“Nu bruger vi 5-10 minutter om dagen på at håndtere bilag, og så bruger jeg ellers tiden på at lave givende arbejde for andre dele i virksomheden.”
“Min kongstanke har hele tiden været, at der egentlig kun er behov for én person i bogholderiet. Næsten uanset størrelsen på virksomheden.”
Hos elektronikproducenten Tronex har CFO Henrik Plambech haft et klart mål med implementeringen af deres nye ERP system, hvilket har været effektivisering af bogholderiets processer.
Med Business Central har Tronex automatiseret deres bilagshåndtering, fjernet manuelle processer og frigivet tid til værdiskabende opgaver.
Det har forvandlet økonomiafdelingen fra en presset støttefunktion til en strategisk medspiller i virksomhedens vækst.
Her kan du læse, hvad Henrik fortæller i videoen:
Min kongstanke hele tiden har været, at der egentlig kun er behov for én person i bogholderiet. Næsten uanset størrelsen på virksomheden.
Der kunne jeg godt se, at hvis vi skulle være en virksomhed, der var to, tre, fire, fem gange så stor, som vi var dengang, så skulle vi også have nogle processer eller et system, der understøttede de her processer.
Mit navn er Henrik Plambech, og jeg er CFO i Tronex.
Tronex er en EMS-producent, der producerer elektronik til industrien.
Jeg kan komme med et klart eksempel på en opgave, der er blevet markant nemmere.
Jeg havde en assistent, inden vi gik ind i det her projekt, som næsten var ved at gå ned med stress. Hun havde alt for mange opgaver.
Vi havde måske 700 bilag igennem på en måned, som der skulle håndteres rigtig mange gange.
Siden vi fik Business Central ind og fik automatiseret den her proces, så har vi egentlig ikke skulle håndtere bilag en eneste gang, fordi vi har fået automatisk dokumenthåndtering.
Det vil sige, lige så snart vores lager har håndteret varemodtagelsen, og vores indkøbsafdeling har håndteret ting som pris, mængde og varenummer korrekt, så ser borgerholderiet faktisk ikke den faktura. De ser ikke engang, når den skal betales.
Det betyder, at man med et enkelt klik kan foretage en posteringsrejse.
Det har gjort, at vi nu bruger 5-10 minutter om dagen på at håndtere bilag, og så bruger jeg ellers tiden på at lave givende arbejde for andre dele i virksomheden.
Så vi har faktisk gået fra at have en funktion, som der har været nødvendig, fordi man selvfølgelig skal bogføre og betale bilag, til nu at have en funktion, som gør det samme, men som også har tiden til at frembringe rapporter, dokumenter og gøre virksomheden mere effektiv.
Man kan på en måde sige, at økonomifunktionen pludselig er blevet en strategisk del af virksomheden. I hvert fald den del.