Når man har medarbejdere, som arbejder ude i felten eller bliver sendt ud til kunderne, så er det smart at give dem en app på en mobil enhed, så de har fuld adgang til information, selv om de er på farten – og så de kan registrere direkte i forretningssystemerne og for eksempel gemme billeder som dokumentation.
Det handler om at aktivere kørende teknikere og andre medarbejdere i felten.
Med Microsoft Power Platform kan du bygge processer og applikationer – uden at programmere. Og for at inspirere dig, så får du i denne serie af videoer en række af konkrete eksempler.
Eksempel
Planlægning, booking og opgaveregistrering for kørende teknikere er en masse gode opgaver for Power Platform.
Til et installationsfirma har vi bygget en løsning, hvor kunderne kan booke en aftale ved at vælge en ledig tid i kalenderen. Tiderne er opdelt i geografiske zoner, så teknikeren får en fornuftig rute mellem kunderne. Ude hos kunden anvender teknikeren en app på en tablet til at inspicere, gemme relevant dokumentation og til sidst afgive et tilbud til kunden.
I samme stil har vi også bygget en løsning til nøgleinspektioner, hvor bygherren og entreprenøren kan inspicere huset sammen, registrere fejl og mangler i en app, tage billeder som dokumentation, og definere opgaver for håndværkere, der skal udbedre fejl. I en portal kan eksterne leverandører bagefter byde ind på disse opgaver og booke udførelsen.
Koncept
Læg mærke til, at Outlook-kalenderen kan bringes i spil i en selvbetjeningsløsning. Man kan udvælge tidsrum, som man gør tilgængelige for eksterne brugere, der kan booke aftaler direkte i kalenderen. Det sparer rigtig meget koordineringsarbejde.
Koncept
Og så er der værktøjerne til de medarbejdere, som arbejder i felten. Det er ikke bare ’field service’ eller ’field sales’. Det er ’field-hvad-som-helst’.
Det er et spørgsmål om at give kontrollen til de personer, som er ude hos kunden. De kan stå derude og online registrere forhold, der straks bliver til tilbud, indkøb, serviceopgaver eller andre aktiviteter.
Hvis en forretningsproces omfatter både folk i felten og på kontoret, så er det en gevinst, at data registreres direkte i systemet. Når teknikeren i felten trykker ’gem’, så kan kollegaen på kontoret arbejde med data med det samme og fx afsende et tilbud, inden teknikeren er nået at gå ud ad døren. Processerne mellem felten og kontoret går meget hurtigere. Det er meget bedre service over for kunden.