Microsoft frigiver nu Dynamics 365 Release Wave 1 i 2025, som den første af de to årlige major releases til Dynamics 365.

Denne artikel handler om nyhederne til Dynamics 365 Sales, i daglig tale “CRM”.

Jeg synes, at med den nye release wave 1 i 2025 til Dynamics 365 Sales flyttes grænserne for SFA (Sales Force Automation) markant i forhold til tidligere versioner.

Mange salgsorganisationer opnår god succes og effektivisering med at bruge Dynamics 365 Sales. Alligevel er der stadig nogle, som ikke fuldt ud får udnyttet platformen og mulighederne for at styrke salget.

En typisk årsag er en ret udbredt myte blandt sælgere om CRM-systemer. Man kan ofte høre sælgere sige at “CRM-systemer er tidskrævende og så er de komplekse og besværlige at bruge”. Der er stadig mange sælgere, som synes de skal bruge for meget tid på indtastning af data, uden at det skaber værdi for dem.

Hvis det er noget, du kan genkende, så er den gode nyhed, at den nye version af Dynamics 365 Sales for alvor vil slå den myte ihjel.

I gamle dage (for få år siden) var CRM-systemer rigtigt nok tidskrævende og ikke specielt værdiskabende. Man tastede sine data ind i CRM-systemet men fik ikke i tilstrækkelig grad noget data tilbage som kunne styrke salget og hjælpe med at lukke nye ordrer.

Jeg synes, at det er en helt anden verden i dag.

Nu er det CRM, der føder sælgeren med data, som kan understøtte salget. Ved hjælp af AI og automatiserede agenter er CRM-systemet nu blevet en aktiv autonom salgsassistent, der hjælper sælgeren med at identificere og interagere med kundeemner og kunder for at lukke ordrer.

Med andre ord så arbejder CRM systemet på egen hånd for at hjælpe sælgeren med at lukke ordrer.

Det skal vi se mere på i denne artikel, der handler om følgende hovedemner:

  1. Generelt om releases
  2. Fokusområder for denne release
  3. Udvalgte highlights og vigtigste nyheder
  4. Andre nyheder

Generelt om releases til Dynamics 365 Sales

Bemærk at nogle punkter, som Microsoft annoncerer i denne major release ikke er tilgængelige allerede fra april 2025. De annonceres i dette skriv og vil blive rullet ud i minor releases løbende henover over de næste måneder.

Vær også opmærksom på at nogle opdateringer kan udkomme (eller slet ikke udkomme) på forskellige tidspunkter alt efter hvilken region man ligger.

Nogle opdateringer aktiveres automatisk, og andre skal aktiveres af systemadministratoren før de vil slå igennem.

Hvis du vil læse Microsofts fulde release note for 2025, Wave 1 for Dynamics 365 Sales, så læs mere her.

Fokusområder for denne release wave

AI og automatiseringsbølgen ruller endnu engang videre. Præcis som med den seneste release i 2024 så vil denne release også fokusere på AI og automatisering.

Copilot og AI bygges mere og mere ind i løsningen og bliver løbende mere og mere integreret med Dynamics 365 Sales. Microsoft har med denne release igen valgt at skrue mere op for tempoet og funktionerne når det kommer til AI til Dynamics 365 Sales.

Følgende områder er centrale og har primært fokus for denne udgivelse:

  • Research agent. Hjælp til sælgere med at finde kundeemner af høj kvalitet ved hjælp af indsigt drevet af kunstig intelligens.
  • Salgs-agent. Hjælper sælgere med at skrive e-mails og semi-autonomt kommunikere med potentielle kunder. Dette er et helt nyt område som Microsoft åbner op for. Her kan der der ligge et meget stort potentiale for effektivisering salget.
  • Copilot søgninger i lister. Man kan nu søge i lister med naturligt sprog og danne visualiseringer af data og the fly med naturligt sprog. der giver sælgere mulighed for at opsummere information på tværs af data og systemer.

Nu skal vi se på de ændringer, som jeg synes er de mest interessante i udgivelsen.

Research-agent
Med research-agenten har Microsoft taget næste skridt for at hjælpe sælgere med at identificere og finde kundeemner af høj kvalitet.

Agenten søger i kundedata og e-mails på tværs af Dynamics 365 Sales og Dynamics 365 Customer for at identificere potentielle op-salgs kundeemner.

Det kan fx være en kunde, hvor der har været flere kundeservicesager på det samme produkt, som bliver ved med at fejle. Agenten kan så spotte muligheden for et op-salg på en konkret kunde, som ellers ikke var blevet opdaget.

Ud over at spotte muligheden for et nyt kundeemne så vil agenten give en sælger besked, så man ikke misser muligheden for et salg. Uden agenten til at håndtere denne situation vil det kræve, at man har en god sammenhæng mellem service og salg for at sikre, at et kundeemne ikke vil gå tabt.

CRM wave 1

Kundeemnerne præsenteres for sælgeren som så kan undersøge dem nærmere ved at åbne de enkelte kundeemne forslag.

CRM wave 1

Her kan sælgeren se en uddybende rapport med data om det enkelte kundeemne.

Research-agenten finder og samler en masse informationer om det enkelte kundeemne og præsenterer det for sælgeren. Der vil være en forklaring på, hvorfor dette anses for at være et kundeemne og samtidig en indikation af kvaliteten af emnet.

Derudover vil der være anden relevant information til rådighed:

  • Har vi fået tilladelse til at kontakte personen via e-mail
  • Er der andre personer i firmaet der har haft kontakt/skrevet e-mails til det pågældende emne
  • Data fra udvalgte relevante industri rapporter og andre relevante data
  • Udfordringer for det pågældende firma
CRM wave 1

Salgs-agent
Når et kundeemne er identificeret og vurderet til at være relevant at forfølge, så starter den næste del af sælgerens arbejde. Kundeemnet skal kontaktes og ordren skal lukkes.

Man kan stå over for udfordringer, som fx ikke at vide hvordan man skal strukturere sine e-mails, hvilke oplysninger der skal inkluderes eller udelades, eller hvordan man slår den rigtige tone an og ikke mindst hvornår man skal følge op.

Salgs-agenten kan hjælpe sælgeren med flere af disse udfordringer. Når man har besluttet sig for at indlede en dialog med et kundeemne, så kan man igangsætte salgsagenten med “Schedule a meeting” funktionen.

CRM wave 1

Copilot fungerer her som en salgsassistent. Copilot kan generere forslag til personlige mails for at åbne en dialog med kundeemnet. Et forslag til en indledende dialog vil blive genereret, og man kan vælge, om den efterfølgende e-mail dialog skal automatiseres og udføres af Copilot uden at involvere sælgeren.

Det betyder at sælgeren kan læne sig tilbage og vente på, at Copilot gør kundeemnet tilstrækkeligt varmt, indtil sælgeren skal ind og tage den afsluttende dialog for at lukke salget.

CRM wave 1

Ovenfor ses et eksempel på et Copilot forslag til en e-mail, der beskriver et produkt.

Andre nyheder

Optimerings- og salgsagent til prioritering af sælgerens daglige arbejde
Sælgere har meget ofte en travl hverdag. En udfordring mange sælgere har i sit daglige arbejde er prioritering af egen tid og ressourcer. Undersøgelser viser at mange sælgere bruger en meget stor del af deres sparsomme tid på at på at finde ud af hvem de skal ringe til eller skrive til og hvordan de skal udforme og skrive den næste e-mail.

Hvordan kan man som sælger bruge sin tid mest optimalt således at man kan komme i kontakt med flest mulige kunder og lukke ordrer? Nu kan Dynamics 365 Sales og Copilots prioriteringsagent hjælpe sælgeren med at prioritere sit daglige arbejde.

Den seneste opdatering løser disse problemer ved automatisk at registrere vigtige opfølgningshandlinger fra samtaler. Foreslå de næste trin, såsom at sende mails eller planlægge møder, hvilket giver sælgeren mulighed for at prioritere sit arbejde og fokusere på at engagere sig med kunderne frem for at administrere opgaver. Denne øgede effektivitet øger produktiviteten og fremmer en mere jævn salgsproces så sælgeren kan arbejde mere effektivt.

CRM wave 1

Ovenfor ses et eksempel på, hvorledes system præsenterer sælgeren for en række salgsmuligheder og kundeemner, som der bør følges op på.

Systemet foreslår, hvilken aktivitet sælgeren kan udføre som det næste. Det kan eksempelvis være forslag til at booke et møde med en konkret person eller forslag til dagsorden for et planlagt møde.

Eksempler på andre typer opgaver som sælgeren kan få hjælp til:

  • Få en liste over opfølgende opgaver indsamlet fra kundemøder, såsom mails fra Copilot.
  • Få forslag til mailindhold til opfølgning for at sikre rettidig og ensartet kommunikation af høj kvalitet.
  • Få forslag til mødedeltagere for at strømline koordineringen og holde salgsprocessen kørende.
  • Spore opfølgende handlinger og holde sælgeren organiseret, mens Copilot identificerer og opretter opgaver for at hjælpe sælgeren med at lukke ordren.

Konfiguration af salgsagenter
Mange af dygtigste og mest effektive sælgere har fokus på at bruge deres tid på de bedste og mest relevante kundeemner. Den nye salgsagent kan konfigureres så den automatisk tilpasser kriterierne for kvalificering kundeemner ud fra egne kriterier ved at definere en ideel kunde profil (ICP).

Helt konkret kan man konfigurere agenten til at se efter personers jobtitel i CRM, offentlige datakilder og flere andre kriterier sådan at man kan skræddersy agenten til at finde den type kundeemner som passer bedst til ens egne foretrukne kriterier.

På den måde hjælper CRM agenten med at levere de bedst mulige forslag til kundeemner til sælgerne, så de kan bruge deres tid på den mest effektive måde.

Som administrator kan du:

  • Konfigurere agenten til at bruge data fra Dynamics 365 samt andre forretningsdata fra Dataverse og offentligt tilgængelige webkilder til at oprette en ideel kundeprofil.
  • Tilpasse agentens instruktioner til at prioritere kundeemner i henhold til dine egne forretningsregler, hvilket muliggør effektiv prioritering af kundeemner ved at fokusere på kundeemner, der med størst sandsynlighed vil resultere i et salg.
  • Opsætte kriterier for prioritering af kundeemner baseret på salgssegmenter, formularindsendelser og begivenheder fra Customer Insights – Journey, så du sikrer, at processen stemmer overens med dit teams eksisterende metoder til kvalificering af kundeemner.
CRM wave 1

Søgninger med naturligt sprog
Dynamics 365 Sales har allerede funktioner til at oprette lister af data i CRM. Ved hjælp af standard værktøjer kan alle brugere uanset rolle definere og opsætte personlige lister med data. Man kan oprette egne lister og definere sine personlige søgekriterier, foretage filtreringer og grupperinger af data i listerne. Nu er det så blevet muligt at søge i data med naturligt sprog.

CRM wave 1

Ovenfor ses et eksempel hvor man foretager en søgning med naturligt sprog. Man kan blot beskrive hvilke data man ønsker i sin listevisning og Copilot hjælper med at finde data og præsenterer det på en overskuelig måde.

Forbedret datakvalitet med agenter
CRM-systemer lider ofte af datakvalitetsproblemer, hvor dubletter er et af de mest almindelige problemer. Det hæmmer sælgernes produktivitet og deres interaktioner med kunder og kundeemner ved at præsentere et inkonsekvent billede af data.

Salgsmedarbejdere bruger betydelig tid på at administrere dubletter. Nu kan agenter autonomt identificere dubletter og generere matchningsregler for at løse dem, hvilket giver bedre datakvalitet.

Agenten bruger sprogmodeller til at identificere dubletter baseret på dine data og kan automatisk flette dubletter i systemet.

Som administrator kan du:

  • Modtage en sammenfattende rapport over autonomt flettede dubletter og dem, der skal gennemgås.
  • Angive konfidens niveauer for agenten, så denne autonomt kan flette dubletter.
  • Få vist automatisk definerede matchregler vha. fuzzy match-kriterier.
  • Gennemgå eksempler på dubletposter for hver matchregel og de data, der skal bevares.
  • Godkende duplikerede poster, der skal flettes i stor skala.

Smart paste funktion
Denne funktion giver brugere mulighed for at kopiere indholdet fra e-mails, dokumenter og andre ustrukturerede data og paste det direkte ind i CRM.

Et eksempel hvor man ofte kan bruge det er hvis man modtager en e-mail fra en potentiel kunde og gerne vil oprette et kundeemne i CRM med informationer fra e-mailen.

Her kan man blot markere og kopiere indholdet fra e-mailen og åbne sit CRM-system. Herfra kan man nemt og hurtigt oprette et kundemene med “Smart Paste” funktionen. CRM vil selv udfylde CRM med data i de rigtige felter. Det er virkelig en supersmart og handy funktion, som kan spare brugere for at bruge tid på kedelig dataindtastning.

CRM wave 1
12:35
Af Benjamin Truelsen

Sådan sparer du penge med en oprydning i Dataverse

En simpel oprydning i din Dataverse kan spare dig tusindvis af kroner? Få konkrete tips til at undgå uforudsete udgifter her.

Af Benjamin Truelsen

Nyhederne i CRM - Dynamics 365 Sales 2025 wave 1

Det er en helt ny måde at arbejde med CRM på – via AI. Microsoft frigiver nu Dynamics 365 Release Wave 1 i 2025.

02:45
Af Benjamin Truelsen

Få hurtigt overblik over kunder og sager med Sales Copilot i CRM

Se hvordan du med Sales Copilot’s Account & Opportunities Summary hurtigt kan få indsigt i en kunde eller en salgsmulighed i CRM.

06:16
Af Benjamin Truelsen

Få hjælp fra Sales Copilot til at læse og skrive e-mails i Outlook

I stedet for at kæmpe med lange mails kan du få et kort resumé af det vigtigste indhold og endda få forslag til svar baseret på CRM-data.

03:24
Af Benjamin Truelsen

Sådan håndterer du dine CRM-opgaver direkte fra Outlook

I denne video viser Benjamin, hvordan du kan håndtere dine CRM-opgaver direkte fra Outlook – uden at skulle åbne CRM.

03:13
Af Benjamin Truelsen

Få overblik over kundedialoger på tværs af sprog i CRM

Se hvordan du kan arbejde mere effektivt og undgå sprogbarrierer i din salgsproces med Highlights & Summary-funktionen i CRM.

Af Benjamin Truelsen

Nyhederne i CRM oktober 2024

Abakion har lavet et sammenkog af de funktioner i den nyeste release af Business Central, vi vurderer, er mest relevante for daglige brugere.

19:52
Af Benjamin Truelsen

Sådan hjælper CRM sælgerne med at bruge tiden bedst

I denne video vil jeg gerne vise, hvordan salgs-acceleratoren i CRM hjælper sælgerne med at bruge tiden på de rette opgaver.

18:35
Af Benjamin Truelsen

AI for sælgere med Sales Copilot

I denne video skal du se, hvordan kunstig intelligens, i form af Sales Copilot, kan gøre sælgerens hverdag lettere i Microsofts CRM-løsning