ERP er fanget mellem tradition og discount

Af: Sune Lohse, Chief Strategy Officer, Abakion
» Mere om SuneSune på Linkedin

Der er mange, der har opdaget den nye type ERP-projekt, som er fanget mellem tradition og discount, som er de to paradigmer, der desværre har fået lov til at dominere ERP-markedet i årtier. Vi vil have det bedste fra begge verdener: dyb funktionalitet og hurtig selvbetjening.

“Fanget” er måske et forkert ord. Det har faktisk kilet sig ind imellem, fordi det giver god mening.

De to paradigmer er de to valgmuligheder, du har haft svært ved at vælge mellem i mange år. Lad os begynde med at trykke på deres ømme punkter, for så bliver det indlysende, hvorfor der er behov for en ny projektmetode inden for ERP.

Tradition

Det har altid fungeret således, at virksomheden har forklaret en konsulent sine behov, og så har konsulenten bygget en løsning. Det har altid været specialbygget og skræddersyet, og selv om det har sine fordele, så har det altid været dyrt både at bygge og vedligeholde.

Tiden er ved at løbe fra den metode – i hvert fald for mindre virksomheder. Mange tænker: “Der må være andre i verden, der har brug for det samme som os. Findes der ikke noget, der allerede er bygget?”

Den traditionelle metode koster meget tid hos virksomhedens nøglemedarbejdere, som bliver presset af de ekstra opgaver. Den skaber stress omkring go-live tidspunktet, hvor alt skal være færdigt med et brag. Og den koster naturligvis mange konsulenttimer.

Discount

Når en virksomhed nu står med en ældre NAV-løsning, som man ikke vil opgradere på traditionel vis, fordi det er for dyrt og koster for mange interne ressourcer – hvad vælger man så?

Man kan vælge discount-metoden og få løsningen opgraderet offshore, hvor alt blot skovles ukritisk over i en ny version. Det er billigt og hurtigt, men alle de gamle dårligdomme følger med.

Man kan også vælge en mindre løsning som E-conomic eller Dinero, hvor alt foregår via selvbetjening. I gamle dage ville man have valgt Microsoft C5. Det er gode løsninger – ikke noget ondt ord om dem herfra. Men det er løsninger til mindre styringsbehov og mindre kompleksitet, og hvis man føler sig funktionelt begrænset af en mindre løsning, så er det naturligvis ikke optimalt at vælge sådan en, selv om man kan selvbetjene sig og spare tid og penge.

ERP mangler valgmuligheder

Og nu er problemet, at det hidtil har været de eneste muligheder du har.

ERP-projekter trænger til at blive “commoditized”, og det er bare et smart ord for, at ERP-projekter bør standardiseres, så det er nemmere og billigere at købe.

Vi vil have det bedste fra 2 verdener: Den dybe funktionalitet fra det traditionelle projekt og muligheden for at komme hurtigt og nemt i gang fra den selvbetjente verden. Gerne til discount-pris. Og det er præcis, hvad vi har sat os som mål i Abakion.

Markedet har brug for en type ERP-projekt, som indeholder al den dybe funktionalitet fra det traditionelle projekt, men som er standardiseret og bygget med skabeloner og standardkomponenter, så det er nemt for virksomheder at købe og implementere.

Det er naturligvis ikke alle virksomheder, der ønsker at gå den nye vej. Der er stadig mange virksomheder, der skal have en specialbygget løsning – eller sagtens kan se sig selv i en E-conomic. Men vi oplever, at mange mindre og mellemstore danske virksomheder efterspørger et alternativ.

På kort sigt kunne Abakion måske tjene flere penge ved at følge den traditionelle metode, men vi tror på, at det skabelonbaserede projekt har en stor fremtid, så vi vil gerne gå forrest.

Her er 2 nye typer af ERP-projekter

Vi har derfor to tiltag.

Det ene har du sikkert allerede hørt om. Det hedder Unbox. Det er netop baseret på skabeloner. Det indeholder en standard-opsætning, en standard-kontoplan, og en minutiøst planlagt køreplan for workshops, undervisning og datamigrering. Det er alt det traditionelle – blot struktureret og standardiseret, så vi kan gennemføre alt på under 2 uger fra start til slut.

Minimalt træk på interne ressourcer, intet langstrakt projekt der presser organisationen, nedetid på én dag, og ingen panik på idriftsætningsdagen. Det er eksistensberettigelsen for Unbox-projektet (sammen med en pris på kun 80.000).

Det andet tiltag har du sikkert ikke hørt om før. Det er helt nyt, og (her i juni 2019) er vi i gang med at afprøve det sammen med et par pilot-kunder.

Det er et gør-det-selv projekt.

Vi har samlet alt det, du har brug for, i skabeloner og standarder – og vi har skrevet en vejledning, der trin-for-trin forklarer, hvad du skal gøre – med videoer der viser alt i Business Central.

Så kan du selv implementere Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Videoerne kan du allerede smugkigge på, for dem publicerer vi løbende på Usedynamics.com, og vejledningen frigiver vi lige efter sommerferien 2019. Hvis du gerne vil være en af de første til at se den (eller måske være pilot-kunde), så skriv til mig på slo@abakion.com.

Det er klart, at gør-det-selv-modellen ikke er til de mest komplekse virksomheder. Det er til dem, som lige er vokset ud af fx en E-conomic eller C5, eller vil opgradere en Navision, og som har mod på at kaste sig ud i projektet selv. Det kræver både lidt teknisk flair og indsigt i din egen virksomhed – men til gengæld koster hele projektet kun 7.500,-

Er du til tradition, discount eller skabeloner?

Hvad tænker du? Er du enig med os i, at der er behov for nye projektmetoder, der ligger mellem det traditionelle konsulentprojekt og discount-mulighederne?

Vi tror på, at der kommer flere standardiserede og skabelonbaserede muligheder i markedet. Vi oplever, at virksomhederne tager rigtig godt imod de nye muligheder. Om nogle år er vi sikkert ikke de eneste, der arbejder i denne retning. Vi må se 🙂