Hvis du ikke har været ude og kigge på ERP-system i de seneste par år, så kan jeg hilse og sige, at der er sket meget på den front.

Du kan ikke finde din gamle, lasede udgave af ”Rejsen går til ERP” frem, for den er desværre helt uaktuel i dag.

Mulighederne i dag betyder helt overordnet, at …

  • dit projekt kan komme meget hurtigere i mål,
  • du kan klare mange flere ting på egen hånd,
  • og det koster i sidste ende meget mindre.

Traditionelt ville du gå til en ERP-leverandør, aftale alle detaljer gennem en lang række workshops, hvorefter ERP-leverandører håndbygger en løsning til dig. Det er langsommeligt og dyrt, og det er omfattende at vedligeholde og bygge videre på i fremtiden.

Lad os skyde nogle genveje.

  • Genvej nummer 1 er Microsofts tiltag med at flytte ERP-løsningen i skyen og tilbyde Apps.

    Der er ikke nogen pointe i at bygge noget fra bunden af, hvis nogen allerede har bygget en app med den funktionalitet, du har behov for.

    Og når alle ERP-brugerne er i skyen og bruger den samme løsning, så er det ganske nemt at udvide funktionaliteten ved at installere apps.

    Det er blevet fast procedure for ERP-leverandørerne, at de begynder med at tjekke, hvor mange af dine behov de kan opfylde med apps. Hvis de kan finde 5 apps, som opfylder 80% af dine behov, så behøver de kun at håndbygge de sidste 20% – og det er altså meget hurtigere.

  • Genvej nummer 2 er opsætningen af løsningen.

    Opsætning er en opgave, som konsulenter bruger rigtig mange timer på, selv om de fleste virksomheder faktisk skal have meget af det samme. Det er egentlig lidt fjollet at begynde forfra hver eneste gang.

    Opsætning er mange ting. Det er regnskabsopsætning, opsætning af alle moduler, og alle mulige stamdata, lige fra valutaer, betalingsbetingelser til enhedskoder osv. Det er hurtigt over 100 tabeller, der skal lægges parametre ind i, og det tager lang tid, hvis det skal gøres fra bunden af.

    Og hvis din leverandør tror, at de kan skyde genvej ved at bruge Microsofts demo-regnskab, så skal du skynde dig at løbe skrigende bort. Det er der forhåbentlig ikke nogen, der gør mere.

  • Den 3. genvej er metoden – dvs. opstartsprocessen der sætter dig i gang med den nye ERP-løsning.

    Traditionelt ville konsulent møde op med en tom blok og notere alt, hvad du nævner af behov.

    Men helt ærligt, din virksomhed er ikke 100% unik. Den ligner sikkert i høj grad andre virksomheder. Så det er nemmere, hvis leverandøren kommer og fortæller dig, hvordan 95% skal være, og så kan du fortælle om de 5%, hvor din virksomhed virkelig er unik.

    Størstedelen af opstartsprocessen kan sættes i system og køres efter skabeloner.

    Og det er populært, fordi mange virksomheder gerne vil have et kortvarigt projektforløb. Det slider meget på organisationen at deltage i et langvarigt ERP-projekt, samtidig med at de skal passe deres almindelige arbejde. Hvis processen kører efter skabeloner og kun varer et par uger, så går deltagerne ikke ned med stress undervejs.

  • Genvej nummer 4 er uddannelse af brugerne.

    Vi kan hurtigt blive enige om, at det er vigtigt at uddanne brugerne i det nye system og give dem gode muligheder for at få hjælp i dagligdagen. Der skal vi ikke spare. Men alt behøver ikke at være håndholdt. Lad os indføre lidt standardisering og selvbetjening.

    Microsoft har traditionelt ikke været skarpe på brugerhjælp, og når du skal have slutbruger-uddannelse, så kommer en konsulent ud og giver dig skræddersyet uddannelse. På den front kan du komme nemmere i mål, hvis din leverandør har tilrettelagt og standardiseret uddannelsen. Så skal du ikke betale for, at konsulenten udarbejder kursusmateriale specielt til dig.

    I den daglige brugerhjælp kan du også skyde genvej. I stedet for at ringe til en support-funktion og betale for personlig support, så kan dine brugere måske finde en video på usedynamics.com, som kan svare på spørgsmålet. De kan måske også se en hel serie videoer, så de er klædt bedre på.

SMB Unbox webinar
46:12
Af Sune Lohse

ERP med tilskud fra Microsoft

I dette webinar bliver du introduceret for redskaber, som gør det nemmere og hurtigere at flytte dit gamle ERP til Business Central.

nybogføringslov
Af Mette Kessel

Ny bogføringslov stiller krav til dit ERP-system

Erhversstyrelsen introducerer en ny bogføringslov, som træder i kraft d. 1 januar 2024. Flere virksomheder vil opleve, at deres bogføringssystem ikke lever op til de nye krav.

Af Abakion

Brug AI i CRM og ERP

Dynamics 365 Copilot tilføjer AI til CRM og ERP, så du kan få hjælp til at skrive tekster, emails, referater, kategorisere varer og alt det, som kunstig intelligens er god til.

De 3 love der får ERP som Cloud til at give gevinst
Af Sune Lohse

De 3 love, der får ERP som Cloud til at give gevinst

Det er værd at forstå præcis hvor gevinsterne ved en cloud-løsning ligger. Det handler om at forstå de to ord: Standardløsning og Cloud.

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat
Af Kenneth Kryger Gram

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat

De gamle NAV-opgraderings-aftaler stiger i pris – og samtidig er der 60% rabat på Business Central.

Opskriften på succesfulde ERP-projekter
41:57
Af Anders Lindskov

Opskriften på succesfulde ERP-projekter

Vores erfaringer viser, at de succesfulde projekter er en blanding af standardløsninger og specialudvikling. Se optagelse af webinaret nu.

Tag på rundtur i Business Central
19:02
Af Sune Lohse

Tag på rundtur i Business Central

Her får du et indtryk af, hvordan Business Central fungerer. Sune giver dig en 10 minutters rundtur i løsningen.

Sådan styrer du International Moms i Business Central
19:37
Af Lene Graa Jennum

Sådan styrer du International Moms i Business Central

I dag skal både dit Ecommerce og ERP understøtte de nye momsregler. Men i Business Central støder du på udfordringer.

4 genveje til ERP i 2021
Af Sune Lohse

4 genveje til ERP i 2021

Traditionelt er ERP dyrt, men der er 4 genveje, du kan skyde, når du ser på en Microsoft ERP-løsning.

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central
Af Kenneth Kryger Gram

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central

Få indflydelse på Business Central og Microsofts andre Dynamics-produkter.

Abakions Chief Strategy Officer Sune Lohse
Af Sune Lohse

Den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021

Sune Lohse forklarer den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021.

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020
7:32
Af Kenneth Kryger Gram

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020

Kenneth Kryger Gram fortæller her om de 5 vigtigste nyheder i oktober 2020-udgaven af Dynamics 365 Business Central.

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?
3:14
Af Sune Lohse

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?

Abakion har besluttet, at det kræver direktørens godkendelse at sælge en løsning, som ikke er i skyen. Men hvordan kan det være?

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler
Af Abakion

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler

Er det gået din næse forbi, hvordan du sikrer dig at overholde de nye EU-momsregler med din Business Central? Læs ekspertens 3 råd her.

Du kan ikke betale dig til viden
Af Sune Lohse

Du kan ikke betale dig til viden

Der er et aspekt, de fleste overser, når de implementerer Business Central og skal vælge mellem full-service og gør-det-selv. Det handler om uafhængighed.

Disse 4 genveje bør du kigge efter, uanset hvor du handler ERP

Og nu kommer så reklameindslaget, for jeg er naturligvis farvet af, at vi i Abakion gør en indsats for, at du kan skyde disse 4 genveje.

Vores koncept “Unbox” er designet til, at du kan udnytte de 4 genveje i dit næste ERP-projekt. Masser af apps for at undgå tilretninger. Standardopsætning af hele løsningen. Struktureret opstartsproces på 10 dage. Standardiseret personlig uddannelse og masser af instruktions-videoer.

Det er vores bud på at skyde genvej til ERP i 2021. Men de gode råd om de 4 genveje kan du tage med dig, uanset hvem du handler ERP hos.

Vil du vide mere?

Hvis du ønsker at vide mere om Business Central i skyen, så kan du stille et spørgsmål og få en snak med Sune, Mette, Kenneth, Jesper eller en af kollegerne.
E-mail: [email protected]
Telefon: 70 23 23 17

Navn*