Få fuld funktionalitet inden for hele din forsyningskæde
En moderne virksomhed har mange processer, som skal håndteres i dagligdagen. Vi arbejder med Microsofts ERP-løsning, som giver dig mulighed for at styre alle processer i ét system, hvilket giver dig en masse fordele.
I dag handler ERP ikke kun om at understøtte processer effektivt. Det er også et spørgsmål om at sikre, at din virksomhed altid er klar til ændringer i markedet.
I Abakion vil vi gerne give dig i både pose og sæk. Vi giver dig forandringsparathed – uden kompromis med procesunderstøttelsen.
Forandringsparathed betyder, at du kan reagere hurtigt på nye markedsvilkår – og du kan øge din konkurrenceevne uden at blive begrænset af teknikken.
At være forandringsparat kræver, at du nemt kan tage nye teknologiske muligheder i anvendelse, når der kommer nye versioner af ERP-systemet – og at du ikke skal bruge tid og penge på opgraderinger.
Du er velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål.
Michael Møller-Jensen
Konsulentchef, Abakion A/S
mje@abakion.com
Vores konsulentydelser til dig:
Vores konsulentydelser handler om at skabe værdi med dit ERP-system. Uanset om opgaven er en helt ny løsning eller bedre anvendelse af den, som du allerede har.
Rådgivning
Vores team af forretningskonsulenter sikrer, at du får fuldt udbytte af din løsning. Vi vil ikke blot rådgive og inspirere dig. Vi vil skabe værdi for dig i ordets rigtige forstand.
Implementering
Vi implementerer både store og små løsninger – vi har grundlæggende tre forskellige tilgange til ERP-projekter, du kan vælge mellem.
Workshops/gevinstrealisering
Forstå og bliv klogere på hvad målene er med dit projekt. Alt nyt starter med at være skarp på, hvilken gevinst du gerne vil opnå med dit projekt.
Forandringsledelse/Change Management
ERP er i dag meget mere end teknologi. Det handler om adfærd og mennesker. For at få succes med IT-systemer, er viden om adfærd og adfærdsændringer essentiel, og det kan vi hjælpe jer med.
Support
Når du har behov for support og service, så sidder vores support-konsulenter klar til at tage imod din henvendelse. De overtager ansvaret for din udfordring og følger opgaven i mål.
Kursus
Vi tilbyder standardkurser i Dynamics 365 Business Central. Vores erfarne undervisere benytter en hands-on metode til undervisningen, som sikrer dig fuldt udbytte af dit kursus.
Hvad er ERP?
ERP er en forkortelse for Enterprise Resource Planning, og det er enkelt sagt et elektronisk ressourcestyrings-program, der styrer alle hverdagens transaktionelle processer. Selv om det hedder enterprise, så er det virksomheder af alle størrelser, der bruger ERP.
Vi kan hjælpe dig i flere situationer:
og du søger en erfaren samarbejdspartner til at supportere dig og få større gevinst ud af løsningen, fx ved at anvende ERP-løsningen til flere formål. Det er os.
Læs om vores service her »
som din kommende ERP-løsning, og du har brug for en erfaren rådgiver og leverandør til enten at få dig hurtigt i gang – eller til at tilrettelægge dit skræddersyede projekt. Det er os.
Læs om vores projektmetoder her »
Strategimøde om Business Central
Hvis du ikke har handlet ERP de seneste 3-5 år, så har meget ændret sig. Kom up-to-date her.
Dette er online-versionen af Business Central Strategimødet, som vi afholdt i april 2024 hos Microsoft og Abakion i Aarhus og Lyngby.
Dette kan vi hjælpe dig med
Vores konsulentydelser handler om at skabe værdi med data. Uanset om opgaven er en helt ny løsning eller bedre anvendelse af den, som du allerede har.
Rådgivning
Vores største opgave som rådgiver er ikke blot at sørge for, at systemerne i drift – det er at sørge for, at kunderne får fuldt udbytte.
Vi ønsker et årtier langt samarbejde, hvor vores team af forskellige profiler sørger for, at du altid får den bedste sparring, den bedste løsning og at I bliver udfordret, så I står stærkere end jeres konkurrenter og får fuldt udbytte af jeres IT-løsning.
Læs mere om vores tilgang til samarbejde med vores kunder »Implementering
I dag er succesfulde ERP-projekter en kombination af standardløsninger og specialudvikling. I et IT-projekt skal projektmodellen sikre, at du når i mål på tid og budget – men også at du opnår dine forretningsmæssige målsætninger med projektet.
Hos Abakion har vi forskellige måder at tilgå et projekt på, og vi sørger for, at du får det IT-projekt, som passer bedst til din situation og behov. Vi hjælper dig med at finde den bedste projekt-strategi.
Læs mere om vores projektmodel »Support
Vores service- og supportafdeling er blandt branchens bedste. Fra den første kontakt tager de ansvaret for din udfordring, sørger for at de forstår dine behov, og følger opgaven i mål.
Vi gør meget ud af at kende din virksomhed, for det gør en stor forskel, når vi på forhånd ved noget om dig og din virksomhed, hvilke løsninger du bruger, og hvilke mål og præferencer du har.
Lær vores Frontdesk-afdeling at kende »Kursus
Vi tilbyder både introduktionskurser i Business Central og mere specialiserede kurser inden for Finans, Produktion, Budget og Indkøb, Salg & Lager. Det er heldagskurser, som sikrer, at du kommer hjem med det største udbytte.
For os er det vigtigt, at dig og dit team får mest ud af jeres kursus. Derfor skræller vi alt det irrelevante fra for jer, så i kan fokusere på det vigtige.
Se overblik over vores kurser »Således bygger vi din Business Central-løsning
Et Business Central-projekt kan være stort og skræddersyet – men det kan også være skabelonbaseret og enkelt. Vi sætter en ære i, at vi kan håndtere begge dele – og alt ind i mellem.
Nøglen til succes, når man skal bygge en forretningsløsning, er at kunne oversætte din virksomheds komplekse behov – til en ukompleks og velstruktureret forretningsløsning.
Hvis vi blot ukritisk genskaber kompleksiteten fra den gamle ERP-løsning, så bliver du ikke glad.
Kender du ikke godt den type konsulent, der kommer med en blank notesblok, og lytter til dine behov, og så går hjem og udvikler alt, hvad du har bedt om? Det giver unødvendigt komplekse løsninger, og det er ikke optimalt.
Vi kommer ikke med en blank notesblok. Og vi tillader os desuden at udfordre dig på dine behov. Nogle gange er det bedst, at vi tilpasser din virksomheds processer en smule, så IT-løsningen bliver nemmere.
Du vil møde konsulenter hos Abakion, som ved hvad de taler om. De kender din
type forretning, og din branche, og derfor har de en klar holdning til, hvordan dine
processer understøttes effektivt af en IT-løsning.
Med Abakion får du rådgivning, og du bliver også udfordret. Vi tager vores del af ansvaret for,
at du i sidste ende opnår de gevinster, som du har sat dig for.
… men lad os nu snakke om, hvordan vi bygger din Business Central-løsning.
Vi begynder med en eller flere standardapplikationer fra Microsoft. De er fundamentet for det hele.
Men din virksomheds behov rækker sikkert ud over hvad standardapplikationerne kan.
De behov vil vi i første omgang gerne løse med apps. Apps er udvidelser af funktionaliten i standardløsningen, som er tjekket og godkendt af Microsoft.
Vi har en udviklingsafdeling, der udgiver og vedligeholder apps. Formålet med det er, at vi kan understøtte dine komplekse behov med enkle apps, som vi kan hive ned fra hylderne.
Hvis du derefter har yderligere behov, så udvikler vi på toppen af vores apps.
Men udvikling er ikke længere bare udvikling. Fremtiden er cloud, og hvis du ikke tror, at din virksomhed kan komme i skyen i dag, så lytter du til de forkerte. Men hvis du gerne vil følge med på Microsofts rejse, så har du behov for udviklere, der har erfaring med cloud.
I denne tid, hvor Microsoft taler så meget om Cloud og standardløsninger, så er det vigtigt at pointere, at der er ikke noget i vejen med at udvikle funktionalitet til dine specifikke behov, blot det udføres via det som Microsoft kalder Customer Extentions. Og det går også helt fint hånd-i-hånd med at være på en rigtig software-as-a-service cloud-løsning.
Det skal bare gøres ordentligt.
Det skal udføres sådan, at de specialudviklede funktioner ikke afholder dig fra automatiske opdateringer i fremtiden – og ikke afholder din virksomhed fra at være forandringsparat og agil. Derfor har du brug for konsulenter, der har konkret erfaring med at udvikle til cloud-løsninger.
Samlet set er dette en fornuftig og ordentlig metode til at bygge en forretningsløsning. Det er en passende balance mellem at komme hurtigt og sikkert i mål nu – og samtidig skabe forandringsparathed for fremtiden.
Det er derfor, vi selv synes, at vi er ret gode til de store forretningsløsninger.
Michael Møller Jensen
Konsulentchef i Abakion
Tilretninger til Business Central skal udføres på en bestemt måde
I Dynamics 365 Business Central skal tilretninger udføres ved at udvikle Customer Extensions. Så kan du få nye versioner uden et stort opgraderingsprojekt.
Skyen ændrer på metoden for tilretninger
Microsofts nye udgave af Dynamics NAV hedder Dynamics 365 Business Central, og den er primært en Cloud-løsning. Det vil sige, at den er Software-as-a-Service (SaaS).
Grunden til at vi begynder med at fortælle om skyen – når det handler om tilretninger – det skyldes, at Microsofts strategi med at flytte alt i skyen har ændret den metode, som leverandører som Abakion skal bruge for at tilrette Dynamics 365 Business Central.
Fordi Business Central er en Cloud SaaS-løsning – så er løsningens kode fælles for alle kunder. Alle kører på den samme løsning.
Og Microsoft ruller jævnligt nye versioner ud, som alle kunder automatisk får.
Som udgangspunkt fjerner det muligheden for at foretage ændringer i koden, men Microsoft ved udmærket godt, at mange kunder har behov for at tilrette løsningen til specielle behov, så det har de givet mulighed for – på en rigtig smart måde.
I NAV rettede vi direkte i koden
Vi er nødt til at begynde med en historietime.
I Navision- og Dynamics NAV-tiden foretog vi tilretninger af løsningen på en ganske simpel måde. Vi rettede direkte i koden.
Hvis koden lød “ABCDE“, og kunden havde brug for K i stedet for C, så rettede vi bare koden til “ABKDE“. Det var simpelt, men det gav også en udfordring.
Når Microsoft udgav en ny version, hvor de havde ændret koden til “ABCDEF“, så kunne vi ikke bare indlæse den nye version hos kunderne. Vi var naturligvis nødt til at overføre den samme rettelse manuelt, så der i dette eksempel endte med at stå “ABKDEF“, og så skulle vi teste, at K‘et ikke gav en konflikt med de nye funktionaliteter i den nye version. Det var omfattende arbejde, og det har givet opgraderingsprojekter et fortjent ry som værende tunge og dyre.
I Business Central lægger vi kode i forlængelse af standardløsningen
Nu ruller vi tiden frem til i dag og ser på Business Central i skyen.
Vi kan ikke længere foretage rettelsen direkte i koden. “ABCDE” er låst.
Vi kan i stedet skrive en ekstra kode, som vi lægger i forlængelse af Microsofts kode. Der skriver vi: “Efter B, udfør K i stedet for C.“
Denne type tilføjelse kalder man en “Extension”. Den kræver, at Microsoft har givet mulighed for at tilføje ekstra kode på det punkt – og det kalder man for et “Event”. Det vil sige, at når programmet når til B, så har Microsoft placeret et event, som kontrollerer om der findes ekstra kode i en Extension, som skal afvikles her.
Derfor er vi som udviklere afhængige af, at Microsoft har placeret events de steder, hvor vi har brug for at tilføje kode. I praksis er det dog sjældent noget problem.
Når Microsoft ruller den nye version “ABCDEF” ud, så er der intet problem, for vores tilføjelse fungerer stadig. Det er klart, at hvis Microsoft ændrer drastisk i koden og fx fjerner C’et, så vil vores Extention fejle. Derfor er der altid behov for at teste Extentions, når der kommer nye versioner – men opgaven er gevaldigt meget nemmere end et gammeldags opgraderingsprojekt.
Du kan sagtens få dine egne tilretninger
En Extension kan sagtens udvikles til en enkelt kunde. Så kalder man det en “Customer Extension”, og den er installeret udelukkende på din udgave af Business Central.
Men vi kan også udgive Extensions på Microsofts markedsplads, som hedder AppSource. Så kan alle kunder på Business Central vælge at installere den samme Extension. Så kalder man det en App.
Abakion har adskillige af vores løsninger på AppSource, og vi har mange flere på vej. Og vi bruger også meget gerne apps fra andre leverandører, fx Continias apps til at digitalisere finansfunktionen.
Vi vil gerne standardisere løsningerne mest muligt, og midlet til det mål er at udgive tillægsløsninger på AppSource.
Vi kombinerer Apps og tilretninger
Når vi møder en ny kunde, så kortlægger vi kundens behov. Så prøver vi at dække flest mulige af kundens behov med Apps – både vores egne Apps og andre leverandørers Apps.
De tilbageværende behov dækker vi ved at udvikle en Customer Extension. Det er traditionelt udviklingsarbejde – lige som vi altid har gjort i Dynamics NAV – det er bare organiseret på en anden måde, så du får nemmere ved at opgradere til nye versioner i fremtiden.
Skal du undgå tilretninger?
Foretager vi altid udvikling på vores kundeprojekter? Ikke altid.
Bør du undgå tilretninger? Nej, ikke hvis de giver forretningsmæssig mening for dig.
Vi prøver at dække mest muligt med Apps, for der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hver gang. Men vi foretager udvikling i Customer Extensions på rigtig mange projekter.
Det er sådan vi gør
Det er sådan, vi griber udvikling an i Business Central.
Hvis du har lyst til at læse mere om Abakions Projektmodel for hvordan vi kortlægger dine behov og tilrettelægger projektet, så finder du en masse information om projektmodellen her.