Klik for at få support
Læs om Abakions projektmodel

Skræddersyet »

Abakions projektmodel styrer dit projekt gennem workshops, implementering og test – og sikrer, at du opnår dine forretningsmæssige mål.

ABAKIONS PROJEKTMODEL
Læs om Abakions Unbox-projektformer

Skabelonbaseret »

Vi bruger skabeloner, når vi implementerer pakkeløsninger med en standardmetode – fx en BI-, CRM-, Ecommerce eller ERP-løsning.

UNBOX KONCEPTER

ERP, CRM, BI og E‑commerce på den nemme måde

Abakion tilbyder skabelonbaserede projekter. Vi kalder metoden “Unbox“. Så behøver du ikke opfinde den dybe tallerken.

Denne metode udnytter best-practice, så du ikke behøver at opfinde den dybe tallerken. De fleste virksomheder har de samme behov, og det har vi konsolideret i skabeloner, som er nemme at sætte i værk.

Vi skærer ikke nogen hjørner. Vi har bare struktureret og tilrettelagt alt, så det er nemt.

IT-projekter har ry for at være dyre og tidskrævende. Det gør vi op med. Du skal i gang på dage, så du kan fokusere på forretningen.

4-slags-unbox
Kom i gang med ERP-løsningen Business Central på kun 10 dage til en fast pris på kr. 90.000 ved at anvende det skabelonbaserede Unbox-projekt.
ABAKION UNBOX
Tag Microsoft CRM-løsningen i brug på hele 12 funktionsområder på kun 4 uger til en fast pris på kr. 90.000 ved at gennemføre et Unbox-projekt.
ABAKION UNBOX
Brug færdigbyggede Microsoft Power BI-løsninger til at få stærke værktøjer til rapportering og analyse af dine ERP-data. Du er i gang for kun kr. 8.700.
ABAKION UNBOX
B2B Ecommerce-løsningen, der er bygget i din Business Central. Kom i gang med en webshop på et par uger til en fast pris på kun kr. 40.000.
ABAKION UNBOX

Hvis du ønsker at implementere Business Central, så er der to ekstra projekt-muligheder:

  • Abakion Lift, som er en teknisk 1:1 migrering til Cloud-udgaven af Business Central
  • Abakion Go, som er et gør-det-selv projekt, som du kan styre selv

Sammenlign metoderne her:

Med Abakion Go får du en Business Central med komplet opsætning. Klar til brug. Og så kan du selv bestemme, om du vil købe konsulenter til noget.
ABAKION GO
Abakion Lift migrerer din NAV til Business Central i skyen. Ren 1:1 teknisk løft uden ændringer, og uden at du skal forholde dig til et ERP-projekt.
ABAKION LIFT

3 metoder til at få Business Central i skyen

projekt-metoder2

Abakion tilbyder 3 standardiserede metoder til at komme nemt i gang med Business Central.

Skabelonbaseret projekt
Unbox er et komplet migreringsprojekt – inklusive datamigrering og undervisning. Det er tilrettelagt med skabeloner, så vi kan gennemføre det hurtigt, enkelt og til fast pris.
Gør-det-selv
Med Go får du en Business Central med en komplet opsætningsskabelon. Den er klar til brug. Og så kan du selv bestemme, hvilket tempo du vil tage tingene i, og om du overhovedet vil købe konsulenter til at hjælpe med noget.
1:1 teknisk migrering
Lift migrerer din gamle Dynamics NAV til en Business Central i skyen. Ren 1:1 teknisk migrering uden ændringer. Lift er relevant, hvis du vil bringes teknologisk up-to-date uden at skulle forholde dig til et ERP-projekt.
Skabelonbaseret projekt uden teknisk gæld
Gør-det-selv-projektet i dit eget tempo
1:1 teknisk migrering til Cloud-udgaven
Du er i drift efter
8 dage
1 time
3 dage
Du får skabeloner og best practice-opsætning
Ja
Ja
Nej
Hvem udfører migreringen?
Abakion
Du
Abakion
Du kan rydde op i dine gamle data
Ja
Ja
Nej
Du får historiske poster migreret med
Nej
Nej
Ja
Hvem layouter faktura og opretter felter
Abakion
Du
Skal tilkøbes
Apps inkluderet
5
5
0
Uddannelse inkluderet
Ja
Selvstudium online
Nej
Go-live support inkluderet
Ja
Nej
Nej
Forudsætter at du i dag bruger
BC on-premise el. NAV (fra 2009)
Mere om Unbox »
Mere om Go »
Mere om Lift »

Skræddersyede projekter hos Abakion

Abakions projektmodel styrer dit projekt gennem workshops, implementering og test – og sikrer, at du opnår dine forretningsmæssige mål.

thumb (1)

Når vi sammen skal gennemføre et IT-projekt i din virksomhed, så sikrer Abakions Projektmodel, at vi kommer succesfuldt i mål med projektet.

Vi følger en standardiseret skabelon, så vi har styr på alt, får dokumenteret alt, og ikke behøver at opfinde den dybe tallerken i hvert projekt.

I overskrifter har vores projektmodel følgende faser:

  1. I Scopefasen får vi styr på scope for projektet. Vi afholder en Gevinstafdækning, som kortlægger hvilke målsætninger og formål der har initieret projektet – og vi går på en Gembawalk gennem din virksomhed, hvilket afdækker scope for projektet på hvert forretningsområde og proces.
  2. Derefter følger Designfasen, hvor vi afholder en række workshops for at afklare scope på hvert område og aftaler de konkrete leverancer.
  3. I Implementeringsfasen udvikler vi i sprints, leverer selve systemet og sikrer at brugerne er parate til at anvende det.
  4. Til sidst kommer Go-live-fasen, hvor du tester systemet og tager det i anvendelse – og adfærdsændringerne står sin prøve i praksis.
Se mere her
Læs om Abakions Projektmodel

Læs Projekt­modellen for det succesfulde IT-projekt

Åbn som PDF »

Åbn eller download som PDF-dokument

Åbn som Online-bog »

Åbn som Online-bog, du kan læse på computeren

Styrk din viden som projekt­leder

Projekt
Læs Overlevelses­guiden for den nye IT-projektleder

Overlevelses­guide »

Læs Overlevelses­guiden til den nye IT-projektleder. 60 sider – og så er du klar til din nye rolle som IT-projektleder.

Se 2½ timers kursus for projektlederen

Online kursus »

Se 2½ timers kursus for projektlederen online. Et praktisk overlevelseskursus, som giver dig et fundament for at få succes.

Projektmodel i 3 spor

Hvorfor skal der være 3 spor i projektet? Det skyldes, at det er 3 aspekter, som er essentielle for at projektet bliver en succes.

Det er som regel System-sporet, som er årsagen til, at en virksomhed henvender sig til en IT-leverandør – for du går jo ikke til en IT-leverandør for at få sparring til en organisatorisk forandring eller en afdækning af uindfriet potentiale. Så ville du vælge et management-konsulentbureau.

Du går til en IT-leverandør, fordi du har behov for en IT-leverance. Men du skal være opmærksom på, at IT-leverancen kan give afledte behov for ændret adfærd, processer eller organisation for at give de ønskede gevinster.

Derfor er det virkelig effektivt at behandle gevinster, adfærd og systemer som 3 separate spor. Så risikerer du ikke, at projektet fortaber sig i teknik.

System-sporet

System-sporet er klassikeren. Det er her vi gennemgår og designer processerne og aftaler hvordan de skal systemunderstøttes. Vi opsætter, udvikler og implementerer – og bagefter tester du hver proces i løsningen og går i gang med at anvende løsningen.

Det er teknik og løsninger. Det er alt det, du er vant til, at et IT-projekt indeholder.

Gevinst-sporet

Men … det er naturligvis ikke teknikken, der er formålet i sig selv. Der er en grund til, at du ønsker at implementere et nyt IT-system. Du vil gerne opnå noget. Du vil gerne høste nogle gevinster.

Forventningerne til gevinsterne skal kortlægges allerede i scopefasen, og i resten af projektet skal realiseringen af gevinsterne have sit eget spor.

Gevinst-sporet er formålet med det hele.

Der er en årsag til, at gevinsterne skal have sit eget spor. Typisk begynder IT-projekter med masser af gode intentioner, og derefter fortaber projektet sig i teknik. I slutningen har alle glemt, hvad målsætningerne oprindeligt var – de vil bare gerne være færdige. Den situation undgår vi ved at isolere gevinstrealiseringen i sit eget spor.

Adfærds-sporet

Vi har også et tredje spor, som handler om adfærdsændringer. Det skyldes, at gevinsterne kun indfinder sig, hvis medarbejderne begynder at agere på en ny måde.

Det kan være, at der er arbejdsopgaver, de skal holde op med at udføre, eller udføre på en anden måde, eller at arbejdsopgaverne skal udføres af andre medarbejdere, eller at der kommer helt nye opgaver til.

Mange skal arbejde på en ny måde, og det er ikke nemt – især ikke når man i forvejen har travlt. Medarbejderne skal som regel deltage i IT-projektet samtidig med at de skal passe deres almindelige arbejde.

Nu siger vi det lige ud af posen:

Adfærdssporet vil fylde mindst lige så meget i din virksomhed, som Systemsporet vil fylde hos os som leverandør.

Og vi siger det så direkte, fordi Adfærdssporet som regel bliver undervurderet.

Det kan være svært at få øje på arbejdsbyrden fra begyndelsen, fordi mange aktiviteter og beslutninger i projektet handler om teknik og design af systemer, og de afledte adfærdsændringer springer ikke lige så meget i øjnene. De dukker op henad vejen, overrasker medarbejderne og presser dem i dagligdagen.

Ved at gøre Adfærd til et separat spor kan vi bringe adfærdsændringerne frem i lyset, så opgavens omfang kan overskues, planlægges på forhånd og tilrettelægges, så det skaber mindre pres på medarbejderne.

Tx-Michael-Møller-Jensen

Hvem tager ansvaret?

Når du får Abakion til at levere et projekt til dig, så har vi 2 grundlæggende måder at gribe det an på. Du kan frit vælge. Men før vi kommer dertil, så skal vi tale om ansvar.

Vi vil gerne have, at ethvert projekt begynder med, at du definerer, hvilken gevinst du gerne vil opnå. Det er målsætningen for projektet.

Det arbejde, vi udfører undervejs i projektet, det har vi naturligvis selv ansvaret for at det er af god kvalitet. Men, det gode spørgsmål er: Hvem har ansvaret for, at projektet opnår den gevinst, du ønsker?

Tag ikke gevinster for givet

Du kan ikke regne med, at et godt stykke arbejde automatisk fører til den ønskede gevinst.

Det kan være, at der er intern modstand, eller der dukker nye behov op undervejs. Og hvem burde have afdækket det fra begyndelsen?

Hvis du beder mig om at grave et hul, så kan jeg vælge bare at grave et hul for dig, og så er det dig selv, der har ansvaret for at det er en god idé at grave et hul.

Hvis jeg i stedet stopper op og spørger: Hvad skal du egentlig bruge et hul til? … så er det mig, der tager ansvaret for, hvordan du opnår dit mål.

Det har naturligvis konsekvenser, hvad du vælger.

Hvem tager gevinst-ansvaret?

Hvis du selv tager gevinst-ansvaret, så er der mere arbejde som du selv skal udføre, og du skal være tryg ved selv at træffe vigtige beslutninger i projektet.

Hvis vi tager gevinst-ansvaret, så er der mere arbejde til os, men til gengæld kan du trække på vores erfaring og ekspertise med at opnå de ønskede gevinster.

Af Michael Møller-Jensen

Rådgivning om dit næste projekt

Når du planlægger et IT-projekt, så er det vigtigt, hvilken tilgang din leverandør har, og hvordan du får rådgivning til at skabe et lønsomt projekt.

5:56
Af Toke Weppler

Projektledelse og konkurrenceevne hænger tæt sammen

Når du lægger en strategi, der skal udvikle din virksomhed, så kræver det effektiv projektledelse. Den konkurrencedygtige virksomhed er god til projektledelse.

3:22
Af Anders Lindskov

Venner og fjender kan afgøre projektets succes

Venner og fjender kan gøre en stor forskel i, om projektet bliver en succes. Hør hvordan du som projektleder gør projektets fjender til venner.

6:02
Af Anders Lindskov

Lær af IT-projekterne der gik galt

Mange IT-projekter fejler, men du kan undgå det ved at studere de projekter, som ikke gik godt. Nu skal vi tale om, hvordan du lærer af fortidens fejl.

4:05
Af Toke Weppler

Sådan håndterer du de menneskelige biases i IT-projektet

Sådan håndterer du de menneskelige, psykologiske biases, der ødelægger dømmekraften i IT-projektet.

2:56
Af Toke Weppler

Udskyd projektet, for du overvurderer jeres kapacitet

Du bør overveje at udskyde IT-projekter, når der er risiko for knap kapacitet i organisationen. Du er sikkert for optimistisk. Se videoen med projektlederens råd.

Af Anders Lindskov

Overlevelses­kursus for den nye projektleder

Du er ny i rollen som projektleder. Lær de vigtigste værktøjer hos 3 erfarne projektledere og lær metoder, som du kan bruge i din dagligdag.

Dit hold

Når du samarbejder med Abakion har du adgang til nogle af branchens dygtigste og mest respekterede eksperter og konsulenter. Lad os tage et kig på nogle af de roller, du kan møde hos Abakion.

Projekt

Projektleder

Vi knytter en projektleder til dig, når du har behov for flere ydelser eller produkter, som skal koordineres i forhold til hinanden. Projektlederen har ansvar for, at projektet kommer i mål til rette tid, økonomi og kvalitet.

Projektlederen har tre fokusområder for at gøre projektet til en succes:

  • Der er system-fokus. Det er den klassiske styring af konsulent- og udviklings-opgaver. Vi opsætter, udvikler og implementerer, så der i sidste ende er en løsning, der lever op til hvad vi har lovet.
  • Der er gevinst-fokus. Teknologien må ikke stå alene. Formålet med projektet er en gevinst, du gerne vil opnå, og denne gevinst kan projektlederen være med til at formulere, opsætte mål for, følge op på – og i det hele taget påtage sig ansvar for i løbet af projektet.
  • Der er adfærds-fokus. Den nye løsning skaber ikke gevinst, hvis ikke brugerne ændrer adfærd, og projektlederen kan hjælpe med at kortlægge de adfærdsmæssige udfordringer og forventninger – og hjælpe med at iværksætte adfærdsændrende aktiviteter.

Med et samlet ord kan vi kalde det forandringsledelse. Projektlederens opgave er ikke kun at styre økonomien og booke folks kalendere. Projektlederen kan tage ansvaret for den samlede leverances gevinstmålsætninger.

Løsningsarkitekt

Vi knytter en Customer Solution Architect til dig, når du har behov for det. Denne profil er en sparringspartner og rådgiver for dig, der besidder en dyb systemviden og bred forretningsforståelse.

Derfor kan en Customer Solution Architect rådgive inden for IT-arkitektur, løsningsdesign, best-practice opsætning og udvikling, og meget mere.

Det gør fx en stor forskel, når du har planer om større eller mere komplekse projekter, hvor du har behov for spidskompetencer og mangeårig erfaring. Det kan din Customer Solution Architect byde ind med.

Forretningskonsulent

Vores konsulenter har til opgave at være sparringspartnere. Og vi tror faktisk, at det ofte er det, der adskiller os fra andre i markedet. Nej, vi gør ikke bare, hvad du beder os om – vi overvejer, om det er det bedste for dig som kunde, og vi sparrer med dig om alle dele af din forretning.

Det betyder, at “konsulentassistance” hos os ikke kun handler om “service” eller “support” i den lidt enkle forstand at vi reagerer på dine henvendelser. Vi vil gerne tages med på råd.

Konsulentassistance fra Abakion kan have mange former. Vi har konsulenter med mange forskellige erfaringsgrundlag, aldre, branchekendskab og fagområder, så vi kan matche dig med den rette konsulent.

  • Vi har konsulenter med årtiers erfaring, der kender systemet fra hjørne til hjørne, og ved lige hvordan en opgave skal løses, fordi de har løst lignende opgaver mange gange før.
  • Vi har dybe specialister i fagområder eller systemområder, der kan vejlede dig, ikke kun i systemunderstøttelsen, men også i best practice på fagområder og for processer.
  • Vi har forretningskonsulenter, som forstår din forretning og er gode til at omsætte dine processer til noget, der kan IT-understøttes.
  • Vi har udviklere, som er first-movers på ny teknologi, som kan give dig sparring på at udnytte nye teknologiske muligheder bedst muligt.
  • Vi har forandringseksperter, som kan rådgive dig i at ændre processer og organisation, så dine IT-tiltag bliver til succeser i praksis.
  • Vi har de brede profiler, som kan være hos dig i faste antal timer og løse en bred vifte af opgaver.

Konsulenternes opgave er ikke at ekspedere dine opgaver og sætte IT-systemer i drift. Det er at sørge for, at du får fuldt udbytte af løsningerne og udvikler din forretning – både til at begynde med, men også konstant gennem mange årtier.

Fagekspert

Mange af vores konsulenter har et speciale inden for et bestemt fag, et bestemt brancheområde eller en bestemt teknologi. Ud over at de kan hjælpe dig med selve løsningen, så kan de også rådgive dig i dybden inden for deres fagområde.

Vi anvender grundlæggende vores fageksperter på tre måder:

1. De bidrager med en delleverance i et større projekt, når du har behov for specialist-kompetence inden for et bestemt område – fx hvis du i en ny Supply Chain Management-løsning ønsker at optimere indkøbsplanlægningen.

2. De hjælper dig med isolerede opgaver, der kræver specialviden – fx hvis du har behov for rådgivning i de nye momsregler for salg til udlandet.

3. De leverer standardiserede ydelser til dig, så du kan købe en samlet pakkeløsning inkl. implementering og rådgivning inden for et bestemt fagområde eller produkt – fx hvis du ønsker at tilføje Continia Document Capture til din løsning for at automatisere processerne for købsfakturaer.

Customer Manager

Nu skal du møde en vigtig person i dit fortsatte samarbejde med Abakion. Det er din Customer Manager.

Vores samarbejde kan begynde på mange måder – med et nyt projekt, med en enkelt konsulentydelse, eller med at vi varetager supporten på din eksisterende løsning.

Din Customer Manager er dit faste holdepunkt i samarbejdet med konsulenterne fra Abakion. Din Customer Manager varetager dine interesser, og personen bliver ikke målt på omsætning, færdiggørelsesgrader og den slags. Din Customer Manager bliver målt på, hvor glad du er som kunde i Abakion.

Du kan tale med din Customer Manager om alle emner. Og omvendt vil din Customer Manager også tillade sig at tage mange emner op med dig. Vi vil gerne være proaktive. Det er der alt for lidt af i IT-branchen i dag. Vi vil rådgive og inspirere dig. Vi vil skabe værdi for dig.

Huskonsulent

Vi møder mange kunder, som efterspørger navngivne ressourcer: “Kan jeg få en dedikeret konsulent, som ikke bliver udskiftet?” Ja, det kan du.

Hvis du er lige som alle andre kunder i verden, så vil du gerne have en konsulent, som har kompetencer og erfaring, især inden for det faglige eller branchemæssige område du arbejder på, og så vil du ikke have, at bemandingen bliver ændret hele tiden. Det skal vi naturligvis give dig.

Når du får tilknyttet en fast konsulent fra Abakion, så har du måske et varierende behov for konsulentydelser. Nogle gange har du mange opgaver til konsulenten, andre gange ingen. Men når du tager kontakt til din faste konsulent, så forventer du naturligvis, at vedkommende kan hjælpe dig inden for overskuelig tid.

Vi må være helt realistiske og sige, at denne slags parathed er en udfordring for alle IT-leverandører. Men vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at tilbyde dig netop denne service.

Det kan vi, fordi vi ikke fuldtidsbooker de konsulenter, som har rollen som fast konsulent. Vi holder altid en andel af deres tid fri, så de kan påtage sig din opgave, når du ringer ind.

Vi har de konsulenter, som kan se det store billede og rådgive dig helhedsorienteret


Konsulenterne har erfaringen til at levere best practice til dig – på baggrund af de mange kunder, som de har løst opgaver hos gennem årtier. De har en forståelse for, hvad dine udfordringer er, og hvordan andre virksomheder har løst lignende udfordringer.

Hvis du føler, at du er alene i verden og sidder på en brændende platform, så er de typen, der siger: “tag det roligt – det har jeg også hjulpet andre virksomheder med”. Det er noget, som kun erfaring kan bringe.

Alle vores kunder er unikke. Det vil sige – alle kunder synes selv, at de er unikke. Men selv om man er unik, så kan man sagtens blive hjulpet godt af best practice, og det er vores konsulenter gode til at formidle og levere.

Service

Når du har behov for support og service, så sidder vores support-konsulenter klar til at tage imod din henvendelse på telefon eller email. Den afdeling kalder vi Frontdesk, og Frontdesk-konsulenterne fokuserer 100% på at hjælpe dig, når du har behov for det.

De tager fra den første kontakt ansvaret for din udfordring, sørger for at de forstår dine behov, og følger opgaven i mål.

En stor del af vores kundeservice er at tage imod dine henvendelser, når du har behov for hjælp. Det foregår i vores supportfunktion, der hedder Frontdesk, hvor vi er klar til at tage imod dine henvendelser på både telefonen og email.

Projekt

Vores Frontdesk-konsulent overtager din udfordring

God kundeservice handler om at tage ansvaret, holde bolden helt til mål, og fjerne besværligheder. Uanset om du er midt i et projekt, har en serviceaftale eller har tilknyttet en fast konsulent.

Vi har altid bolden

Den gode konsulent tager ansvaret og vender altid tilbage. Det er vigtigt, at vi altid betragter det som at det er os der har bolden.

Der er ikke noget, der hedder at “kunden har bolden”. Hvis vi har sendt noget til gennemsyn eller godkendelse hos dig, og du ikke har svaret endnu, så er det vores ansvar, og det er stadig os der har bolden.

Det er ikke længere dit problem

Når du lægger røret på, så har du en oplevelse af, at vi har taget din problemstilling til os. Det er ikke længere dit problem.

Vi ved, at når du kontakter os, så er dit problem naturligvis det vigtigste i verden for dig. Det vil vi gerne respektere, og du skal have en klar oplevelse af, at vi forstår problemet og tager ansvaret for at løse det.