Hvad betyder Apps og Extensions, når vi taler om ERP-løsningen Microsoft Dynamics 365 Business Central.
Få svaret i en kort video her.

Du kan også læse mere om Apps til Business Central.

Grundlæggende er Apps tillægsmoduler til Business Central, som Microsoft har godkendt og udgivet i deres butik, som hedder AppSource.

Der har altid eksisteret tillægsmoduler til Dynamics NAV, og i dag vil Microsoft fortsat gerne støtte partnerne i at tilbyde tillægsløsninger til Business Central i form af apps.

Det at tillægsløsningerne kommer ind i AppSource giver Microsoft kontrol over kvaliteten af løsningen, og det udbreder alle løsninger til hele verden, og det gør det muligt for virksomheder at kombinere apps fra forskellige leverandører. Det er rigtig smart.

Lad os se på hvordan en App fungerer.

Cloud-udgaven af Business Central kan tilrettes lige så meget, som on-premise udgaven altid har kunnet. Det foregår bare på en anden måde.

Førhen. Det vil sige, før der fandtes Apps til Business Central, så var det sådan, at hvis du havde behov for at ændre i løsningen, så skulle du få en konsulent til at udvikle ændringen.

Det kan vi illustrere på denne måde.

Lad os sige, at dette er Business Central, og dette er en linje kode inde i Business Central-løsningen.
Nu vil vi gerne have løsningen til at fungere på en anden måde. Vi vil gerne have et X i stedet for et D i vores kodelinje.
Og førhen, så ville man udføre den ændring ved at ændre koden direkte i kernen af løsningen.
Det er hurtigt klaret, men der er bare lige et problem.

Ind i mellem frigiver Microsoft en ny version af kerne-løsningen, og når de gør det, så overskriver den nye version den ændring du har udført.
Så er du nødt til manuelt at gennemgå hver eneste tilretning og flytte den over i den nye version. Og det er årsagen til, at opgraderinger altid har været langsommelige og dyre.

Men i dag er det anderledes.

Med Business Central som Cloud kan du udvide funktionaliteten med Apps, som er baseret på en teknologi, som Microsoft kalder ”extensions”.

Med en extension kan du placere kode uden for Business Central. Det er en tilføjelse til løsningen, ikke en ændring.

Det udnytter ”events”, som Microsoft har placeret inden i kernen af løsningen, hvilket gør det muligt for udviklere at udløse kode, når man kommer til ”eventet”, også selv om koden ligger uden for løsningen.

For brugeren er der ikke nogen forskel. Slutresultatet er det samme.
Men når Microsoft udgiver en ny version af Business Central, så er der en kæmpestor forskel: Din tilretning bliver ikke overskrevet.

Microsoft kalder denne teknik for ”extensions”, og når en leverandør har udviklet en extension specifikt til din løsning, så kalder man det en ”customer extension”. Det er stadigvæk dig og din leverandør, som skal holde den vedlige og sørge for, at den fortsætter med at virke, når Microsoft udgiver nye versioner.

Nu er der kun ét skridt tilbage, og det er, at vi kan gøre en extension til en app.

Hvis leverandøren indsender en extension til Microsoft AppSource, og Microsoft godkender kvaliteten, så bliver den udgivet på AppSource som en App, og så kan alle Business Central-kunder downloade og abonnere på app’en.

Leverandørerne er forpligtede til at vedligeholde deres apps. Og når Microsoft udgiver nye versioner af Business Central, så tester app-leverandørerne på forhånd, at deres apps fungerer med den nye version.

De fleste virksomheder opdager i det hele taget ikke, at deres Business Central bliver opdateret hver måned. Det er noget, der sker bag kulisserne. Det er ikke automatisk, men det er ikke længere kundens opgave, og det er ikke noget, man skal betale ekstra for.

Nu ved du, hvad en app til Business Central er, og hvorfor det er smart.