Dette webinar er for marketingfolk i virksomheder, der bruger Microsofts CRM-system eller har en Microsoft-strategi. Webinaret indholder både en live demo af systemet og et ærligt review fra en marketingsekspert.

Sine Tikjøb Hagedorn viser den nye Marketing Automation-løsning fra Microsoft. Live demo, hands-on, så du kan se, hvordan løsningen virker.

Bernt Elkjær-Pedersen er en erfaren ræv i Email Marketing. Han har siden 2011 arbejdet med et utal af systemer, har talt flere gange på Marketingcamp og har endda skrevet en bog om Marketing Automation. I dette webinar deler han, hvad han synes om Microsofts nye løsning, og han kommer med sin helt ærlige mening.

Unbox-webinarerne
SMB Unbox webinar
46:12
Af Sune Lohse

ERP med tilskud fra Microsoft

I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere og hurtigere at flytte dit gamle ERP til Business Central.

32:48
Af Sine Tikjøb Hagedorn

Det koster dig penge, at dit CRM ikke er i orden

Brug 30 min i selskab med Sine og Benjamin – og få CRM til at skabe værdi i stedet for at koste dig penge

Dynamics 365 Sales - CRM på kun 4 uger
32:46
Af Benjamin Truelsen

Dynamics 365 Sales - CRM på kun 4 uger

Se hvordan du kan indføre Microsofts CRM-system på 4 uger, og hvad der er med i pakken med CRM-løsningen, som er klar til brug. Se optagelsen af webinaret her

B2B Ecommerce - som App til Business Central
24:41
Af Anders Thue Pedersen

B2B Ecommerce - som App til Business Central

Se hvordan du lancerer en B2B webshop på få dage – med en app, styrer alle produkt­data fra Business Central. Se optagelsen af webinaret her

Power BI - Plug & Play til dine ERP-data
27:37
Af Jacob Sanchez Garcia

Power BI - Plug & Play til dine ERP-data

Se hvordan du kan visualisere finans­data fra Business Central med plug & play-løsningen i Power BI. Se optagelsen af webinaret her

Business Central - i gang på 10 dage
30:38
Af Jesper Nielsen

Business Central - i gang på 2 uger

Jesper Nielsen har masser af Unbox-erfaring, og han fortæller, hvordan du går live med Business Central på bare 2 uger. Se optagelsen her.

Viden om CRM
36:46
Af Sine Tikjøb Hagedorn

Se Microsofts Email Marketing-løsning

For marketingfolk i virksomheder, der bruger Microsofts CRM-system eller har en Microsoft-strategi. Live demo og review.

32:48
Af Sine Tikjøb Hagedorn

Det koster dig penge, at dit CRM ikke er i orden

Brug 30 min i selskab med Sine og Benjamin – og få CRM til at skabe værdi i stedet for at koste dig penge

19:52
Af Benjamin Truelsen

Sådan hjælper CRM sælgerne med at bruge tiden bedst

I denne video vil jeg gerne vise, hvordan salgs-acceleratoren i CRM hjælper sælgerne med at bruge tiden på de rette opgaver.

18:35
Af Benjamin Truelsen

AI for sælgere med Sales Copilot

I denne video skal du se, hvordan kunstig intelligens, i form af Sales Copilot, kan gøre sælgerens hverdag lettere i Microsofts CRM-løsning

Nøgletallene der øger performance i salg
27:35
Af Benjamin Truelsen

Nøgletallene der øger performance i salg

Det interessante er at kigge på, hvordan vi kan bruge den viden man får med CRM proaktivt til at træffe rationelle beslutninger, som gavner salgsorganisationen.

Af Benjamin Truelsen

Brug CRM til at skabe en Performance­drevet Salgs­afdeling

Som salgschef vil du gerne forbedre sælgernes performance, så du kan øge indtjeningen. Her er din guide til at blive en superhelt som salgschef.

Af Abakion

Brug AI i CRM og ERP

Dynamics 365 Copilot tilføjer AI til CRM og ERP, så du kan få hjælp til at skrive tekster, emails, referater, kategorisere varer og alt det, som kunstig intelligens er god til.

Hans Ludvigsen underviser i brugen af ClickDimensions
Af Ludvig Ludvigsen

Se gevinsten ved at samle Salg og Marketing i CRM

Ludvig er CRM-rådgiver, og han møder mange virksomheder, der ønsker at bringe Salg og Marketing tættere sammen, og har brug for gode råd til, hvordan IT kan hjælpe med det.

Støv dit CRM-system af – og få den gevinst du gik glip af
Af Benjamin Truelsen

Støv dit CRM-system af – og få den gevinst du gik glip af

Hvis CRM ikke bliver brugt og ikke giver den ønskede effekt, så kan du revitalisere dit CRM-system, så du kan få den gevinst, du gik glip af.

Social Media Marketing og CRM
Af Ludvig Ludvigsen

Social Media Marketing og CRM

Nu kan du styre firmaets Social Media-kanaler direkte fra CRM. Det er ikke blot nemmere – det giver Marketing mulighed for at generere leads direkte fra Social Media.

De 2 største udfordringer med pipeline i CRM
Af Benjamin Truelsen

De 2 største udfordringer med pipeline i CRM

Når pipeline i CRM ikke stemmer med virkeligheden, så handler det ofte om udfordringer med mavefornemmelser og automatiserede salgsprocesser.

Intro til Field Service med Dynamics 365
Af Rune Daub

Intro til Field Service med Dynamics 365

Se en demo af Field Service-løsningen, som er en del af Dynamics 365-platformen, med fokus på kørende teknikere og servicemedarbejdere.

Intro til CRM med Dynamics 365 Sales
Af Sine Tikjøb Hagedorn

Intro til CRM med Dynamics 365 Sales

Se en demo af Microsofts CRM-løsning, der hedder Microsoft Dynamics 365 Sales, og er en del af Dynamics 365-platformen.

Skal Marketing og Salg dele data i et fælles CRM-system?
Af Rune Daub

Skal Marketing og Salg dele data i et fælles CRM-system?

Det lyder jo som et teknisk spørgsmål. Men svaret på spørgsmålet ligger i et mere fundamentalt spørgsmål i din virksomhed, som du måske overser.

Et CRM-projekt er et forandrings-projekt
Af Rune Daub

Et CRM-projekt er et forandrings-projekt

Det kan godt være, at virksomheder ringer til os, fordi de har brug for et CRM-system. Men det er alligevel tankevækkende så lidt af dialogen, der handler om selve systemet.

Her kan du læse, hvad Sine og Bernt fortalte om på webinaret:

Mit navn er Sine, og jeg er seniorkonsulent her hos Abakion.

Og mit daglige fokus er på marketing og salgsløsningen fra Dynamics 365, og det er marketingløsningen, som vi skal kigge på her i dag, Customer Insights – Journeys.

Indslaget her i dag er lavet sammen med Bernt, vores marketingansvarlig her i huset. Jeg har længe prøvet at overtale Bernt til, at han skulle komme over på vores side i Dynamics-universet.

Men det har ikke været modent nok til at få overtalt Bernt til at komme over på ”The Dark Side”.

Men Bernt er kommet med i dag. Han er ikke med fysisk i dag desværre. Han er lidt kamerasky, når det foregår live. Så vi har været en tur i studiet.

Og Bernt er kommet med lidt holdninger til, hvad han synes om det nye marketingmodul fra Microsoft i en lille video, og når vi er færdige med den, så giver jeg jer en tur rundt i systemet.

Review af Microsofts nye løsning fra marketing ekspert. 

Hej. Den her session handler om Email Marketing, og den er til dig, der har ansvaret for Marketing eller har et ben i Marketingafdelingen.

Din virksomhed bruger måske Microsofts CRM-system – eller overvejer det, måske fordi I har en Microsoft it-strategi.

Og så er det gode spørgsmål jo, om Microsofts CRM-system dur til noget for marketingfolk?

Jeg arbejder selv i Marketing, så det bør jeg jo være den rette til at svare på, og det vil jeg lige straks gøre.

Og bagefter, så skal vi se en demonstration af Microsofts Email Marketing-løsning, så du kan se, hvordan den virker i praksis.

Jeg har arbejdet med Marketing Automation siden 2011, og jeg har arbejdet med mange forskellige systemer.

Derfor er det første spørgsmål, jeg vil tage op – det er om Microsofts løsning egentlig giver mening som stand-alone email marketing løsning?

Altså, hvis salgsafdelingen ikke bruger Microsofts CRM – giver det så mening for Marketing at bruge Microsofts Email Marketing-løsning.

Både ja og nej, synes jeg.

Marketingløsningen er en del af Microsofts Dynamics 365 forreningsløsninger. Det er en hel suite af forretningsløsninger.

Men hvis sælgerne ikke bruger Microsofts CRM, så kan du lige så godt vælge hvilken som helst andet onlineløsning til Email Marketing.

Microsofts løsning giver rigtig god mening, hvis man bruger andre Microsoft-produkter. Det er den situation, jeg synes den er relevant i.

Forhistorien er jo, at Microsoft har prøvet flere gange at udvikle et email marketing-system, men det er ikke lykkedes rigtig godt. Det har faktisk været noget skidt i mange år.

Men den her gang er produktet i orden.

Nu kan jeg – som en i Marketing – se, at marketing har lyst til at bruge det.

Folk plejer at sige, at marketingfolk vil have noget, som er brugervenligt og grafisk lækkert. Jeg tror kun det er delvist korrekt.

Vi vil have et system, som er så enkelt at det ikke forstyrrer vores performance, og så skal vi kunne stole på, hvad der står på skærmen.

Hvis det kræver en udviklereksamen at kunne gennemskue systemet, så modarbejder det os, og det gider vi ikke. Det her system synes jeg er helt enkelt at gå til.

I gamle dage hed det bare Microsoft Marketing. Det var et dejligt enkelt navn, der var til at forstå.

Nu har Microsoft fundet på et nyt navn, og de har tydeligvis ikke spurgt nogen i Marketing, for nu hedder det ”Customer Insights – Journeys”. Med bindestreg.

Men når man kommer ind i løsningen, så hedder den Real-time Journeys.

Men se stort på det, for trods det tossede navn, så er løsningen faktisk dejlig nem at gå til. Jeg synes det er meget intuitivt. Og det skal Sine nok vise os lige om lidt, men inden da vil jeg gerne slå ned på et par ting, som jeg synes er ret vigtige.

Jeg kan godt lide, at det hele er samlet ét sted.

Jeg har Journeys, som er kunderejserne, altså automation flows. Og der er triggers, som vi bruger til at putte kontaktpersoner ind i en journey. Der er segmenter, hvis vi skal udsende en email blast. Der er scoring og kvalificering af leads til sælgerne. Og så er der selvfølgelig indholdet. Emails, SMS’er og push-notifikationer, hvis man har en app.

Kontaktpersoner og Leads er jo fælles med CRM, altså den løsning der hedder Dynamics 365 Sales. Det betyder, at Salg og Marketing arbejder i samme system med de samme data. Det er virkelig godt, at der ikke er noget integration.

Jeg er stor tilhænger af at Salg og Marketing skal arbejde i samme system – men jeg vil også gerne sikre mig mod, at andre piller i vores email marketing, og derfor er det fedt, at email marketing er sin egen sektion af løsningen.

Salg og Marketing arbejder i hver sin applikation, men på de samme data. Så er alle glade.

Så er der det punkt, der hedder Consent. Det er samtykker fra kontaktpersonerne. Altså email permissions. Det har Microsoft løst rigtig godt, synes jeg. Email-permissions, eller consents, er tit lidt ugennemsigtigt i email marketing systemer. Det er lidt black-box, og det synes jeg er irriterende.

Jeg synes Microsoft har en dejlig simpel struktur, hvor der er transaktionelle og kommercielle emails, og man vælger simpelthen direkte på emailen, om den er transaktionel eller kommerciel.

Og så kan man styre, om en email-adresse har opted ind eller ud på både transaktionelle og kommercielle emails. Det er supersimpelt.

Og så kan man have topics under en permission, så du kan fx have et black Friday topic, som du udsender en masse black Friday emails på, og hvis personen ikke vil høre mere om black Friday, så er det det-topic vedkommende afmelder, og ikke hele permission.

Og det gør jo, at man kan skrue op for volumen på bestemte emner – uden at risikere at miste hele permission-basen.

En anden ting, jeg godt kan lide, er at systemet ikke lægger op til lange flows af emails med en masse afhængigheder. Det er mere fokuseret på triggers. Og grunden til, at det er godt – det er at en kunderejse ikke er lineær.

Vi vil altid tegne en kunderejse lineær, for det er sådan vi som mennesker kan forstå det. Og så ender vi med en lang sekvens med 20 emails med en masse afhængigheder undervejs, og det bliver som regel noget rod.

For i virkeligheden er kunderejsen jo ikke lineær, den er zigzag, og derfor skal automatiseringen være separate elementer, der kan blive udløst separat af en trigger.

Så kan kontaktpersonerne hoppe rundt og udløse relevant indhold forskellige steder i kunderejsen, lige som de har lyst til. De kan hoppe frem og tilbage. Og det er jo det de gør i virkeligheden. Vi har ingen mulighed for at vide, hvor de befinder sig i kunderejsen lige nu.

Nogle marketingfolk vil sikkert savne funktioner inde i flows til at styre afhængigheder og forgreninger, men jeg savner det egentlig ikke særlig meget, for jeg vil hellere lave flere separate journeys med triggers, sådan at folk kan springe frem og tilbage, som de har lyst til.

Men lad os lige se på en illustration af en kunderejse.

Her har vi en lang sekvens, hvor vi har indhold til hver fase i kunderejsen, så vi mandsopdækker kunderne hele vejen igennem kunderejsen.

Det er sådan en rigtig funnel-tankegang, hvor vi flytter personerne igennem faserne, og hvis de ikke rigtig er med på vognen, så ryger de ned i et nurturing-flow.

Men det er jo ikke sådan folk træffer beslutninger i virkeligheden.

Derfor deler vi det op i separate journeys for hver fase, hvor der er en trigger for hver fase.

Så hvis en person har udvist en adfærd, som kvalificerer vedkommende til at hoppe til en anden fase, så sørger triggeren for det. Men ikke i rækkefølge.

Det kan være, at personen begynder med produktindhold og bagefter trigger interesse-baseret indhold. Det skal vi lade dem selv bestemme. Jeg vil helst have én eller to emails i hver journey og gøre det helt fragmenteret. For så er det helt fleksibelt.

Og så skal vi lige have en detalje, som jeg har savnet i 12 år. Og det er, at den hændelse, som trigger automatiseringen, den vil jeg kunne bruge som data i de emails der udsendes, og i alle aktiviteter i flowet.

Så hvis der er en kampagnerespons, der udløser en email, så kan jeg bruge dataene i kampagneresponsen i både flowet og i emailen.

Det ved jeg godt, at det lyder lidt abstrakt, men hvis man bygger komplicerede ting, så er det vigtigt. Og man kan det ikke i særlig mange systemer. Det er altså stærkt.

Men den vigtigste feature – det er at løsningen helt naturligt hænger sammen med Power Automate og hele Microsofts Power Platform. Det åbner simpelthen en hel verden af muligheder.

Power Automate er ligesom Zapier, som mange i marketing kender. Power Automate har lidt mere kompleksitet end Zapier, så man skal være lidt mere teknisk mindet, men til gengæld kan alt jo lade sig gøre.

Vi hooker fx ind i shared mailboxes. Så hvis nogen sender en email til os, så får vi den information fra outlook mailboksen direkte ind i CRM, og vi kan bruge det til at trigger automatiseringer.

Vi bruger Power Automate til alt muligt i marketing.

Og så har vi bygget vores egen marketing-app, som vi bruger til lead management og til at overvåge processerne i marketing. Og det har vi selv kunnet bygge i marketingafdelingen. Det er sådan nogle ting, power platformen giver mulighed for.

Men det er en helt anden historie. Nu har jeg snakket nok.

Nu skal vi have Sine til at vise, hvordan løsningen fungere i praksis.

Live demo af den nye Marketing Automation-løsning fra Microsoft.

Det var et lille indslag fra Bernt omkring hans holdning selvfølgelig til marketing-systemet, men også hans oplevelse af det. Og som sagt, er den næste punkt, at jeg gerne vil tage jer med ind i systemet og vise jer, hvordan det fungerer rent praktisk.

Og nu skal det lige siges, at Bernt, han havde nogle super fine billeder med nogle lækre overblik med noget data på.

Her hvor vi går ind i dag, det er inde i min sandbox, eller det jeg kalder for min legeplads. Kært barn har mange navn. Og der er ikke lige så meget lækre data, som det Bernt sidder og arbejder med.

Han arbejder jo med det til dagligt i praksis og har en masse kontaktpersoner, som flyder igennem.

Når det er, at jeg kigger ind i det sammen hos mig, kan f.eks. starte med at hoppe ind i Analytics, hvor det er, at vi har mulighed for at kigge på nogle autogenererede BI-rapporter.

Jeg beklager, at det ser en smule fesent ud, men det er, fordi det er min sandbox, vi er inde i.

Men lad mig tage jer rundt i systemet, og så er I meget velkomne til at stille spørgsmål undervejs.

Som Bernt har fortalt, så hedder det Customer Insights – Journeys, som er det seneste navn fra Microsofts marketingløsning. Systemet er blevet opdateret, og der har der været fokus på at rydde op, gøre det overskueligt, og samle op på nogle af de læringer, som de har gjort sig de sidste par år med Microsoft Marketing.

Man kan måske undre sig over, hvorfor det hedder Real-Time Journeys, som Bernt også kommenteret på.

I den første udgave af Microsoft Marketing, der arbejdede vi med Outbound Marketing. Det var noget, hvor vi gerne ville skubbe noget materiale ud til nogle kontaktpersoner, og have dem til at reagere på et eller andet.

Det næste punkt, som Microsoft kom med, det var så Real-Time Marketing. Det er hvor kunderne sender noget tilbage til os. Noget, som vi gerne vil reagere på med det samme, og sende noget retur til dem.

Så det var egentlig to forskellige opdateringer.

Den seneste opdatering, det er, at de har ryddet op, og de har samlet de to områder til ét område, Real-Time Journeys. Og når vi kigger i Microsofts roadmap for det næste stykke tid, så er mange af de opdateringer og nye features, der kommer, det er faktisk nogle af dem, der har ligget i Outbound Marketing før i tiden, som er blevet puttet ind i Real-Time.

Der er selvfølgelig nogle nye funktionaliteter, der kommer her det næste stykke tid.

Meget af det er AI og Co-Pilot fokuseret. Men hvis man på nuværende tidspunkt arbejder i en gammel version af Microsoft Marketing i Outbound, og mangler nogle ting i det nye område, så er det nogle af de ting, der kommer løbende med de releases i roadmap, som kommer.

Men for lige at tage jer rundt i systemet, så kan vi starte nede i Channels.

Det er de områder, hvor vi har mulighed for at generere noget indhold til vores kunder, som de kan interagere med. Vi kan arbejde med emails, formularer, push notifikations, hvis vi har en app, for eksempel.

Vi kan sende sms’er, og så har vi mulighed for at kommunikere gennem tredjepartskanaler, hvis vi vil have mulighed for at kommunikere gennem vores hjemmeside.

Hvis jeg hopper ind i emails til en start, for lige at give jer et indblik i, hvordan man bygger emails op herinde. Jeg har et overblik over mine emails, hvor når jeg arbejder med mine emails herinde, så er de i draft mode til at starte med, og når vi gerne vil sende dem ud, så skal vi sørge for at sætte dem i ready to send.

Man vil komme til at opleve flere steder i det her system, at hvis man sidder og tænker, at nu skal jeg til at bruge noget, og jeg kan ikke finde det, så er det fordi, at man ikke har det i ready to send.

Jeg hopper lige ind i en eksisterende her, fordi det her, det er egentlig en template, som Microsoft har lavet til os.

Det er lige til at vise, at vi har et email Analytics panel her, som jeg som sagt ikke har brugt særlig meget, men overordnet, så har vi mulighed for at lave mange af de samme ting, som vi kan i de andre marketing systemer, som er på markedet.

Du har mulighed for at arbejde med tekst, billeder, knapper, links, alt hvad du har behov for egentlig.

Vi arbejder med insights, som er alt vores data på den her email, som vi har sendt ud.

Den kan bruges i flere forskellige journeys, men vi kan også sende den ud direkte til et enkelt segment, hvis vi vil lave en push på nogen, som har interageret med et eller andet, eller en gruppe af folk, som har skrevet sig op til et nyhedsbrev, eller et bestemt topic.

Vi har altid mulighed for at lave et preview på, hvordan ser det ud på forskellige områder.

Og så kan vi selvfølgelig teste det undervejs.

Jeg hopper lige tilbage og trykker på ny. Som sagt, så har vi email template’s, og Microsoft er altid venlige og genererer en masse forskellige email template’s til os, som de har grupperet i forhold til, om man vil lave noget follow-up, eller om det er noget i forhold til webinar osv.

Men hvis det er, så kan vi selvfølgelig også arbejde med nogle custom template’s, som man kan lave for sin egen virksomhed, og de vil ligge inde i custom template’s. Man kan også favorisere.

Og hvis det er, at man vil starte helt fra bunden af, så trykker man skip, og så kommer man videre.

Så det her, det er faktisk vores email template designer. Den fungerer som en drag-and-drop designer, som også er i mange andre marketingprodukter.

Du har mulighed for, som sagt, at arbejde med tekst, billeder, knapper, QR-koder, og du kan også lægge custom kode ind i den. Hvis du er mere til at arbejde direkte i HTML-koden, så ligger den herinde, og du er velkommen til at arbejde direkte i den også, hvis det er det, der fungerer bedst for dig.

Man kan arbejde herinde med content blocks. Content blocks, det er genanvendelige blokke, som vi gerne vil bruge flere steder i flere templates.

Det kunne f.eks. være, at vi arbejder generisk med den samme footer gennem alle template’s. Den kan man så gå ind, drag-and-droppe ind og smide ind. Det kan også være, at vi har en header med et logo, som vi altid skal have ind i vores emails. Så det er egentlig genanvendelige ting.

Hvis du har lavet noget hernede i en sektion, så har du også mulighed for at gemme dem som content blocks, så vi har mulighed for at genbruge dem.

Som sagt, så kommer der mere og mere fokus på AI-funktionalitet og på særligt Microsofts Copilot. En af de ting, vi ser her, det er content ideas, hvor det er, at vi har mulighed for at få systemet til at hjælpe os med at komme med noget information til vores emails.

Vi kan fortælle dem, jamen, jeg har behov for at lave en email omkring et bestemt område, som den siger hernede. Det kunne være en eventinvitation eller et tab-kurv-flow eller noget andet. Og så kan man egentlig få systemet til at hjælpe med at generere nogle forslag til, hvordan email-template skal se ud.

Det er meget nyt. Det fungerer stadig bedst på engelsk. Og jeg tror, at de fleste marketingfolk indtil videre gerne selv vil have lov til at sidde med fingrene nede i deres indhold. Men muligheden foreligger, og det bliver klogere og klogere fra dag til dag.

Jeg tror, at noget af det vigtigste, jeg egentlig vil lægge fokus på i forhold til email-designeren.

Vi har en generisk funktionalitet i forhold til at vælge tekst og fonde og hvordan det skal centreres osv.

Men noget af det vigtige, som Bernt her også fortæller i forbindelse med Customer Insights Journey, det er, at det deler den samme database som resten af jeres Dynamics apps, hvis I bruger dem på forhånd.

Så det vil sige, at den data, som ligger i sales-modulet på kontaktpersonerne eller firmaerne, opportunitets eller leads, den er også tilgængelig herinde.

Og alt den indhold, som vi lagere på vores data, den vil være tilgængelig for os til at lægge ind i de her emails f.eks.

Det ligger f.eks. herinde i Personalization, hvor det er, at vi får de 10 første her, som f.eks. et first name.

Det kunne være, at man skriver ”Hallo, first name”.

Men hvis man har behov for at hive data fra andre kilder, som Bernt f.eks. også sagde, det kunne være, at vi har en trigger liggende ude på vores hjemmeside, hvis det er, at vi er en B2C webshop, hvor det er, at vi har et tabt-kurv flow kørende, så kan vi måske triggere på, at der er nogen, der har været i cart, som ikke er gået igennem, og vi vil gerne lytte på, at de ikke går videre og se, hvilke produkter det er.

Der kan vi så sige, at vi har en trigger på det her, og der vil vi gerne hive produkt- infoen med ind. Og det kunne ligge direkte inde i triggeren.

Lige nu, der ligger der bare de hele gængse, som er dem systemet har oprettet, men du har mulighed for at oprette dine egen triggers, men det kommer vi tilbage til senere.

Der er selvfølgelig også mulighed for at hive alt den her data fra kontaktpersoner, men også fra andre tabeller, som er relateret til dine kontaktpersoner eller dine leads.

Det er jo selvfølgelig dem, der er i fokus for dine emails, for det er dem, du gerne vil sende noget ud til.

Men personalisering, det er en vigtig motor inde i vores emails, og det gør, at vi kan sende det her meget personlige indhold ud til vores kontaktpersoner.

Jeg vil egentlig hoppe hurtigt videre til formularer. Jeg vil egentlig ikke dvæle så meget med dem, fordi langt hen ad vejen, så kan de det samme.

Nu går jeg lige lynhurtigt ind i en live formular her, som ligger her. Og igen, langt hen ad vejen, det er det samme som i emailsen.

Det er drag and drop. Du har mulighed for at aktivere alle de felter, der allerede ligger inde i Dynamics på nuværende tidspunkt.

Så hvis du har en formular, hvor det er, at du vil give folk mulighed for at få et tilbud fra din virksomhed, så har du mulighed for at tage alle de felter ind på formularen, som du har behov for fra kunden, for at kunne danne et tilbud til dem og sende det til dem.

Så det er egentlig bare, at du tager det felt, smider det ind, og så har du mulighed for selvfølgelig at ændre placeholder-tekst og hvad der ellers måtte være af properties. Mulighed for at lave temaer på samme måde, som du også kan på emails.

Så skal du så definere, om det er et audience, som er mod kontaktpersoner eller leads, alt efter om du vil bruge dine formularer til lead-generering, eller om det er opskrivning til nyhedsbrev, eller om det er til sådan noget som eventregistreringer, hvis du har webinarer f.eks.

Jeg vil ikke dvæle så meget ved push og sms. Igen, det er den samme funktionalitet. Vi har mulighed for at sætte tekstknapper og billeder ind. Så der er flere forskellige muligheder for at kommunikere mod sit publikum.

Som Bernt også lynhurtigt nævnte, så har man f.eks. mulighed for at binde salg og marketing sammen. Du kan tage nogle af alle de her leads og skrue dem, så du kan gøre dem klar til overtagelse hos salg. Så du kan arbejde med marketingkvalificerede og salgskvalificerede leads.

Herinde har du mulighed for at gå ind og definere. Du har mulighed for at skrue på alle de forskellige parameter, som kommer ind fra dine leads. Det kunne f.eks. være, at hvis de udfylder en specifik formular, så vil jeg gerne skrue dem på noget specifikt.

Hvis det er, at de udfylder deres jobtitel eller det firma de kommer fra eller hvis de interagerer med nogle emails eller opretter en opportunity. Der er mange forskellige muligheder for at kvalificere sine leads.

Så har vi mulighed for at lægge det ind i de her lead scoring modeller.

Der er også mulighed for at arbejde med adfærd. Det vil sige, at vi vil måske gerne skrue på, om de klikker på vores emails, hvis de åbner dem, hvis de bevæger sig rundt på vores hjemmeside, hvis vi har sat tracking op på det.

Så har vi mulighed for hele tiden at bygge op og danne større og større email scoring modeller. Og det er egentlig igen meget det samme layout, som vi arbejder med herinde, som vi gør i emails og formularer, hvor det er, at man putter det ind i grupperinger, definerer, om det skal være noget specifikt, eller om det skal indeholde data, og om vi gerne vil putte point på, eller om vi vil trække fra.

Og alt det her, det kan så arbejde hen imod, at vi giver de her leads en specifik grading, det vil sige, er de varme, er de kolde, hvad skal de være? Og så kan vi nede i qualification definere, jamen, hvis det er et varmt lead på x antal point, bliver det så selv klart, og så kan vi give det videre til sælgeren.

Jeg hopper hurtigt videre til segmenter.

Noget af det vigtige for os at arbejde med ind i marketingsystemet, det er selvfølgelig den data, vi får på vores kontaktpersoner.

Og når vi arbejder med at skulle starte en kampagne, en journey, så arbejder vi enten med et segment, eller en trigger.

Et segment, det er egentlig en gruppering af kontaktpersoner, eller leads, som opfylder nogle kriterier, som vi gerne vil bundle.

Og det kan enten være, fordi vi gerne vil lave push på dem, det kunne være, at de har købt et bestemt produkt inden for det sidste halvårstid, det kan være, at de har skrevet sig op til et nyhedsbrev, eller noget helt andet, som vi gerne vil analysere på, eller lave et push ud på.

Så segmenter, det er et bundle af kontaktpersoner, som opfylder nogle bestemte krav, vi sætter op.

Hvorimod triggers, det er, at der er noget specifikt data inden i systemet, eller uden for systemet, som bliver startet på baggrund af en handling, som vi gerne vil trigger noget på inden i systemet.

Det kan for eksempel være, som vi har hernede, en customer voice svar, der er blevet submitted. Customer voice, det er Microsoft survey modul.

Så hvis det er, at der er nogen, der for eksempel får en specifik rating på en NPS survey, som er under midt, så vil vi gerne starte en customer journey, som aktiverer customer success, fordi der er noget, de skal gøre her.

Det kan også være noget helt simpelt, som at der er en email, der er bounced, og at vi har behov for at fjerne consent på dem, fordi de er blevet hard bounced.

Det kunne være, at der er et lead, der er blevet oprettet, og vi har brug for at aktivere noget på senderen.

Der er mange muligheder herinde, og det er egentlig kun fantasien, som sætter krav.

Nu hopper jeg lige i journeys, og det er egentlig noget af det vigtigste i selve Customer Insights – Journeys.

Vi bliver mødt af Co-pilot her med det samme. Igen, AI Co-pilot, det er det nye herinde.

Der er mulighed for at skrive, i et naturligt sprog, hvad det er, vi gerne vil have rejsen til.

Det fungerer ikke superspitzen endnu, desværre. Men mulighederne foreligger. Hvis det er, at du laver det superduper simpelt, så kan den godt finde ud af det. Men ellers så vil jeg bare anbefale at trykke skip og køre videre.

Her bliver du så mødt af, om du vil lave en journey, som er triggerbaseret, det vil sige, at der er en eller anden handling, der gør, at vi skal starte noget med det samme, eller om det er segmentbaseret, så det vil sige, at vi laver et eller andet push til en gruppe af mennesker.

Vi kunne for eksempel arbejde ud fra, at det er en kontaktperson, som er blevet oprettet i det her tilfælde.

Der er mulighed for allerede her, at lave en eller anden form for condition, det vil sige, at jeg vil ikke starte det her flow hver gang, der er en kontaktperson, der bliver oprettet.

Jeg vil gøre det, når en kontaktperson bliver oprettet med en specifik attribut.

Det vil sige, hvis det er en kontaktperson, der er blevet oprettet i København, for eksempel, som by, eller hvis det er, at de har en bestemt partnerstatus via deres firma. Der er flere muligheder.

Nu trykker vi opret, og så kommer vi ind i selve journey-builderen.

Der er mulighed for at ekskludere via segmenter. Det kan være, at man måske har en liste med konkurrenter, man gerne vil sortere fra, eller hvis det er, at man får nogle private emails, men man gerne kun vil sende til firmamails. Der er flere muligheder.

Skal folk have lov til at gå igennem den her journey igen, eller skal det være lukket ned for, at det kun er en engangsting? Og hvornår vil vi gerne starte den?

Som Bernt også viste før, så er det samlet i et. Vi arbejder oppe fra og ned.

Vores trigger ligger oppe i starten, og når jeg trykker på plusset her, så bliver jeg mødt af alle de actions, som der ligger inde i en journey.

Jeg har mulighed for, som sagt, at kommunikere via email, sms, push og andre kanaler, hvis vi har dem.

Der er AI-powered actions, hvor du har mulighed for at lave A-B-split test. Det kan du lave på dine emails eller dine sms’er og sammenlignet med hinanden se, hvad der performer bedst i forhold til, at vi vil sende ud til resten af flokken, der ikke har modtaget endnu.

Channel optimization, hvor vi giver systemet mulighed for at fortælle os, hvad er det, der fungerer bedst af kanalen for vores kontaktpersoner.

Vi kan lave weights, vi kan lave branches, det vil sige, send den her email, hvis det er kontaktpersoner fra Danmark, den her til Sverige, den her til Norge eller nogle andre ting.

Serier. Vi har mulighed for at vente på en trigger, så det vil sige, at jeg venter, indtil en kontaktperson har lavet et køb, så vil jeg gerne have, at der sker et eller andet.

Og så, som Bernt meget fint pointerede, har vi mulighed for at aktivere en custom trigger, det vil sige Power Automate Flow. Og det kunne for eksempel være, at hvis der er nogen, igen, der har svaret på en survey, hvor det er, at det er et specifikt svar, der vil vi gerne have en support med flow kørende, som opretter en specifikt sag til serviceafdelingen eller til customer og succes, som de skal reagere på.

Der er mange muligheder.

Men som sagt, vi kører nedad her, vi har mulighed for at vælge emails og andre ting. Og så er det egentlig, at man bare arbejder sig nedad, alt efter hvad det er, man har behov for at arbejde med inde i en journey.

Noget som jeg synes er super lækkert, og som jeg har manglet i andre marketing systemer selv, det er egentlig, at der er mulighed for at lave en exit-strategi på sine journeys, og det kan for eksempel være, hvis det er, at der sker en specifik trigger.

Det vil sige, at vi har egentlig ikke et nurture flow, og i stedet for, at vi bare ligger og sender en hel masse emails til dem løbende, så hvis en trigger registrerer en handling i form af, at de laver et køb, så vil vi egentlig gerne have dem ud af det her email flow, som har x antal emails i rækken.

Og det kunne også være, at de bliver tilføjet til et specifikt segment.

Jeg tror egentlig, at det her er sådan de overordnede ord, jeg gerne vil give omkring systemet.

Der ligger også et super lækkert event-modul, som har en direkte integration til Teams, men det tænker jeg, at vi tager en anden gang.

Spørgsmål fra deltagere

Så nu tror jeg, at vi bruger de sidste fem minutter på at svare på nogle hurtige spørgsmål.

Det første spørgsmål er, om der er mulighed for at bruge det sammen med LinkedIn?

Det er der ja. De har en direkte integration til LinkedIn. Der hvor vi bruger det, det er via det, vi kalder for LinkedIn Lead Gen.

Der kan man bruge det til LinkedIn-kampagner, hvor det er, at man har formularer inde på LinkedIn til f.eks. download af indhold. Der har du mulighed for at mappe felterne og udfylder dine formularer herinde, så bliver de oprettet som et lead inde i systemet her, og du har mulighed for at trigger journeys på det også.

Så har vi et spørgsmål her om man på hver kontakt kan se, hvad de har åbnet og hvad de er interesseret i?

Det kan man i hvert fald. Hvis det er, at jeg lige hopper ind i en kontaktperson her, så på samme måde som jeg viste kort på emails, så ligger der en insights tab.

Det gør der faktisk på alle områder inde i systemet. Og insights det er egentlig alt, hvad folk har interageret med, og hvordan det performer.

Vi har et overordnet channel engagement, og så har man mulighed for at dykke længere ned i email insights herinde. F.eks. for at se, hvilke emails er der blevet leveret til mig? Er der noget, jeg har klikket på og åbnet? osv.

Der er selvfølgelig datofilter på, og man har mulighed for at strække det længere end de sidste 30 dage, som det er vist her.

Har I erfaring med at bygge journeys, der skal ud på mange sprog, uden at man skal bygge alle sprogvarianter som enkeltstående journeys?

Ja, altså jeg vil anbefale at bruge branching, som jeg lige lynhurtigt nåede at tilføje til sidst, hvor når der er en formular, og man går ind og har fået defineret på kontaktpersonen, at de er fra et specifikt land, så vil jeg branche den ud og sige, send den her email på det her sprog, den her email, hvis det er på det her sprog, og den her email, hvis det er på det her sprog.

Man har også mulighed for at lave, inde i sin email templates, conditional content.

Det vil sige, at du egentlig kan bygge sektioner op inde i den samme email template, som lytter på attributter på kontaktpersonen.

Så det vil sige, det her område, hvis kontaktpersonen er fra Danmark, og det her område, hvis de er fra Tyskland, og så kan man egentlig variationsdefinere det inde i selve emailen.

Så det er de to forskellige måder, man vil kunne arbejde med det på.

Så bliver der spurgt, om man kan publicere indhold fra Insights til LinkedIn og andre SoMe kanaler?

På nuværende tidspunkt i real-time journeys, der er SoMe integrationen ikke blevet lavet endnu. Den ligger stadig i outbound marketing.

Det er noget af det, som vi ligger og venter på.

LinkedIn er jeg faktisk lidt i tvivl om, om vi har haft en integration til før. Det tror jeg desværre ikke.

Det lever lidt sit eget liv på nuværende tidspunkt.

Det har været Facebook og Twitter, eller X, som det hedder i dag, og Instagram, som vi har kunnet poste til direkte fra outbound marketing.

Men vi ligger stadig og venter på, at det bliver en del af real-time journeys.

Så har vi et spørgsmål, og det tror jeg måske lidt, at du har svaret på. Men det er et lidt længere spørgsmål, hvor der bliver spurgt, hvordan kan det spille sammen ved CRM? Vil vi gennem lead scoring kunne se, at et lead er varmt og sikre, at sælgeren får besked? Og så kan sælgeren få et overblik over, hvor deres lead befinder sig i kunderejsen, eller foregår det alt sammen i CRM?

Altså, man kan aktivere den her Insights tab direkte inde i Sales app’en også. Det er ikke noget, som udelukkende bor inde i Marketing app’en.

Så det her data overblik i forhold til, hvad det er, at kontaktpersonen har interageret med, kan vi godt gøre aktivt for sælgerne at se også, så de har mulighed for at følge med i hele deres marketingrejse.

Så ja, det vil man godt kunne se inde i Sales også.

Så har vi faktisk flere spørgsmål i chatten.

Tak for i dag.