Dynamics 365 Business Central

Microsofts nye cloud-løsning kommer til at hedde Dynamics 365 Business Central, og den kan købes i Danmark fra den 2. april 2018.

I denne artikel kan du se, hvordan den ser ud, høre om priserne, og den helt nye brugeroplevelse, GDPR, apps, tilretningsmuligheder … og meget mere.

Business Central er cloud

Microsoft Dynamics 365 Business Central er en cloud-løsning, dvs. du bruger den i skyen via en browser. Der er ikke nogen traditionel klient, der skal installeres på din computer.

Dynamics 365 i Business Central-udgaven er faktisk den samme løsning som Dynamics NAV 2018, og derfor er den relevant at overveje, hvis du skal opgradere en ældre NAV-løsning.

Men lad os først se på, hvad nyhederne er.

Et rollecenter i Business Central med større fleksibilitet
Varelister i Business Central med billeder som ikoner
Visualisering af stadierne i en salgspipeline i Business Central

Brugeroplevelsen

Microsoft har lavet radikalt om i layoutet. Erfarne NAV-brugere vil straks opdage, at løsningen er blevet grøn. Men det handler dog ikke kun om farverne.

Brugerinterfacet er blevet lettere, og det har et mere moderne ’look and feel’.

Rollecenter-funktionerne er flyttet op i toppen af skærmen, så de er nemmere tilgængelige – samtidig med at skærmbilledet kan anvendes til andre formål.

Skærmbillederne er reorganiseret til at udnytte skærmen bedre, så du ikke skal arbejde med så tunge og fyldte skærmbilleder.

Performance er også kraftigt forbedret, og Microsoft har lagt meget vægt på at optimere browser-oplevelsen af løsningen.

Flere muligheder for visualisering og kilder til indsigt
Pengestrømsprognose præsenteret grafisk
Et debitorkort med kontekstafhængig information

Bulletins i skærmbilledet

Øverst i skærmbilledet har Microsoft introduceret news bulletins, som er highlights af data, der bliver skubbet ud til brugerne.

Du kender sikkert de firkantede ’tiles’ i rollecentrene, der viser status-tal, fx på antallet af åbne ordrer. Men med disse bulletins er der mere fokus på at bringe indsigt og historier ud til alle medarbejdere.

Så er ERP-systemet ikke blot et passivt system, der viser status-tal, men et aktivt system, der informerer og skaber indsigt for brugere, fx om nye store ordrer som alle i virksomheden bør høre om.

Det kunne også være en bulletin om, hvilket produkt der solgte bedst i sidste måned.

Du kan opsætte kriterierne for disse bulletins, så du styrer rammerne for, hvad der skal dukke op.

Hjælp til GDPR

GDPR er et stort emne i 2018, også inden for ERP, og det er noget, ERP-systemet bør hjælpe med at styre.

Dynamics 365 Business Central har et decideret GDPR-modul, som er en fin metode til at arbejde struktureret med klassifikation af data.

Det er en attraktiv funktionalitet for mange, der kommer fra et gammelt system, hvor der er problemer med struktur og sikkerhed.

Dokumentationskravet i GDPR er simpelthen bygget ind i Dynamics 365 Business Central, så det er meget nemmere at overholde reglerne.

GDPR med Dynamics NAV kan du læse mere om her.

Browser først

Browser-klienten er blevet Microsofts første-prioritet i både Dynamics 365 Business Central og NAV. Microsoft har en strategi om at lancere nyheder til online-kunderne først, og efterfølgende rulle de det ud til on-premise kunderne. Det er samme strategi, som de anvender på CRM-løsningen.

Microsoft vil gerne foretage løbende, hyppige opdateringer i stedet for store årlige versionsopdateringer. Derfor kommer dette redesign af brugeroplevelsen også til at rulle ud på NAV 2018 på et tidspunkt.

I Dynamics 365 Business Central findes der kun en browserklient. Du kan ikke installere en traditionel klient på din computer. Til NAV 2018 findes der til gengæld en traditionel desktop-klient.

En af de klare fordele ved browser-klienten er, at den kan bruges på forskellige devices og platforme, fordi den ikke skal installeres, men bare afvikles i en almindelig browser.

‘Tenerife’

Som nævnt er NAV 2018 og Dynamics 365 Business Central grundlæggende den samme løsning. Det er Microsofts udviklingsprojekt med kodenavnet ’Tenerife’, som er kernen i begge løsninger.

NAV 2018 blev frigivet i december 2017, og denne frigivelse af Dynamics 365 i april 2018 er samme løsning som rendyrket cloud-løsning. De nyheder, som du ser i denne artikel, fx den nye brugeroplevelse – de kommer efterfølgende også til at gælde for NAV 2018.

Redigér selv layoutet

Microsoft har fokus på at skabe standardløsninger. Samtidig har Navision og Dynamics NAV en årelang tradition for, at man som kunde kan tilrette løsningen, hvis der er noget, der ikke lige opfylder ens behov.

Dynamics 365 Business Central har flere muligheder for at brugerne kan tilrette layout på egen hånd.

Det er en virkelig nem og dejlig designmulighed.

Oppe i højre hjørne trykker du på ’design’, og så er du i ’design-mode’, hvorefter du fx bare kan trække et felt ind på skærmbilledet og placere det, og så har du ændret skærmbilledet.

Det er i høj grad en layout-mulighed. Du kan ikke udbygge løsningen med nye felter og funktioner som almindelig bruger, men du kan selv ændre layout og indhold.

Tilpasninger og Apps

Det er naturligvis ikke nok at ændre i layoutet. Som nævnt har Navision-kunderne en årelang tradition for at specialtilpasse deres løsninger.

Det kan man også fremover.

Det har dog altid været et stort diskussionsemne, hvor meget man bør specialtilpasse sin løsning.

Selv om det er dejligt at kunne tilrette løsningen til sine behov, så skaber tilretningerne også et problem, når man løbende vil opgradere til nye versioner. Opgraderinger bliver sværere og dyrere.

Den udfordring har Microsoft løst.

Det er en funktionalitet, der kaldes ’extensions’, der gør det muligt at tilrette uden at skabe problemer med at opgradere.

I gamle versioner er tilretninger blevet udført i løsningens kode, men med ’extensions’ bliver det placeret som tilføjelser til koden.

Du får ikke lov til at ændre i standardløsningens kode, men du kan tilføje.
Disse tilføjelser kan ske på 2 måder:

  1. Du kan fortsat tilrette
    Du kan stadig få en udvikler til at skrive en masse kode med præcis de ting, du har behov for. Forskellen i forhold til førhen er blot, at dine tilretninger bliver gemt i en ’extensions’-fil som tilføjelser (ikke ændringer) til løsningen.Når der løbende kommer nye versioner, så er du som altid selv ansvarlig for, at dine tilføjelser ikke kolliderer med standardløsningen. Men du kan forvente, at udfordringen er mindre end førhen. Til gengæld kommer der hyppigere små versionsopdateringer fra Microsoft, så det kan blive sværere at planlægge.
  2. Du kan købe apps
    Du kan tilkøbe ekstra funktionalitet i form af en app i Microsofts AppSource. Du skal ikke selv tage ansvaret for at vedligeholde tilføjelserne – det skal leverandøren af den app, du køber. Det er lige som på din mobiltelefon.Det åbner verdensmarkedet op for apps til din ERP-løsning. Du vil få mange nye muligheder i fremtiden.Når du vil afprøve en app, så kan du bare lægge den på din drift-løsning og afprøve den. Det ville være helt uhørt førhen, men det er faktisk muligt fremover.Hvis du ikke vil fortsætte med at bruge en app, så kan du bare slette den igen, og så er der ikke sket nogen skade. Den rydder pænt op efter sig selv igen. Også selv om der var nye tabeller og funktioner i app’en. Det skyldes, at app’en ligger som en ’extension’ og er isoleret fra kernen af koden.Der kommer apps både til store vertikale løsninger og til horisontale generelle løsninger, men også til bittesmå ekstrafunktioner, som måske bare tilføjer et enkelt opslag eller en knap eller et felt.

    Abakion har jo mange tillægsmoduler til Dynamics NAV, og vi er ved at gøre dem klar til, at du kan købe dem som apps.

    ’Dynamic Reports’ var vores første app til Dynamics 365. Den giver mulighed for at redigere layout på dokumenter og rapporter. Vi lancerede den i december 2017, og du kan finde den på Microsoft AppSource her.

Prisen

Prissætningen er faktisk en af nyhederne. Microsoft vil gerne nå et bredere marked, og derfor bliver det ikke nogen dyr løsning.

Der er 2 modeller at vælge mellem: ’Premium’ koster $100 per bruger per måned, og ’Essential’-udgaven koster $70. Vi må lige se, hvad priserne bliver i danske kroner.

’Essential’ er faktisk ikke så basal, som den lyder. Microsoft har lagt rigtig meget funktionalitet i grundpakken. Avancerede funktionsområder som produktionsstyring og service management er kun at finde i den udvidede udgave.

Men hvis du ikke har behov for produktionsstyring eller service management, så får du rigtig meget for pengene i den lille udgave til $70.

Abonnement

Microsoft Dynamics 365 Business Central tegnes som et abonnement per bruger per måned.

Microsoft ændrer ikke på deres kanalstrategi. Dynamics 365 Business Central skal (lige som NAV) købes gennem partnere på Microsofts ”Cloud Solution Program”.

Når man tænker på cloud-løsninger, så virker det måske oplagt, at kunder skal kunne oprette et abonnement online – lige som på en office-pakke.

Men Microsoft har valgt, at abonnementer på Dynamics 365 Business Central fortsat skal gå gennem partnerkanalen. Det skyldes at ERP-løsningerne har en vis kompleksitet, og der skal ofte ydes en del rådgivning ifm. opstart på en ERP-løsning.

Når det er sagt, så kommer Dynamics 365 Business Central til at række længere ned i markedet end NAV typisk har gjort. Dynamics 365 Business Central vil være relevant for mange af dem, der tidligere har kørt C5. Der skal nok være mange leverandører, der vil gøre det nemt for de helt små virksomheder at tegne et abonnement online og komme i gang uden noget opstartsprojekt.