Hvis du ikke har været ude og kigge på ERP-system i de seneste par år, så kan jeg hilse og sige, at der er sket meget på den front.
Du kan ikke finde din gamle, lasede udgave af ”Rejsen går til ERP” frem, for den er desværre helt uaktuel i dag.
Mulighederne i dag betyder helt overordnet, at …
- dit projekt kan komme meget hurtigere i mål,
- du kan klare mange flere ting på egen hånd,
- og det koster i sidste ende meget mindre.
Traditionelt ville du gå til en ERP-leverandør, aftale alle detaljer gennem en lang række workshops, hvorefter ERP-leverandører håndbygger en løsning til dig. Det er langsommeligt og dyrt, og det er omfattende at vedligeholde og bygge videre på i fremtiden.
Lad os skyde nogle genveje.
Genvej nummer 1 er Microsofts tiltag med at flytte ERP-løsningen i skyen og tilbyde Apps.
Der er ikke nogen pointe i at bygge noget fra bunden af, hvis nogen allerede har bygget en app med den funktionalitet, du har behov for.
Og når alle ERP-brugerne er i skyen og bruger den samme løsning, så er det ganske nemt at udvide funktionaliteten ved at installere apps.
Det er blevet fast procedure for ERP-leverandørerne, at de begynder med at tjekke, hvor mange af dine behov de kan opfylde med apps. Hvis de kan finde 5 apps, som opfylder 80% af dine behov, så behøver de kun at håndbygge de sidste 20% – og det er altså meget hurtigere.
Genvej nummer 2 er opsætningen af løsningen.
Opsætning er en opgave, som konsulenter bruger rigtig mange timer på, selv om de fleste virksomheder faktisk skal have meget af det samme. Det er egentlig lidt fjollet at begynde forfra hver eneste gang.
Opsætning er mange ting. Det er regnskabsopsætning, opsætning af alle moduler, og alle mulige stamdata, lige fra valutaer, betalingsbetingelser til enhedskoder osv. Det er hurtigt over 100 tabeller, der skal lægges parametre ind i, og det tager lang tid, hvis det skal gøres fra bunden af.
Og hvis din leverandør tror, at de kan skyde genvej ved at bruge Microsofts demo-regnskab, så skal du skynde dig at løbe skrigende bort. Det er der forhåbentlig ikke nogen, der gør mere.
Den 3. genvej er metoden – dvs. opstartsprocessen der sætter dig i gang med den nye ERP-løsning.
Traditionelt ville konsulent møde op med en tom blok og notere alt, hvad du nævner af behov.
Men helt ærligt, din virksomhed er ikke 100% unik. Den ligner sikkert i høj grad andre virksomheder. Så det er nemmere, hvis leverandøren kommer og fortæller dig, hvordan 95% skal være, og så kan du fortælle om de 5%, hvor din virksomhed virkelig er unik.
Størstedelen af opstartsprocessen kan sættes i system og køres efter skabeloner.
Og det er populært, fordi mange virksomheder gerne vil have et kortvarigt projektforløb. Det slider meget på organisationen at deltage i et langvarigt ERP-projekt, samtidig med at de skal passe deres almindelige arbejde. Hvis processen kører efter skabeloner og kun varer et par uger, så går deltagerne ikke ned med stress undervejs.
Genvej nummer 4 er uddannelse af brugerne.
Vi kan hurtigt blive enige om, at det er vigtigt at uddanne brugerne i det nye system og give dem gode muligheder for at få hjælp i dagligdagen. Der skal vi ikke spare. Men alt behøver ikke at være håndholdt. Lad os indføre lidt standardisering og selvbetjening.
Microsoft har traditionelt ikke været skarpe på brugerhjælp, og når du skal have slutbruger-uddannelse, så kommer en konsulent ud og giver dig skræddersyet uddannelse. På den front kan du komme nemmere i mål, hvis din leverandør har tilrettelagt og standardiseret uddannelsen. Så skal du ikke betale for, at konsulenten udarbejder kursusmateriale specielt til dig.
I den daglige brugerhjælp kan du også skyde genvej. I stedet for at ringe til en support-funktion og betale for personlig support, så kan dine brugere måske finde en video på usedynamics.com, som kan svare på spørgsmålet. De kan måske også se en hel serie videoer, så de er klædt bedre på.
Disse 4 genveje bør du kigge efter, uanset hvor du handler ERP
Og nu kommer så reklameindslaget, for jeg er naturligvis farvet af, at vi i Abakion gør en indsats for, at du kan skyde disse 4 genveje.
Vores koncept “Unbox” er designet til, at du kan udnytte de 4 genveje i dit næste ERP-projekt. Masser af apps for at undgå tilretninger. Standardopsætning af hele løsningen. Struktureret opstartsproces på 10 dage. Standardiseret personlig uddannelse og masser af instruktions-videoer.
Det er vores bud på at skyde genvej til ERP i 2021. Men de gode råd om de 4 genveje kan du tage med dig, uanset hvem du handler ERP hos.
Vil du vide mere?
Hvis du ønsker at vide mere om Business Central i skyen, så kan du stille et spørgsmål og få en snak med Sune, Mette, Kenneth, Jesper eller en af kollegerne.
E-mail: abakion@abakion.com
Telefon: 70 23 23 17