I denne video introducerer Beata Piechowicz Shopify Connector, som er en Microsoft-løsning, der forbinder din e-commerce platform med Business Central og automatiserer ordreflowet.

Hvis du har en Shopify-webshop og bruger Business Central som ERP-system, så kan du med Microsofts Shopify Connector få de to systemer til at tale sammen.

Connectoren leveres af Microsoft, så du behøver ikke købe et separat abonnement eller betale månedligt for at have integrationen, og den forbedres løbende med hver release.

I videoen gennemgår Beata både en live demo af ordreflowet og de mange konfigurationsmuligheder.

AI assistent demo
09:05
Af Beata Piechowicz

Tal med din Shopify Connector som om det var din kollega

I denne demo viser Beata, hvordan du kan stille spørgsmål til din Shopify Connector i naturligt sprog og få svar med det samme.

10:45
Af Beata Piechowicz

Introduktion til Shopify Connector

I denne video giver Beata en intro til, hvordan du integrerer din Shopify-webshop med Business Central, og hvordan du automatiserer ordreflowet mellem de to systemer.

Af Mette Thavlov Neukirch

Nyhederne i Business Central oktober 2025 (wave 2)

Mette og Simon gennemgår de vigtigste nyheder i oktober-udgaven af Business Central. Alt det, som er relevant for dig at følge med i.

Af Mette Thavlov Neukirch

Nyhederne i Business Central april 2025 (wave 1)

Abakion har lavet et sammenkog af de funktioner i den nyeste release af Business Central, vi vurderer, er mest relevante for daglige brugere.

05:16
Af Lauritz Hjort

3 praktiske tips til dit daglige arbejde i Business Central

I denne video viser Lauritz dig 3 praktiske tips, som effektiviserer dit daglige arbejde i Business Central.

Af Mette Thavlov Neukirch

Nyhederne i Business Central oktober 2024 (wave 2)

Abakion har lavet et sammenkog af de funktioner i den nyeste release af Business Central, vi vurderer, er mest relevante for daglige brugere.

06:20
Af Lauritz Hjort

Roller og rettigheder i Business Central

Lær at tildele specifikke rettigheder, så brugere kan se men ikke redigere data, og lær om forskellen mellem rollecentre og rettighedssæt

6:29
Af Anders Faurholt

Performance-optimering i Business Central

Lær hvordan du selv kan teste og forbedre performance i Business Central – uden hjælp fra din leverandør.

8:52
Af Abakion

Analysis Assist – kunstig intelligens i Business Central

Ny Copilot-funktion, Analysis Assist, hjælper dig med at udføre ad-hoc analyser direkte i Business Central.

4:32
Af Lauritz Hjort

Brugergrupper bliver til sikkerhedsgrupper i Q4

Brugergrupper bliver nu til sikkerhedsgrupper. Dette skal du forholde dig til, inden det sker. Lær her, hvordan du konverterer eksisterende brugergrupper.

Af Abakion

Få overblik over Business Central 2024 release Wave 1

Abakion har lavet et sammenkog af de funktioner i den nyeste release af Business Central, vi vurderer, er mest relevante for daglige brugere.

12:14
Af Christine Stamer

Se det nye Sustainability-modul i Business Central

Microsoft har lanceret et nyt Sustainability-modul i Business Central, som giver mulighed for at rapportere på ESG-parametre.

3:20
Af Dennis Kamper Schumacher

Intrastat-rapportering til Danmarks Statistik på den nemme måde

Når du skal indrapportere Intrastat, så er der en smart funktion i Business Central, så du slipper for manuel indtastning.

2:21
Af Dennis Kamper Schumacher

Nem rapportering af EU-salg til Skat med Business Central

Det er ret nemt at rapportere EU-salg til Skat med Business Central. Men mange kender ikke den smarte funktion.

4:48
Af Yousef Balas

Automatisk vedhæftning af digitale bilag i Business Central

Se Microsofts nye funktion, Digital bilagspost, samt eksempler på, hvordan du kan bruge den i Business Central.

4:41
Af Anders Faurholt

De 3 bedste måder at rette fakturaer, bogført forkert

Nogle gange får du bogført en salgs-faktura forkert i Business Central. Anders viser her de 3 bedste måder at håndtere det på.

7:44
Af Anders Faurholt

Brug skabeloner til at bogføre periodisering på én gang

Når du vil periodisere i Business Central, så kan du nu bogføre det hele, allerede når du modtager købsfakturaen.

3:56
Af Anders Faurholt

Styr brugerroller for modtagelse, levering og fakturering

Nu kan du i Business Central styre, at medarbejdere som kun skal modtage eller levere, ikke også kommer til at fakturere.

21:27
Af Schjørmann & Elkjær

Lidt men godt: Oktober-nyt

Den nye version af Business Central blev kaldt “en tynd kop te”, men der kommer en meget spændende AI-agent, og der er flere gode nyheder. Lyt til podcasten i Spotify, Youtube, Apple, Amazon

14:52
Af Kenneth Kryger Gram

Digital suverænitet over forretningsløsninger i 2025

Hvad skal du som dansk virksomhed vide om data-suverænitet i et cloud-miljø, især når dine løsninger er baseret på Microsoft-teknologi.

5:55
Af Jacob Sanchez Garcia

Er din Business Central klar til de nye emballagekrav?

Hør om de nye EU-krav til emballagerapportering, hvem der har ansvaret, og hvordan du kan håndtere det effektivt.

07:00
Af Abakion

Selvstyrende AI-agenter i Business Central

Se hvordan Microsoft vil bygge selvstyrende AI-agenter ind i Business Central. Lyt også til en markant udmelding fra Microsofts CEO.

14:09
Af Nicolai Schjørmann

Automatisering af processer i Business Central

Hør hvordan Power Apps og Power Automate kan optimere og automatisere manuelle arbejdsprocesser i Business Central

11:57
Af Stamer & Sanchez

Hvad er ESG-rapportering - og hvad skal du gøre?

Hvad er ESG? Hvorfor er det også relevant for små og mellemstore virksomheder? Og hvilken rolle spiller ERP-systemet?

9:10
Af Kenneth Kryger Gram

Hør hvorfor NIS2 har effekt på mange virksomheder

Selv om din virksomhed ikke bliver direkte reguleret af det nye NIS2-direktiv fra EU, så skal du sikkert også leve op til en række krav.

11:50
Af Mette Kessel

Fremtidens roller i Økonomiafdelingen

“Jeg har selv siddet i økonomi, hvor folk var nervøse for at miste deres job. Det gør de ikke. Det bliver bare lidt anderledes.”

7:44
Af Lene Graa Jennum

Brug Power Platform til at udvikle i Business Central

Hør hvorfor du har en IT-strategisk fordel ved at anvende Power Platform til at tilrette din Business Central

4:41
Af Kenneth Kryger Gram

Microsoft tager ansvaret for din brug af AI

Microsoft tager ansvaret for eventuelle copyright-problemer med Copilot AI. Dette er vigtigt for virksomheders anvendelse af AI.

7:27
Af Kenneth Kryger Gram

Hvor klog er AI i Business Central?

I første omgang giver Microsoft AI-værktøjer til partnerne, så man kan bygge smarte løsninger, men hvad kan AI i Business Central egentlig i dag?

5:22
Af Mette Kessel

Sådan bliver du klar til den nye bogføringslov

Den nye bogføringslov stiller krav til dit ERP. Vi taler med Mette Kessel, som fortæller om den nye lov. Hør hvordan du bliver klar.

Her kan du læse, hvad Beata fortæller i denne video:

Hej.

I dag vil jeg introducere jer for Shopify Connector, en løsning der gør det muligt at integrere jeres ERP-system, Business Central, med jeres Shopify e-commerce platform.

En platform der er meget udbredt blandt små og mellemstore virksomheder.

Nu laver jeg en kort demo, hvor jeg viser jer, hvordan man placerer en ordre, og så gennemgår vi konfigurationen af Shopify Connector i Business Central.

I dagens demo bruger jeg Ferm Living’s test webshop.

Ferm Living er en af de kunder, vi har hjulpet med opsætningen af connectoren.

Lad os finde et produkt, vi kan lide. Denne brevbakke ville være nyttig på kontoret. Så lad os bestille to. Nu går vi videre til checkout.

Jeg vil have den leveret til vores kontor. Lad os indtaste kreditkortoplysningerne. Det her er en test webshop, så det bliver et test-kreditkort.

Lad os betale.

Sådan ser ordrebekræftelsen ud i webshoppen. Nu viser jeg jer, hvordan ordren ser ud i Business Central.

Her er mit Business Central-miljø.

Vi kan se Shopify Orders her. Den øverste ordre er den, der netop blev synkroniseret fra webshoppen. Lad os åbne den.

Vi kan se, en masse data er sendt fra webshoppen, og mappet til Business Central datafelter. For eksempel Shipping Method Code og Shipping Agent Code. Og selvfølgelig adresserne.

Vi kan også se information om varelinjerne, så vi ved, at vi bestilte to sorte brevbakker, og det ser korrekt ud. Vi har også faktura detaljer, forsendelse og fakturering herinde.

I det her setup har systemet allerede oprettet en salgsordre i Business Central.

Vi har denne visning, som viser detaljerne på, hvad der er synkroniseret fra webshoppen.

Næste step er at oprette selve salgsordren ud fra det. Og i dette tilfælde sker det automatisk. Jeg viser jer senere, hvordan det er sat op.

Udover det i kan se på skærmen, så ligger der faktisk mange flere data, som er ret nyttige. Og der er faktisk mere end det, hvis vi åbner topmenuen og går til “Order”, kan vi se endnu flere detaljer om, hvad var betalingstransaktionen, der er knyttet til ordren. Det er et eksempel.

Vi kan også se “Shipping costs”. Vi valgte GLS hjemmelevering.

Vi kan også se “Tax Lines”, hvilket er nyttigt i komplekse setups.

Det var en kort gennemgang af Shopify order synchronization. Det er kun én del af connectoren. Der er meget mere end det.

Nu går jeg videre til konfigurationsvinduet for connectoren. Her forklarer jeg lidt om mulighederne.

Som i kan se her i “Shopify Shop Card” kan vi se forskellige sektioner, som fortæller systemet hvordan det skal synkronisere data. Vi taler om produkter, priser og kunder.

Der er også “B2B Company Synchronization”. Og vigtigst “Order Synchronization and Processing”.

Vi har netop synkroniseret en ordre fra webshoppen. Som I kan se, har systemet allerede oprettet en almindelig salgsordre i Business Central. Det sker på grund af dette felt.

Systemet kan auto-oprette salgsordrer, så når Business Central registrerer en ny webshopordre, forsøger den at konvertere den til en salgsordre. Den kan også automatisk frigive den, så det gør flowet så gnidningsfrit som muligt.

Der findes også en sektion for return og refund processing.

Hvis jeg går til mine ordrer, kan vi se forskellige statuser. Vi kan også se fulfillment status for en afsluttet ordre. Her er financial status opdateret. Og ordren står som fulfilled, hvilket betyder, at varen er sendt og kunden har modtaget sin sorte opdeler eller andre varer fra Ferm Living.

Der er endnu flere muligheder. Hvis vi filtrerer på financial status, kan vi se refunderede order. Det kan også ses i Business Central. Vi kan endda automatisk oprette kreditnotaer baseret på data fra Shopify.

Connectoren er ret kraftfuld. Der er rigtig meget, der kan synkroniseres.

“Item synchronization” er også en vigtig funktion. Systemet skal selvfølgelig vide, hvordan de indkommende varer skal mappes på ordrelinjerne til vores vareliste i Business Central. Og det er det, vi kan sætte op her.

Vi kan faktisk synkronisere varer begge veje. Altså både fra Shopify og til Shopify.

Hvis vi går til produktlisten, så kan vi se dataene, der synkroniseres mellem systemerne. Det fungerer også som et vindue ind til de produktdata, vi har i Shopify, og hvordan de er forbundet til Business Central. Vi har for eksempel Business Central varenummer og Shopify SKU ID.

Vi kan også synkronisere varianter. Det behøver ikke være én vare til én vare. Der kan også være varianter, og det håndteres her.

Vi kan også synkronisere lager, sikre, at webshoppen viser det korrekte antal varer. Så undgår vi oversalg og vi sikrer, at kunderne ved, hvor mange varer vi har på lager.

Der er faktisk meget mere, jeg kunne fortælle om.

En anden funktion, der kom for nylig, er synkronisering af meta-felter på varer og produkter. Der er ret mange muligheder her.

Det her er kun en introduktion til connectoren. Som I kan se, er der rigtig mange felter i interfacet. Jeg kan ikke forklare det hele i dag. Men hvad jeg kan fortælle med sikkerhed er, at connectoren bliver bedre med hver Microsoft-release.

Der kommer hele tiden flere nyttige funktioner. Det inkluderer blandt andet detaljeret logging, som gør det muligt at følge hvad der sker bag kulisserne. Synkronisering af metafelter, som jeg nævnte før. Men et andet eksempel er markedsspecifikke priser i forskellige valutaer.

Connectoren leveres af Microsoft, så I behøver ikke købe et abonnement. I skal ikke betale månedligt for at have integrationen.

Det er et standardprodukt, der løbende forbedres hver måned.

Det var alt for i dag. Tusind tak, fordi I så med.