Den nye bogføringslov stiller krav til dit bogholderi og dit ERP-system, og du skal have styr på, om du lever op til de nye krav.

Vi taler med Mette Kessel, som fortæller om den nye bogføringslov. Lyt med og hør, hvordan du og dit ERP-system bliver klar.

11:57
Af Stamer & Sanchez

Hvad er ESG-rapportering - og hvad skal du gøre?

Hvad er ESG? Hvorfor er det også relevant for små og mellemstore virksomheder? Og hvilken rolle spiller ERP-systemet?

9:10
Af Kenneth Kryger Gram

Hør hvorfor NIS2 har effekt på mange virksomheder

Selv om din virksomhed ikke bliver direkte reguleret af det nye NIS2-direktiv fra EU, så skal du sikkert også leve op til en række krav.

11:50
Af Mette Kessel

Fremtidens roller i Økonomiafdelingen

“Jeg har selv siddet i økonomi, hvor folk var nervøse for at miste deres job. Det gør de ikke. Det bliver bare lidt anderledes.”

7:44
Af Lene Graa Jennum

Brug Power Platform til at udvikle i Business Central

Hør hvorfor du har en IT-strategisk fordel ved at anvende Power Platform til at tilrette din Business Central

4:41
Af Kenneth Kryger Gram

Microsoft tager ansvaret din brug af AI

Microsoft tager ansvaret for eventuelle copyright-problemer med Copilot AI. Dette er vigtigt for virksomheders anvendelse af AI.

7:27
Af Kenneth Kryger Gram

Hvor klog er AI i Business Central?

I første omgang giver Microsoft AI-værktøjer til partnerne, så man kan bygge smarte løsninger, men hvad kan AI i Business Central egentlig i dag?

5:22
Af Mette Kessel

Sådan bliver du klar til den nye bogføringslov

Den nye bogføringslov stiller krav til dit ERP. Vi taler med Mette Kessel, som fortæller om den nye lov. Hør hvordan du bliver klar.

Her kan du læse, hvad Mette fortæller i interviewet

Jeg sidder med min kollega Mette Kessel, som er seniorkonsulent i Business Central, og vi skal tale om den nye bogføringslov, fordi den træder kraft lige om lidt, og det er jo noget rigtig kompliceret noget. Hvad er alt det her med den nye bogføringslov for noget, Mette?

Den nye bogføringslov, det er overordnet, at man skal have et bogføringssystem, der er godkendt. Og det troede man selvfølgelig, at man havde i forvejen, men hvad vil det sige?

Det vil sige, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har modtaget en hel masse ansøgninger fra mange forskellige selskaber, og de er så i gang med at verificere, at systemerne rent faktisk kan leve op til de krav, de har stillet. Og den 1. januar 2024, der kommer der en liste over, hvilke systemer, der er godkendt.

Og Business Central, som du sidder og arbejder med, den kommer til at være med på den liste, forventer du?

Ja, Microsoft har ansøgt på vegne af Business Central, og den bliver godkendt og vil være med på listen.

Og hvornår skal man som virksomhed leve op til de her nye krav? Er det også den 1. januar?

Nej, i hvert fald ikke til, at man har et godkendt bogføringssystem. Selve den del af lovgivningen træder i kraft 1. juli 24, og det er så, at det er det regnskabsår, der starter efter der. Så det vil sige, at hvis man har et regnskabsår, der er et kalenderår, så er det 1. januar 2025.

Okay. Og hvad er det, der er nyt fra før? Hvad er det, vi pludselig skal kunne, som man ikke kunne før?

Først og fremmest, så skal nogen, man har udstedt fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsens side, få adgang til virksomhedens data. Og den her adgang skal også kunne gives uden om virksomhedsejernes accept. Der skal simpelthen sidde nogen i det offentlige, som har adgang til dine regnskabsdata.

Og derudover, så er det meget vigtigt, at der bliver vedhæftet et bilag til din postering. Altså til alle posteringer, hvor der findes en type bilag. Dette gælder regnskabsmaterialer. Så det er finansklader og købsklader og sådan nogle forskellige ting. Der skal man have bilagene elektronisk.

Det skal være elektronisk vedhæftet til systemet som dokumentation. Og derudover, så er det også et krav, at man kan sende i et OIO-UBL-format og i et PayPal-format.

Og betyder det så, at man til den her dato faktisk skal være oppe på eksempelvis cloud-løsningen? Eller hvad nu, hvis man har en gammel løsning? Er man så doomed her, eller hvad gør man?

Ikke nødvendigvis. Så man kan godt køre videre med sin gamle NAV-løsning. Man skal være opmærksom på nogle ting. Først og fremmest, så skal man, for at de offentlige myndigheder skal kunne tilgå data, tages en backup, som der ligger hos en tredjepart. Og en tredjepart er defineret som nogen, der ikke er direkte ejer.

Og så gælder det samme krav selvfølgelig, som det gør for de godkendte selskaber, at der skal kunne vedhæftes et bilag til din postering. Og at du skal kunne sende det her OIO-UBL-dokument.

Så i princippet er det godt nok, at det offentlige kan komme og få adgang til den backup, så de selv kan genskabe den og sidde og kigge i data på den måde. Så det er ikke, fordi de skal sidde sådan hver mandag morgen og kigge på sidste uges posteringer. Det er i hvert fald det, som står i bemærkningerne. Det er kun i de tilfælde, hvor man ikke kan få adgang til virksomhedsejeren.

Altså, Told og Skat er forpligtet til at gå via virksomhedsejeren. Kan man ikke det, så må man søge adgang til data hos tredjepart. Normalt ville man gå til virksomheden selv for at få adgang til det her data.

Hvis du var virksomhedsejer og havde et ERP-system, ville du så synes, at dette er et kæmpe issue at være bekymret over, eller tænker du, at det skal nok gå stille og roligt?

Jeg ville i hvert fald have det som en opmærksomhed. Jeg ville også kontakte min revisor og spørge, om det systemlandskab, vi har, lever det op til den nye bogføringslovgivning. Det er man forpligtet til.

Og revisor er også forpligtet til at rapportere, hvis man ikke gør det. Ligesom hvis man ikke lever op til momslovgivning og alt muligt andet.

Vær sikker på, at per 1. januar er det ERP-system, du arbejder med, på listen over godkendte systemer.