Der er sket virkelig meget i ERP-verdenen ved indgangen til det nye år. Hvis du skal kigge på nyt ERP i 2021, så kommer du til at opleve noget helt nyt.
Udbredelsen af Microsofts afløser for NAV, Business Central, stiger støt i hele verdenen, men det er ikke noget nyt. Det interessante er måden, hvorpå virksomhederne tager løsningen til sig.
Antallet af virksomheder, der vælger Cloud i stedet for traditionel hosting er markant stigende.
Det er dælme vigtigt, at du har en holdning til, om du er på Cloud. Må man godt bande i et blogindlæg? Undskyld, men det er godt nok vigtigt.
Antallet af virksomheder, der bruger Apps i Business Central er også markant stigende.
Både slutkunder og deres ERP-leverandører har i stort antal fundet ud af, at Apps er en nem måde til at indføre ny funktionalitet, som man ikke engang selv behøver at vedligeholde.
Cloud er i dag virksomhedernes førstevalg
Andelen af virksomheder, der vælger Cloud i stedet for traditionel hosting er markant stigende. I Abakion er vi tæt på, at vi udelukkende leverer Business Central på Cloud (altså Software-as-a-Service).
Vi er faktisk kommet dertil, at det kræver en godkendelse fra vores direktør, hvis vi skal levere Business Central på Azure eller noget andet. Jeg ved godt, at det lyder lidt spøjst, men det viser, hvor hurtigt verden har omstillet sig, og at vores ledelse helhjertet synes, at kunderne ikke skal gå glip af de nye fordele.
I december holdt vi et online-arrangement om Business Central som Cloud. Vi havde mere end 300 deltagere, og du kan faktisk stadig se optagelserne fra arrangementet her. Der var rigtig mange gode råd og erfaringer fra virksomheder, der selv bruger Cloud.
“Når vi importerer store mængder data til bogføring, så ser vi, at det går hurtigere nu,” sagde Charlotte Glerup, Økonomichef hos Erhvervshusene, i et af de indlæg du kan se.
”Cloud” er ikke altid SaaS
I den forbindelse har jeg en lille anekdote, som virkelig åbnede vores øjne.
Efter arrangementet havde vi en samtale med en af deltagerne. De havde lige fået implementeret en ny Business Central, men de havde ikke de funktioner til rådighed, som de lige havde set på arrangementet. Det kunne de ikke forstå.
Vi måtte desværre konstatere, at de ikke var på Cloud-udgaven. Altså Software-as-a-Service (SaaS) udgaven. De havde fået leveret en traditionel hosted Business Central fra deres leverandør. De troede faktisk, at de var på Cloud (SaaS), og de blev enormt skuffede over, at det ikke var tilfældet.
Fejltagelsen skyldes sikkert, at alle kalder alting for Cloud. Der er gået inflation i ordet. Så du er nødt til at have styr på, ”hvilken slags cloud” din leverandør reelt mener.
Lad os repetere forskellen mellem Cloud og Hosting:
Forskellen på SaaS og Hosting
Du har måske Dynamics NAV i dag. Den nye version kalder Microsoft for Business Central. Og i den forbindelse kan du vælge mellem to udgaver:
- Den ene er ”On-premise”, som du selv skal installere et sted. Hvis din leverandør lægger den i et hosting-center, fx Azure, så er løsningen ”hosted”, men udgaven af Business Central er stadig en ”On-premise”.
- Den anden mulighed er Cloud-udgaven i form af ”Software-as-a-Service (SaaS)”, som ligger i Microsofts datacenter. Det lyder måske som om, at det ikke gør nogen forskel, hvilket datacenter løsningen ligger i, men SaaS giver altså flere muligheder, mindre vedligeholdelse, ingen opgradering, bedre performance og mindre ansvar for dig som kunde.
Og lad os så stille det store spørgsmål: Hvad afgør, om du skal vælge On-premise eller SaaS-Cloud?
Spørgsmålet er måske nærmere: Hvilke rådgivere skal du lytte til?
Hvem ved, hvad de taler om?
Lige nu står vi i en spøjs overgangstid, hvor de personer, der traditionelt har været eksperterne i ERP-markedet, ikke nødvendigvis er det mere – simpelthen fordi de ikke har nok erfaring med den nye teknologi.
Du spørger måske din gode gamle forhandler af Dynamics NAV, og de siger måske, at Business Central som Cloud-løsning ikke er modent, og at det kører langsomt.
Det er bare ikke rigtigt.
Du spørger måske en uafhængig rådgiver, og de siger måske, at Business Central i skyen ikke er stabilt nok til store løsninger.
Det er bare heller ikke rigtigt.
Det kan godt være, at det for adskillige år siden var rigtigt. Vi har også engang kørt i sporvogne. Men det er meget langt fra virkeligheden i dag.
Men hvorfor siger de så det? Jeg vælger at tro, at det er fordi de ikke selv har prøvet det. Spørg dem, om de selv har haft 300 brugere kørende live på Business Central i skyen og målt på hastigheden og stabiliteten.
Det har de nemlig ikke.
Det har mine kolleger her i Abakion. Så vi ved, at det virker.
Man kunne også få den tanke, at ERP-forhandlerne vil miste mange konsulenttimer, hvis du flytter i skyen … og de uafhængige rådgivere har kun noget at rådgive om, hvis du synes at valget er svært.
Men i de fleste tilfælde er det sikkert bare fordi de ikke selv har erfaringen fra praksis.
Så mit første gode råd er: Lyt til dem, der har praktisk erfaring med både On-premise og Cloud/SaaS, og lad dem opremse alle de projekter med Business Central i skyen, som de har været med til. Og så kan du lytte til dem. Lyt til fakta.
I dag bruger alle Apps i Business Central
Den anden aktuelle tendens er, at flere og flere virksomheder bruger Apps i deres Business Central.
Antallet af besøgende i Microsoft App-butik er stigende, og i dag leverer vi i Abakion næsten aldrig en Business Central uden at der er flere apps med. Virksomhederne har vænnet sig til at udvide funktionaliteten ved at finde apps. Det er helt tydeligt.
Vi har i Abakion selv produceret en række Apps, og vi kan mærke stigende interesse. For et år siden fik vi sjældent henvendelser om Apps, og i dag får vi henvendelser hver eneste dag.
Det er både fra virksomheder, der ønsker at købe apps – men også fra deres IT-leverandører. Alle Microsofts partnere har også opdaget, at det ofte er nemmere at bruge en App end at opfinde den dybe tallerken.
Udvalget på Microsoft AppSource er stigende i både antal og kvalitet. Og der er endda mange gode Apps som er gratis.
Mange Apps er gratis
Jeg synes for eksempel, at alle burde bruge Use Dynamics-app’en. Den giver gratis videohjælp inde i Business Central. Måske er jeg lidt farvet, fordi jeg selv har bidraget til den, men du kan ikke beskylde mig for skjult reklame, for app’en er helt gratis at bruge.
Der er lige nu 1.200 apps til Business Central på Microsoft AppSource, og 320 af dem er kategoriseret som ’Free’. Det er alligevel ret mange, synes jeg. Alle bør kunne finde noget, de kan bruge.
Ingen vedligeholdelse
Og det gode ved Apps er, at man ikke selv behøver at vedligeholde funktionaliteten.
Microsoft ruller hele tiden nye versioner af Business Central ud på Cloud-platformen, og alle de leverandører, der har produceret Apps, har forpligtet sig til at holde dem vedlige og opdatere dem, hver gang Microsoft sætter en ny version i verden.
Du hverken kan eller skal gøre noget som kunde. Det er virkelig en stor ændring i forhold til tidligere.
Vil du vide mere?
Okay, det blev noget af en nytårstale fra mig. Jeg er glad for, at du holdt ud hele vejen.
Hvis du har lyst til at høre mere, kan du læse meget mere om Business Central her, og har du spørgsmål til Cloud, Apps eller andet vedrørende Business Central, så er du meget velkommen til at kontakte mig eller mine dygtige kolleger, der yde digital rådgivning om Business Central og andre teknologer på [email protected] eller 70 23 23 16. Så giver vi meget gerne et godt råd.
Vil du vide mere?
Hvis du ønsker at vide mere om Business Central i skyen, så kan du stille et spørgsmål og få en snak med Sune, Mette, Kenneth, Jesper eller en af kollegerne.
E-mail: [email protected]
Telefon: 70 23 23 17