“Det vigtigste for mig, ved den service I leverer, er muligheden for eller mentaliteten om, at det er en webshop bygget på vores ERP-system, og det er fundamentalt det, der skilte jer ud fra alle andre.”
“Her i Nordamerika vil mange mennesker gerne kunne logge på, tjekke lager og bestille dele. Folk har brug for information med det samme.”
“De (kunderne) vil ikke skulle ringe. De vil ikke sende en e-mail. De vil ikke vente. Og hvis de skal vente, fordi den information ikke er let tilgængelig, så tager de bare videre til den næste virksomhed.”
“Vi havde alle de interne data, så vi ville have en webshop eller portal, til at fremvise al denne information, der allerede var tilgængelig.”
“I forhold til tid taget fra kundeserviceteamet vil jeg sige, at et godt bud vil være 75% reduktion af forespørgsler, der nu bliver besvaret af webshoppen.”
“Traditionelt, når du får nogen til at bygge dig en website eller en webshop, sender du e-mails frem og tilbage hele tiden. Kan du ændre det her, og det her? Hvad med det her og det her?”
“Evnen til at gå ind og manipulere websitet selv uden at skulle bruge hjælp fra leverandøren er fantastisk. At kunne selvbetjene er vildt.”
“Jeg vil også sige, og det er ikke bare for at smigre, for det er den sande, virkelige feedback vi har fået, men vores webshop overgår absolut alle vores konkurrenter.”
Connor Pritchard, Programleder og projektleder i Global Emission Systems Inc. (GESi)
Her kan du læse, hvad Connor Pritchard fra Global Emissions Systems Inc. fortæller i interviewet:
Det vigtigste for mig, ved den service I leverer, er muligheden for eller mentaliteten om, at det er en webshop bygget på jeres ERP-system, og det er fundamentalt det, der skilte jer ud fra alle andre, vi arbejdede med, fordi mange af dem påstod, at de kunne interagere eller kommunikere med ERP-systemet, og det kan de ikke bare, fordi API’en eller forbindelsen ikke er der, og det er frustrerende.
Så til alle, der overvejer at arbejde med Abakion og som har muligheden for at publicere information i deres ERP-system, vil jeg sige: “Gør det.” Jeg ville ønske, vi havde gjort det tidligere.
Jeg vil også sige, og det er ikke bare for at smigre, for det er den sande, virkelige feedback vi har fået, men vores webshop overgår absolut alle vores konkurrenter.
Jeg er Connor Pritchard, og jeg er programleder og projektleder i Global Emission Systems.
Global Emission Systems er en privat virksomhed. Vi har lokationer både i USA såvel som Canada.
Overordnet set vil vi gerne være jeres leverandør af emissonskomponenter. Så vi laver til “on road”, og vi laver til “off highway”, vi laver til strømproduktion, og vi laver til marine, backup nødstrøm.
I princippet til alle kommercielle brændstofforbrændende motorer har vi en efterbehandlingsløsning.
Og hvad er din rolle i forhold til beslutninger vedrørende digitale løsninger, og især selvfølgelig B2B webshops?
Jeg var heldig nok, eller måske uheldig nok, til at blive projektleder på vores ERP-implementering. Det var det første store digitale projekt, jeg havde ansvar for.
Så det var et mål for 2023 at implementere Microsoft Business Central i hele virksomheden for både vores canadiske og amerikanske afdeling.
På grund af det, da vi havde nogle krav i vores “heavy duty diesel” afdeling, som gjorde vi skulle implementere en online shop eller portal, og jeg var den bedste kandidat til at lede projektet.
Hvorfor var det nødvendigt at få en webshop?
Vi har opfundet det, vi kalder Amazon-effekten.
Her i Nordamerika vil mange mennesker gerne kunne logge på, og bruge det vi kalder selvbetjening. Så de vil gerne kunne logge på, og tjekke lager og bestille dele. Folk har brug for information med det samme.
En lastbil kører ind, systemet er nede. De vil gerne fortsætte. X Fit er en foretrukne eftermarkedsleverandør. De vil fortsætte med dem.
Jeg har brug for en GESi one, og den er på lager. Jeg kan få den her i morgen, og næste dag, bum.
De vil ikke skulle bruge telefonen. De vil ikke sende en e-mail. De vil ikke vente.
Og hvis de skal vente, nogle gange fordi den information ikke er let tilgængelig, så tager de bare til den næste person.
Og problemet er, der hvor vi konkurrer, det mærke vi sælger, som man kan se bag mig, det hedder DPFX fit. DPFX fit er en producent eller leverandør af heavy duty diesel komponenter, og vi var sidst på markedet.
Så i princippet havde vi tre store konkurrenter, der kom på markedet før os. Og desværre havde alle vores andre konkurrenter en webshop. Så alt andet lige, var det noget, der manglede, som vi ikke kunne levere til markedet.
Så vi ansatte en ny VP for commercial heavy duty. Og i hans første år med feltarbejde var den mest hyppige kommentar, at vi havde brug for en webshop eller portal.
Nogle gange sagde folk, at uden det var de ikke villige til at onboarde os, som en potentiel leverandør.
Så det var udfordringen.
Markedet havde brug for det. Alle vores konkurrenter havde det. Vi kendte ikke den bedste måde, at gribe det an på. Så det var udfordringerne.
Og da i skulle finde ud af det, hvilke tanker og overvejelser havde du? Hvilke udfordringer mødte du, da I skulle vælge, hvad i skulle gøre der fra?
Her er hvad målet var.
Vi ville komme ud med den bedste såkaldte musefælde.
Så vi ville sikre os på produktsiden, at vi lancerede det bedste produkt, i den bedste emballage med den bedste garanti, og det bedste kundeservice team.
Så da vi lancerede portalen, var det den samme mentalitet, fordi vi var sidst på markedet med portalen, så vi ville gerne gå i luften og ødelægge vores konkurrence, ved at tilbyde en smuk platform, som folk fandt intuitiv at bruge, og bare gøre det nemt.
Så det var målet, da vi lancerede vores webshop, at knuse vores konkurrence, og levere en fantastisk service med korrekte produktinformationer.
Det var en anden stor udfordring, at levere korrekte informationer, fordi vi supporterer vores eget brand, som er DPFX fit, såvel som mange private labels.
Så her på vores hovedkvarter i Ontario, Canada, producerer vi produkter til det, som vi kalder et blankt format, som er uden mærke og ikke pakket.
Så problemet vi havde, var også, at sørge for, at lageret viste de rigtige oplysninger.
Og i nogle af de første samtaler vi havde med vores ERP-leverandør, troede de, at det ville være en stor forhindring at overvinde, Så det var lidt skræmmende i starten at prøve at finde en webshop, der passede til vores forretning såvel som var i stand til at levere noget, der var brugervenligt, og smukt at se på.
Da du startede med at forberede dig til faktisk at udføre projektet, hvordan forberedte du dig? Hvilke tanker havde du? Og hvordan forberedte du personalet på at starte projektet?
Så vi startede med at kigge på, hvad der nok var industriens førende, som var Amazon. Vi kiggede på, hvordan Amazons platform fungerede, og vi ville prøve at tilbyde den samme oplevelse.
Vi ville gerne kunne vise pris, lager, billeder af produktet, alle referencer vi havde.
For os er det ekstremt vigtigt, fordi vi er en eftermarkedsfabrikant, at vi har evnen til at krydshenvise til den orginale udstyrsproducent.
Vi havde alle de interne data, så vi ville have en webshop eller portal, til at fremvise al denne information, der allerede var tilgængelig.
Hvis vi går tilbage til implementering, havde du andre bekymringer, der gjorde dig tøvende med at gå videre?
Det var der.
Du vil høre mig henvise tilbage til et par gange til ERP-implemteringen, fordi det her var ligesom en mini ERP-implementering.
Og hvad jeg kan sige er, da vi implementerede vores ERP-system, lagde jeg mærke til, at der var et par, måske mange ting, der var unikke for vores forretning, der ikke var standard ud-af-boksen.
Så igen, i de første faser af vores samtale, da vi implementerede vores webshop, kom de gamle tanker tilbage: Kommer ud-af-boksen løsningen til at fungere?
Anders har vist mig et par eksempler på kunder, der bruger webshoppen. Er de de samme som os? Er vi unikke?
Så jeg havde generelle bekymringer i baghovedet om, at der må være unikke processer for vores forretning, som denne ned-fra-hylden, ud-af-æsken løsning, jeg ved ikke, om den dækker det hele.
Så det var mine bekymringer, eller hvorfor jeg tøvede i begyndelsen.
Hvilke konkrete forbedringer har du oplevet siden implementeringen?
Det har været utroligt.
Vi får stadig nogle e-mail-forespørgsler, men i forhold til tid taget fra kundeserviceteamet, vil jeg sige, at et godt bud vil være 75% reduktion af forespørgsler, der blev besvaret af webshoppen, der havde pris og tilgængelighed.
Også i forhold til ny produkttilgængelighed, når nogen skulle til at bestille, plejede vi at distribuere prisfiler i et Excel-format.
Så dagen du trykkede send på den e-mail, var den prisfil frosset i tid.
Folk gider ikke modtage Excel-prisfiler hver uge, når du lancerer en ny del. Så skal de uploade al denne information til deres system, fordi der er volumenmålinger, der er en hel masse data, der skal uploades.
Så det, vi fandt ud af, var, vi ventede altid til 10, 15, 20 dele blev lanceret. Problemet er, at det kan tage seks måneder før det sker.
Så inden for en seks måneders periode sælger du ikke de nye udviklede dele, fordi markedet ikke er klar over, at de er tilgængelige.
Det fantastiske ved webshoppen er, at vi kan opdatere den sådan, at når nogen går derind, og de søger på et OEM-nummer, krydshenviser den til vores del, og så bum, så dukker et nyt produkt op. Så kan de sige “Vent, det her er ikke på min prisfil, men nu er det tilgængeligt her.”
Så det tillod os også at skubbe fremad med produktudviklingen, så når dele blev lanceret, tilføjede vi prisgruppeinformationen, B2B shoppens stamdata information, kørte opdatering og så bum, pludselig var delene tilgængelige.
Så det er en anden, kæmpe indvirkning, det har haft på vores forretning.
Evnen til at tilbyde disse nye produkter når de kommer ud, i stedet for at vente på en større gruppe for at distribuere en fysisk prisfil.
Når du tænker tilbage, er der noget, du ville ønske, du havde gjort anderledes?
Nej, men det eneste, der kommer til mig, er at måske ville jeg have ønske at gå videre med noget af vores tilpasningsudvikling fra start.
Men igen, vi lancerede portalen, og vi fik markedsfeedback. Meget af den markedsfeedback endte med at drive tilpasningen, som vi endte med at lave med Abakion.
Så hvis jeg ser tilbage for at gøre ting anderledes, så helt ærligt, måske lancere den et år tidligere, hvis jeg have mødt dette fantastiske hold.
Det ville nok være det eneste, hvis jeg kunne gøre en ting anderledes, så ville det have været, at lancere det tidligere, fordi som jeg sagde, enhver tilpasning, når jeg virkelig tænker over det, var baseret på markedsfeedback.
Igen, det var logisk, hvad de spurgte om, men nogle gange, når du sidder i denne stol, er det indlysende ikke altid åbenlyst for dig, i modsætning til en kunde på deres side.
Et eksempel da vi først lancerede, viste vi det, vi kaldte globalt lager. Så det var lager mellem alle lokationer.
Men nogle af vores kunder i Vest-Canada, som faktisk lavede 90% afhentning selv, de var ligeglade med, hvad der var i Whitby eller hvad der var i North Carolina eller Alberta.
Så da vi lancerede det, var det et fantastisk eksempel på, at vi tænkte, perfekt med globalt lager, hvorimod lager vist efter lokation, som jeg tror var et af vores første tilpasningsprojekter, faktisk var en anmodning fra en kunde, som sagde, at portalen var fantastisk, men de kom ikke til at bruge den, medmindre de vidste, hvor lageret var.
Og det fantastiske er, at det ikke er en tilpasning, det er faktisk et tillæg til produktet, som alle vores kunder får gavn af.
Så lige før jeg gik på dette opkald, aktiverede jeg det hos en mexicansk kunde, som har spurgt om præcis den funktion, og det var nemt bare at aktivere det på hans website.
Og nu viser det lager efter lokation også.
Så det er en af de seje ting, at når vi får denne slags feedback, så får alle det.
Det rigtigt, ja.
Og igen det har været fantastisk.
Og jeg er sikker på, jeg har fået gavn af andre tidligere sponsorerede projekter ved at kunne bruge disse funktioner.
En af dem er, jeg ved ikke, hvad jeres interne betegnelse er, men at kunne se multi-step på montagestyklister, jeg ved, at det var et projekt, der var godt i gang, da jeg kom til og jeg fik mulighed for at få fordelene ved det.
Så det er fantastisk.
Og det er en anden ting, jeg har været meget imponeret over, Anders og Theo minder mig altid om og viser mig, at meget af den information, jeg vil ændre, kan jeg gøre selv, hvilket faktisk er meget givende.
Så et eksempel, jeg kan give dig på det, var, at jeg kontaktede Theo, fordi på den ene bestillingsside eller kaldet indkøbskurven, stod der “bestil” på knappen.
Så vores kunder og brugere af portalen blev bekymrede, fordi de ikke ville klikke på bestil, fordi de troede, de faktisk afgav bestillingen, før de kunne indtaste et ordrenummer, hvor den skulle sendes til. Måske det er dropship. Så de ville ikke klikke på bestil.
De ringede og sagde, “Hvis jeg klikker på bestil, hvor sendes det så til?” uden at indse, at det går til næste side.
Så jeg sendte Theo en anmodning og spurgte om han kunne ændre det. Og vi hoppede på Teams, hvor han viste mig, at ved at gå til oversættelsessektionen i B2B-administratoren, at jeg kunne bare gå ind og skrive det selv.
Og det er sket for mange gange, hvor al denne information var tilgængelig for mig.
Så jeg tror, at jeg skal, investere lidt mere tid i at lære backend-delen af B2B webshoppen.
Men det er noget, der igen, var chokerende, at jeg havde evnen til at gøre så meget selv og lave små ændringer, kunne gå derind og tilpasse mange af tingene, og at være selvbetjenende er vildt.
Traditionelt, når du får nogen til at bygge dig en website eller en webshop, sender du e-mails frem og tilbage hele tiden. Kan du ændre det her, og det her? Hvad med det her og det her?
Så evnen til at gå ind og manipulere websitet selv uden at skulle bruge hjælp fra leverandøren, er fantastisk. Jeg sætter virkelig pris på det, fordi det er træls at skulle være afhængig af leverandøren hele tiden.
Altså, vi er i helt forskellige tidszoner. Der er ferie, og alt muligt andet.
Så at kunne selvbetjene er fantastisk.