Løs servicesager første gang, hver gang, med Dynamics 365 Field Service
Skab gode kundeoplevelser med Dynamics 365 Field Service til at udsende den rette ressource til det rette sted på det rette tidspunkt – med alle værktøjer til at lykkes første gang.


Servicér proaktivt
Skab en ensartet og forudsigelig oplevelse af din service ved at forudsige, identificere og løse problemet, før din kunde overhovedet opdager problemet.

Planlæg ressourcer fornuftigt
Giv kunden gode serviceoplevelser på stedet, samtidig med at du optimerer ressourcer og omkostninger ved at udsende teknikere, når og hvor de er mest behøvet.

Løs sagen første gang
Giv teknikerne de rette værktøjer og oplysninger, som de skal bruge for at løse sagen i første omgang. Det giver tillid hos kunderne og opbygger loyalitet.

Hvad er din ambition for Field Service?
Field Service er en del af Microsoft Dynamics 365 og hjælper dig med at effektivisere arbejdsdagen for kørende teknikere og optimere ressourceforbruget.
Bedre kundeoplevelse
Kunden får en bedre oplevelse af din service, fordi der er styr på aftaler, tidsregistreringer, fakturering og kundeoplysninger.
Styrkelse af hverdagen
Samtidig får serviceteknikeren en nemmere hverdag, fordi tiden bliver udnyttet bedre, kunderuten bliver beregnet automatisk, og teknikken understøtter arbejdsopgaverne.
Økonomiafdelingen modtager data, som er klar til fakturering, og lagerstatus er altid vedligeholdt, fordi serviceteknikeren registrerer materialeforbruget ude hos hver kunde. Du kan så glæde dig over tilfredse kunder, tilfredse medarbejdere og en sundere bundlinje.
Dynamics 365 for Field Service er en løsning skabt til at styrke din virksomheds vækst.
Du kan fx bruge Field Service til:
- at arbejde med installationer, vedligeholdelse / service aftaler
- at få overblik over break-fix sager/incidents
- at udarbejde skabeloner for arbejdsordrer (Work order) og knytte dem til sagstyper (en drejebog eller guide)
- at få serviceteknikerne til at følge procedurerne og sikre at arbejdet udføres iht. produktets retningslinjer
- at notere anbefalet arbejdstid på arbejdsordreskabelonen og hvilke reservedele der kan anvendes
- at sørge for at serviceteknikeren har de rette reservedele med
- at øge andelen af opgaver der bliver løst i første besøg
- at optimere ressourcer og få overblik over samtlige serviceteknikere og deres kalender
- at arbejde med tidsplaner og fleksible bookinger
- at styre lageret
- at dokumentere hvordan arbejdet er udført efter retningslinjerne
- at tilknytte billeder som dokumentation
- at sikre kundens underskrift/godkendelse og tilknytte den sagen
- at registrere tidsforbrug og udarbejde fakturagrundlag i ERP
- at planlægge forebyggende vedligeholdelse ved automatisk at oprette tilbagevendende vedligeholdelsesaftaler for udstyr
- at styre lagerbeholdning i biler, forespørgsler på varer, køb og returnering
- at spore hvordan ressourcerne bruger tiden, uanset om de er på farten, holder pause eller arbejder
Hvem er Field Service relevant for?
Field Service er relevant for virksomheder, der har kørende teknikere og har brug for et værktøj til at styrke deres Service KPI’er.
Måske er din virksomhed en producent af medicinske enheder, som sælger maskiner til hospitaler og klinikker og bruger løsningen til at administrere vedligeholdelsesservice i maskinernes levetid?
Det kan også være, at I er et forsyningsselskab, som leverer fiberoptiske kabler, og bruger løsningen til at respondere på udfald ved at udsende teknikere til kunderne.
Eller måske leverer din virksomhed vedligeholdelses- og reparationstjenester til opvarmnings- og nedkølingsudstyr.
Field Service-løsningen kan understøtte mange forskellige behov, det skyldes at Field Service indeholder meget funktionalitet ud-af-boksen til at understøtte din forretning.
Gratis mobil / iPad app
Det er vigtigt, at serviceteknikerne kan være mobile og udføre deres arbejde på mobiltelefonen eller en tablet.
Microsofts løsning indeholder en brugervenlig mobilapp til iOS-, Android- og Windows-enheder, som vejleder serviceteknikere gennem processen med at løse de tildelte arbejdsordrer.
For hver arbejdsordre kan serviceteknikeren se vigtige oplysninger som placering, trinvise instruktioner, kundeaktiver og servicehistorik og bruge sin enhed til at optage billeder og videoer eller registrere en digital kundesignatur.
Serviceteknikere kan også automatisk downloade vigtige oplysninger til deres enheder, så de kan arbejde offline, når internettet ikke er tilgængeligt.
Efter at have udført arbejdet kan teknikeren markere arbejdsordren som fuldført eller med behov for opfølgning, og opgavestilleren har straks disse oplysninger til rådighed.
De mest oplagte gevinster
Dynamics 365 Field Service har nogle helt oplagte gevinster, som du kan høste på kort sigt:
- Du får et 360-graders overblik over hver kunde.
- Aktivitetsstyringen giver fuldt indblik i tidligere sager og dialoger.
- Løsningen visualiserer din virksomheds mål og giver overblik over KPI’er.
- Du kan forbygge fejl og mangler ved at følge skabeloner for hver service-type.
- Vidensdatabase-artikler udstiller viden og fremmer samarbejde.
- Adgang til sagsforløb skaber gennemsigtighed for alle og forbygger fejl.
— Hvilke scenarier skal Field Service-løsning dække?
Servicér proaktivt
Undgå serviceopkald ved at forudsige, opdage og løse problemer, før de bliver et problem ved hjælp af IoT-sensorer (Internet of Things).
Få en 360-graders visning af kundeaktiver, herunder et hierarki over aktiver og placeringer. Og udnyt at løsningen kan integrere med ERP og dele data.
Få indsigt i kunderne ved automatisk at sende personaliserede undersøgelser efter en opgaves afslutning ved hjælp af Dynamics 365 Customer Voice.
Transformér din virksomhed fra et omkostningscenter til et overskudscenter, og skift væk fra en planlagt servicemodel over til just-in-time præventiv vedligeholdelse udløst af IoT-data.
Giv en forudsigelig service, der øger kundetilfredsheden, mens du kommunikerer proaktivt med kunderne, fx via automatiske påmindelser.
Planlæg ressourcer fornuftigt
Ressourceoptimering
Ofte bliver lokaler, maskiner, kompetencer og tid ikke brugt optimalt, fordi der ganske enkelt mangler overblik over ressourcerne.
Dynamics 365 Field Service løser problemet ved at holde styr på både serviceteknikernes kompetencer og aktuelle ledige ressourcer. På den måde kan den bookingansvarlige sammensætte de rette ressourcer til en given opgave på et givent tidspunkt.
Når opgaven er booket, får de involverede besked om aftalen, så de kan forberede sig i god tid. Kort inden aftalen kan systemet sende en reminder, så opgaven bliver løst til forventet tid. Når serviceteknikeren har løst opgaven, kan han skrive tidsforbrug, noter på kunden, opgaven eller materialet, så baglandet kan følge op på fakturering og eventuelle mangler eller fejl.
Tidsplaner
Det er ubelejligt for alle parter, når aftaler må flyttes, eller kunden skal vente i flere timer.
Dynamics 365 Field Service kan hjælpe teknikeren med at overholde tidsplanen ved at vise dagens opgaver, give trinvise kørselsanvisninger og arbejdsordreoplysninger. Disse informationer bliver opdateret i realtid på alle enheder, så planen bliver tilpasset, hvis der pludselig opstår en aflysning eller forsinkelse.
For kørende teknikere kan du sætte systemet op til at give den næste kunde på listen besked, når teknikeren er på vej. Så kører teknikeren ikke forgæves, og kunden kan forberede sig på besøget.
Effektiv lagerstyring
Et mangelfuldt eller langsomt omsættende lager er dyrt på bundlinjen. Dynamics 365 Field Service giver dig et moderne værktøj til at køre strømlinet lagerstyring til glæde for både kunden og medarbejdere.
Systemet skal først have oplysninger om dit aktuelle lager. Derefter vedligeholder alle medarbejdere systemet ved at registrere salg, tab og indkøb i det daglige. Serviceteknikere vil eksempelvis typisk registrere materialeforbrug, tid og noter på kunden via mobil, hver gang de afslutter en opgave.
Nogle gange om året tæller du lageret op og justerer oplysningerne i systemet. Systemet gør dig dermed i stand til at køre effektiv og lean lagerstyring.
Send den rigtige tekniker på det rigtige tidspunkt ved hjælp af AI-aktiverede anbefalinger og manuel, halvautomatisk eller fuldautomatisk planlægning.
Styr ressourcetildelinger bedre ved hjælp af et træk-og-slip-tidsplan og et interaktivt kort for at tildele den nærmeste tilgængelige tekniker.
Administrér historikken for aktiver effektivt for at holde teknikere opdateret, eller integrér med dit ERP-system for at synkronisere data med lageret.
Koordinér telefonsupport og udsendelse af teknikere ved at kombinere Field Service med Dynamics 365 Customer Service, så du har én samlet arbejdsgang – og reducerer driftsomkostningerne.
Automatisér planlægning ved hjælp af et skema med indbygget optimering. Minimér og forudsig rejsetid og maksimér udnyttelsen, mens du reagerer på forsinkelser, aflysninger og presserende arbejde.
Løs sagen første gang
Giv teknikere adgang til kontekst-afhængig hjælp med Dynamics 365 Guides og andre mixed-reality-værktøjer, der giver detaljerede, trin-for-trin-procedurer, der skal følges under vedligeholdelse.
Brug Field Service-mobil-appen, der drives af Microsoft Power Apps, til at spore al serviceaktivitet – inklusive offlineadgang til bookinger, arbejdsordrer og aktiver – ved hjælp af IoT-alarmer og kommandoer.
Lad bots hjælpe teknikere med at finde kunde- og produktinformation ved hjælp af vejledninger i marken.
Stil yderligere ekspertise til rådighed for teknikerne. Rådfør dig med eksperter i realtid for at løse problemer hurtigere, og udfør fjerninspektioner med Dynamics 365 Remote Assist.
Giv teknikere i marken mulighed for at administrere arbejdsordrer og tidsplaner, få adgang til kørselsvejledning og kundedata og gemme fotos, videoer og stemmebeskeder med mobilappen.