Alt du bør vide om Dynamics NAV
Læs her hvordan Dynamics NAV kan gøre dine forretningsvisioner til virkelighed

Hvis dit nuværende økonomisystem er begyndt at give dig flere begrænsninger end fordele, kan Dynamics NAV være lige det, du søger. Det er en effektiv virksomhedsløsning med personligt tilpassede værktøjer, som hjælper dine ansatte med at blive mere proaktive og produktive.
NAV 2018 er den seneste version af ERP-systemet fra Microsoft til små og mellemstore virksomheder. De hidtidige versioner inkluderer Dynamics NAV 2017 og Dynamics NAV 2016, og i folkemunde er løsningen stadig kendt som Navision, der er en ældre version af løsningen.
Hvis du er mest interesseret i detaljerne om funktioner og brugergrænseflade i den nyeste version, så læs vores artikel fra lanceringen af Dynamics NAV 2018 her.
Fremtiden tilhører Microsoft Dynamics 365 Business Central, som er cloud-løsningen, der kombinerer ERP med CRM tæt integreret med Office 365. I dag hedder cloud-versionen af NAV allerede Dynamics 365 Business Central, og senere i 2018 vil NAV helt blive omdøbt.
Se hvad du får »
Se hvad pakkeløsningen med Dynamics NAV indeholder, og se alle videoerne.
Om Dynamics NAV
Eller fortsæt med at læse om NAV – og detaljerne om seneste version.

Sørg for at blive forandringsparat
Hvis du har været med til et ERP-projekt før, så skal du sikkert gribe dit næste projekt helt anderledes an.
Det handler ikke længere kun om at understøtte processer effektivt. Du skal også sørge for, at din virksomhed forbliver forandringsparat.
Forandringsparathed betyder, at du kan reagere hurtigt på nye markedsvilkår – og du kan øge din konkurrenceevne uden at blive begrænset af teknikken.
Det forudsætter, at du nemt kan tage nye teknologiske muligheder og nye versioner i anvendelse – og at du ikke skal bruge tid og penge på opgraderinger.
Det er det, Abakion giver dig med Dynamics NAV.
Funktionerne i Dynamics NAV
I tæt samarbejde skaber Dynamics NAV og Office 365 stærke funktioner til at understøtte virksomhedens processer og medarbejdernes produktivitet.
Dynamics NAV er en multi-sprog, multi-valuta forretningssystem, som hjælper små og mellemstore virksomheder, både i Danmark og i hele verden, med at styre deres regnskab og økonomi, forsyningskæde og drift.
Du kan begynde med det, du har brug for lige nu, og udbygge løsningen når din virksomheds behov stiger. Du kan få løsningen som cloud, hosted eller på din egen server – du vælger selv.
Dynamics NAV hænger tæt sammen med Office 365. Når din email, kalender og filer hænger sammen med dine data, rapporter og forretningsprocesser, så har du et solidt grundlag for effektivisering og vækst.
En konsistent brugeroplevelse på tværs af applikationer og devices gør det hele nemt for medarbejderne.

Økonomistyring og regnskab

Forsyningskæde, produktion og drift

Salg og service

Projektledelse

Fleksibel udrulning

Business intelligence og rapportering

Internationale valutaer

Microsoft Dynamics-familien
Microsoft Dynamics er familienavnet for en række virksomhedsløsninger fra Microsoft, der er designet til at styrke kunderelationerne og samarbejdet. Nutidens globalisering og kompleksitet stiller store krav til teknologisk understøttelse af forretningsprocesser, så virksomhederne kan realisere deres visioner.
Microsofts målsætning med Dynamics-suiten er at gøre det muligt for virksomheder at realisere deres ambitioner, og det foregår ved at være på forkant med udviklingen, lige fra salg og kunderelationer (CRM), til ERP system og supply chain management, til business intelligence og analyse – Microsoft Dynamics har som ambition at dække virksomhedernes behov fra start til slut, skabe produktivitet for både personer og teams, på enhver enhed, hvor som helst man befinder sig.
Enterprise Resource Planning
Kernen i Microsoft Dynamics er ERP, der giver medarbejderne alle relevante værktøjer for at styre forretningsprocesserne fra produktion, supply chain, kunderelationer til økonomistyring.
Medarbejderne har indsigt og overblik, og de har de rette beslutningsgrundlag i enhver situation.
NAV på mobilen
Dynamics NAV kan nu også bruges på tablets og mobiltelefoner via den app, der kom med NAV 2016.
Hele NAV tilpasser sig til formatet på din tablet og telefon, og brugeroplevelsen er optimeret til ‘touch’ og endda betjening med én hånd på mobiltelefonen. Læs mere om app’en til NAV her.
Det unikke ved Microsoft Dynamics ERP
Når du overvejer en ny ERP-løsning, så bør du kigge ud over de traditionelle grænser for, hvad ERP handler om. Der er mange løsninger, der kan lave et regnskab eller styre forsyningskæden, men Microsoft Dynamics NAV kan meget mere end det.
Microsoft Dynamics samler de programmer, der styrer økonomi, salg og drift sammen med de kendte Office-programmer, og det hele kan afvikles i skyen, fordi de er ægte cloud-løsninger.
Det betyder, at medarbejderne kan arbejde og samarbejde hvor som helst, og når som helst, og på alle typer enheder. Microsoft har gjort en stor indsats for at brugeroplevelsen er den samme, uanset om man arbejder på desktop eller tablet.
Microsoft Dynamics NAV sætter brugeroplevelsen i centrum. Medarbejdernes arbejde understøttes ved at integrere alle forretningssystemer, samle data, samarbejde om dokumenter, og det foregår på alle desktops, tablets og mobiltelefoner.
Se hvad du får »
Se hvad pakkeløsningen med Dynamics NAV indeholder, og se alle videoerne.
Om Dynamics NAV
Eller fortsæt med at læse om NAV – og detaljerne om seneste version.

Dynamics NAV til små og mellemstore virksomheder
Et af fokusområderne for Microsoft, er små og mellemstore virksomheder, som ERP-løsningen Dynamics NAV (tidligere Navision) er målrettet til. Der er ofte tale om vækst-virksomheder, der er vokset ud af et mindre ERP-system, som f.eks. C5, og nu har behov for mere avanceret styring af regnskab, lager og supply chain.
Dynamics NAV er hurtig at implementere, let at bruge og kan understøtte dine vækstambitioner for virksomheden.
Dynamics NAV er en komplet forretningsløsning, der er skræddersyet til virksomheder i vækst. Man kan komme i gang hurtigt og til at begynde med nøjes med det, der er behov for lige nu, og senere udvide løsningen, efterhånden som virksomheden vokser og styringsbehovet øges.
Dynamics NAV har stor succes i Danmark, måske især fordi det henvender sig til mindre og mellemstore virksomheder, hvilket størstedelen af Danmarks virksomheder er. Dynamics NAV er også et af de mest udbredte ERP-programmer uden for Danmark med over 1 million brugere på verdensplan.
Se Microsofts video om virksomheder i vækst
Mere læsning
Oversigt over Dynamics NAV, Microsoft Danmark
Produktdokumentation og brugervejledning for slutbrugere, Microsoft
Produkt- og funktionsoverblik (pdf, engelsk), Microsoft
Dynamics NAV Team Blog for udviklere, Microsoft Developer
Se hvad du får »
Se hvad pakkeløsningen med Dynamics NAV indeholder, og se alle videoerne.
Licensmodeller
Når du vil anskaffe en NAV-løsning, så skal du handle hos en Microsoft Dynamics Certified Partner. Du kan ikke handle direkte hos Microsoft, og det er Microsofts partnere, som står for al licensiering, planlægning, implementering, tilretning og support.
Du kan vælge mellem 2 licensmodeller: Du kan købe en traditionel licens med betaling på forkant, eller du kan tegne et abonnement med en månedlig betaling.
KØB
Perpetual Licensing

ABONNEMENT
Service Provider’s Subscription Licensing

Funktionsniveauer
Du kan vælge mellem 2 brugertyper: Full User til alle almindelige brugere – og Limited User til brugere af specifikke, begrænsede funktioner.
Du kan også vælge mellem 2 funktionsniveauer: Der er Starter Pack, som er grundpakken, og Extended Pack, hvis du har brug for avanceret funktionalitet som Warehouse og Produktionsstyring.

Funktionerne i Dynamics NAV
Nu går vi i detaljer. Følgende er en gennemgang af alle funktionsområderne i Dynamics NAV 2018.
De orange er med i Starter Pack, og de blå kræver Extended Pack.

Finansiel styring
Generelt
Allokeringer
Anlægsstyring – grundlæggende
Anlægsstyring – allokering
Anlægsstyring – forsikring
Anlægsstyring – opdeling
Anlægsstyring – reparation
Ansvarscentre
Budgetter
Dimensioner – grundlæggende
Dimensioner – avanceret
Grundlæggende kontoplan
Grundlæggende XBRL
Intercompany
Konsolidering
Kontoskemaer
Mange valutaer
Masse-fakturering
Omkostningsregnskab
Pengestrømsprognose
Periodisering
Ubegrænset antal virksomheder
Ændringslog
Betalinger
Bankkonti
Bankkonti – afstemning
Checks
Elektronisk betaling

Supply Chain Management
Salg og Tilgodehavender
Alternative leveringsadresser
Beregning af leveringstid
Kalendere
Kampagnepriser
Salgsfaktura
Salgsfakturarabatter
Salgskreditnota
Salgslinjepriser
Salgslinjerabatter
Salgsordrestyring
Speditører
Tilgodehavender – grundlæggende
Moms
Moms
Indkøb og skyldige beløb
Alternative leveringsadresser
Direkte leveringer
Indkøbsfaktura
Indkøbsfakturarabatter
Indkøbslinjepriser
Indkøbslinjerabatter
Indkøbsordrestyring
Indkøbsplanlægning
Indkøbsreturvarer
Skyldige beløb – grundlæggende
Lager
Alternative leverandører
Analyserapport
Billedanalyse
Cyklisk optælling
Erstatningsvarer
Flere lokationer
Katalogvarer
Lager – grundlæggende
Lagerleverance
Lagermodtagelse
Lagervarer
Læg på lager
Montagestyring
Overflytningsordrer
Placeringer
Pluk
Standardkostpris
Vareattributter
Varebudgetter
Varegebyrer
Varekategorier
Vare-krydsreferencer
Varesporing
Warehouse Management
Dataopsamling på lageret
Internt pluk
Opsætning af placeringer
Warehouse-processer

Produktion
Grundlæggende produktionsstyring
Produktionsordrer
Produktionsstyklister
Agil produktion
Agil produktion
Versionsstyring
Forsyningsplanlægning
Behovsprognoser
Forsyningsplanlægning – grundlæggende
Salgs- og lagerprognose
Kapacitetsplanlægning
Begrænset kapacitet
Kapacitetsplanlægning – grundlæggende
Produktionsressourcer

Projektstyring
Ressourcer
Sager
Flere materialeomkostninger
Kapacitetsstyring
Ressourcer – grundlæggende
Tidsregistrering

Salg, Marketing og Servicestyring
Salg og Marketing
Kampagnestyring
Kontaktpersonklassificering
Kontaktpersonstyring
Integration med CRM
Interaktions- og dokumentstyring
Logning af emails for Exchange
Notifikationer
Opgavestyring
Outlook-klient integration
Relationsstyring
Salgsmuligheder
Servicestyring
Planlægning og udsendelse
Serviceartikel
Servicekontrakter
Serviceordrer
Servicepriser

Generel funktionalitet
Workflow
Generelt
Indkøb og integration
Salg og Marketing
Workflow-grupper og funktioner
E-services
Elektronisk fakturering
Valutakurser
Dokumenthåndtering
Indkommende dokumenter
Indkommende dok. – workflow
Optical Character Recognition
Rapportering
Dokumenter
Jet Reports Express
Opsætning af rapporteringsdata
Planlægning af kørsel
Power BI Content Pack
Power BI embedded
Prækonfigurerede Excel-rapporter
Human Resources (HR)
Grundlæggende HR
Konfiguration
Klienter og brugervenlighed
Sprog
Udviklingsværktøjer
Se hvad du får »
Se hvad pakkeløsningen med Dynamics NAV indeholder, og se alle videoerne.
Hvad koster det? »
Se hvad Dynamics NAV 2018 koster at komme i gang med.