På en kundeportal kan kunderne udfylde formularer, som er forudfyldt med deres egne data – og som også validerer alle data online, når kunderne indtaster noget på kundeportalen.
Det kan lade sig gøre, fordi formularerne hænger direkte sammen med forretningssystemet.
Det handler om at skabe en god oplevelse på kundeportalen, hvor kunderne kun skal indtaste det, der er nødvendigt, og hvor alt bliver valideret med det samme, så man ikke skal bruge tid på at rette data bagefter.
Med Microsoft Power Platform kan du bygge processer og applikationer – uden at programmere. Og for at inspirere dig, så får du i denne serie af videoer en række af konkrete eksempler.
Eksempel
Virksomheder har ofte forretningssystemer, som man gerne vil have til at hænge sammen med websitet, sådan at besøgende kunder kan udfylde en formular med data, som flyder videre til kundeservice-systemet, CRM-systemet eller et andet internt system.
Det er en meget almindelig funktion at udnytte Power Platform til, og vi har anvendt det hos rigtig mange kunder på tværs af alle brancher.
Teknisk set er det ikke svært at putte en formular på websitet, som sender data videre til et internt system, men det er en ret simpel dataoverførsel med Power Automate.
Hvis du ønsker mere logik, når kunden udfylder formularen, så er det en fordel at anvende Power Pages. Fx hvis du ønsker at validere data, mens kunden indtaster. Eller hvis der er afhængigheder mellem felter. Eller hvis du vil præudfylde felter med kundens data fra forretningssystemet.
Koncept
Hvis man bruger Power Pages til at putte formularer på websitet, så giver det direkte adgang til kundens egne data i forretningssystemet.
Det betyder, at validering er indbygget, og selvbetjeningsoplevelsen bliver meget bedre. Men det kræver naturligvis, at det foregår bag login.