I denne video introducerer Beata Piechowicz Shopify Connector, som er en Microsoft-løsning, der forbinder din e-commerce platform med Business Central og automatiserer ordreflowet.
Hvis du har en Shopify-webshop og bruger Business Central som ERP-system, så kan du med Microsofts Shopify Connector få de to systemer til at tale sammen.
Connectoren leveres af Microsoft, så du behøver ikke købe et separat abonnement eller betale månedligt for at have integrationen, og den forbedres løbende med hver release.
I videoen gennemgår Beata både en live demo af ordreflowet og de mange konfigurationsmuligheder.
Her kan du læse, hvad Beata fortæller i denne video:
Hej.
I dag vil jeg introducere jer for Shopify Connector, en løsning der gør det muligt at integrere jeres ERP-system, Business Central, med jeres Shopify e-commerce platform.
En platform der er meget udbredt blandt små og mellemstore virksomheder.
Nu laver jeg en kort demo, hvor jeg viser jer, hvordan man placerer en ordre, og så gennemgår vi konfigurationen af Shopify Connector i Business Central.
I dagens demo bruger jeg Ferm Living’s test webshop.
Ferm Living er en af de kunder, vi har hjulpet med opsætningen af connectoren.
Lad os finde et produkt, vi kan lide. Denne brevbakke ville være nyttig på kontoret. Så lad os bestille to. Nu går vi videre til checkout.
Jeg vil have den leveret til vores kontor. Lad os indtaste kreditkortoplysningerne. Det her er en test webshop, så det bliver et test-kreditkort.
Lad os betale.
Sådan ser ordrebekræftelsen ud i webshoppen. Nu viser jeg jer, hvordan ordren ser ud i Business Central.
Her er mit Business Central-miljø.
Vi kan se Shopify Orders her. Den øverste ordre er den, der netop blev synkroniseret fra webshoppen. Lad os åbne den.
Vi kan se, en masse data er sendt fra webshoppen, og mappet til Business Central datafelter. For eksempel Shipping Method Code og Shipping Agent Code. Og selvfølgelig adresserne.
Vi kan også se information om varelinjerne, så vi ved, at vi bestilte to sorte brevbakker, og det ser korrekt ud. Vi har også faktura detaljer, forsendelse og fakturering herinde.
I det her setup har systemet allerede oprettet en salgsordre i Business Central.
Vi har denne visning, som viser detaljerne på, hvad der er synkroniseret fra webshoppen.
Næste step er at oprette selve salgsordren ud fra det. Og i dette tilfælde sker det automatisk. Jeg viser jer senere, hvordan det er sat op.
Udover det i kan se på skærmen, så ligger der faktisk mange flere data, som er ret nyttige. Og der er faktisk mere end det, hvis vi åbner topmenuen og går til “Order”, kan vi se endnu flere detaljer om, hvad var betalingstransaktionen, der er knyttet til ordren. Det er et eksempel.
Vi kan også se “Shipping costs”. Vi valgte GLS hjemmelevering.
Vi kan også se “Tax Lines”, hvilket er nyttigt i komplekse setups.
Det var en kort gennemgang af Shopify order synchronization. Det er kun én del af connectoren. Der er meget mere end det.
Nu går jeg videre til konfigurationsvinduet for connectoren. Her forklarer jeg lidt om mulighederne.
Som i kan se her i “Shopify Shop Card” kan vi se forskellige sektioner, som fortæller systemet hvordan det skal synkronisere data. Vi taler om produkter, priser og kunder.
Der er også “B2B Company Synchronization”. Og vigtigst “Order Synchronization and Processing”.
Vi har netop synkroniseret en ordre fra webshoppen. Som I kan se, har systemet allerede oprettet en almindelig salgsordre i Business Central. Det sker på grund af dette felt.
Systemet kan auto-oprette salgsordrer, så når Business Central registrerer en ny webshopordre, forsøger den at konvertere den til en salgsordre. Den kan også automatisk frigive den, så det gør flowet så gnidningsfrit som muligt.
Der findes også en sektion for return og refund processing.
Hvis jeg går til mine ordrer, kan vi se forskellige statuser. Vi kan også se fulfillment status for en afsluttet ordre. Her er financial status opdateret. Og ordren står som fulfilled, hvilket betyder, at varen er sendt og kunden har modtaget sin sorte opdeler eller andre varer fra Ferm Living.
Der er endnu flere muligheder. Hvis vi filtrerer på financial status, kan vi se refunderede order. Det kan også ses i Business Central. Vi kan endda automatisk oprette kreditnotaer baseret på data fra Shopify.
Connectoren er ret kraftfuld. Der er rigtig meget, der kan synkroniseres.
“Item synchronization” er også en vigtig funktion. Systemet skal selvfølgelig vide, hvordan de indkommende varer skal mappes på ordrelinjerne til vores vareliste i Business Central. Og det er det, vi kan sætte op her.
Vi kan faktisk synkronisere varer begge veje. Altså både fra Shopify og til Shopify.
Hvis vi går til produktlisten, så kan vi se dataene, der synkroniseres mellem systemerne. Det fungerer også som et vindue ind til de produktdata, vi har i Shopify, og hvordan de er forbundet til Business Central. Vi har for eksempel Business Central varenummer og Shopify SKU ID.
Vi kan også synkronisere varianter. Det behøver ikke være én vare til én vare. Der kan også være varianter, og det håndteres her.
Vi kan også synkronisere lager, sikre, at webshoppen viser det korrekte antal varer. Så undgår vi oversalg og vi sikrer, at kunderne ved, hvor mange varer vi har på lager.
Der er faktisk meget mere, jeg kunne fortælle om.
En anden funktion, der kom for nylig, er synkronisering af meta-felter på varer og produkter. Der er ret mange muligheder her.
Det her er kun en introduktion til connectoren. Som I kan se, er der rigtig mange felter i interfacet. Jeg kan ikke forklare det hele i dag. Men hvad jeg kan fortælle med sikkerhed er, at connectoren bliver bedre med hver Microsoft-release.
Der kommer hele tiden flere nyttige funktioner. Det inkluderer blandt andet detaljeret logging, som gør det muligt at følge hvad der sker bag kulisserne. Synkronisering af metafelter, som jeg nævnte før. Men et andet eksempel er markedsspecifikke priser i forskellige valutaer.
Connectoren leveres af Microsoft, så I behøver ikke købe et abonnement. I skal ikke betale månedligt for at have integrationen.
Det er et standardprodukt, der løbende forbedres hver måned.
Det var alt for i dag. Tusind tak, fordi I så med.


































