Hvis man bruger kunstig intelligens til at generere indhold, hvem tager så ansvaret for, at AI-maskinen ikke bare har kopieret fra konkurrenten?

Se også denne explainer-video om Microsofts fremtidsplaner for AI og hvordan det rammer Business Central. Se videoen her  
Se også, hvordan sælgerne kan bruge AI i CRM-systemet med Sales Copilot fra Microsoft. Se videoen her  

En af de mest oversete nyheder i 2023 er, at Microsoft tager ansvaret for eventuelle copyright-problemer som følge af, at du anvender Microsofts AI-løsning Copilot, der bliver bygget ind i alle Microsofts forretningsløsninger.

Denne udmelding er afgørende for, at virksomheder kan have tryghed i at anvende kunstig intelligens.

Kenneth Kryger Gram, direktør i Abakion, er en af kun 20 medlemmer worldwide af Microsofts Partner Advisory Council for Dynamics 365 og Power Platform.

11:50
Af Mette Kessel

Fremtidens roller i Økonomiafdelingen

“Jeg har selv siddet i økonomiafdelingen, hvor folk var nervøse for at miste deres job. Det gør de ikke. Det bliver bare lidt anderledes.”

7:44
Af Lene Graa Jennum

Brug Power Platform til at udvikle i Business Central

Hør hvorfor du har en IT-strategisk fordel ved at anvende Power Platform til at tilrette din Business Central

4:41
Af Kenneth Kryger Gram

Microsoft tager ansvaret din brug af AI

Microsoft tager ansvaret for eventuelle copyright-problemer med Copilot AI. Dette er vigtigt for virksomheders anvendelse af AI.

7:27
Af Kenneth Kryger Gram

Hvor klog er AI i Business Central?

I første omgang giver Microsoft AI-værktøjer til partnerne, så man kan bygge smarte løsninger, men hvad kan AI i Business Central egentlig i dag?

5:22
Af Mette Kessel

Sådan bliver du klar til den nye bogføringslov

Den nye bogføringslov stiller krav til dit ERP. Vi taler med Mette Kessel, som fortæller om den nye bogføringslov. Hør hvordan du bliver klar.

Her kan du læse, hvad Kenneth fortæller i interviewet

Jeg har fået Kenneth Gram i studiet til at fortælle lidt om kunstig intelligens, om AI og Copilot i forhold til ansvar.

Hvis man er ude og køre i en selvkørende bil, og den bil så kommer til at køre nogen ned. Er det så bilen, man skal sende i retten, eller hvordan gør man så?

Og der er selvfølgelig noget tid nu, men det med Copilot, det er jo faktisk lige nu, at det er lavet klart. Og spørgsmålet er, hvis nu ens kunstig intelligens finder ud af at lave noget smart for en, som faktisk er noget IP eller noget viden, som nogle andre har bygget.

Hvem har så ansvaret for det? Kan man så blive anklaget for det, eller hvordan gør man det? Kenneth, hvordan håndterer man det?

Jamen, der er jo ingen tvivl om, det er jo et rigtig fint billede, du tegner der. Hvem har ansvaret, når vi nu får noget teknologi, der kan gøre nogle ting selv, eller tænke selv? Og der har Microsoft valgt at være ude helt i front i forhold til, hvordan de løser.

Så de har lavet noget, de kalder Copilot Copyright Commitment. Og det betyder ganske kort, at de i virkeligheden tager ansvaret for det, deres Copilots gør.

Så hvis man nu som kunde fx har valgt at bruge det til at i sin Business Central at lave varebeskrivelser, og der kommer nogen bagefter og siger, hov, de der varebeskrivelser er en direkte kopi af noget, vi har lavet, så vi mener, I har brudt copyright, så går Microsoft ind med den her commitment her og egentlig overtager selve søgsmål og tager risikoen for kunden.

Så de garanterer, at der ikke er nogen af deres kunder, der bruger Copilot, der kan blive sagsøgt for copyright rettighedskrænkelser, så længe de bare har brugt den her Copilot.

Ja, det må da være sådan en rimelig flydende grænseflade, og så skal man jo ikke kunne ordet Copilot Copyright Commitment et eller andet, så alene det som kunde at finde frem til det.

Hvordan oplever man selvfølgelig med et eller andet søgsmål, eller nogen der kommer efter en? Skal man så bare tage telefonen og ringe til Microsoft, tænker du?

Det ligger sådan set online, så hvis man søger på det her, så kan man gå ind og se på, hvordan de beskriver det her, og hvordan de i virkeligheden videregiver den her garanti. Og det er klart, lige nu ruller de jo Copilot ud overalt, og så har de også behov for, at der ligesom skal være ro, så kunder ikke er nervøse for at tage det i brug. Og det har de så valgt at gøre på den her måde her.

Så er det egentlig fra deres side af, for at kunne rulle det ud, og så ved de godt, at de kommer til at tage nogle slag på det her, og så vil de hellere sige, så betaler vi bare det, det koster. Til gengæld, så kan alle vi andre være trygge for at begynde at bruge det.

Ja, og det tror jeg, at det er en vigtig del, at de går ind og, ligesom som den store i det her, går ind og siger, at det er dem, der står for teknologien, det er dem, der ved, hvordan den fungerer bagved, så tager de også risikoen ved det.

Det er mest det, at de skal nok betale de omkostninger, som den, du er kommet til at krænke i virkeligheden, har fået af det.

Altså, det er ligesom at beskytte dem, som man kommer til at træde over taggerne med Copilot potentielt.

Ja, det er helt klart, at de går ind sådan rent juridisk og siger, at de kommer til at køre retssagerne, de kommer til at tage den risiko i forhold til, om de taber.

Og det er jo noget, der foregår lige i øjeblikket, at der er flere forfattere og andre, som ligesom siger, at de mener, at deres bøger eller andet er blevet brugt til at oplære de her robotter.

Og det gør jo, at det er super relevant nu her, fordi der er faktisk retssager, der er i gang. Så som bruger af det her, så er det jo svært, når man har stillet et spørgsmål, når man har promptet sig en AI, og så fået svar tilbage, og egentlig finde ud af, at man krænker i virkeligheden nogen her.

Så jeg synes, at det er den helt rigtige løsning, de har valgt. Så det er faktisk nemt i virkeligheden at være Microsoft, der skal man bare være klar til at betale, og det er nemt at være os, der bruger Copilot, fordi Microsoft hjælper os, og det er nemt at være den, som vi potentielt krænker, fordi vi får noget hjælp.

Så det er faktisk dommeren, der sidder og skal tage stilling til den her bil, den har gjort det skidt, som har en udfordring, hvem han skal komme efter.

Det er super interessant, de retssager, der ligesom er undervejs nu her, fordi hvis det bliver afgjort, at generelt de her large language models, der er blevet trænet på al mulig data, at det er noget, der krænker andres rettigheder, så er det uoverskueligt værdsvældig for slutbrugerne at finde ud af, hvordan overhovedet skal man så forholde sig i forhold til det her.

Men du vil i hvert fald ikke bekymre dig et øjeblik med at begynde at bruge Copilot og sige, at det her er så meget fremtiden, og det har så meget potentiale, altså selvfølgelig skal vi det.

Nej, ikke med den her copyright commitment, som Microsoft har lavet. Der kan man trygt kaste sig ud i at bruge Copilot.

Så bare kom i gang, se at få brugt Copilot, og få det bedste ud af den nye fantastiske funktionalitet.