I april 2025 frigiver Microsoft årets første store major release til Business Central – version 26. Her får du overblikket.

Vi har skrevet denne guide til dig, der bruger Business Central i det daglige, så du slipper for at læse hele dokumentationen fra Microsoft. Vi fremhæver det vigtigste og linker til relevante videoer, hvis du vil dykke dybere.

Bo Hansen Hansen at Abakion

Få vejledning hos vores frontdesk

Har du brug for hjælp, så sidder vores supportafdeling klar til at hjælpe dig. Vi sørger for, at du får den rette vejledning enten hos os eller en af vores dygtige konsulenter.

Ring til os på tlf. +45 7023 2317 eller send os en email på: frontdesk@abakion.com.

Indledning

Foråret er over os, og ud over flere solskinstimer betyder det også, at Microsoft frigiver Business Central version 26, som den første af de to store årlige releases. Den næste major release ligger i oktober 2025.

Dette nyhedsbrev er skrevet af erfarne konsulenter hos Abakion, som giver deres input og opsummering af hvad vi vurderer, er mest relevante for daglige brugere og systemejere. Vi har et separat nyhedsbrev til teknikere/udviklere, som du kan rekvirere hos jeres Customer Manager eller vores Frontdesk team via frontdesk@abakion.com.

Bemærk, at al koordinering omkring opdatering af jeres Business Central også foregår via Abakions Frontdesk-team. Hvis du ønsker at udskyde opdateringen, så kontakt os via frontdesk@abakion.com eller tag kontakt til din Customer Manager, som vil hjælpe med håndtering. 

Der er mere hjælp at hente

Siden sidste nyhedsbrev har vi frigivet en guide til netop jer, jer der sidder som systemejere eller daglige brugere, som gerne vil have mest muligt ud af Business Central.

erpman-cover1a

Guiden fokuserer på at give indsigt i, hvordan man kan administrere, optimere og sikre en problemfri drift af ERP-systemet i en tid med cloud og apps. Den dækker emner som opdateringsstyring, funktionsudvidelser med apps og optimering af arbejdsprocesser, hvilket gør den til en værdifuld ressource for dem, der ønsker at tage kontrol over deres ERP-løsning.

Download ERP-manager-guiden her, hvor du også kan vælge at høre bogen som podcast.

Hvis du gerne vil høre mere om releasen og rollen som ERP-manager, så kan du stadig nå et tilmelde dig vores gratis event d. 23. april i Lyngby, hvor vi sammen med Microsoft taler om den nye release, AI og meget mere. Tilmeld dig her.

Du kan finde mere viden og videoer lavet af vores eksperter indenfor ERP, CRM, BI, PowerPlatformen, e-commerce osv. på abakion.dk/viden og bruge vores gratis videosite usedynamics.com til specifikke videoer om eksisterende Business Central funktioner og vores apps.

I nyhedsbrevet er desuden links til videoer fra Microsofts release event med demoer af en række udvalgte områder i releasen fra Microsofts Business Central Youtube kanal aka.ms/bcyoutube.  

bc-wave1-f1

1. Generelle råd om releases og systemadministration

1.1. Har I husket at geninstallere Digitale Bilag apps i jeres danske miljø?

I forbindelse med den nye danske bogføringslov blev der per 1/7 2024 automatisk aktiveret krav om digitale bilag i alle danske Business Central miljøer – selvom kravet i loven kun omfattede første regnskabsstart efter 1/7.  

Det gav en del udfordringer og blokerede mange fra at kunne arbejde i systemet. Derfor anbefalede Microsoft, at man afinstallerede funktionaliteten ved at fjerne de to digitale bilag apps fra Microsoft i en begrænset periode, indtil funktionaliteten var opdateret. 

Nu er vi gået ind i foråret 2025 og kravet om digitale bilag er trådt i kraft for alle med regnskabsstart i januar. Vi opfordrer derfor alle jer ERP-managers til at tjekke, om I fik geninstalleret de to apps med digital bilagskontrol (digital vouchers). Dette gøres under “Extension Management” eller på dansk “Udvidelsesstyring”:

bc-wave1-f2

Eksempel på opsætning af digital vouchers: 

bc-wave1-f3

Hvis I er i tvivl om installation af appen, er I som altid velkomne til at kontakte jeres customer manager eller vores Frontdesk Team på frontdesk@abakion.com

Er i slet ikke på Business Central endnu så tager vi selvfølgelig også gerne en snak omkring dette uanset om der er tale om et klassisk ERP projekt baseret på vores projektmodel eller i ønsker at tale om vores pakketerede koncepter Abakion Go, Unbox og Lift.

bc-wave1-f4

Hør mere om vores tre metoder her

projekt-metoder2

Læs evt. mere om apps, systemopdateringer og alt det andet, der er relevant for dig at kende til, i vores gratis guide til ERP-manager rollen.

1.2. Overgang fra Milestone releasen v25 til v26

Version 25 fra efteråret kalder vi i Abakion en ”Milestone-release” fordi det er den sidste version, som indeholder alle de kodeobjekter, der siden første version af Business Central er blevet løbende udfaset (det man i IT sprog kalder obsoleted) fx pga. ny funktionalitet, der gør, at man ikke længere trækker på eller opretter data i en tabel og tabellen derfor er blevet overflødig.  

Man skulle tro, at version 25 i efteråret så var ”den store release”, men det er først ved opdateringen til version 26 dette forår at det ”rammer”, da det er i denne version alle de gamle objekter er blevet fjernet. Det kan have konsekvenser både teknisk og i forhold til konfiguration som I skal være opmærksomme på.  

Standard BC og apps

Microsoft er garant for at alt standard Business Central virker efter opdateringen og hvis du har udvidet din løsning med standard apps fra Microsoft Appsource er det appleverandørens ansvar at sikre at appen teknisk er kompatibel med version 26.

Vores produktteam i Abakion har derfor allerede gjort klar til at I kan opgradere uden at det giver udfordringer med jeres Abakion apps. Teamet har fx sikret at kunder, der bruger Abakions Global Master Data Sync app og har opsat sync af felter som nu udfases, ikke selv skal ind og rydde op for at undgå synkroniseringsfejl fordi felter og/eller data ikke længere findes.  

Jeres egne tilretninger

Hvis I har fået lavet tilretninger (PTE’er), skal I være ekstra opmærksom. Denne kode ejes af jer og derfor er det vigtigt at tjekke om de er kompatible med version 26. Hvis ikke, kan de blokere for opdatering fx hvis koden refererer til et tabelfelt, som ikke længere findes i løsningen.

Vi anbefaler derfor at I opretter en sandkasse og tester at den kan opdateres til version 26 snarest muligt. Det er langt fra alle kunder, der vil opleve udfordringer, men det er godt at tjekke i god tid, at I kan opgradere løsningen så det kan håndteres effektivt og uden tidspres.

Kontakt jeres Customer Manager, hvis I er i tvivl om noget i den forbindelse. 

Ud over selve den tekniske kode består Business Central også af et konfigurationslag dvs. selve opsætningen af systemet. Med opgraderingen til version 26 kan de manglende felter og tabeller give støj i konfigurationslaget og det vil ikke kunne ses i forbindelse med den tekniske opgradering.  

Det er vigtigt at huske, at der kun fjernes tabeller, som længe har været udfaset rent teknisk, men hvis man et sted i opsætningen refererer fx til data, som ikke længere findes, kan det give problemer, hvis der ikke er taget hensyn til det i forbindelse med opdateringen.   

Vær derfor opmærksomme, når I kører test af jeres kritiske processer i forbindelse med opdatering – især områder med fleksible systemopsætninger og integrationer, som kan være påvirket af dette.  

1.3. Er I opmærksomme på feature management?

De fleste nye funktioner der kommer i forbindelse med releases til Business Central bliver direkte releaset i Business Central i forbindelse med opdateringer, men Microsoft benytter andre gange “soft releases”, hvor ny funktionalitet gøres tilgængelig som en valgfri opdatering i en periode under ”Styring af funktioner” (Feature Management) i Business Central.

Disse releases laves ofte på funktioner, der kræver lidt grundigere test eller konfiguration og derfor får man længere tid til at implementere ændringen og mulighed for selv at vælge timing. Læs mere om det i ERP-manager guidens afsnit om Feature Management.  

Det er værd at bemærke, at konvertering til den nye salgsprisstruktur endnu en gang er udskudt i forhold til hvornår Microsoft automatisk aktiverer funktionen – denne gang til version 28 som frigives til april 2026. 

I den kommende version aktiveres de funktioner, som er markeret med rød på figuren herunder. Bemærk fx “Chat med CoPilot” og “SAFT-T audit filer” bliver aktiveret automatisk i denne release: bc-wave1-f5

Bemærk desuden at app-leverandører som Abakion og Continia gør tilsvarende med nye features: 

bc-wave1-f6

2. AI og Copilot

AI og CoPilot bølgen ruller fortsat globalt og det gælder selvfølgelig også i Business Central. Ud over generativ AI, hvor du kan chatte med Copilot og få hjælp til systemet er der et stort fokus på ”agentric-AI” dvs. agenter, som kan assistere med specifikke daglige opgaver og spare brugerne tid. Agenter kan arbejde selvstændigt, udføre tildelte opgaver, reagere på forskellige hændelser og input, ræsonnere over datakvaliteten og håndtere fejl baseret på brugerinput og systemets struktur og derved spare tid – især hvis processen i dag er manuelt håndteret. 

Vi er ikke i tvivl om, at AI gradvist vil transformere den måde, både brugere og konsulenter arbejder i systemet, og det er nok for de fleste både enormt spændende og samtidig lidt utrygt at forestille effekterne. Microsoft-undersøgelser har vist, at 41 procent af virksomhedsledere i løbet af de næste fem år forventer at omdefinere forretningsprocesser med AI, orkestrere og administrere AI-agenter, mens de prioriterer etisk brug af AI. 

Agenter kan arbejde selvstændigt, udføre tildelte opgaver, reagere på forskellige hændelser og input, ræsonnere over datatilstanden og overvinde fejl baseret på brugerinput og sammenhængen i Business Central-brugeroplevelsen. Agenter kræver minimal eller ingen indgriben fra brugere, mens de bringer dem ind, hvis omstændighederne kræver deres opmærksomhed. 

Microsoft løftede i slutningen af 2024 sløret for deres første out-of-the-box agent kaldet ”Sales Order Agent”, som kan hjælpe med at oprette salgsordrer fra e-mails uanset format og foreslå eller sende mail til kunden med ordrebekræftelse og dialog herom. Vi har i Abakion været i gang med et pilotprojekt på dette og forventer at mange af vores kunder vil kunne opnå gode resultater. Som altid med optimeringsprojekter skal use-casen passe til jeres processer, så hvis I ikke modtager ordrer på mails, vil Sales Order agenten ikke være relevant lige nu.  

I forbindelse med denne release har Microsoft løftet sløret for at næste skridt er en payables agent, som kan hjælpe med afløftning af købsbilag og match mod købsordre – funktionalitet, som lige nu ofte håndteres i 3. parts løsninger. Payables agenten forventes frigivet til september 2025. 

Vi får ofte spørgsmål omkring AI og datasikkerhed, og det er altid sundt at forholde sig til sin data og sikkerheden omkring den. Kort sagt er Copilot bygget på Microsofts omfattende tilgang og politikker omkring sikkerhed, privatliv og ansvarlig brug af kunstig intelligens. Copilot i Business Central er derfor IKKE bygget og trænet på jeres data. Den er i stedet trænet på store sprogmodeller og overholder selvfølgelig jeres rettighedsstyring i systemet i forhold til kontrol af de data, som en bruger har tilladelse til at tilgå.  

Læs ofte stillede spørgsmål om Copilot-datasikkerhed og beskyttelse af personlige oplysninger i Dynamics 365 her.

2.1 Autoudfyld felter med Copilot

Manuel indtastning af data kan være både tidskrævende og medføre risiko for fejl – uanset om man er almindelig eller superbruger af Business Central. Copilot kan nu foreslå feltværdier på redigerbare felter fx ved oprettelse af stamdata som kunder, varer og kreditorer, som du kan vælge at bruge i stedet for at skrive dem selv – og selvfølgelig også fravælge at bruge. Forslagene virker, uanset om du opretter ny data i felter eller redigerer noget eksisterende. 

Udfyld automatisk er tilgængelig for redigerbare felter (men ikke rækker eller kolonner) på kort- og dokumentsider såsom debitor, salgsordrer, varer eller endda dine egne tilpassede sider. 

Copilot foreslår blot værdien for dig og giver dig mulighed for at gennemgå, hvor forslaget stammer fra. Det er altid dig som bruger der har kontrollen og beslutter om du vil anvende den foreslåede værdi eller ej. Det er altså hjælp til at du kan arbejde smartere, men du har stadig kontrol over hvilke data der er korrekte i systemet. 

Senere vil funktionen blive udvidet så Copilot automatisk søger på internettet efter flere oplysninger og give forslag til debitor- eller kreditorkontaktoplysninger, produktkoder og lignende felter, der typisk indeholder offentlige oplysninger. 

Hvis du er nysgerrig, skal du se efter glitter-ikonet på felter for at spørge Copilot om forslag. 

Copilot kommer med forslag til flere felter i oversigtspanelet (fanen). Brug informationsikonet til at forstå, hvordan Copilot fremsatte forslaget. Du kan gennemgå hvert forslag enkeltvis og beslutte om du vil beholde eller overskrive det eller du kan gøre det på tværs af alle forslag:

bc-wave1-f7 

Se Microsofts video om funktionen her.

 2.2. Sammenfat med Copilot

Hvis du er begyndt at bruge Copilot eller andre AI værktøjer til dit daglige arbejde, ved du måske allerede at generativ AI er et stærkt værktøj til at opsummere mails, mødenoter osv.

Nu kommer muligheden for at lave en opsummering af data også i Business Central. Uanset om du ser på debitoroplysninger, en stor ordre eller en hvilken som helst anden data i systemet, kan du bede Copilot opsummere informationer i et par korte og letforståelige sætninger, som giver et hurtigt og nemt overblik og indsigt. 

Du tilgår funktionen via en ny faktaboks kaldet Oversigt (Summary på engelsk), som vises på kort- og dokumentsider, f.eks. en debitor, salgsordre, en vare og endda dine tilpassede sider. 

bc-wave1-f8

Brug linkene til at navigere til den side, der har flere detaljer eller vælg ”Vis mere” for at åbne Copilot, hvor du kan stille opfølgende spørgsmål, analysere dine data yderligere eller lære, hvordan du skal arbejde videre i Business Central.  

bc-wave1-f9

Se Microsofts video om funktionen her.

2.3. Chat med Copilot for at få hjælp til installerede apps

I efteråret blev Chat med Copilot introduceret som en feature, man kunne vælge at slå til. Som skrevet i indledningen af dette dokument, bliver den nu automatisk aktiveret i løsningen.  

En anden væsentlig ting at bemærke er, at chatten nu, ud over standard funktionalitet, også udvides til at inkludere information om de standardapps, som I har installeret i jeres løsning fx apps fra Abakion eller Continia, og dermed bliver svarene mere relevante for jeres specifikke løsning. 

bc-wave1-f10

Se Microsofts video om CoPilot chatten her.

2.4. Sales Order Agent

Sales Order Agent er udviklet til at automatisere processen med at registrere salgsordrer ud fra mailmeddelelser. Så, det skal være den use-case, I skal arbejde ud fra, hvis I overvejer at implementere denne agent.  

Agenten er konfigureret til at styre hele processen: 

  1. Modtage vareanmodninger fra debitormails i en delt firmapostkasse.
  2. Identificere debitoren blandt dem, der er registreret i Business Central.
  3. Udarbejde salgstilbuddet med de ønskede varer.
  4. Bekræfte varedisponering.
  5. Videresende salgstilbuddet til debitoren til godkendelse.
  6. Modtag bekræftelse, konvertere tilbuddet til en salgsordre, og del ordren med debitoren via e-mail. 

Agenten arbejder ud fra de inkluderede instruktioner og brugerkonfiguration og bruger kunstig intelligens til at identificere og udføre de nødvendige trin for at fuldføre denne opgave i Business Central-miljøet. Den søger brugerintervention, når specifikke situationer opstår, når den f.eks. forbereder udgående kommunikation eller giver forretningsgodkendelse til nøgleoperationer.  

Agenten kan kun få adgang til de dele af produktet, som den har brug for til at udføre sine opgaver. Den leveres med foruddefinerede tilladelser og rolle (profil), som den automatisk tildeles, når du aktiverer agenten.  

Inden I tager den i brug, skal agenten konfigureres. Her kan du definere agentens navn, kanalen til modtagelse af salgstilbud og ordrer (delt virksomhedsmail) og vælge de trin, du vil inkludere eller ekskludere i processen med at tage ordrer fra debitorerne. 

 bc-wave1-f11

Når den er aktiveret, er agenten klar til autonomt at udføre processen med at registrere salgsordrer. 

Handlinger, der udføres af agenten Salgsordre, herunder navigering på Business Central-sider, oprettelse og ændring af poster og opkaldshandlinger, er fuldt gennemsigtige, så du kan gennemgå dem i Copilot-ruden. Handlingerne viser agentens bruger-id og vises de samme steder og på samme måde som andre brugere i listevisninger, oversigter, bogførte dokumenter, meddelelser osv. 

bc-wave1-f12

Der er som nævnt fuld gennemsigtighed og kontrol over de ændringer, der foretages af agenten. Du har som bruger mulighed for at:

  • Finde meddelelser fra agenten. Det kan f.eks. være, når agenten har brug for hjælp, eller når processen kræver menneskelig gennemgang (f.eks. alle indgående og udgående meddelelser, godkendelser og tilføjelse af manglende data).   
  • Få en bedre forståelse af opgavens sammenhæng og historik (“tidslinjevisning”), herunder de vigtigste trin, der vises i Copilot-ruden.   
  • Få en detaljeret gennemgang af hver dataenhed, som agenten oprettede (såsom salgstilbud eller salgsordrer).  
  • Du kan gennemgå alle ændringer og forslag, som agenten foretager for en bestemt opgave, så du kan justere disse ændringer, hvis det er nødvendigt, og godkende at fortsætte med opgaven. 
  • Kassér de trin, der er udført af agenten, juster tilbuddet eller ordren efter behov, og bed agenten om at fortsætte med flowet. 

Se Microsofts video om Sales Order Agenten her

Bemærk, at agenten pt. kun er tilgængelig i USA, men vil blive rullet ud til andre regioner senere. Vær desuden opmærksom på, at Sales Order Agent har en tillægspris, som afhænger af jeres forbrug. Se mere i videoen her.

2.5. Payables Agent

Efter salgsagenten kommer kreditoragenten, som forventes at blive frigivet i september 2025. 

Kreditoragenten i Business Central hjælper dig ved at automatisere kedelige og tidskrævende opgaver i forhold til kreditorbogholderi (AP), hvilket sparer tid og reducerer fejl.  

Agenten er bygget til at hente vedhæftede filer til kreditorfakturaer fra mail og SharePoint og skabe købsdokumenter i Business Central så de er klar til gennemgang og godkendelse. Agenten bruger tilgængelig købshistorik eller virksomhedens regnskabspraksis til at registrere købsfakturaer.  

I den første version vil kreditoragenten kunne hente vedhæftede PDF-filer fra en Microsoft 365-mailkonto eller fra en delt SharePoint-mappe, hvor bogholderen og andre medarbejdere placerer filer, der skal behandles.  

Når filerne er importeret, vil de blive, behandlet i Azure Document Intelligence ved hjælp af OCR-teknologi (Optical Character Recognition) som vi også kender fra produkter som Continia Document Capture. Brugerne vil få mulighed for at validere OCR-behandlingen ved at få vist den vedhæftede fil med positionsoverlejringer af registrerede oplysninger, f.eks. beløb og beskrivelser. Agenten bruger forskellige forudsigelser og indikatorer til at oprette disse fakturaer, som f.eks. virksomhedens tilgængelige købshistorik, regnskabspraksis eller andre parametre, der er angivet, når agenten konfigureres.  

Målet for kreditoragenten er at strømline hele flowet fra identifikation og import af vedhæftede filer i indkøb, registrering af relevante oplysninger for at kategorisere og registrere udgiften korrekt som købsbilag som derefter kan sendes til godkendelse og endeligt bogføres i systemet. 

bc-wave1-f13

I fremtiden vil kreditoragenten stadig håndtere mere komplekse scenarier og virksomhedsdefinerede regler, administrere forsyningskædeudgifter og matche med åbne indkøbsordrer, samtidig med at den understøtter e-fakturaer, der modtages via andre kanaler, såsom PEPPOL og andre adgangspunkter, eller kreditorfakturaer, der skubbes ind i e-dokumenter via sin oprindelige API. 

Se Microsofts video om den nye agent her.

3. ESG rapportering

Sidste forår blev Business Central udvidet med et helt nyt bæredygtighedsmodul til opsamling af data til ESG-rapportering. Modulet blev yderligere udvidet i efteråret 2024 og det arbejde fortsætter i denne release, hvor der også er lavet en del tilføjelser i forhold til ordre flow.

3.1. Mulighed for opsætning af standard værdier

En lille, men god forbedring er, at det nu bliver muligt at opsætte default værdier for bæredygtighedskonto og udledningsfaktor på  

  • Varer
  • Ressourcer
  • Maskincentre
  • Arbejdscentre

Derudover kan man opsætte default bæredygtighedskonto på finanskonti (her giver det ikke mening med udledningsfaktorer).  

Vær opmærksom på at mulighed for standardværdier som udgangspunkt er deaktiveret i bæredygtighedsopsætningen i Business Central. Du skal altså aktivt gå ind og aktivere denne mulighed. 

Se videoen her.

3.2. Bogføring af udledninger i finanskladder

I første version kunne man kun bogføre bæredygtighedsposter via de nye bæredygtighedskladder. I efteråret blev funktionen udvidet så man kunne bogføre via købsdokumenter og i denne release er også finanskladder udvidet til at kunne danne bæredygtighedsposter i forbindelse med bogføring. 

Vær opmærksom på at man ikke kan bogføre gas udledning og bruge formler til beregninger på købsdokumenter og i finanskladder. Her skal du altså have den endelige udledningsværdi i stedet for at beregne den i systemet. 

bc-wave1-f14

Se Microsofts video om emnet her.

3.3. Værdikæde (Scope 3) registrering gennem bæredygtighedsværdiposter

Det er værd at være opmærksom på at bæredygtighedsmodulet nu også har fået bæredygtigheds værdiposter – i stil med almindelige værdiposter som vi fx bruger til kostpriser. Når man på en købsfaktura registrerer linjer med varer eller laver overflytnings-, montage- eller produktionsordrer i systemet vil der fremover blive bogført bæredygtigheds værdiposter.

bc-wave1-f15 kopier

Bemærk at varegebyrer (Item charges) ikke er inkluderet. Det forventes at være med i næste wave, som kommer i efteråret 2025.

Se Microsofts video om overflytningsordrer her.

Se Microsofts video om produktionsordrer her.

Se Microsofts video om montageordrer her.

3.4. Tilføjelse af vand og spild som udledningstyper

I første version af modulet kunne man kun registrereudledninger (CO2, CH4 og N2O). I denne release udvides modulet med mulighed for at registrere affald og vand.

bc-wave1-f16

Se Microsofts video om emnet her.

3.5. Foreslå udledning i bæredygtighedskladder med Copilot

Copilot sniger sig selvfølgelig også ind i dette modul, hvor du får mulighed for at bede Copilot om hjælp til at estimere udledning af drivhusgas (GHG). Copilot kan hjælpe med at estimere samlede udledninger baseret på beskrivelser og inputparametre og justere udledningsfaktorer til fremtidig brug. 

Microsoft opsummerer funktionen således: 

bc-wave1-kilde

Når man tager funktionen i brug i bæredygtighedskladden, ser det således ud:

bc-wave1-f17

Se Microsofts video om funktionen her, hvor der også er en meget detaljeret gennemgang af hvordan Copilot arbejder med data og hvilke input den har brug for.

3.6. Power BI rapporter til bæredygtighed

Der er kommet en del nye Power BI rapporter i denne release, og bæredygtighedsmodulet er ingen undtagelse. Se Microsofts video om de nye rapporter her.

4. Ændringer i applikation og brugeroplevelse

Der sker løbende udvidelser i forhold til brugeroplevelsen i Business Central og det er meget varieret, hvor stor effekt forskellige brugere tillægger de enkelte nyheder. Se Microsofts generelle release video om forbedringer i brugeroplevelsen her.

Bemærk at videoen opsummerer en lang række forbedringer.

Vi har opsummeret de vigtigste dele i de følgende afsnit. For en kort bemærkning vil vi huske at nævne at man nu (endelig) kan bruge ”Rediger i Excel” på salgsprislisterne.

4.1. Åbn PDF-fil direkte som preview

En lille ting, men noget der kan spare klik, hvis du gerne vil se et preview fx af en salgsfaktura du netop har lavet i systemet. Når man hidtil har arbejdet med PDF-dokumenter i Business Central, har man været nødsaget til at gemme filen lokalt for derefter at åbne den og se indholdet.

Fremadrettet kan man springe steppet med at gemme filen over, og kan nu åbne PDF-filen direkte i browseren uden at gemme den først. Man kan dog stadig vælge at gemme filen fra preview-vinduet.

4.2. Faktaboks-visning optimeres og gøres individuel pr. bruger

Tidligere har man været lidt låst i format, specielt hvis man har en lille skærm og ønsker faktaboksen vist i højre side af skærmbilledet.

Nu optimeres visningen, så faktaboksen ikke ”stjæler” plads fra resten af skærmbilledet, hvis man har en smal visning. Det illustreres bedst med nedenstående skærmbillede. Desuden kan man nu selv bestemme fordelingen af plads ved at forskyde opdelingen til den ene eller den anden side, alt efter, hvad der lige passer med det man ønsker at se.
bc-wave1-f18

4.3. Beregn kun værdier for Flowfields, der er synlige på en side

Denne nyhed er under motorhjelmen, så den er ikke direkte synlig for dig, men den kan ikke desto mindre give en mærkbar forskel i forhold til performance, hvis du i dag oplever at det tager lang tid at åbne sider i Business Central.  

På en given side i Business Central kan der være mange af de såkaldte FlowFields. Det er felter, der bliver beregnet, når man åbner siden, fx Balance-feltet på et Kundekort og kontoplan siderne. Alt efter hvor mange FlowFields man har på en side, så kan det gøre, at en side er lang tid om at åbne, hvis der er mange eller tunge beregninger. 

Fremadrettet bliver disse felter kun beregnet, for de felter, som rent faktisk er synlige på siden. Har du valgt at skjule dem i din personlige visning af systemet, bruges der ikke kræfter på at beregne dem. 

Funktionen kan slås til under Feature Management og aktiveres automatisk til efteråret:

bc-wave1-f19

4.4. Optimering i bogføring af varer

I sidste version blev der lavet optimeringer i bogføringsrutinen for lagerposter (warehouse entries). Denne gang er der optimeret på varebogføring så flere brugere kan bogføre samtidig og man kan køre massebogføring simultant. Se mere om det i videoen her. Advarsel denne video er lidt teknisk, men god at se hvis du vil forstå baggrunden for at Microsoft har forbedret performance på bogføringen ved at give mulighed for samtidig bogføring (concurrency) så man fx kan køre flere bogføringskørsler på samme tid. 

Microsoft opsummerer den mulige performance forbedring således: 

bc-wave1-f20

4.5. Forbedret integration mellem Field Service og Service Management

Hvis du bruger Service Management og Field Service, så kan der integreres mellem de to. Det kræver dog, at du kører på den såkaldte Premium Licens til Business Central (som giver adgang til Service- og Produktionsmodulerne). Man etablerer forbindelsen under Dynamic 365 Field Service Integration Setup.

bc-wave1-f21

Når forbindelsen er etableret, kan tabeller kan mappes imellem Field Service og Business Central:

bc-wave1-f22

Hvis man bruger ovenstående integration, kan man nu også se tilgængeligheden af varer på Field Service Work Orders. Det kræver, at man sætter op på den enkelte lokation, om den skal være linket til Field Service eller ej.

bc-wave1-f23

Når lokationen er aktiveret, kan man se tilgængeligheden i Field Service:

bc-wave1-f24

Se Microsofts video om forbedringer i integrationen til Field Service her.

5. Finans og rapportering

I sidste release var der meget fokus på compliance i forhold til den nye bogføringslov. Som nævnt i indledningen er det værd at tjekke om I har installeret de to apps, der sikrer at I er systemunderstøttet i forhold til reglerne om vedhæftning af digitale bilag.  

I denne release er de funktionelle nyheder især fokuseret omkring rapportering både inde i Business Central og i samspil med Excel og PowerBI.  

Husk at Abakion har en hel afdeling af dygtige PowerBI konsulenter, som gerne tager en snak om muligheder for optimering af jeres rapportering. Hør Jesper fortælle om mulighederne (og begrænsningerne) ved Microsofts nye standard PowerBI rapporter her og Jonas fortælle om de forskellige muligheder for at koble PowerBI sammen med Business Central her.

5.1. Opdag og udforsk rapporteringsmuligheder

Der er kommet en del nyheder indenfor rapportering, og for at du kan få et bedre overblik, er der lavet en Report Explorer-oversigt, som blandt andet indeholder en oversigt over Power BI rapporter. Hvis du har behov for hjælp til Power BI, så tøv ikke med at kontakte vores Customer Manager eller Frontdesk som kan sætte dig i kontakt med en BI-konsulent.  

Se Microsofts video om report explorer her

Se desuden alle nyheder omkring Excel rapporter her.  

Se nyheder omkring analyser lister funktionen – som mange i daglig tale kalder ”pivot tabeller i BC” her

5.2. Power BI rapporter til Abonnementer

I efteråret blev modulet til håndtering af abonnementsfakturering indført. I denne release udvidet med en ny Power BI App, der kan hjælpe med at give et bedre overblik over dine Abonnementer.

De nye detaljerede rapporter og KPI’er kan hjælpe dig med at få overblikket til at kunne tage datadrevne beslutninger. Eksempel på visning:

bc-wave1-f25

Eksempel på rapporter:
bc-wave1-rapporter

Eksempel på KPI’er:
bc-wave1-kpier kopier

Se Microsofts video om emnet her.

5.3. Tilføjelser i standard Power BI rapporter til salg

I efteråret kom der en ny standard Power BI rapport til salgsrapportering. I denne release udvides rapporten med yderligere analysemuligheder:

  • Sales lifecycle
  • Profitability
  • Demographics
  • AI assisted analysis

bc-wave1-f26

Bemærk at disse nye tilføjelser kommer i version 26.1 dvs. maj 2025. Se Microsofts video om emnet her.

5.4. Finansiel rapportering

Ud over Power BI, Excel og analysefunktionen er der også kommer nyheder til standardfunktionen finansiel rapportering (det, som i gamle dage hed kontoskemaer).  

  • Se en video tiltænkt rapport brugere her
  • Se en video tiltænkt rapport administratorer her.

5.5. Intrastat – mulighed for at gøre felter obligatoriske

Før man kan indrapportere Intrastat, er der visse opsætninger, der er nødvendige i systemet.

For at hjælpe med at få de krævede værdier indtastet allerede på tidspunktet, hvor dokumentet oprettes, så rapporteringen kan forløbe gnidningsfrit, så introduceres muligheden for at gøre de krævede Intrastat–felter obligatoriske at udfylde på købs- og salgsdokumenter. Du kan vælge at gøre felter obligatoriske i Intrastat Rapport opsætningen.

bc-wave1-f27

Se Microsofts video om forbedringer af intrastat her.

5.6. Kontrol af totaler på købsdokumenter

For at kunne sikre, at de linjer, som man har på sit købsdokument, stemmer med den modtagne faktura, så tilføjes der nu felter, der sikrer, at linjerne på dokumentet stemmer med det oprindelige beløb som er ”afløftet” fra købsbilaget. Funktionen findes allerede, hvis du bruger Continia Document Capture, men nu bliver felterne indført i standard Business Central – for at de også kan bruges af Payables Agenten. 

Ved hjælp af disse felter får systemet et referencebeløb, som man kan tjekke op mod selvom det fx splittes beløb ud på flere linjer på fakturaen. Der tjekkes både at det oprindelige beløb med og uden moms stemmer med linjerne. 

Funktionen slås til i Købsopsætningen, og efterfølgende er det påkrævet at man udfylder felterne på dokumenthovedet og beløbene skal stemme med linjerne, før man kan bogføre. 

bc-wave1-f28

bc-wave1-f29

5.7. Forbedringer af kørslen til kostprisregulering

I denne release kan vi især fremhæve, at der er en ændring til kostprisregulering, der både omfatter hurtigere og bedre kontrol over afvikling. Indtil nu har man skulle starte helt forfra, hvis der skete en fejl undervejs, idet kørslen så vil blive rullet tilbage. Fremadrettet vil reguleringen løbende blive gemt, så man kan fortsætte derfra, hvor man nåede til. Microsoft har desuden identificeret områder, hvor kørslen har kunnet optimeres i forhold til hastighed, så selve kørslen burde opleves som hurtigere.

Microsoft introducerer også muligheden for at styre kostprisreguleringen med disse funktioner:

  • Gennemgå telemetri og kode for at optimere hastigheden af kørslen.
  • Introducere mulighed for regulering for specifikke perioder, valg af specifikke produktions- eller montageordrer med højt antal varetransaktioner for at kunne optimere styringen af reguleringen.
  • Tilføje notifikation for uhensigtsmæssigheder, herunder ikke-optimal opsætning.
  • Der introduceres et nyt værktøj, der kan visualisere reguleringskørslen, så det kan hjælpe med at identificere performance problemer og dårlig opsætning.
  • Justeringen sker nu vare for vare, så justeringen ikke rulles tilbage og skal startes helt forfra i tilfælde af at kørslen støder på en fejl. Allerede justerede poster beholdes nu, så man kan fortsætte kørslen derfra, hvor den fejlede i første forsøg.

bc-wave1-f30

bc-wave1-f31
bc-wave1-f32

bc-wave1-f33

Se Microsofts video om justeringerne i kostregulering her.

6. Produktion

Hvis du ikke benytter produktionsmodulet i Business Central (som kræver Premium licens) er dette afsnit nok mindre relevant, men hvis du gør, er der nogle nyheder som er interessante at kende til. 

Microsoft har de sidste par releases givet et løft til projektemodulet og nu er det blevet produktionsmodulets tur. Se Microsofts videoer for mere information om de enkelte funktioner: 

  • Analysemuligheder for produktionen – både nye og opdaterede rapporter. Se Microsofts video om forbedringerne her. samt video om Power BI her.
  • Forbedringer i styklister. Se Microsofts video om forbedringer her.
  • Tilbagefør produktionsordre. Dette er en længe ventet feature, som du kan se video om her.
  • Forbedret integration til lager. Se videoen her.
  • Brugervenlighed i produktionsordrehåndtering. Se video her.
  • Kostpriser og lagervarer (SKU). Se video her.

7. E-commerce og e-documents

7.1. Shopify

Vi oplever stigende interesse for standard connectoren mellem Business Central og Shopify B2C webshop. Microsoft købte den tekniske integration for nogle år siden og inkluderede den standard i Business Central, men der har været en del tilføjelser i de seneste releases og denne gang er ingen undtagelse.  

Husk at hvis du bruger Abakions B2B shop så kan du automatisk synkroniserer data fra Master Data Information felter ind til vare og kundefelter som benyttes til din Shopify B2C shop så du kun skal vedligeholde data ét sted i systemet. Hør mere om vores standard B2B shop, som kan implementeres hurtigt og til en fast pris her

Metafelter bruges i Shopify til at tilføje ekstra informationer. I denne release bliver det muligt at importere metafelt-definitioner. Se videoen her.

Det er desuden blevet nemmere at fejlsøge export issues. Se videoen her.

Det er nu desuden muligt at aktiver specifikke salgskanaler fx point of sales eller webshop. Se video her.

7.2. Nyheder omkring e-documents

Flere og flere lande kræver elektronisk fakturering og derfor forbedres løsningen.  

  • Se en samlet oversigt over nyheder omkring e-documents i videon her
  • Se forbedringer i brugergrænsefladen her.
  • Se oversigten over de nye connectors i videoen her.

8. Governance

Normalt skriver vi kun om governance af systemet i det tekniske nyhedsbrev, men vi vurderede at det var relevant at medtage udvalgte nyheder til dig, som er administrator af jeres Business Central løsning.

8.1. Saml Copilot abonnement for Power Platform og Business Central

Visse Copilot tjenester udbydes via abonnementer, og Microsoft tilbyder nu at samle abonnementet og dermed også faktureringen ved at linke din Power Platform og Business Central sammen i stedet for potentielt at betale for muligheden på begge miljøer. Det er derfor værd at overveje, hvordan I får sammensat det optimale abonnement og vores Frontdesk team sidder klar med rådgivning herom.

bc-wave1-f34

Læs mere i Microsoft dokumentation her.

8.2. Opdatering af Sandbox til preview version og tjek af app kompatibilitet

Tidligere har man, i den såkaldte Preview periode, kun kunne oprette en helt ny database for at teste de nye funktioner. Nu åbnes der for, at man i samme periode, kan opdatere en Sandbox med egne data til den kommende version. Dermed har man langt bedre forudsætninger for at kunne teste den nye version af Business Central med egne data på et tidligere tidspunkt. 

Ud over muligheden for at opgradere en sandbox til preview versionen af Business Central er det også blevet nemmere at tjekke, om de apps, I har installeret, er kompatible med næste version.

Når der kommer opdateringer og ændringer i standardfunktionaliteten, kan det påvirke dine standardapps (Hentet fra AppSource) eller egne tilretninger (såkaldte PTE’er).

Som tidligere nævnt er det leverandørens ansvar at sikre, at appen fra AppSource er kompatibel, mens det for PTE’er / tilpasninger er dit ansvar – du ejer den tekniske gæld på egenudviklede dele af løsningen. Ændringerne som kommer, er normalt ikke noget, som udvikleren har kunnet vide, på det tidspunkt, hvor funktionaliteten blev udviklet og derfor kan det være nødvendigt at justere koden for at den er kompatibel med den nye funktionalitet, som introduceres. 

Tidligere blev I underrettet om eventuelle problemer med kompatibilitet via en mailnotifikation pr. App / PTE. Fremover kan det ses i et overblik i Admin centret. Se en video omkring dette her.

Se desuden videoen her omkring muligheder for mere fleksibel opdateringsstyring. 

Af Mette Thavlov Neukirch

Nyhederne i Business Central april 2025 (wave 1)

Abakion har lavet et sammenkog af de funktioner i den nyeste release af Business Central, vi vurderer, er mest relevante for daglige brugere.

05:16
Af Lauritz Hjort

3 praktiske tips til dit daglige arbejde i Business Central

I denne video viser Lauritz dig 3 praktiske tips, som effektiviserer dit daglige arbejde i Business Central.

Af Mette Thavlov Neukirch

Nyhederne i Business Central oktober 2024 (wave 2)

Abakion har lavet et sammenkog af de funktioner i den nyeste release af Business Central, vi vurderer, er mest relevante for daglige brugere.

06:20
Af Lauritz Hjort

Roller og rettigheder i Business Central

Lær at tildele specifikke rettigheder, så brugere kan se men ikke redigere data, og lær om forskellen mellem rollecentre og rettighedssæt

6:29
Af Anders Faurholt

Performance-optimering i Business Central

Lær hvordan du selv kan teste og forbedre performance i Business Central – uden hjælp fra din leverandør.

8:52
Af Abakion

Analysis Assist – kunstig intelligens i Business Central

Ny Copilot-funktion, Analysis Assist, hjælper dig med at udføre ad-hoc analyser direkte i Business Central.

4:32
Af Lauritz Hjort

Brugergrupper bliver til sikkerhedsgrupper i Q4

Brugergrupper bliver nu til sikkerhedsgrupper. Dette skal du forholde dig til, inden det sker. Lær her, hvordan du konverterer eksisterende brugergrupper.

Af Abakion

Få overblik over Business Central 2024 release Wave 1

Abakion har lavet et sammenkog af de funktioner i den nyeste release af Business Central, vi vurderer, er mest relevante for daglige brugere.

12:14
Af Christine Stamer

Se det nye Sustainability-modul i Business Central

Microsoft har lanceret et nyt Sustainability-modul i Business Central, som giver mulighed for at rapportere på ESG-parametre.

3:20
Af Dennis Kamper Schumacher

Intrastat-rapportering til Danmarks Statistik på den nemme måde

Når du skal indrapportere Intrastat, så er der en smart funktion i Business Central, så du slipper for manuel indtastning.

2:21
Af Dennis Kamper Schumacher

Nem rapportering af EU-salg til Skat med Business Central

Det er ret nemt at rapportere EU-salg til Skat med Business Central. Men mange kender ikke den smarte funktion.

4:48
Af Yousef Balas

Automatisk vedhæftning af digitale bilag i Business Central

Se Microsofts nye funktion, Digital bilagspost, samt eksempler på, hvordan du kan bruge den i Business Central.

4:41
Af Anders Faurholt

De 3 bedste måder at rette fakturaer, bogført forkert

Nogle gange får du bogført en salgs-faktura forkert i Business Central. Anders viser her de 3 bedste måder at håndtere det på.

7:44
Af Anders Faurholt

Brug skabeloner til at bogføre periodisering på én gang

Når du vil periodisere i Business Central, så kan du nu bogføre det hele, allerede når du modtager købsfakturaen.

3:56
Af Anders Faurholt

Styr brugerroller for modtagelse, levering og fakturering

Nu kan du i Business Central styre, at medarbejdere som kun skal modtage eller levere, ikke også kommer til at fakturere.

5:55
Af Jacob Sanchez Garcia

Er din Business Central klar til de nye emballagekrav?

Hør om de nye EU-krav til emballagerapportering, hvem der har ansvaret, og hvordan du kan håndtere det effektivt.

Af Anders Faurholt

Guide til din rolle som ERP-manager

Med Business Central som en Cloud-løsning, så har du fået nye ansvar og opgaver som ERP-manager. Vi klæder dig på til rollen.

07:00
Af Abakion

Selvstyrende AI-agenter i Business Central

Se hvordan Microsoft vil bygge selvstyrende AI-agenter ind i Business Central. Lyt også til en markant udmelding fra Microsofts CEO.

14:09
Af Nicolai Schjørmann

Automatisering af processer i Business Central

Hør hvordan Power Apps og Power Automate kan optimere og automatisere manuelle arbejdsprocesser i Business Central

11:57
Af Stamer & Sanchez

Hvad er ESG-rapportering - og hvad skal du gøre?

Hvad er ESG? Hvorfor er det også relevant for små og mellemstore virksomheder? Og hvilken rolle spiller ERP-systemet?

9:10
Af Kenneth Kryger Gram

Hør hvorfor NIS2 har effekt på mange virksomheder

Selv om din virksomhed ikke bliver direkte reguleret af det nye NIS2-direktiv fra EU, så skal du sikkert også leve op til en række krav.

11:50
Af Mette Kessel

Fremtidens roller i Økonomiafdelingen

“Jeg har selv siddet i økonomi, hvor folk var nervøse for at miste deres job. Det gør de ikke. Det bliver bare lidt anderledes.”

7:44
Af Lene Graa Jennum

Brug Power Platform til at udvikle i Business Central

Hør hvorfor du har en IT-strategisk fordel ved at anvende Power Platform til at tilrette din Business Central

4:41
Af Kenneth Kryger Gram

Microsoft tager ansvaret for din brug af AI

Microsoft tager ansvaret for eventuelle copyright-problemer med Copilot AI. Dette er vigtigt for virksomheders anvendelse af AI.

7:27
Af Kenneth Kryger Gram

Hvor klog er AI i Business Central?

I første omgang giver Microsoft AI-værktøjer til partnerne, så man kan bygge smarte løsninger, men hvad kan AI i Business Central egentlig i dag?

5:22
Af Mette Kessel

Sådan bliver du klar til den nye bogføringslov

Den nye bogføringslov stiller krav til dit ERP. Vi taler med Mette Kessel, som fortæller om den nye lov. Hør hvordan du bliver klar.