En portal kan give eksterne personer adgang til selvbetjening, og så kan en automatisk forretningsproces styre vedkommende igennem sagsbehandlingen trin-for-trin – og bede om relevante data og dokumenter, alt efter hvad der er nødvendigt i situationen. Automatisk.
Det handler om at give eksterne mulighed for at sagsbehandle sig selv via en selvbetjeningsportal.
Med Microsoft Power Platform kan du bygge processer og applikationer – uden at programmere. Og for at inspirere dig, så får du i denne serie af videoer en række af konkrete eksempler.
Eksempel
Til en fond har vi bygget vi en portal, hvor man kan ansøge om en bevilling. Det er selvbetjening, så rådgiverne i fonden ikke skal bruge tid på at registrere alle de oplysninger, de har modtaget.
Brugerne kan selv oprette en ansøgning, indtaste alle data, og portalen kan validere disse data med det samme. Derefter kan løsningen bede om den dokumentation, som er relevant, og brugerne kan uploade dokumenterne med det samme.
Det er også muligt at booke et møde. Portalen tilbyder ledige tider i rådgivernes kalendere, og så kan brugerne vælge et tidspunkt og booke mødet, som kommer direkte i rådgiverens kalender.
Koncept
Sagsbehandling er en kombination af en selvbetjeningsportal og en forretningsproces, der behandler sagen automatisk.
Det handler om, at brugeren skal kunne registrere en anmodning, indtaste oplysninger og uploade dokumentation. En portal giver eksterne personer adgang til udvalgte data og funktioner fra forretningssystemet på en sikker måde.
Derefter kan løsningens forretningsproces sørge for at bede om de rette oplysninger og dokumenter i den rette rækkefølge, validere det indsendte, og sende email-rykkere på det der mangler.
Fordelen ved selvbetjening er, at der er mindre tastearbejde for sagsbehandlerne – og at der er mindre risiko for indtastningsfejl.
Prøv at overveje, om der er processer, hvor du kan spare tid på at lade brugerne registrere data selv og lade systemet validere og spørge om information og dokumentation.