Klik for at få support

Fra Navision til Dynamics NAV
til Dynamics 365 Business Central

Navision og Dynamics NAV er navnene på et danskproduceret ERP-system, som er blevet en af de mest populære ERP-løsninger med millioner af brugere i verden.

Navision er designet til at understøtte virksomheders styring af økonomi,
lager, indkøb, logistik, salg, CRM, produktion, projektstyring, løn og HR.

Hvad er Navision?

Navision er en ERP-løsning fra Microsoft, som er det mest udbredte forretningssystem til mellemstore danske virksomheder. Det hedder i dag Business Central.

Navision og Dynamics NAV har mange år på bagen. Det er oprindeligt et dansk program, men udbydes i dag af Microsoft under navnet Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Vi har her samlet en hel lille wiki om Navision og Dynamics NAV – både hvis du overvejer at opgradere din Navision til Business Central – eller hvis du vil læse om historien og baggrunden.

Mød afløseren for din Navision og Dynamics NAV

Microsoft Dynamics 365 Business Central er den nye udgave af Navision – og der er 3 ting, vi synes at du bør se på:

Få overblik over alle dine forretningsprocesser i ét system.

Se denne video og få et overordnet indtryk af Business Central. Sune Lohse giver dig en rundtur i den nye løsning.

Integrér med andre systemer

Der findes en metode til at flytte fra Navision til Business Central på 10 dage, alt inklusive. Læs mere om, hvordan du kan gribe det an.

Slip for bekymringer med vedligehold og dyre opgraderinger

Læs en masse om Business Central, så du kender priser, Microsofts strategi og planer, og alt om Apps og Cloud.

Unbox din Business Central

Unbox er en skabelonbaseret projektform til at migrere fra Navision til Business Central på 10 dage. Det inkluderer standard-apps og standardopsætning – og vi migrerer data fra din Navision over i den nye løsning.

Unbox er et komplet migreringsprojekt – inklusive datamigrering og undervisning. Det er tilrettelagt med skabeloner, så vi kan gennemføre det hurtigt, enkelt og til fast pris.

Alt er tilrettelagt med skabeloner

Alt er tilrettelagt med skabeloner

Kort projekt og kort nedetid

Kort projekt
og kort nedetid

Bliv fri for tilretninger via standard-apps

Bliv fri for tilretninger via standard-apps

Fast pris - Fast tidsplan

Fast pris
– Fast tidsplan

Dokumentet om Unbox

Læs alt om Unbox

15 siders PDF med beskrivelse af:

– Projektets forløb
– Prisen
– Roller og ansvar
– Standard-apps
– Standardopsætningen

Vi sender straks dokumentet til dig, når du har udfyldt formularen:

Navn*

Ved udfyldelse accepterer du at modtage email fra Abakion med link til det ønskede indhold og om forretningsløsninger, og du accepterer de generelle betingelser. Du kan nemt afmelde, når du vil.

VIDEO

Tag på rundtur i Business Central

Se videoen og få et overordnet indtryk af Business Central.

Det hed Navision i gamle dage. Derefter hed det Microsoft Dynamics NAV i mange år, og nu har Microsoft lanceret en ny version, som bærer navnet Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Din guide på rundturen er Sune Lohse, der er Chief Strategy Officer hos Abakion – og han har ansvaret for vores lancering af Business Central apps på Microsoft AppSource. Han har årtiers erfaring med NAV og Business Central, og han har skrevet bogen “200 spørgsmål til din ERP-løsning”.

Du får en erfaren turguide i Sune på rundtur i Business Central.

Sune Lohse,
Chief Strategy Officer
Abakion A/S

Logo for den nyeste udgave af Navision

Udbredelsen af Microsofts afløser for NAV, Business Central, stiger støt i hele verdenen, men det er ikke noget nyt. Det interessante er måden, hvorpå virksomhederne tager løsningen til sig.

  • Antallet af virksomheder, der vælger Cloud i stedet for traditionel hosting er markant stigende.

    Det er dælme vigtigt, at du har en holdning til, om du er på Cloud. Må man godt bande i et blogindlæg? Undskyld, men det er godt nok vigtigt.

  • Antallet af virksomheder, der bruger Apps i Business Central er også markant stigende.

    Både slutkunder og deres ERP-leverandører har i stort antal fundet ud af, at Apps er en nem måde til at indføre ny funktionalitet, som man ikke engang selv behøver at vedligeholde.

Cloud er i dag virksomhedernes førstevalg

Andelen af virksomheder, der vælger Cloud i stedet for traditionel hosting er markant stigende. I Abakion er vi tæt på, at vi udelukkende leverer Business Central på Cloud (altså Software-as-a-Service).

Vi er faktisk kommet dertil, at det kræver en godkendelse fra vores direktør, hvis vi skal levere Business Central på Azure eller noget andet. Jeg ved godt, at det lyder lidt spøjst, men det viser, hvor hurtigt verden har omstillet sig, og at vores ledelse helhjertet synes, at kunderne ikke skal gå glip af de nye fordele.

”Cloud” er ikke altid SaaS

Alle kalder alting for Cloud. Der er gået inflation i ordet. Så du er nødt til at have styr på, ”hvilken slags cloud” din leverandør reelt mener.

Lad os repetere forskellen mellem Cloud og Hosting:

Forskellen mellem Cloud og Hosting

Forskellen på SaaS og Hosting

Du har måske Dynamics NAV i dag. Den nye version kalder Microsoft for Business Central. Og i den forbindelse kan du vælge mellem to udgaver:

  • Den ene er ”On-premise”, som du selv skal installere et sted. Hvis din leverandør lægger den i et hosting-center, fx Azure, så er løsningen ”hosted”, men udgaven af Business Central er stadig en ”On-premise”.
  • Den anden mulighed er Cloud-udgaven i form af ”Software-as-a-Service (SaaS)”, som ligger i Microsofts datacenter. Det lyder måske som om, at det ikke gør nogen forskel, hvilket datacenter løsningen ligger i, men SaaS giver altså flere muligheder, mindre vedligeholdelse, ingen opgradering, bedre performance og mindre ansvar for dig som kunde.

Og lad os så stille det store spørgsmål: Hvad afgør, om du skal vælge On-premise eller SaaS-Cloud?

Spørgsmålet er måske nærmere: Hvilke rådgivere skal du lytte til?

Hvem ved, hvad de taler om?

Lige nu står vi i en spøjs overgangstid, hvor de personer, der traditionelt har været eksperterne i ERP-markedet, ikke nødvendigvis er det mere – simpelthen fordi de ikke har nok erfaring med den nye teknologi.

Du spørger måske din gode gamle forhandler af Dynamics NAV, og de siger måske, at Business Central som Cloud-løsning ikke er modent, og at det kører langsomt.

Det er bare ikke rigtigt.

Du spørger måske en uafhængig rådgiver, og de siger måske, at Business Central i skyen ikke er stabilt nok til store løsninger.

Det er bare heller ikke rigtigt.

Det kan godt være, at det for adskillige år siden var rigtigt. Vi har også engang kørt i sporvogne. Men det er meget langt fra virkeligheden i dag.

Men hvorfor siger de så det? Jeg vælger at tro, at det er fordi de ikke selv har prøvet det. Spørg dem, om de selv har haft 300 brugere kørende live på Business Central i skyen og målt på hastigheden og stabiliteten.

Det har de nemlig ikke.

Det har mine kolleger her i Abakion. Så vi ved, at det virker.

Man kunne også få den tanke, at ERP-forhandlerne vil miste mange konsulenttimer, hvis du flytter i skyen … og de uafhængige rådgivere har kun noget at rådgive om, hvis du synes at valget er svært.

Men i de fleste tilfælde er det sikkert bare fordi de ikke selv har erfaringen fra praksis.

Så mit første gode råd er: Lyt til dem, der har praktisk erfaring med både On-premise og Cloud/SaaS, og lad dem opremse alle de projekter med Business Central i skyen, som de har været med til. Og så kan du lytte til dem. Lyt til fakta.

I dag bruger alle Apps i Business Central

Den anden aktuelle tendens er, at flere og flere virksomheder bruger Apps i deres Business Central.

Antallet af besøgende i Microsoft App-butik er stigende, og i dag leverer vi i Abakion næsten aldrig en Business Central uden at der er flere apps med. Virksomhederne har vænnet sig til at udvide funktionaliteten ved at finde apps. Det er helt tydeligt.

Vi har i Abakion selv produceret en række Apps, og vi kan mærke stigende interesse. For nogle år siden fik vi sjældent henvendelser om Apps, og i dag får vi henvendelser hver eneste dag.

Det er både fra virksomheder, der ønsker at købe apps – men også fra deres IT-leverandører. Alle Microsofts partnere har også opdaget, at det ofte er nemmere at bruge en App end at opfinde den dybe tallerken.

Udvalget på Microsoft AppSource er stigende i både antal og kvalitet. Og der er endda mange gode Apps som er gratis.

Gratis Use Dynamics-appMange Apps er gratis

Jeg synes for eksempel, at alle burde bruge Use Dynamics-app’en. Den giver gratis videohjælp inde i Business Central. Måske er jeg lidt farvet, fordi jeg selv har bidraget til den, men du kan ikke beskylde mig for skjult reklame, for app’en er helt gratis at bruge.

Der er lige tusinder af apps til Business Central på Microsoft AppSource, og mange af dem er kategoriseret som ’Free’. Alle bør kunne finde noget, de kan bruge.

Ingen vedligeholdelse

Og det gode ved Apps er, at man ikke selv behøver at vedligeholde funktionaliteten.

Microsoft ruller hele tiden nye versioner af Business Central ud på Cloud-platformen, og alle de leverandører, der har produceret Apps, har forpligtet sig til at holde dem vedlige og opdatere dem, hver gang Microsoft sætter en ny version i verden.

Du hverken kan eller skal gøre noget som kunde. Det er virkelig en stor ændring i forhold til tidligere.

Vil du vide mere?

Hvis du har lyst til at høre mere, kan du læse meget mere om Business Central her, og har du spørgsmål til Cloud, Apps eller andet vedrørende Business Central, så er du meget velkommen til at kontakte mig eller mine dygtige kolleger, der yde digital rådgivning om Business Central og andre teknologerabakion@abakion.com eller 70 23 23 16. Så giver vi meget gerne et godt råd.
Venlig hilsen
Sune Lohse, Strategidirektør hos Abakion A/S

FAQ

Hvad er Navision?

Navision er en ERP-løsning fra Microsoft, som er det mest udbredte forretningssystem til mellemstore danske virksomheder. Løsningen hedder i dag Dynamics 365 Business Central. Den er ikke længere kun en økonomiløsning, men en ERP-løsning der dækker hele forsyningskæden med alt fra produktionsstyring, lagerstyring WMS, distribution, indkøb, salg, og naturligvis finans.

Hvad hedder Navision i dag?

Navnet Navision er udgået for mange år siden, men Microsoft har videreført produktet, først som Dynamics NAV og nu som Microsoft Dynamics 365 Business Central. Navision er oprindeligt udviklet af det danske firma Navision Software, men da det blev solgt til Microsoft i 2002, skiftede det navn af flere omgange.

Hvad betyder det, at Microsoft ikke længere supporterer min Navision?

Navision er udgået som produktnavn for mange år siden. Hvis Microsoft ikke længere supporterer din Navision-løsning, så betyder det, at Microsoft ikke længere leverer opdateringer og fejlretninger til din version af løsningen. Du er dermed nødt til at opgradere til en nyere version for at holde din løsning up-to-date.

Hvordan opgraderer man Navision til en ny version?

ERP-løsningen Navision har så mange år på bagen, at man reelt ikke udfører en opgradering til en ny version. Man vil i stedet migrere dine data og funktioner til den nyeste version, som hedder Business Central. Strukturelt ligner de hinanden, så migrering er faktisk oftest nemmere end opgradering.

Hvad koster det at udskifte Navision?

Hvis du vil udskifte en ældre Navision med en ny Microsoft Dynamics 365 Business Central, så kan du vælge et skabelonbaseret projekt til kr 90.000, eller et gør-det-selv projekt til kr 7.500. Og ellers kan du naturligvis skræddersy dit eget projekt hos en Microsoft-leverandør, hvilket altid blivere dyrere.

Navision Software

Navision blev til Microsoft Dynamics NAV

Microsoft købte i 2002 det danske økonomistyringsprogram, Navision, som i dag er omdøbt til Microsoft Dynamics NAV, men det har tidligere haft navne som PC Plus, Navigator, Navigator Financials, Navision Financials, Navision Attain og Microsoft Business Solutions – Navision.

Kært barn har haft mange navne gennem tiden. Læs mere om den nye Microsoft Dynamics 365 Business Central her.

Navision (i dag Business Central) er gennem næsten 30 år blevet anvendt i mere end 40 lande, så der er tale om en af de mest gennemafprøvede og globale løsninger. Programmet er et af de mest udbredte ERP-programmer med over 1 million brugere på verdensplan.

Pga. sine historiske rødder ligger Microsofts globale udviklingscenter til Navision i Danmark, og de danske Microsoft-partnere har en helt unik relation til Navision.

Der er mange danske Microsoft-partnere, der gennem årtier har udviklet brancheløsninger til Navision, og det præger også udbuddet af brancheløsninger og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics NAV i dag.

Det betyder, at danske virksomheder har flere valgmuligheder, når det gælder om at lægge branchespecifikke løsninger oven på en standard Dynamics NAV-løsning end nogen andre virksomheder i verden.

Microsoft Dynamics NAV

Navision som en del af Microsoft Dynamics

I begyndelsen af det nye årtusinde var Microsoft på opkøb i ERP-branchen, og de indlemmede mange systemer i deres familie, der til at begynde med blev kaldt Microsoft Business Solutions. Det blev senere omdøbt til Microsoft Dynamics 365, hvilket er navnet systemerne bærer i dag.

Navision placerer sig markedsmæssigt i midten af markedet i Danmark. Det er typisk de mellemstore virksomheder, der vælger Navision.

Storebror Microsoft Dynamics 365 Finance & Supply Chain, som i en årrække hed Dynamics AX, anvendes af de større virksomheder, og den løsning har faktisk også dansk oprindelse og hed førhen Axapta.

Lillebror hedder Microsoft Dynamics C5, som retter sig mod de mindre virksomheder og håndværksvirksomheder. Det hed tidligere Navision C5 og Concorde C5 (og bliver nogle gange kaldt Navision C5), så der har været mange forskellige navne i omløb.

Navision i dag

Business Central / Dynamics NAV er i dag en global ERP-løsning, der giver små og mellemstore virksomheder kontrol over økonomi og mulighed for at forenkle processerne for supply chain management, produktion og drift.

Det omfatter for eksempel:

  • Økonomistyring og regnskab. Administration af cash flow, aktiver og bankaktiviteter.
  • Supply Chain Management, produktion og drift. Styring af produktion, lager, ordrer og forhandlere.
  • Marketing, salg og service. Administration af kampagner, salgsmuligheder, kontakter og servicekontrakter.
  • Projektstyring. Estimater, projektstyring og kapacitetsadministration.
  • Business intelligence og rapportering. Synlighed og analyse i realtid, indblik i performance, indsigt og beslutningsgrundlag.
  • Flere valutaer. Globalt orienteret med funktionalitet til mange valutaer og sprog.

Den funktionalitetsmæssigt mest markante version var Dynamics NAV 2009, som introducerede en helt ny klient til afvikling af Navision-løsningen, kaldet Role Tailored Client (forkortet RTC, og på dansk kaldt den rollebaserede klient).

Brugerne oplever en brugergrænseflade, som er mere målrettet mod deres specifikke rolle og de opgaver, som de skal løse i deres arbejde, og klienten giver samtidig bedre mulighed for at anvende web og mobile devices til at afvikle løsningen.

Det er en udvikling, der er fortsat siden, og i den nyeste version i dag betjenes Business Central udelukkende fra en browser og virker glimrende på mobiltelefonen.

Navision i internationalt perspektiv

Selv om Microsoft altid har haft en holdning til markedspositioneringen af C5, NAV og AX, så er grænserne alligevel lidt flydende.

Navision har en lang tradition for at være international, og der er mange både komplekse og internationale virksomheder, der har anvendt Navision gennem tiden og anvender Business Central / Dynamics NAV i dag. Det er især partnernes brancheløsninger, der gør det muligt at bevæge sig op i markedet og opfylde komplekse behov inden for f.eks. produktionsstyring eller supply chain management hos de store virksomheder.

Det bliver ofte et helt religiøst spørgsmål for leverandørerne, hvordan de 3 løsninger er positioneret. Hver enkelt leverandør synes som regel, at det system, de selv arbejder med, dækker meget bredere end de andre. Som kunde kan du roligt gå ud fra, at der er et vist overlap – især hvis nogle af de mindre løsninger suppleres med partnernes tillægsløsninger.

Navision blev grundlagt tilbage i 1984

Navision stammer helt tilbage fra 1984, hvor programmet PC Plus blev udviklet af 3 venner, der gik på DTU. Det var en unik løsning i forhold til hvad der ellers fandtes på markedet, og det blev enormt populært på grund af høj brugervenlighed.

I 1987 kom den næste version på gaden, som var en multibruger-løsning. Den hed Navigator. Det var et af de første Client/Server-programmer, og det var ret banebrydende.

Den næste skelsættende begivenhed var introduktionen af et udviklingsmiljø i 1989. Nu kunne alle forhandlerne i et udviklingssprog, der lignede Pascal, tilpasse Navigator-løsningen til kundernes individuelle behov. Det var startskuddet til et ny type leverance og konsulentydelse, og i mange år derefter byggede virksomhederne flere og flere af deres unikke forretningsprocesser ind i ERP-løsningerne.

Det åbnede også døren for at Navigator blev interessant for virksomheder i udlandet, hvor løsningen primært blev markedsført under det nye navn Navision.

I 1995 kom Microsoft med det nye styresystem Windows 95, og derfor så den første windows-baserede udgave dagens lys, og den fik navnet Navigator Financials, og blev kort efter omdøbt til Navision Financials. I tredje version blev navnet ændret til Navision Attain, og så er navneforvirringen vist ved at være komplet i denne historiske gennemgang.

Den næste store begivenhed er Microsofts opkøb af Navision i 2002. Version 4 blev kaldt Microsoft Business Solutions – Navision, og version 5 blev til Microsoft Dynamics NAV.

Navision internationalt

Navision internationalt