Implementerings­forløbet

Her er vores metode for at sætte dig i drift på en standardløsning med standardopsætning.

Fast pris på implementering af Microsoft Dynamics NAV

Det er et væsentligt element af denne pakkeløsning, at du får en fast pris på implementeringsprojektet. Prisen stiger ikke undervejs, selv om der dukker uforudsete udfordringer op.

Implementering er dog ikke ”one-size-fits-all”, så vi er nødt til at stille dig et par spørgsmål for at kende omfanget af opgaven hos dig. Men vi giver dig altid et tilbud med fast pris.

Hvorfor kan vi give en fast pris, når de fleste andre leverandører i branchen ikke kan? Det skyldes, at vi har standardiseret hele leverancen, så risici er reduceret til et minimum. Vi kan godt tage hele ansvaret.

ERP - fortsæt med

Priser på Dynamics NAV
Prøv pris-beregneren og se hvad dit NAV-projekt vil koste.

Vores holdninger til rådgivning
Du skal forvente, at vi giver dig modspil i hele processen.

Sådan opgraderer du fra en gammel NAV
Se videoerne om migrering af data og udryddelse af gamle tilretninger.

Priser »

Prøv pris-beregneren og se hvad dit NAV-projekt vil koste.

Vores holdninger til rådgivning

Du skal forvente, at vi giver dig modspil i hele processen.

Således implementerer vi Dynamics NAV:

AftaleindgåelsePunkt 1

Aftaleindgåelse

Det første skridt er, at vi skal indgå en aftale. Du kan tale med en af vores rådgivere, som hjælper med at sammensætte det projekt, du har behov for. Du får et bindende tilbud, som du kan acceptere, og så er vi i gang.

WorkshopsPunkt 2

Workshops

Vi holder ikke analyser – vi holder workshops, hvor vi matcher din forretning til standardløsningen. Hver workshop handler om et funktionsområde hos dig, og sammen mapper vi dine forretningsprocesser til løsningen.

Vores workshops starter ikke med en blank notesblok. Vi lægger data fra din gamle løsning over i den nye, og det er det vi arbejder med i workshoppen. Det er meget nemmere for dig at forholde dig til løsningen, når den indeholder dine egne data.

Resultatet af workshoppen er et overblik over din hovedprocesser, definition af opsætningsopgaver (som vi udfører), eventuelle ændringer af dine processer (som du skal eksekvere), samt eventuelle udfordringer med data, som skal adresseres i datamigreringen.

Workshops kan enten foregå hos os i København, eller vi kan afholde dem som online-møder. Det er inkluderet i pakkeprisen. Vi kan også komme på besøg hos dig, hvis du vil betale for transporttid og -omkostninger.

Dine deltagere på workshops skal være nøglemedarbejderne. Det er vigtigt, at projektet er forankret hos både ledelsen og beslutningstagere i din virksomhed, så vi vil tillade os at stille krav om, at dine deltagere har den rette viden og beslutningskompetence.

UddannelsePunkt 3

Uddannelse

Vores workshops er også uddannelse. Dine superbrugere er med til at evaluere virksomhedens processer i løsningen, og det er sådan man lærer mest muligt. Når workshoppen samtidig foregår på virksomhedens egne data, så tjener det samtidig glimrende som uddannelse.

Hvis du har medarbejdere, som slet ikke kender Dynamics NAV, så kræver det nogle gange lidt mere uddannelse, og i så fald vil vi anbefale, at du supplerer denne pakkeløsning med online-uddannelse i standard Dynamics NAV, som er tilgængelig fra flere uddannelsesudbydere.

Opsætning og migreringPunkt 4

Opsætning og Datamigrering

Så forbereder vi din nye løsning. Arbejdet foregår hos os, og det mærker du ikke meget til. Du skal dog være med til at forberede datamigreringen.

Det kan være, at vi installerer Master Data-modulet i din gamle Dynamics NAV, så du kan forberede data til den nye datastruktur. Det kan også være, at du i Excel skal træffe beslutninger om mapping af finanskonti. Du skal forvente, at du har nogle opgaver i denne fase.

IdriftsætningPunkt 5

Idriftsætning

Så er tiden kommet, hvor vi slukker for den gamle løsning og skifter over til den nye. Vi har en struktureret plan for, hvordan vi flytter data med mindst mulig nedetid.

2 dage før idriftsætningstidspunktet lukker vi for opdatering af stamdata i det gamle system, men man kan stadig oprette salgsordrer, købsordrer, bogføre i finansen og foretage andre typer af transaktioner.

På selve dagen migrerer vi transaktioner bid for bid, og i sidste ende vil der være et tidsrum på max. 3 timer, hvor der er lukket for indtastning af salgsordrer. Længere tid skal din forretning ikke være nede. (Læs mere om datamigrering her)

Husk også, at alle dine data bogføres ind i den nye løsning. De bliver ikke bare konverteret og indlæst – de bliver bogført, hvilket betyder at alle data er komplet valide i den nye løsning. For implementeringsprocessen betyder det, at du ikke har en masse arbejde efter idriftsætningen med at gennemskue og lappe på data, som ikke er valide. Din forretning kan fortsætte for fuld hastighed efter idriftsætningen.

Vi bruger en Standardopsætning

Det er vigtigt, at du ved, hvad det betyder for dig

Standardopsætning af Dynamics NAV

Der er faktisk rigtig meget, der skal opsættes i Dynamics NAV, før den er klar til brug. Selv hvis du opgraderer fra en gammel NAV.

Derfor giver det god mening at anvende en standardopsætning.

Der er ingen grund til, at du skal betale for arbejdet selv, når din NAV-leverandør har gjort det mange gange før.

Sune Lohse viser her Abakions værktøj, der automatisk kan indlæse en standardopsætning og spare rigtig mange timers arbejde.

Hos Abakion har vi samlet alle standardopsætningerne i et værktøj, der kan udføre alt automatisk. Det omfatter naturligvis en standardkontoplan, men det omfatter også alle andre moduler i løsningen.

  • Lad os se, hvordan det fungerer inde i Dynamics NAV. Her er vi i en engelsk version. Det kunne lige så godt være på dansk. Det er et nyt regnskab, og der er ikke nogen kontoplan. Og her vil vi gerne lægge standardopsætningen ind.

    Vi har skabt et værktøj, der automatisk kan indlæse en standardopsætning. Hvis vi klikker et modul af for at aktivere det i løsningen, så siger Dynamics NAV, at der ikke findes nogen opsætning.

    Så arbejder systemet på at udføre opsætningen. Den sætter en standard kontoplan op, den sætter nummerserier op. Det omfatter alt. Den kommer igennem mere end 150 tabeller. Det er 150 tabeller, som vi ellers skulle have været igennem manuelt og lagt data ind i. Bagefter skal vi kun tilføje vores egne master data og historik.

    Når du evaluerer, hvilken løsning du skal vælge, så sørg for at få en løsning, som har standardopsætning i alle de moduler du skal anvende. Det skal ikke kun være finansopsætning. Det skal dække alle moduler og hele din forsyningskæde.

    Så kan vi se, at systemet har oprettet en standard kontoplan. Den fås både på dansk og engelsk.

    Hvis du overvejer, om en standardkontoplan dur for dig, så må vi sige, at vores oplevelse er, at alle de kunder, der ser standardkontoplanen siger, at det fuldstændig ligner deres egen kontoplan. Og langt de fleste virksomheder er ligeglade med, hvordan en nummerserie er opsat.

Standard-kontoplan

Hvis du vælger at bruge en standard­opsætning, så sparer du mange timer på opsætnings­arbejde.

Du vil sikkert gerne kigge på standard­kontoplanen for at se, om den matcher din virksomhed. Udfyld formularen – så kommer den straks på en email til dig.

Send kontoplanen til:

Standard kontoplan til Dynamics NAV

Standardopsætning sparer tid

Men husk, at standardkontoplanen kun er toppen af isbjerget. Det er hele opsætningen nedenunder, der sparer utrolig meget tid. Du kan tilføje moduler med ét enkelt klik, fordi standardopsætningen er på plads.

Det er ”best practice”, der skaber sikkerhed for at al opsætning er valid, og så kan du bruge pengene på noget andet, som skaber værdi for din forretning.

Standardopsætningen er faktisk en forudsætning for denne pakkeløsning. Du kan godt tilføje og ændre i opsætningen efterfølgende – du kan f.eks. tilføje konti til kontoplanen – men du kan ikke ændre i kernen af standardopsætningen. Hele pointen er jo, at det skal være vedligeholdelsesfrit ved opgradering.

 

Priser »

Prøv pris-beregneren og se hvad dit NAV-projekt vil koste.

Vores holdninger til rådgivning

Du skal forvente, at vi giver dig modspil i hele processen.

Mapping af data

Nu skal du se, hvordan du får dine eksisterende data til at passe til standardopsætningen.

Vores løsning foreslår automatisk en mapping, som du verificerer. Og så kan dine data overføres direkte til det nye system.

Hvordan får du så dine gamle data til at passe ind i en standardopsætning?

  • Vi har et værktøj, som hvor vi kan mappe fra det gamle system over i det nye system på alle tabeller i hele løsningen. Her kan vi f.eks. finde kontoplanen frem, og vi kan se, at f.eks, omsætningskonto 6110 er blevet mappet til en omsætningskonto, der hedder 11200 ovre i det nye system.

    Så når vi trækker finansposterne ud, så får de automatisk den rigtige konto påført, så de umiddelbart kan indlæses i det nye system.

    Vi kan også prøve at hoppe over i enhedskodetabellen, og der kan vi f.eks. se, at STK er blevet til PCS i det nye system.

    Der er også nogle værdier, som ikke er blevet mappet, og det er naturligvis en opgave som skal gøre færdig før data migreres.

    Man kan også vælge at droppe data. Her har vi f.eks. på varetabellen en vare nummer 1310, som i det nye system skal hedde 1330, men system skal skippe denne vare, så når vi udtrækker varerne, så springer den vare 1310 over, men når vi udtrækker f.eks. en produktionsstykliste hvor 1310 indgår, så erstatter den 1310 med vare 1330. På den måde kan vi også bruge mappingværktøjet til at substituere varer.

Løsningen foreslår selv en mapping af dine gamle data til standardopsætningen.
Alt hvad du lige så af mapping, var foreslået automatisk af systemet.

Nu har du læst, hvordan vi implementerer løsningen.
Vælg et af disse emner at fortsætte med:

Priser »

Prøv pris-beregneren og se hvad dit NAV-projekt vil koste.

Vores holdninger til rådgivning

Du skal forvente, at vi giver dig modspil i hele processen.