Forandringsparathed er en udfordring i mange virksomheder. Den naturlige reaktion er at holde fast i det kendte.
Hos elektronikproducenten Tronex stod CFO Henrik Plambech midt i en vækstrejse, der krævede et nyt IT-system.
Men implementeringen af Business Central krævede mere end bare teknologi, fordi det krævede også tillid, opbakning og forandringsparathed fra medarbejderne.
Ved at involvere brugerne tidligt og gøre dem trygge i processen, lykkedes det at vende skepsis til engagement.
I dag mærker virksomheden gevinsten, både i effektivitet og medarbejderfastholdelse.
Her kan du læse, hvad Henrik fortæller i videoen:
Omstillingsparatheden i virksomheden har altid været en udfordring, og jeg tror også, at det er en udfordring i rigtig mange andre virksomheder.
Lige så snart der kommer noget nyt, så har folk en tendens til at gå et skridt tilbage og kigge på, hvad vi har, og det skal vi absolut ikke gøre noget ved, medmindre at du virkelig har en sindssygt god grund.
Mit navn er Henrik Plambech, og jeg er CFO i Tronex.
Tronex er en EMS-producent, der producerer elektronik til industrien.
Inden corona var vi i en stærk udvikling. Vi havde fået kunder ind, som udviklede sig væsentligt hurtigere, end vi havde forventet.
Og der kunne vi også se, at behovet for at få et andet IT-system, der kunne underbygge den her vækst, var nødvendigt.
Jeg tror, følelsen som leder eller som virksomhed generelt var ret skræmmende, fordi vi havde stået i den del før. Det er en kæmpe transformation for en virksomhed.
Det vi gjorde for at imødekomme den her bekymring omkring forandringsparathed, var ret tidligt i processen, at tage brugerne med i processen og holde workshops.
Vi havde en skare af brugere, som havde den her lidt broget tilgang til det nye system, og fordi vi holdte de her workshops, så gjorde det, at de blev lidt mere komfortabel med situationen.
Vi skal vise dem, at hvis vi kommer igennem den her forandring, så kan de nye ting faktisk gøre noget godt for deres hverdag, for deres måde at håndtere opgaver på og egentlig også foretage en effektivisering af deres arbejde. De skal ligesom kunne se målet og ideen med projektet.
Vi taler alle, især hos os, om det her medarbejderomsætningshastighed. Hvor mange medarbejdere kommer ind, hvor mange medarbejdere kommer ud.
Vi bruger rigtig mange ressourcer på at uddanne medarbejdere, og når vedkommende så først er uddannet, så begynder den her benefit først at komme.
Så det er vigtigt for os egentlig at bruge en masse tid på at gøre dem komfortabel.
For også i sidste ende, at man får gevinst ved, at de bliver effektive.