Der bliver truffet flere hurtige, strategiske beslutninger i danske virksomheder end nogensinde før, og omstillingsparathed bliver hyldet som aldrig før.
Men jeg vil påstå, at mange strategiske beslutninger er drevet af frygt og markedskræfter – og at virksomheder i bund og grund ikke ændrer sig. Det er min erfaring. Og hvis du gør den erkendelse, så vil det have stor indflydelse på alle de hurtige IT-beslutninger, du træffer i disse dage.
Det skal gå stærkt for at følge med udviklingen. Det er der mange gode eksempler på:
- Alle skal have en webshop
I en tid med corona er enhver virksomhed med respekt for sig selv nødt til at have en webshop. Mange virksomheder har lynhurtigt lært at stave til e-commerce for at følge med markedssituationen.De fleste virksomheder føler, at de ikke har noget valg, og at de bliver drevet af kræfter, der er større end dem selv.Udfordringen er, at man bliver ikke til en ecommerce-virksomhed over natten, bare fordi IT-leverandører har sat strøm til en webshop. Det er en transformations-proces, der tager tid. - Alt skal digitaliseres og moderniseres
Virksomheder har generelt en bevidsthed om, at alt bliver til teknologi, og at alt bør digitaliseres. Jeg hører ofte, at det bliver italesat i virksomheder, at man risikerer at der slet ikke findes en virksomhed om 5 år, hvis man ikke digitaliserer.Virksomheder har også en bevidsthed om, at de er under pres fra de yngre medarbejdere. De unge mennesker i virksomheden gider ikke arbejde med gamle systemer. De har en klar forventning om, at deres arbejdsplads skal være moderne. - Alt skal være cloud
Det store spørgsmål for tiden er jo: Skal du i skyen?Hvis du skal være med på moden, så skal alle IT-systemer være cloud i disse dage, og det er ganske fint, hvis det giver nogle bedre forretningsmuligheder. Men selve spørgsmålet om at være for eller imod cloud er et tåbeligt spørgsmål.Cloud er bare en form for hosting. Dine systemer ligger på nogle andre servere end før, og du betaler måske en anden slags abonnement og får en anden service, og det er sikkert et stort emne i din IT-afdeling – men i den større forretningssammenhæng berettiger cloud-spørgsmålet slet ikke den mængde frygt, som jeg møder ude i virksomhederne.Nogle er bange for at falde bagud, hvis de ikke er i skyen. Andre er bange for udgifterne og sikkerheden i skyen, og de føler sig mere sikre ved at kunne klappe deres egen server i kælderen.
Jeg plejer at sammenligne frygten for cloud med flyskræk – man ved, at det statistisk set er mere sikkert at flyve end at køre bil, men man føler sig mere tryg i bilen, fordi man selv har kontrollen.
Frygt skaber IT-projekter
Når virksomheder træffer hurtige beslutninger om digitaliserings-projekter, så kan vi være søde og sige, at de er agile og omstillingsparate. De følger simpelthen bare med tiden. Vi kan også være frække og sige, at de lader deres strategiske beslutninger diktere af frygt.
Jeg synes ikke nødvendigvis, at det er dårligt at have lidt frygt. Det kan sagtens være grobund for sund fornuft. Jeg er ikke fan af store og langvarige big-bang-projekter, hvor man omlægger hele sin virksomhed på én gang. De hører til en svunden tid. Og frygten kan få dig til at gribe forandringen lidt mere agilt an, afprøve nye muligheder og evaluere skridt for skridt, om projektet er på rette spor.
Lidt frygt kan fungere glimrende, men man skal bare sørge for at turde at adressere, hvad elefanten i rummet er.
Virksomheder ændrer sig ikke
Når man igangsætter nye projekter for at følge med markedet, så er det ydre kræfter, der styrer virksomheden. Man håber, at den nye webshop transformerer firmaet til en ehandels-virksomhed. Man håber, at cloud gør firmaet til en agil og dynamisk organisation. Man håber, at alle digitaliseringsprojekterne beskytter firmaet mod disruption.
Men grundlæggende forandrer virksomheder sig ikke.
De er stadigvæk de samme virksomheder, som de var for 10 år siden. Nu bare med webshop, cloud og det hele. Om denne uforanderlighed er god eller skidt – det skal jeg ikke være dommer over. Men det er det, jeg ser derude hos virksomhederne.
Vær tro mod din identitet
Jeg synes, at du skal omfavne den identitet, som din virksomhed har. Vær tro mod din vision og mission i virksomheden. Lad alle dine IT-projekter afspejle og understøtte din vision og mission for virksomheden. Vær innovativ af egen drift i stedet for at være reaktiv af frygt. Det skaber den robusthed, som er nødvendig for at din virksomhed kan overkomme forandringer og fortsat have en plads i markedet.
En stærk identitet og en stærk vision og mission skaber solide strategiske beslutninger og sunde IT-projekter. Frygt skaber forhastede beslutninger og fejlslagne IT-projekter.
Det er, når gamle virksomheder forsøger at undslippe deres skæbne, at de ofte møder den.