“Her er 159 spørgsmål, du bør stille dig selv (og svare på), før du køber eller opgraderer Dynamics NAV.”

Sune Lohse, Chief Strategy Officer, Abakion A/S

Sune Lohse hos Abakion

Dynamics NAV
De 159 vigtigste spørgsmål

Denne bog er en gennemgang af alle de behov, du bør kortlægge, når du kigger på et nyt ERP-system, især når der er tale om Dynamics NAV.

Bogen består af 22 kapitler, som er samlet i 6 hovedområder:

Salg
Indkøb og planlægning
Lager
Produktion
Finans
Teknik

Undervejs gennemgår jeg din virksomheds behov og stiller spørgsmål, som du skal besvare. Derefter er du rigtig godt klædt på til at tale med din ERP-leverandør.

Læs Dynamics NAV-bogen her

Smugkig gratis her:

PDF med de første 30 sider – helt gratis

Ved udfyldelse af formen modtager du en email med link til bogen, og du accepterer at modtage emails fra Abakion.

Dynamics NAV-bogen som e-bog
E-bog PDF
Køb bogen som e-bog i PDF-format:
 499 kr
623,75 inkl. moms
Læg i kurven
Dynamics NAV-bogen i trykt udgave
Trykt Hardback + E-bog PDF
Køb bogen som trykt hardback – plus e-bog:
 799 kr
998,75 inkl. moms

Bemærk: Hard-back leveres i maj 2017.
Du modtager e-bogen med det samme – og får den trykte udgave, straks når den er klar fra trykkeriet.

Læg i kurven

 

spørgsmål i bog med kapitler

Salg

Dynamics NAV-bogen: Salgskonfiguration
1

Salgskonfiguration

Konfiguration handler grundlæggende om at kunne håndtere, hvordan konfigurerbare produkter kan sammensættes ud fra kundernes ønsker.

Jeg ser her på, hvordan kunden nemt skal kunne foretage de rigtige valg for at konfigurere sin vare, og Dynamics NAV skal sørge for alt bagved, f.eks. at kunden kun foretager lovlige valg, som du reelt kan levere,og at kunden kan træffe beslutningerne i valgfri rækkefølge.

Det er også et emne, hvordan systemet skal håndtere varerne og produktionerne, dvs. om konfigurerede varer skal oprettes, om konfiguratoren skal bruge vare-skabeloner, osv.

Dynamics NAV-bogen: Kørende sælgere
2

Kørende sælgere

Kørende sælgere og ordreoptagelse i butikker handler meget om at have en mobil adgang til Dynamics NAV. Det skal være nemt at optage en ordre, når man er på farten.

Jeg ser på den mobile enhed, der skal bruges, og selve integrationen mellem den mobile enhed og Dynamics NAV er også vigtig.

Skal den mobile klient indeholde den samme forretningslogik som Dynamics NAV – skal det med andre ord foregå online eller offline?

Dynamics NAV-bogen: Point of Sale (POS)
3

Point of Sale (POS)

POS betyder jo Point-of-Sale, og det drejer sig om at have en kasseterminal, der kan tale sammen med Dynamics NAV.

Det er et marked, som teknologisk har flyttet sig rigtig meget, og jeg gennemgår alle de funktioner, din POS måske bør understøtte i dag. Integrationen og spørgsmålet om online/offline er ret vigtigt i denne sammenhæng.

Så taler jeg også om varestruktur og lagerstyring, for mange butikker har desværre ikke nok styr på, hvad de har på hylderne, og hvornår de skal genopfylde. POS kan faktisk give både effektiv ekspedition, skarp lagerstyring og intelligent genopfyldning.

Dynamics NAV-bogen: Webshop
4

Webshop

Rigtig mange virksomheder skal bruge en webshop, og den skal hænge tæt sammen med din Dynamics NAV. Jeg begynder med at forklare, hvordan det er bedst at styre data centralt i ERP og replikere ud på webshoppen.

Det kræver, at du har styr på master data, strukturerede søgedata, varianter, html-formatterede beskrivelser, billeder, hierarkier af varer m.m. – Altså inde i Dynamics NAV.

Jeg taler også om, hvordan ERP og webshop reelt er to forskellige fag, der kræver forskellige kompetencer på holdet for at få succes.

Dynamics NAV-bogen: CRM og Marketing
5

CRM og Marketing

Virksomhedens CRM-løsning og Marketing-løsninger med kundedata bør integreres til ERP-løsningen. Jeg ser på, hvor snitfladen bør være mellem systemerne, og det er der ikke nogen generel sandhed for.

Det handler meget om, hvilke data, forretningsprocesser, afhængigheder og regler fra ERP vil skabe værdi for sælgere og marketingfolk i deres systemer.

Den smukke løsning er, at fx. sælgeren i CRM-systemet bruger indlejrede ERP-komponenter, som ERP har stillet til rådighed for CRM. Andre områder kræver god gammeldags integration.

Dynamics NAV-bogen: Dokumenter
6

Dokumenter

Dynamics NAV skal kunne producere en masse dokumenter som f.eks. tilbud, ordrebekræftelser, følgesedler, fakturaer, kreditnotaer, kontoudtog, rykkere osv.

Efter version 2013 af Dynamics NAV er dokumenter blevet en fast udfordring, fordi ændringer blev ret omfattende.

Jeg ser på, hvordan du kan få en gør-det-selv løsning til at redigere dokumenter via parameteropsætning, bruge skabeloner for dokumenter, styre mange sprog i dokumenter, og få data fra debitorer og varer til at flyde hele vejen til alle dokumenter.

Indkøb og Planlægning

Dynamics NAV-bogen: Planlægning
7

Planlægning

Jeg begynder med det klassiske dilemma mellem lagerbinding og servicegrad. Spørgsmålet er, hvordan ERP-løsningen bedst kan hjælpe dig med at opnå både høj servicegrad og lav lagerbinding?

Jeg ser på forskellige planlægningsformler, lige fra den traditionelle Wilson til den alternative planlægning, hvor Dynamics NAV kan beregne med udgangspunkt i servicegraden og lageromsætningshastigheden.

Jeg viser også, hvordan ABC-koder i mange dimensioner i Dynamics NAV kan bidrage til at optimere (og til dels automatisere) planlægningsarbejdet.

Dynamics NAV-bogen: MRP-planlægning
8

MRP-planlægning

Her dykker jeg ned i MPS, MRP og MRP2 – og de udfordringer som det typisk medfører i Dynamics NAV. Automatiseret MRP lyder dejligt, men udfordringerne opstår, når virkeligheden ændrer sig, og det gør den hele tiden.

Jeg taler om, hvordan du kan få Dynamics NAV til at planlægge omvendt med udgangspunkt i hvad der reelt kan lade sig gøre – hvordan du kan undgå massevis af ændringslinjer i MRP-beregningen – og hvordan det for de fleste virksomheder er bedst at kombinere MRP med andre planlægningsfunktioner.

Jeg kommer også ind på lagerprofiler, forecasting og en masse hverdagsudfordringer.

Dynamics NAV-bogen: Reservationer
9

Reservationer

En reservation i Dynamics NAV låser rigtig meget. Varen er bundet ”hårdt”. Det betyder, at hvis du vil omplanlægge grundet ændring i behovsdatoerne, så skal du manuelt bryde reservationen.

Hos mange virksomheder er ”bløde” reservationer (hvor systemet løbende genberegner behov og ændrer allokeringerne) nøglen til at hæve servicegraden, og jeg ser her på, hvordan du kan gribe det an.

Jeg ser også på reservationer i sammenhæng med både Warehouse Management og Salgsordrer.

Lager

Dynamics NAV-bogen: Lagerstyring
10

Lagerstyring

Inden for lagerstyring taler jeg både om finansiel lagerstyring og rigtig Warehouse Management, dvs. lagerstyring med placeringer.

Registreringsløsningen er et vigtigt emne, både valget af udstyr og integrationen til ERP. Og jeg kommer ind på, hvordan du optimerer pluk, øger servicegraden og minimerer lagerbindingen.

Så gennemgår jeg en masse funktionskrav til Dynamics NAV, fx. stregkoder, anbrud og alternative ikke-lineære måleenheder.

Dynamics NAV-bogen: Varesporing
11

Varesporing

Jeg begynder med traditionel lotnummer-sporing eller serienummer-sporing – og ser fx. på hvordan du håndterer varer udelukkende via håndscanneren.

De største udfordringer for Dynamics NAV kommer med styring af udløbsdatoer og restlevetid. Jeg snakker om, hvordan plukke-algoritmen skal håndtere restlevetid, single batch og single layer batch.

Og en særlig udfordring for pluk og lagerstyring kommer, hvis du anvender et eksternt lagerhotel.

Dynamics NAV-bogen: Master data
12

Master data

Det er ikke kun på varer, men også kunder og leverandører, at det giver mening at strukturere master data i Dynamics NAV. Og det er to forskellige udfordringer, om du vælger at indarbejde master data i Dynamics NAV eller anvende et eksternt PIM-system.

Jeg ser på strukturen for master data, sammenhæng mellem felter, visninger, filtreringer, sorteringer, enheder i separate felter, hierarkier med logiske afhængigheder – og det store udfordring: sprog-styring af master data.

Produktion

Dynamics NAV-bogen: Produktionsstyring
13

Produktionsstyring

Jeg begynder med at se på produktionsplanlægning efter flaskehalse – og hvordan du bevæger dig fra papir til registrering med en Shop Floor-løsning.

Så stiller jeg skarpt på praktikken på gulvet, hvor der er meget at vinde ved at øge tilgængeligheden og gøre registering nemt – og fx. skabe processer mellem lagerfolk og operatører, der er effektive og giver præcise registreringer.

Jeg kommer naturligvis også ind på NAV’s brugerlicenser og spørgsmålet om online/offline.

Dynamics NAV-bogen: Kvalitetskontrol
14

Kvalitetskontrol

Kvalitetskontrol er ikke et funktionsområde, der er understøttet særlig godt i Dynamics NAV. Udfordringen er at finde en løsning, som er fleksibel nok og ikke låser brugerne for meget.

Jeg har meget fokus på hårde begrænsninger i kvalitetskontrollen. Du har brug for en kvalitetskontrol-løsning, der kan spærre en vare, men hvor du fleksibelt kan opsætte, hvad den er spærret for.

Jeg kommer også ind på alt det, som ikke er produktkvalitet – for kvalitetskontrol kan nemlig udnyttes til rigtig meget.

 

Finans

Dynamics NAV-bogen: Kontoplan
15

Kontoplan

Man skulle ikke tro, at kontoplanen skulle være et emne i en bog som denne, men kontoplanen er faktisk et område, hvor mange virksomheder bør tænke nyt.

Jeg gennemgår, hvordan du bør forholde dig til kontoplanen mht. styringsbehov, og hvordan du anvende skabeloner, der kan spare konsulentarbejde til bogføringsopsætning.

Dynamics NAV-bogen: Rapportering
16

Rapportering

Afsnittet om rapportering handler om nøgletal – også nogle af de svære nøgletal, som involverer hele forsyningskæden, fx. Perfect Order Fulfillment eller Cash-to-Cash Cycle Time. Det stiller krav til din Dynamics NAV, hvis du vil rapportere på denne slags nøgletal.

I den forbindelse taler jeg naturligvis om Business Intelligence, som er blevet meget nemmere og billigere Microsoft Power BI og standardkuber til Dynamics NAV, som er lige til at gå i gang med.

Dynamics NAV-bogen: Finansløsninger
17

Finansløsninger

Ud over store emner som kontoplanen og rapportering, så findes der en række behov inden for Finans, hvor der er stor tradition for tillægsløsninger til Dynamics NAV.

Det drejer sig fx. om betalingsløsninger, lønsafregning, rejseafregning, fakturascanning og konsolideringsregnskab.

Teknik

Dynamics NAV-bogen: ERP-strategi
18

ERP-strategi

Du er sikkert vant til at få tilrettet din Dynamics NAV, men i denne tid bør du strategisk overveje, om du helt bør undgå tilretninger.

Udviklingen fra Microsofts side går klart mod standardløsninger, hvor tilretninger ikke er muligt, og fordelen for kunden er, at man kan undgå de tunge opgraderingsprojekter – og få den løbende support på abonnementsbasis i stedet for at betale regninger for konsulenttimer.

Dynamics NAV-bogen: Cloud
19

Cloud

Cloud, hosting eller on-premise? Det er stadig et valg, men for almindelige mellemstore virksomheder er det snart ikke længere et valg.

Pilen peger rigtig meget mod cloud. Det er den vej, alle ERP-producenterne gerne vil have deres kunder til at gå, og det der er mest fleksibelt for kunderne. Jeg taler i den forbindelse om performance og skalerbarhed, som du skal have med i ligningen.

Dynamics NAV-bogen: Integrationer
20

Integrationer

Integrationer er et vigtigt emne for Dynamics NAV, og det er også et af de dyre områder. Min anbefaling er, at du tager styringen med hele integrationsområdet, selv om det ikke er dig, der skal opsætte noget.

Jeg forklarer her, hvordan du bevarer styringen.

Jeg kommer specifikt ind på de integrationer, du har behov for på lageret (ifm. lagerstyring) og på webshoppen.

Dynamics NAV-bogen: Portaler
21

Portaler

Noget af det helt nye i Dynamics NAV er, at du kan stille funktioner til rådighed som en service.

Du kan bruge det til at bygge kunde- og leverandør-portaler, hvor eksterne brugere har adgang til udvalgt funktionalitet – og egentlig ikke har nogen følelse af at befinde sig i et ERP-system.

Jeg tror, at kundeportaler og leverandørportaler bliver mere og mere udbredte i den nærmeste fremtid.

Dynamics NAV-bogen: Intercompany
22

Intercompany

Hvis din virksomhed opererer internationalt – eller du har mange selskaber i Dynamics NAV, som skal integreres – så er intercompany et vigtigt emne. Du skal have styr på 2 ting: synkronisering af master data – og intercompany-transaktioner.

Jeg gennemgår, hvordan du kan få en hybrid-strategi med 2-vejs synkronisering af master data.

Den anden del er, at intercompany-transaktioner automatisk skal oprettes mellem forskellige regnskaber, og håndtering af ændringer og fejl skal du have fokus på.

 
Smugkig på Dynamics NAV bogen