, hvor vi kunne kode alle de tilretninger, vi havde lyst til.

Det kan vi sådan set stadigvæk. Vi har stadig kunder, der får lavet tilretninger, men det gør man oven på vores Unbox. Så når man bruger Unbox, så er det noget, der er pakketeret.

Hele pointen er at komme op på cloud løsningen, så det handler om at komme væk fra de her on-prem løsninger, som man enten betaler for at få hosted, og nogle gange har man det selv derhjemme. Og det værste er selvfølgelig, at man ikke løbende få opgradering.

Så så længe man ikke er på en cloud løsning, så skal man have nogen til at komme og lave opgraderinger af sit ERP system i ny og næ for at være med på det nyeste.

Der vil også være ting, man ikke kan få, så længe man ikke er på cloud, hvorimod når først man er på cloud løsningen, så er alle apps de tilgængelige, ligesom på en smartphone, hvor man bare kan downloade apps, og hvor de selv automatisk bliver opgraderet.

Og det er jo sådan set den formentlig største gevinst ved det her, det er, at man kommer ind i et miljø, hvor hver gang der er nogen, der innoverer og laver ting smartere, så har man direkte adgang til dem, og så kan man selv bare opgradere det. Og det er jo det, vi ser med over 300 kunder på cloud løsningen i dag. Der sker bare løbende opgraderinger.

Derudover så er Unbox som sagt en best practice opsætnings-pakke. Det er faktisk 150 tabeller, vi har lavet opsætning i inde i Business Central, så det er alt fra bogføringsopsætninger, nummerserier og kontoplaner.

Og det bliver i virkeligheden rigtig mange tabeller, som normalt ville være en del af et opgraderingsprojekt, som man bruger rigtig meget tid på. Det har vi brugt meget tid på at lave en best practice til.

Og især sådan noget som kontoplanen er interesserende. Det er interessant, fordi der oplevede vi i starten og stadigvæk, kunder, der siger, at de ikke kan leve uden deres egen kontoplan, for den er helt speciel.

Og så når de ser vores kontoplan, så ender de med at sige, at det jo sådan set er meget smart, og så retter de måske nogle få konti eller slet ingenting.

Så det viser sig, at i praksis, så synes alle, at den her opsætningspakke virker ganske fornuftig og nem at komme i gang med.

Og derudover så er Unbox fem apps, man kan vælge fra vores apps på AppSource. De tre af dem, det er sådan nogle, som alle vælger, vores Document Customizer, Masterdata og Document Handling, men i princippet kan man vælge fem apps inden for den pris, man har med i Unbox ude fra AppSource.

Og man kan selvfølgelig vælge flere. Vi har som sagt 40 apps. Der er mange, der vælger Continias produkter også, som de gerne vil have med. Og der er også alle mulige andre apps, man selvfølgelig kan vælge på, som man betaler for særskilt.

Og det hele, det bygger oven på Microsoft Business Central. Som er vores sky-løsning, og vi har et værktøj nede i den kasse til, hvordan vi laver det her opgradering.

Så vi har bygget nogle værktøjer til at få det her til at ske ganske effektivt.

Så konceptet i Unbox, hvis man ser på det her slide, det er, at alt det blå, det er det, der er med i Unbox’en. Og alt det gule, det er ikke med i Unbox’en.

Så som man kan se her, så handler det om datamigrering, den øverste bane, og det handler om træning og test og go live.

Det foregår på 10 dage, så det er meget komprimeret, det er meget effektivt, og det foregår ved, at vores konsulenter kommer ud først og laver en sscoping-dag, for at se om det her, det overhovedet kan lade sig gøre.

Det vil sige, at man køber særskilt en sscoping-dag til at starte med. Den koster normalt 15.000, hvor resten af Unbox’projektet, de to uger, de koster 75.000.

Så kommer vi ud, og så kigger vi på jeres løsning sammen med jer. Vi tegner på tavlen og finder ud af, hvad er det, I gør i dag. Har I noget, som er go live kritisk, som ikke kan lade sig gøre i en Unbox, så vil vi ikke kunne gøre det.

Lad os sige, I havde en postløsning, der var integreret til, altså en kasseløsning, der var integreret til jeres system i dag, eller mange forskellige integrationer, som var til jeres system, som er go live kritiske, så ville vi ikke kunne lave det som en Unbox.

Men vi kan lave opgaver før, og vi kan lave opgaver efter, så det kunne sagtens være, at man siger, vi vil jo gerne have ryddet op i vores debitorer eller vores varer, så de hedder noget andet. Det var en aktivitet, man godt kunne lave før Unbox.

Det er bare ikke inkluderet i prisen, og det vil sige, efter sscoping-dagen, der vil man have en øvelse med at få kigget det igennem og få ryddet op.

Det hjælper vi også gerne til, men det er noget, man betaler for særskilt, så man kan hive data ud af den gamle løsning.

Lad os sige, det var en, hvis man er så heldig, det var en gammel NAV løsning eller en revision løsning.

Så har vi et mapping værktøj. Og så kan man faktisk sidde der og mappe det, så kan man sige, det der i den gamle hedder kontonummer, sådan og sådan, skal i den nye svare til konto det her, og det der hedder varenummer, det her skal svare til det her, og de her debitorer skal slås sammen med, eller de her skal nedlægges.

Det sidder man og gør i den gamle, og så hver gang man læser data ud via vores værktøj, så er det blevet mappe, og så er det lige til at læse ind igen. Og det kan man jo sidde og rode med, så længe man egentlig har lyst i det, så man til sidst har nogle data, som kommer rigtig fint ud af basen, og man synes er lækre.

Så på den måde kan man sagtens lave øvelser inden Unbox. Man kan også modtage undervisning, inden, man kan lave workshops om dimensioner, og hvordan vil man lade dem virke, og man kan modtage undervisning i produkter, man gerne vil bruge efter går live.

Så det kan sagtens være, at man har nogle apps, man tænker, dem vil vi faktisk gerne starte med lige efter går live, og vi kan nemt putte dem på løsningen, hvis de bare plug and play.

Det er vigtigt at vide, at de folk hos os, der leverer denne her Unbox, altså de her to uger og sscoping-dagen, de er trænet specielt til det, fordi der skal man altså holde tungen lige i munden, når man laver den øvelse.

Fordi det er jo for det første noget, der tager to uger, og det kan være noget, som i mange sammenhæng tager et halvt år, når man laver sådan lidt større projekter.

Så det er noget, vi er meget skarpe til og meget trænet i, og det vil også sige, at når de to uger de kører, så laver vi ikke andet. Så er det det, vi gør.

Og dem, som bliver Unbox’et, de skal have fuldt fokus på det her i de to uger.

Vi laver også Unboxer som en del af vores normale projekter.

Vi kan sagtens have et projekt, som er et væsentligt større projekt, hvor kunden skal have mange integrationer og e-commerce og alle mulige ting rundt om deres Unbox, hvor der er masser af projektledelse og change management i, som er sådan et projekt til en halv million, men hvor dem, der driver projektet fra vores side, de siger, at i uge et eller andet, der vælger vi at lave selve konverteringen fra den gamle løsning til den nye løsning, og det laver vi med en Unbox.

Det vil sige, så shopper vi vores Unbox folk ind i den uge, og så kommer de og laver selve løftet.

Så vi flytter data fra den gamle base til den nye og laver grundtræning i det, sådan at man kan komme i luften. Det bruger vi den også til.

Og det interessante i dag, det er selvfølgelig dem af jer, der sidder og tænker, det her, det kan vi gøre som stand-alone Unbox, fordi det er jo hurtigt at have med at gøre, men der er måske også nogle af jer, der tænker om det her er en måde at kunne opgradere på, selvom vi er i en lidt større og kompliceret situation. Det kan også lade sig gøre.

Så det er en Unbox.

Det er billigere selvfølgelig, i og med, at det er pakketeret.

Det er jo det, det hele det handler om, det er hurtigere, det skaber mindre pres på organisationen gennem kortere tid, og det er selvfølgelig hele gevinsten i det her.

Så vi kommer i høj grad ud og siger rigtig mange ting, som vi har arbejdet med mange gange, og siger, det her, det er sådan, det skal være. Eksempelvis med kontoplanen, så siger vi, det her, det har vi faktisk gjort.

Med mange hundrede kunder, det har vi tænkt over i mange, mange år, og det er det simpelthen i vores verden best practice.

Så kan man godt rette på det, enten efter eller inden man går i luften, men man sparer rigtig meget ved, at vi ikke skal holde en masse workshops om noget, vi mener, man kan pakketere.

Der er også en masse rådgivning i, hvordan man skal gøre det.

”Vi plejer at bogføre salgsorderne, før vi udskriver en ordrebekræftelse”, og så siger vi tilbage, men det skal I ikke, for det er simpelthen ikke best practice.

Når I skriver en ordrebekræftelse, så skal I gøre det fra et åbent dokument, og så skal I vente med at bogføre det til i sender varen. Og så når kunden prøver at sige nej til det, så siger vi, at der er best practice, som man skal lade være med at kompromittere, for så binder man sig selv op i et hjørne, hvor det er sværere at følge en standard logik for sådan et her ERP-system.

Og der er jo mange, der har tænkt klogt om ERP-systemer i mange år efterhånden, og vi prøver at konsolidere den viden.

Hvis man eksempelvis kommer fra noget tidligere, NAV eller fra C5, så vil man ofte, i hvert fald i det danske marked, opleve, at man har mange tilretninger, fordi de to produkter er født i Danmark.

Det kan også være, hvis man kommer fra en XL eller får den til at skylde en AX, der er man vant til, at der har vi fået kodet et eller andet, og derfor så har vi mange tilretninger, og tænker man, at så kan vi nok ikke opgradere.

I vores verden, der siger vi, at det er jo det, vi løser med apps. Det er derfor, vi har så mange apps, og de har så meget fleksibilitet, fordi vi vil undgå tilretninger.

Så de fleste af vores kunder, der går i luften på cloud-løsning, de har faktisk ikke nogen tilretninger i dag, fordi de bruger apps i stedet for, og så finder man de apps, der passer.

Det er sådan en horisontal strategi, så i stedet for en stor, vertikal løsning, hvor man har en brancheløsning, som er sådan en meget tilrettet løsning med meget funktionalitet i, så er det i stedet for mange mindre apps, som dækker de forskellige behov, hvor man i gamle dage fik lavet tilretninger.

Sådan noget som at tilføje felter på alle sine stamdater på varer, debitorer, kreditorer, ordre osv., og kunne tilføje nye felter, det har vi en app, der kan gøre, så man ikke skal kode noget.

Sådan noget som at designe sine dokumenter, så man kan få ens fakturer til at se ud præcis, som man har lyst til – med logoet og alle de rigtige kolonner.

Det har vi apps, der løser.

Så hele ideen er at lade være med at få kodet noget. For når først vi begynder at kode, så skal vi også vedligeholde det, og så skal vi hele tiden huske, hvor de tilretninger ligger.

Og det ser vi jo typisk, når vi kommer ud, at der er rigtig mange, de har ikke styr på, hvad det er for nogle tilretninger, de har fået lavet. Hvorfor de oprindeligt er blevet lavet, hvem der har bygget det osv.

Så det er en del af øvelsen, det er at få fjernet tilretninger og komme over på noget, der er standard i stedet for.

Så hvis I sidder med en tilrettet C5-løsning eller en NAV-løsning, så er den rigtige måde netop at få lavet en scoping.

Og i nogle tilfælde, så er en scoping-dag faktisk ikke nok, ud over Unbox-projektet, så laver man sådan en, vi kalder det en proof of concept dag typisk, hvor man går ind og kigger på jeres gamle løsning for at se, hvad er det for nogle tilretninger, jeg har for at svare upfront på og vise, at det kan man løse med apps på denne her måde i stedet for.

Sådan så vi kan vurdere, om man kan gennemføre en Unbox og bare bruge standard apps, eller om der er en masse tilretninger, der er kritiske for virksomheden, som man ikke kan leve uden.

Og det vil sige noget af det, som ikke er med i prisen på en Unbox, det var det i venstre side, jeg nævnte før med forberedelse af data, altså det at gøre data klar til at læse ind.

Det er jo noget, som man enten selv skal sørge for at gøre, altså at lave lister, vi kommer med nogle skabeloner, så man får forberedt de her lister, som skal læses ind, altså typisk at rydde op i data.

Og vi hjælper selvfølgelig gerne med det, så er det bare på løbende tid. Eller i højre side, hvis man gerne vil lave kontoplanen helt om, det laver vi heller ikke inden for en Unbox.

Hvis man gerne vil have andre apps på, så er det også typisk noget, man gør bagefter.

Det kan eksempelvis være Continia apps, det er meget typisk, at vi i direkte forlængelse af en Unbox implementerer nogle af Continia’s produkter, som kunden har bedt om til at starte med, og det vil sige allerede i ugen efter, så er man også oppe at køre på de produkter, men det er konceptuelt en ydelse, man køber i forlængelse af Unbox.

Så er der sådan noget med integrationer og go-live-kritisk udvikling og sådan noget med at få historiske poster med over, det er heller ikke en del af Unbox, men det er også noget, man kan gøre bagefter. Og det skal siges her, at historiske poster i den sammenhæng, det er kun finansposter.

Man kan faktisk også få historiske vareposter med over, men så ligger det ikke en del af en Unbox, så ligger det inden, fordi der er noget historik på vareposter, der gør, at man ikke bare kan læse dem ind.

Så på den måde kan man sagtens have ting, som sker efter en Unbox.

Kunder, som vælger at lave sådan noget som en åbningsbalance længe efter go-live, for man kan jo sagtens starte med at bruge systemet og bogføre, selvom man ikke har lagt åbningsbalancen ind på den første i første på et eller andet tidspunkt, og det kan man sådan set bogføre længe før man er, eller længe efter man er gået i gang.

Så det vigtigste er at finde ud af, kan man klare sig inden for det her rum, hvis man skal Unboxe, kan man så klare sig med de her forudsætninger.

Unbox er mest for virksomheder med vækst til øje, eller for øje, forstået sådan, at hvis man er en lille virksomhed, sådan den øverste bjælkehop, accounting software eller et eller andet, så har man måske noget economics eller noget Uniconta eller lignende, som styrer ens behov, og det kan godt være, at man synes, at man begynder at vokse ud af det, og man vil gerne have noget mere supply chain eller warehouse eller nogle af de ting, som Business Central.

Og her, der skal man overveje, hvis nu man er en virksomhed med to personer, og man tænker, at det er jeg også om fem år, og jeg sidder stadig og laver almindeligt bogholderi om fem år og fakturering, så er det ikke sikkert, at det er en fordel at komme op på Business Central.

Altså det er mere et spørgsmål om man ser for sig, at man gerne vil ind i nogle af de her paradigmer med lagerstyring eller i det hele taget det at have styr på sin supply chain i højere grad, som Business Central også er god til, eller noget andet.

Så har man nemlig nogle af de mere avancerede funktioner, der ligger i bogholderiet, CRM, project management, hvis man gerne vil bruge det, så er Business Central jo en rigtig god løsning

En af de gode ideer ved at gøre det, før man har vokset for meget, det er at lige pludselig, der bliver det kritisk, og så står man og skulle have gjort det.

Så får man blandet opgraderingen af sit ERP løsning ind i en vækstfase, hvor man står pludselig og gerne vil skulle udvide sin virksomhed. og så er man lidt bundet på hænder og fødder, og så skal man gøre de ting samtidig.

Så det er klart, at hvis man i stedet for at sørge for at blive opgraderet lidt tidligere til BC, så er det nemmere at vækste med det, fordi når først man er på cloud-løsningen, så kan man egentlig bare skalere derudad relativt højt.

Det som den her tegning illustrerer, den højre side af Business Central, det vil man typisk sige, det er løsninger med 300-500 brugere, altså den øverste del af mellemmarkedet, eller hvad der svarer til en 1000-ansatte, 1500-ansatte.

Når man kommer over det, så vil man ofte kigge ind i enterprise-løsninger i stedet for, som også i nogen grad kan løses af Business Central, men hvor vi ser mange kunder, de vælger nogle af de helt store enterprise-løsninger.

Så hvis man tænker, at man har et eller andet idé om gerne at ville vækste, så er det her en rigtig god idé.

Vi har en liste af data, man kan få med over, og alle de her data, de koster nogle point.

Så hvis I ser det her ark ude til højre, så kan man se på en eller anden linje, der står der varer eller items til tabel 27.

Og det er noget, vi anbefaler, og den koster 5 point. Så på den måde kan man vælge op til 100 point i en Unbox.

Så det er klart, at alle de vælger deres debitor og kreditor og varer, men ellers er det afhængigt af, hvilken løsning man kommer fra.

Så er der nogen, der siger, at vi vil gerne have sager med over, vi vil gerne have salgsperson, salesperson, purchaser med over, eller hvad vi nu vil have med over.

Der er også historiske poster i det her ark, som man kan købe. De er typisk dyre, fordi de er mere komplicerede at få med over, men på den måde kan man vælge op til 100 point.

Og hvis man vælger over 100 point, så er det noget, man flytter enten før eller efter selve Unbox-perioden. Så det kan stadig lade sig gøre, det er bare noget, som man kommer til at skulle betale for særskilt.

Så et godt eksempel er lokationstabellen, tabel 14. Hvis nu man har fem lokationer, så er det jo oplagt, at man bare selv taster det med den opsætning, der er.

Hvis man er sådan en virksomhed, der har 200 lokationer, fordi man har kørende teknikere i landet, som har hver deres bil oprettet som lokation, så kan det godt være, at man siger, at dem vil vi gerne have med over.

På den måde vælger man til datakonverseringskonsulenterne, hvad det er, man vil flytte af data.

Microsoft giver tilskud, og det vil sige, at det er jo fordi, de vil gerne lykkes med det her rigtig meget, så de kører nogle kampagner imellem.

Microsoft har noget funding, hvor de putter tilskud i det her, fordi vi jo gerne har kunder med på Business Central.

Det betyder i praksis, at vi kan levere en scopingdag for 2.000 kroner i stedet for 15.000 kroner.

Så hvor I normalt ville skulle betale 15.000 for at få nogle konsulenter ud eller en konsulent ud en dag og finde ud af, om I kan kvalificere til sådan en Unbox, og om det kan passe ind, koster det 2.000 kroner i så længe man køber det i januar, februar eller så længe vi har kapacitet til rådighed, det er klart.

Hvis der er 100, der pludselig skal det, så kan vi ikke levere 100 af dem.

Tilsvarende selve Unbox projektet, der kan vi også få op til 23.000 fra Microsoft i tilskud, lidt afhængig af, om man kan kvalificere sig som virksomhed og i praksis, om man kan kvalificere sig.

Det er faktisk noget, som de fleste ikke selv ved, for det har noget at gøre med, om I er i forvejen oprettet som lige det hos Microsoft. Så det man gør helt konkret, hvis man gerne vil prøve det af, det er at bruge de 2.000 kroner på en scopingdag. Det kan I alle komme til. Det er nemt at have med at gøre.

De 23.000 i selve projektet, der ville I skulle tage fat i os. Det ville være det nemmeste.

Og så får man et link, hvor man går ind og spørger om det her på Microsoft hjemmeside, og så får man mail, og så skal vi nok hjælpe jer med det. Det er ret nemt at have med at gøre.

Og hele pointen er selvfølgelig at holde kosten nede på det her så meget som overhovedet muligt. Så der er god tilskud at få her.

Og i øvrigt, så koster licensen selvfølgelig også. Når man køber en Business Central, den har en pris per bruger, og der er to forskellige licenser hos Microsoft.

Der er en Essential licens, som i princippet kan det hele. Bortset fra produktionsordre og serviceordre inde i standardapplikationen, så kan man også det i en Unbox, men så koster den licens noget mere.

Og derudover så har man vores App Bundle med 5 apps, som også er en del af Unbox projektet. Som man forpligter sig til at have i 3 år.

Så der er noget i det. Der er noget ekstra software ovenpå det.

Det er de her apps, der gør, at man slipper for tilretninger. Så man kan sige, man kommer mere ind i en situation, hvor man klarer sig med noget standardfunktionalitet. Til gengæld betyder det, at man selvfølgelig betaler et eller andet for det software, som det så løser.

En anden mulighed, hvis man tænker, at man vil gøre det selv. Det er det, vi kalder for AbakionGo.

Så hvis man synes, at 52.000 er for mange penge, så kan man faktisk gøre det selv. Det kræver nok i praksis, at man er en meget erfaren NAV-bruger eller Business Central-bruger.

Men man kan faktisk gå ind på vores hjemmeside. Abakion.com. Hvis man bladrer nedad i den her liste. Og bestiller sådan en Abakirn Go, så får man faktisk serveret en færdig opsætning, Business Central ud af boksen med standardopsætning og med det hele, og så har man en 30-dages trial til at prøve den her af, og se om det er noget, der passer til en.
Så er der adgang til videoer, hvor man selv kan se, hvordan man importerer data, hvordan man hiver masterdata ind, hvordan man træner sig selv, og hvordan man går i luften.

Og efter 30 dage, så begynder man at betale for den her selv. Så det er jo endnu billigere. Men det kræver altså, at man selv skal kunne gøre det hele. Og se videoer til at gøre det.

Og det er klart, at hvis man ringer til os, så hver gang man ringer, så tæller taxametret selvfølgelig.

Det er jo sådan, det fungerer nu, hvor prisen, den er helt nede i bunden.

Vi har en videoportal, der hedder UseDynamics.

Der kan I få viden om det her. Så hvis man eksempelvis vælger en AbakionGo. Så vil den pege ud på nogle af alle de her videoer.

I UseDynamics, der ligger der ca. 2.000 videoer. Hvor man kan lære selv, hvordan applikationen virker. Der er nogle tags for, om hvad er det, man bruger det her til, og om det er begynder- eller avanceret niveau.

Så hvis man går ind i Standard Business Central applikationen. Herinde. Og gerne vil vide noget om finans eller om salg. Så klikker man ned i Finans. Der er 82 videoer i 9 kapitler.

Så kan man se her, hvordan virker registreringsmodellen, kreditorbogholderi osv. Det er der videoer til. Dem kan man selv gå ned og kigge i.

Små videoer på 2 minutter, der forklarer, hvordan applikationen virker. Det er alt sammen på engelsk. Det er præmissen for at skulle lære det den her vej.

Og endelig, hvis man vil vide mere om alt det her, eller gerne vil høre noget enten om Unbox eller om alt det, vi har puttet ud i verden, ud på internettet af viden, så kan man gå ind på www.abakion.dk/viden.

Der ligger der tonsvis af materiale. Det nyeste indhold. Det kan man se heroppe. Hvis du kan bladre lidt nedad, så ligger der bl.a. en hel afdeling med Unbox videoer, hvor Jesper bliver interviewet af mig eller andre, som fortæller, hvordan virker det her Unbox forløber. Hvordan forbereder man sig? Hvad skal man bekymre sig om? osv.

Spørgsmål

Ja, første spørgsmål er, om det korrekt at der er flere dimensioner i Business Central Cloud end i NAV? Så man ikke skal tilpasse ifølge tilvalgte dimensioner i gammel NAV?

Nej det er det ikke. Eller det kommer an på hvor gammel din NAV er, fordi der har i mange år været uendelig mange dimensioner i NAV. Man skal ret langt tilbage til 2010-12 tror jeg, hvor den hed NAV 4.7, der havde man 8 dimensioner i alt.

Men på et eller andet tidspunkt blev det lavet om til, at man har uendelige dimensioner.

Men der er kun to af dem som vi kalder globale dimensioner. Det betyder i praksis, at de står på alle bilag og alle kladder. Der kan man se dem direkte.

Så hvis man lavede en BI rapport på noget bogført salgshistorik, så ville de to globale dimensioner kunne fiskes ud direkte fra linjeniveau.

Hvor alle andre dimensioner, der skal man ned i den underlæggende tabel.

Men du kan sætte 100 dimensioner op hvis du vil det, så du på dit bogførte salgsbilag. Der er bare kun to der ligger på linjen. Og de 98 vil ligge i en tabel nedenunder. Som man har adgang til.

Så sælgeren der angiver dimensionen, vil klikke på linjen, gå ned i knappen dimensioner, og så skrive alle de her dimensioner man nu vil måle på.

Så det er rigtigt at der er mange, men nogen de siger at de jo ikke kan se dem på linjen, og nej det er rigtigt. Du får dem ikke på som kolonner i linjen.

Men datamæssigt er det der.

Så er der et spørgsmål mere. Som også var i chatten. Der bliver spurgt om Unbox så primært består af data migrering, og simpel opsætning af Business Central med vores best practice? Er det korrekt?

Ja og undervisning. Der var to spor.

Det ene spor, altså det blå øverste spor jeg viste, det var, det er datamigrering. Der kommer simpelthen en konsulent ud, som bruger den første uge på at lave datamigreringen. Og sætte det hele op.

Og så kommer der en anden konsulent, som laver træning i starten af uge 1, og som slutter i uge 2.

Så det består af en uges træning, altså undervisning i standardapplikationen, så du bliver undervisti finans, lager, og de her standard ting, som skal til.

Og det ligger der en plan for, så i kan få afvide, hvad den undervisning indebærer.

Der er eksempelvis ikke undervisning i produktionsmodulet, hvis I havde behov for det.

Men det er noget som, der er en eller anden grad af fleksibilitet i afhængig af hvad det er man skal have.

Men den store del af det her, det er undervisning.

Hvis man kom fra economics eller C5 eller lignende, så skal man jo lære at bruge Business Central. Det lærer man på de her træningsdage.

Man kan sige, det som I som brugere oplever som det det største tryk, det er i virkeligheden træningen.

Der vil typisk sidde en eller meget få ude hos kunden, og lave datamigrering sammen med vores datamigreringskonsulent. Fordi det er jo i princippet bare at flytte data.

Så det som de fleste brugere vil opleve, det er træningssessionerne.

Et spørgsmål her. Hvordan håndterer I produktionsvirksomheder i forbindelse med Unbox? De skal jo have styr på manufacturing-delen.

Ja. Nu ved jeg ikke, om spørgsmålet handler om om det er folk, der har produktion i forvejen eller hvordan? Hvis man har produktion i forvejen, på en eksisterende NAV-løsning, så er det jo lidt nemmere at have med at gøre, fordi så skal man jo egentlig bare konvertere sig over.

Vi har jo også nogle konverteringsmetoder, hvor vi egentlig flytter data med over, men der er stor forskel på, hvis det er en kunde, som siger at de faktisk kører fuld produktionsstyring i dag, så de bare skal i luften med det nye, og så se, hvordan det lige ser ud det nye, og så køre videre.

Så vil det være nemmere, at have med at gøre, at lave noget tilrettet træning, hvis det er nogen, som siger at de ikke har produktion i dag, men vi vil gerne begynde at køre det.

Så vil det være en opgave efter, at man har Unbox’et, fordi så vil man gå i luften med det man gør i dag, på samme måde, som man gør i dag, og så vil man lave det som en opgave efterfølgende.

At indføre produktionsstyring, eksempelvis for produktion i en C5 løsning, hvor man i dag kører med fuld produktion, så er det en sværere øvelse, fordi så skal man jo sørge for, at få det hele mappet ind i Business Central, og få det til at virke i Business Central. Og det vil typisk være en større opgave, som man ikke kan putte ned i sådan to uger.

Ikke fordi det i sig selv er en kæmpe opgave, men det er ikke en del af det, som de folk vi sender på Unbox er trænet til.

Det vil typisk være vores manufacturing team eller nogen, der kommer ud og gør det.

Og det kan man så klargøre som opgave før eller efter, men det ligger udenfor kostmæssigt.

Vi har faktisk lige gennemført et projekt inden jul, hvor det var en produktionsvirksomhed, som ønskede at få produktion, lager og indkøb på, men som faktisk havde brug for at løftet deres nuværende NAV til en cloud løsning, og simpelthen få fundamentet på plads først. Debitoren, kreditoren osv. Og så efterfølgende er de begyndt at kigge på produktion i fase 2/3/4.

Så hvis spørgsmålet var, hvis man havde den gamle C5 løsning og kørte fuld produktion, så ville man formentlig ikke kunne leve med, at gå live på en løsning uden produktion, og så lige vente i en måned eller to før man indfører produktionsmodulet. Men i det tilfælde, at man gerne vil Unboxe, så vil man lægge den opgave før Unbox-projektet.

Starte med styklister, header, linjer, oprette arbejdscentre, ruter osv., Sådan nogle til ville man få et særskilt tilbud på, hvad det ville koste ekstra at få gennemført.

Så bliver der spurgt, findes der en light version for opstartsvirksomheder, som ikke kræver migrering?

Ja, ja, det er AbakionGo. Du kan gå derind, så klikker du på step nummer et. Der er faktisk et sted, hvor man kan gå ind og sige, jeg vil gerne have Business Central, så får man den. Og så kan du gå ind og taste debitorer i debitorkartoteket og kreditor i kreditorkartoteket og varer i varerkartoteket, og så kan du gå i gang.

Så du kan sådan set selv gå ind og sige ”oprette debitorer”, så laver du en ny debitorer og så laver du en salgsorder med nogle linjer og debitorer eller direkte på en finanslinje.

Så er der et godt spørgsmål også her. Hvis man får en sscoping-dag, hvor lang tid har man så efterfølgende til at løse opgaverne, før man begynder at sin Unbox og de 2 uger?

Det er der ikke nogen grænse på. Der kan godt være en begrænsning, som gør, at hvis nu du ventede to år, at vores Unbox team, de sagde, vi vil faktisk gerne lave en ny scoping-dag, fordi det er så længe siden, så vi har glemt, hvad vi snakkede om.

Men i princippet er tidsperspektivet mellem sscoping-dagen og Unbox ugerne ikke så afgørende.

Så du kan sagtens lave masser af opgaver i mellemtiden.

Det der er pointen i scoping-dagen, det er at få mappet, at det er rigtigt, at man kan lave en Unbox med dig.

Vi har forskellige typer af scoping-dage.

Så hvis nu vi antager, at man ikke kan Unboxes, så tager vi ud og laver en scoping-dag med henblik på det, der hedder et projekt.

Hvis vi antager, at man godt kan Unboxes, laver vi en scoping-dag med henblik på en Unbox.

I begge tilfælde kan det godt blive det modsatte. Så i begge tilfælde kan man stå på scoping-dagen og sige i projektsituationen kan man sige, vi tror faktisk godt, I kan nøjes med en Unbox eller I kan ikke Unbox, så vi laver en scoping-dag mere, som er sådan en halv scoping-dag eller sådan en mindre ydelse, hvor Unbox folkene kommer ud og tjekke ud, at det her også er rigtigt.

Og omvendt, hvis vores Unbox folk kommer ud og laver en scoping-dag og siger det her, det kommer ikke til at blive en Unbox, det kan ikke lade sig gøre, så er de nødt til efterfølgende også at sende nogle projektscoping folk ud og kigge det igennem.

Så der er faktisk overlap mellem folkene, der gør det, men det vi kigger ind i, er forskelligt, så de kan få forskelligt udfald.

Og perioderne mellem dem er som sagt ikke så afgørende.

Så er der et spørgsmål, vi får rigtig mange gange, det er, der bliver spurgt om vi kan koble en app på til lagerlokationsstyring og varescan?

Ja, det kan vi, der findes forskellige, vi har selv en, der hedder Warehouse Mobile, den virker out of the box.

Den har den fordel, man kan downloade den fra AppSource, og så er man sådan set i gang.

Den kræver måske noget undervisning, og der kan man vælge at signe sig op på en af vores rullende demoer.

Hvis man signer sig op på sådan en demo, så kan man se, hvad den kan, så man kan sidde og kigge på det.

Man kan også gå ind på UseDynamics selv og se nogle videoer af, hvad den kan, men den virker i princippet out of the box.

Hvis man gerne vil have noget, hvis man har noget større lager, så kan det godt være man gerne vil have Tasklets lagerløsning.

Den kan man ikke bare deploye i forlængelsen af sådan en Unbox her, fordi den kræver mere opsætning med scannere eller måden, man sætter scanner op på.

Man kan også sige, den app, vi har, den virker jo heller ikke bare på en scanner, det gør den, hvis man kan konfigurere en Windows klient på sin scanner.

Men nogen ville jo skulle sætte scanneren op.

Så hvis man selv installerer en Windows klient og en Business Central app, så virker den, for den virker i Business Central, altså vores app, og hvis det er simpel modtagelse via vores app, der kan man også modtage direkte på salg- og købsordre.

Så hvis man ikke ønsker at lave warehouse dokumenter, men faktisk bare vil lave simpel varescanning på en købsordre, så vil man også kunne det med vores Warehouse Mobile app.

 Så kommer der lige en her, en af de sidste, hvad koster AbakionGo?

Det står her, use the AbakionGo method, det koster 1219 US dollars.

Her kan jeg også se licenserne, subscription per month.

Og det her, det er for Microsoft licens plus vores apps.

Man kan se hernede, at inkluderet i AbakionGo, der får man opsætningen, 150 tabeller osv. Så får man de her fem apps, altså vores tre basis apps og så to apps, man kan vælge frit.

Så til dem, der før spurgte, om man kan bruge en warehouse app, så kunne man vælge, at app nummer fire, det var vores warehouse mobile, så det er inklusiv prisen, for man har fem apps til rådighed.

Så hvis man kører Essential, så koster det 123 USD om måneden for Microsoft licens og for alle vores apps.

Så inden for AbakionGo, der kan I altså se priserne ved at sætte valutaen, og I kan scrolle frem og tilbage.

Og nu, nu vi optager det her, så kan jeg også lige vise jer med det samme, at hvis man klikker oppe i toppen på inden for abakion.com, man klikker på apps, og man går ind i det, vi kalder pricing and documentation. Der kan I se alle vores apps her, og man kan se, hvad de koster.

Så kan man sige, jeg vil gerne have de tre standard apps, hvis nu man gør det. Det behøver I ikke at gøre her, men hvis man klikker dem her, og så var der en, der sagde, jeg vil gerne have Warehouse Mobile. Og så kan det være, jeg også gerne vil have Labels Mobile.

Nu har jeg klikket fem apps på. Så her kan jeg jo gå ned og se, at hvis jeg siger en bruger i danske kroner, og jeg vælger vores app bundle.

Så er prisen 4500 om året.

Lad os lige prøve med fem brugere. Så skulle det gerne passe. Den pris, vi så før. Det er 15.000 om året. Det skulle gerne svare til det, vi så før per måned.

Og hvis man så vil have flere apps på, så kan man sige, jeg skal også have Shipping Manager på. Så kan man gå ned og se, hvad prisen så bliver.

Der er to spørgsmål mere, og så tror jeg, hvis der er noget mere, så kan I lige skrive til os. Det er lige et spørgsmål. Får man al sin historik til sporbarhed med over, så man kan overholde kravene?

Nej, det kan man ikke. Det er en stor øvelse. Især sporbarhed er en stor øvelse. Så det, man kan gøre, det er, at man kan tage noget, og det er udenfor Unbox, men enten så tager man historikken ud og gemmer den lokalt i almindelige adskilte filer, Excel-ark, hvis det bare er almindelig sporbærhed, og ellers så skal man have åbnet varelager med sporbarhistorik.

Så det kan godt lade sig gøre. Vi har værktøjer til det. Det er bare det at flytte vareposter med sporingsdata, det er simpelthen i sig selv noget, der tager længere tid end stort set resten af datakonverteringen, hvis man vælger en Unbox, fordi det er komplekst.

Eksempelvis fordi vareposter har restantal på. Så du kan have en varepost, der er fire år gammel med antal 100, hvor der er 17 tilbage, og de 83, du har spist, de ligger nede i syv forskellige steder, som er blevet flyttet rundt på.

Så det er simpelthen en kompliceret øvelse, når du skal have historik med.

Der er forskel på, om det er historik eller om det bare er åbningslager.

Så hvis du bare taler om, at det lager, du har pt. skal med over, så er det noget andet.

Det er en væsentlig nemmere øvelse at hive det ud med varesporingsdata på.

Men historik, det er en svær fætter.

Så er der det sidste spørgsmål. Findes der en app til Business Central, der kan håndtere løn per kunde?

Virksomheden har omkring 10.000 ansatte og lønner 2-3.000 personer med forskellige regler.

Så når der bliver sagt løn per kunde, så må det være løn per medarbejder?

Det sidste forstår jeg ikke helt.

Det korte svar på lønmodul, det er, at der ikke findes nogen gode lønmoduler til Business Central.

I dag har vi næsten ingen kunder (hvis ikke ingen overhovedet), der kører noget løn inden i BC på online løsning, fordi løn oftest per land har så mange regler, som er så komplicerede, så det ligger i særskilt software.

Så det er meget mere normalt i dag, at man kører sit løn i Zenergy eller Lessor eller hvad det nu er, som passer til det danske marked. Og så ud fra det får man generelt en fil, man smider over i kontoplanen.

Man kan sagtens få en fil, man hælder ind i kontoplanen og bogfører ind, så man får sin løn med ind. Men man vil oftest køre lønnen i noget andet software end Business Central.

Yes. Så tror jeg faktisk, at vi er ved at være i mål.