
Alt er tilrettelagt med skabeloner

Kort projekt
og kort nedetid

Bliv fri for tilretninger via standard-apps

Fast pris
– Fast tidsplan
Unbox er en projektform, hvor vi leverer Dynamics med standard-apps og standardopsætning, som vi mapper til dine forretningsbehov, og migrerer dine data ind i.
Resultatet er et samlet abonnement på Microsoft Dynamics 365 Business Central inkl. ekstra apps fra Abakion, løbende opgradering og superbruger-support.
Læs alt om Unbox
15 siders PDF med beskrivelse af:
- Projektets forløb
- Prisen
- Roller og ansvar
- Standard-apps
- Standardopsætningen
Vi sender straks dokumentet til dig, når du har udfyldt formularen:
Projektet
Unbox begynder med en Scopingdag, hvor vi lærer din virksomhed at kende. Så migrerer vi dine eksisterende stamdata og underviser dig i den nye løsning. Og når vi går i drift, så supporterer vi, at alle kommer godt i gang.
Hvis du kommer fra en tidligere Dynamics NAV, så er nedetiden kun én dag, men du kan sagtens vælge Unbox, selv om du kommer fra et andet ERP-system.
Løsningen
Resultatet af et Unbox-projekt er en Microsoft Dynamics 365 Business Central som rigtig SaaS cloud-løsning. Ikke noget med hosted on-premise.
Best Practice opsætningspakken er et sæt skabeloner for mere end 150 tabeller i løsningen, så du er flyvende fra start uden at betale for opsætningsarbejde. Læs mere om Best Practice opsætning her.
Løsningen inkluderer apps, der gør det muligt at undgå de fleste specialtilretninger, så resultatet er også forandringsparat. De tilhørende apps har vi samlet i en pakke, som vi kalder App Bundle.
Unbox er en rigtig migrering, hvor vi gør tingene korrekt og ordenligt. Vi har blot komprimeret projektet ved at anvende skabeloner til alt.
Det komprimerede projekt var attraktivt for os, fordi det er en styret projektform med en fast pris. Tankegangen bag et komprimeret forløb er virkelig godt. Jeg synes, at processerne i projektforløbet er rigtig godt tilrettelagt.
Migrering med Unbox til
Dynamics 365 Business Central
Scoping
Processen begynder med en scopingdag. Den er en selvstændig aktivitet, som har til formål at undersøge, om Unbox er det rette for din virksomhed. Vi kortlægger dine behov og lægger en plan for projektet.
Det er vigtigt for os, at du ved, hvad du går ind til, og at vi sammen er sikre på, at din virksomhed passer til konceptet. Efter scopingdagen kan du vælge, om du ønsker at fortsætte med selve Unbox-implementeringsprojektet.
Planlægning
Unbox-konceptet indeholder en høj grad af fleksibilitet. Sammen med vores projektleder og vores proceskonsulent vælger du, hvilke forretningsprocesser du vil undervises i, og hvilke data du gerne vil have migreret fra din gamle ERP-løsning.
Det foregår ved, at vi sammen gennemgår 2 Excel-ark, hvor vi afkrydser dine valg af undervisning og datamigrering. Du kan vælge for 100 point i alt. Nogle ting koster flere point end andre, og grænsen på de 100 point sikrer, at vi kan nå det inden for den afsatte arbejdsuge. Det er også rigeligt for langt de fleste virksomheder.
Helt fra begyndelsen tilknytter vi en projektleder til dig, som holder styr på alle aktiviteter, både dem inden for Unbox-leverancen, men også eventuelle aktiviteter, som vi aftaler uden for Unbox-leverancen.
Vi lægger en projektplan, som både omfatter Unbox og de eventuelle opgaver ud over Unbox, som du gerne vil have med i planen, før og efter Unbox-ydelsen.
Det kan være relevant at lægge aktiviteter før Unbox-projektet, hvis der er tale om forretningskritiske ting, som er vigtige at have på plads inden driftstart. Det kunne fx være en vigtig integration.
Datamigrering
Nu kommer vi til de 2 arbejdsuger, hvor vi udfører alt arbejdet og sætter løsningen i drift. Den første uge begynder med datamigrering, som styres af vores data-konsulent.
Vi migrerer de stamdata, som vi har aftalt i planlægningen, og løsningsmæssigt erstatter vi tilretninger i den gamle løsning med apps i den nye løsning. Det skaber forandringsparathed, at du ikke er fastlåst i gamle tilretninger. Fremover kan du versions-opgradere uden at skulle gennem et migreringsprojekt.
Vi migrerer data på en intelligent måde, vi anvender en best practice-opsætning i den nye løsning, og vi validerer data i den nye løsning. Det betyder, at alle data bliver mappet korrekt, hvormed den nye løsning har rensede data.
Undervisning og idriftsætning
Afholdelsen af undervisning styres af vores proceskonsulent, som er til stede i din virksomhed og underviser i fire dage for at hjælpe din virksomhed med at finde sig til rette i den nye løsning.
Undervisningen følger den prioritering, som vi sammen har aftalt i planlægningen, og vi har standardiseret, trykt undervisningsmateriale til alle moduler, som deltagerne får udleveret.
Efter de 4 dages undervisning afholder vi en testdag, og så slutter vi af med at sætte løsningen i drift, og så er alt klar til, at dine medarbejdere møder på arbejde og bruger den nye løsning.
Support
Hvis du følger Unbox-tidsplanen og går i drift om onsdagen i uge 2, så sørger vi for, at vores proceskonsulent, som har udført undervisningen, samt vores hovedarkitekt også er til stede den dag, og vi giver dig også prioriteret support i de efterfølgende dage.
Læs alt om Unbox
15 siders PDF med beskrivelse af Unbox-konceptet.
3 metoder til at få Business Central i skyen
Abakion tilbyder 3 standardiserede metoder til at komme nemt i gang med Business Central.
Medico-virksomheden Unigroup skiftede til Dynamics NAV med et Unbox-projekt.
For et stykke tid siden ville Unigroup udskifte deres gamle C5, og de valgte Dynamics NAV, men det gik ikke helt som forventet.
”Vi blev lokket af den nemme løsning hos vores daværende leverandør af C5,” fortæller Bjørn Jacobsen fra Unigroup.
”Det var ikke fordi, det var billigere, end hvad alle andre kunne tilbyde, men det virkede nemt og ukompliceret.”
”Det gik også fint til at begynde med, men det viste sig hurtigt, at den nye løsning ikke kunne lave pluklister og lagerlister.”
”Vi er en lille virksomhed, og vi har egentlig kun ét specielt behov: batch-styring. Så er det altså et stort problem, at vi ikke kan få pluklister og lagerlister.”
”Min daværende leverandør skulle bruge en uges arbejde på at udbedre det. Det er sikkert fair nok, men det virkede som en stakket frist. Jeg var bange for, at vi hen ad vejen ville støde på andre ting, som også ville tage en uges arbejde.”
”Så dukkede Abakion op på vores radar med Unbox-konceptet. Det tiltalte os, at vi kunne arbejde tæt sammen med leverandøren i en uge og komme tæt på beslutningerne.”
Erfaringerne med Unbox
”Til andre, der vil lave et Unbox-projekt, vil jeg sige, at man skal være indstillet på at træffe beslutninger, mens arbejdet står på i arbejdsugen. Hvis man hele tiden skal bagud i organisationen og holde møder for at træffe beslutninger, så tager det alt for lang tid.”
”Der er fart på, men når man er i gang med arbejdsugen, så giver det rigtig god mening, at processen er som den er.”
”Man skal som kunde forholde sig til rigtig mange problemstillinger, som vi ville have opdaget senere som ubehagelige overraskelser. Alle de ting har vi fået håndteret med det samme. Det er den rigtige måde at gøre det på.”
”Jeg må sige, at vi er stødt på utrolig mange steder, hvor vores gamle leverandør er sprunget over, hvor gærdet er lavest, og har glemt at fortælle os om det. Det gælder især kvaliteten af de importerede data.”
”Vi har virkelig fået ryddet op.”
Overskuelig pris
”For en mindre virksomhed som os er Unbox-arbejdsugen også meget mere spiseligt økonomisk.”
”Hos min gamle leverandør ville de have 100.000 bare for en indledende analyse. Jeg synes, at det lød lidt dyrt. Vi har altså ikke råd til et projekt, der ender med at koste mange hundrede tusinder.”
”En analyse havde måske afdækket udfordringen med batchnummer-styring fra begyndelsen – måske havde den ikke. Men pointen er, at det ville blive for dyrt for os.”
Data-migrering kan gemme mange skjulte mangler
”Det er ikke så ligetil at flytte data fra C5 til NAV, som vi troede. Vores gamle leverandør fik det til at lyde nemt, men det har vist sig nu, at vi købte katten i sækken.”
De data, der var importeret i NAV, var ikke valideret. På overfladen ser alt godt ud, men det betyder, at der ligger data i databasen, som ikke kan indtastes i virkelighedens verden.
Det giver problemer, som dukker op hen ad vejen. Det er som et sprunget vandrør under gulvet. Du kan ikke se det nu, men på et tidspunkt begynder du at undre dig over, hvorfor gulvet slår sig.
Uanset hvordan du vælger at migrere, så sørg for at bede din leverandør om at validere data i den nye løsning – ikke blot importere.
Bjørn Jacobsen forklarer problemet således:
”C5 validerer ikke nær så meget som NAV. Det samme bilagsnummer kan sagtens oprettes to gange i C5. Systemfelter i NAV er tekstfelter i C5, hvor man kan skrive hvad man har lyst til. Den slags giver altså udfordringer med at flytte data til NAV, og når data så bare bliver importeret i NAV uden nogen validering, så giver det problemer.”
Vi endte faktisk med at samle data både fra den gamle C5 og fra den opgraderede NAV med ikke-validerede data, fordi vi medtog historiske finansposter, debitorposter, kreditorposter og vareposter. Det var en bonus til Unigroup for at være den første på et Unbox-projekt.
”Jeg synes, at det er vigtigt, at jeg som kunde bliver spurgt om alle de små beslutninger, når data skal migreres, men i et traditionelt projekt ville vi ringe eller emaile til hinanden, og det ville ende med at tage måneder.”
”Det er derfor, denne projektform er så smart.”
Billedet viser Bjørn Jacobsen fra Unigroup og vores Jesper Nielsen, som er i fuld gang med at migrere data sammen.