BI bringer B Green tættere på deres markeder

”Vi har længe haft et ønske om at kunne komme dybere ned i vores materiale så vi kunne se, hvordan vores salg og vores markeder fordelte sig. Ikke, at vi ikke har kunne gøre det før vi fik Power BI, men det var meget mere besværligt.”

Birgitte Hougaard, salgs- og økonomichef, B Green A/S.

Birgitte Hougaard, som er salgs- og økonomichef hos B Green, så et behov for at lette forretningens bogføringsproces, hvis de fortsat skulle kunne dykke ned i deres data.

Derfor stod de over for beslutningen om at vælge det værktøj, der kunne imødekomme deres krav bedst muligt.

”Vi har længe været på udkig efter en løsning som kunne dække vores behov, men det har været sådan nogle store forkromede løsninger som kostede mellem 200.000-300.000 kr. Men vi er jo en mindre virksomhed så vi havde brug for et værktøj, der var økonomisk tilgængeligt for os.” fortæller Birgitte.

B Greens beslutning faldt på en C5 kube, som leveres i form af Microsofts Power BI værktøj.

”Beslutningen var forholdsvist enkel, fordi det ’setup’ vi fik var en standard som vi kunne gå ud fra – og som er super nem at gå til – og i takt med, at vi kommer dybere ned i værktøjet, kan vi lave de tilretninger der passer til os.”

Adgang til data skaber gennemskuelighed på tværs af markeder

I takt med forretningens vækst og med et kundegrundlag i Skandinavien, har behovet for at kunne adskille markederne været markant.

”Inden vi fik C5 kuben var det udfordrende at adskille markederne fra hinanden. Det krævede f.eks. meget arbejde lige at se, hvordan vi egentlig solgte en vare på det svenske marked ift. det danske marked. Det overblik mangler vi ikke længere.”

”Vi er på mange messer i løbet af et år, og der står man over for et spørgsmål om, hvad man skal have med af sortiment på de enkelte messer. Det hjælper det nye værktøj os med, fordi vi kan se, hvad de enkelte markeder reagerer på.”

Og med muligheden for at gennemskue, hvad der sælger bedst i de forskellige markeder, er vejen for endnu bedre kundeservice banet.

”Vores sælgere har meget bedre adgang til informationer om, hvad vores kunder kan lide, fordi de principielt kan gå ind og se, hvad kunden har bestilt sidste gang.”¨

”Der er selvfølgelig en tilvænningsproces i forhold til at lære at bruge løsningen som et arbejdsredskab, men vi er i fuld gang med at lære at blive trygge ved det og målet er også, at vi skal bruge det i højere grad, når vi er ude ved kunderne.”

Forskellige markeder stiller krav til det gode overblik

”Det har hele tiden været vigtigt for os at se, hvad vi sælger meget af. Men med vores nye løsning kan vi på en lettere og mere overskuelig måde få det overblik vi har brug for og skrue på vores sortiment, alt efter hvad vi har realiseret.”

Og det var netop det, der skabte et behov for en så nem rapportering som mulig.

”Værktøjet er virkelig nemt at gå til og det har givet os et enormt stort overblik.”

En ren ”win-win”

”Personligt har det givet mig meget mere end jeg havde forventet!”

”Jeg er positivt overrasket over, at det er så nemt at bruge. Der er selvfølgelig nogle søgninger man skal vænne sig til, men hvis man bruger 5 minutter på det kan man næsten altid finde det, man gerne vil have.”

Løsningen som er blevet leveret til B Green giver Birgitte og hendes kolleger adgang til såvel salgs- som til finansdelen.

”Jeg havde egentlig ikke forventet at jeg ville bruge finansdelen lige så meget som salgsdelen, men jeg får et indblik på en helt anden måde end hvad jeg har været vant til før så jeg bruger det hver dag.”

”Det er en ren win-win.”

Fremtiden byder på øget salg og service

”Jeg ser mange muligheder for fremtiden med vores nye løsning. Vi kan allerede nu arbejde os tættere ind på markederne, fordi vi kan se, hvordan de enkeltvis reagerer på vores produkter i forhold til hinanden.”

”Jeg tror helt klart, at det kommer til at betyde rigtig meget for forretningen at vi har det overblik, og at vi kan tilpasse vores sortiment på en helt anden måde.”

”Jeg har selvfølgelig også været positivt indstillet overfor det hele tiden, fordi jeg troede på, at det kunne give os noget. Men det har helt klart givet os mere end vi havde forventet, fordi vi får så stort et overblik over al vores økonomi – altså både salg, finans og al indkøb.”

”Hvis jeg skulle give andre et godt råd med på vejen, så er det bare om at komme i gang!”

B Green A/S er Skandinaviens største udbyder af ægte patinerede krukker og har siden 2004 udbygget deres sortiment med forskellige serier, hvor Birgitte Hougaard kom til som salgs- og økonomichef.

Du kan se B Greens flotte udbud af krukker lige her.

Ophavsrettighederne til alle billeder haves af B Green.

B Green A/S er Skandinaviens største udbyder af ægte patinerede krukker som købes fra mindre producenter – heraf mange fra Vietnam – med det formål at støtte den lokale befolkning bedst muligt.

Du kan se B Greens mange produkter lige her og læse nærmere om det sociale ansvar de har påtaget sig i produktionen af varer, der tilbydes til kunder.

Birgitte Hougaard er salgs- og økonomichef hos B Green hvor hun har været siden 2003.

Besøg Birgitte på LinkedIn

Vend tilbage til C5-siden: