Abakion er stedet for passionerede medarbejdere

Mød dine nye kolleger

Vores konsulenter arbejder med høj grad af fleksibilitet
– det giver mulighed for at balancere arbejdsliv og familieliv.

Mød graduaten

Othman Abo Salahl

Bachelorgrad i IT fra Syrien
I Danmark siden september 2014
Fuldtid

Othman er Graduate hos Abakion

Jeg startede som praktikant og fik derefter et læringsforløb i rollen som graduate. Abakion Academy er et 12 måneders læringsforløb for nyuddannede,”

At arbejde som graduate i Abakion Academy

Jeg startede i Abakion som praktikant i rollen som Integration Specialist, og blev derefter gradudate i Abakion Academy. Jeg får nu kendskab til flere områder, og har derfor fået tildelt to ”wingman”, som er mine primære samarbejdspartnere, der har til opgave at oplære mig. Abakion Academy er et 12 måneders læringsforløb for nyuddannede, Til at understøtte min udvikling, fårjeg ekstern undervisning, hvor jeg bliver undervist i Microsoft Dynamics NAV som vi kan bruge i praksis bagefter.

Arbejdsopgaver

  • Udviklingsopgaver
  • Tekniske integrationsopgaver
  • Sparring og problemløsning med ”wingman”
  • Test af funktioner”

En typisk dag i Abakion

Graduate forløbet er tilrettelagt på den måde, at jeg følger min ”wingman”, derfor er min dag meget præget af min ”wingman”, og den kan ligeledes se ud på mange forskellige måder. Det kan være integrations- og udviklingsopgaver på Navokat og Supply Chain eller test af funktioner. Jeg følger min ”wingman”, så jeg bliver klædt ordentligt på til tiden efter Abakion Academy.

Hvad gør Abakion til et godt sted at være?

Abakion har givet mig mulighed for at komme ind i en dansk virksomhed, og udvikle mine kompetencer. Jeg deltog i en Velkomstfesten for flygtninge i Forum, hvor Abakion deltog som virksomhed. Jeg har en IT baggrund, og derfor søgte jeg en IT-virksomhed. Jeg gav Abakion mit CV, hvor jeg derefter blev indkaldt til samtale, kort tid efter startede jeg som praktikant. Abakion er et godt sted at være, fordi der er plads til alle typer mennesker. Jeg er utrolig glad og overvældet over at Abakion nu har givet mig mulighed for at udvikle mig endnu mere i rollen som graduate.

Abakion er en fantastisk virksomhed med en hel speciel kultur, hvor alle hjælper og støtter hinanden – jeg ved at jeg altid har en kollega, som er klar til at hjælpe. Det er en virksomhed med søde kolleger, som er meget fleksible i form af at give sig tid til at hjælpe andre selvom de selv sidder med andre arbejdsopgaver, der er altid fuld forståelse for spørgsmål. Derudover giver Abakion tid og mulighed for at man kan prøve ting af, så man i sidste ende kan finde sin rette hylde. I Abakion er der et virkelig godt fællesskab, og alle tager imod en, derudover er der mere fokus på læring frem for fakturering, hvilket jeg synes er rigtig godt. Som graduate, er du hele tiden holdt i hånd af din ”wingman”, som du ofte evaluerer med, så alle får noget ud af forløbet. Abakion accepterer at man er ny, og derfor er det ok at spørge. Det er fedt at have mulighed for at prøve ens interesser af.

Vigtige karaktertræk for at være en graduate

I rollen som graduate er vigtige karaktertræk at være tålmodig og motiveret. Det tager tid at lære nye ting, og derfor skal man have tålmodig, da der er mange vinkler på et økonomisystem som NAV. I led med dette, skal man have motivation for at lære – har man ingen motivation, så hverken udvikler man sine kompetencer eller lærer yderligere.

Derudover er et vigtigt karaktertræk at man kan samarbejde med andre mennesker, da vi i Abakion hjælper, lærer og sparrer med hinanden, så vi sammen kan udvikle og blive bedre til vores arbejde.

Mød den grønne konsulent

Christina Fausbøll

Cand.Merc.IT i IT-management & Business, CBS
Tidligere fuldtid, nu 33 timer, 1 barn

Christina er Graduate hos Abakion

Mit graduate forløb lærte mig meget, men det vigtigste for mig var, at jeg fandt min rette hylde med product management.”

At arbejde som grøn konsulent i Abakion

Jeg startede i Abakion under det såkaldte Abakion Academy, hvilket jeg startede 1. februar og afsluttede i december , og derefter blev jeg grøn konsulent fra januar. Mit graduate forløb lærte mig meget, men det vigtigste for mig var, at jeg fandt min rette hylde med product management. Her kan jeg benytte mine kompetencer fuldt ud. I takt med et løbende skift fra graduate til grøn konsulent har min rolle været under ændring ved at jeg har fået større ansvarsområder, og jeg har fået lov til at stå på egne ben, hvilket har resulteret i, at min stilling er blevet yderligere specifik, så den passer bedre til mine interesser.

Abakion oplærer konsulenter ved at kaste dem på dybt vand, og derfor får man også hurtigt tildelt ansvar, hvilket man lærer utrolig meget af. At være grøn konsulent i Abakion er en gradvis udvikling, og derfor stiger forventningerne også efterhånden som man har været ansat. Jeg har nu mine egne opgaver, og under graduate-forløbet fulgte jeg min mentor både på arbejdspladsen, og ved kundebesøg. Hvor jeg tidligere var observerende, er jeg nu deltagende på opgaver.

Den største ændring ved skiftet fra graduate til grøn konsulent har været, at jeg står på egne ben, opgaverne er blevet mere komplekse og jeg har fået et større ansvarsområde, hvilket er med til at videreudvikle mine kompetencer.

Derudover er det vigtigt at pointere, at selvom man får tildelt store ansvarsområder, så er Abakion en virksomhed, hvor alle hjælper hinanden. Som grøn konsulent er jeg ikke ny, men jeg er en del af hele virksomheden, hvor jeg har mulighed for at sparre med kollegaer eller spørge min chef til råds, hvilket er rigtig rart. Vi er en virksomhed, der hjælper hinanden uanset, hvor travlt vi har, og som grøn konsulent er man værdsat ligeså meget som alle andre. I rollen er man stadig grøn, og derved er det utrolig vigtigt at have god sparring og opbakning fra sine kollegaer, hvilket vi i Abakion er meget gode til.

Arbejdsopgaver

  • Produktledelse på Dynamic Reports
  • Test af Dynamic Reports
  • Kundedemoer
  • Brugervejledninger
  • Kundesupport og kundeprojekter
  • Koordination med kolleger og kunder

Opgaver, der giver en grøn konsulent ild i øjnene

Det, der giver mig som grøn konsulent ild i øjnene er at være med til at præge et produkts funktionalitet, og herunder dokumentere og teste Dynamic Reports til det virker, så kunden og kollegaer kan få glæde af det jeg laver. Jeg har et meget stort ansvar, hvor jeg får lov til at sætte mit præg i måden, hvorpå opgaven skal løses, hvilket betyder rigtig meget, da det er fedt at kunne løse kundens problemer ud fra egne erfaringer og kompetencer.

En typisk dag i Abakion

I min rolle som grøn konsulent er dagene meget varierede. Mine dage består typisk af at jeg bliver kontaktet af kunder, der enten har problemer eller spørgsmål til produktet og dermed har jeg ansvaret for at få det til at fungere. Dette gør jeg ud fra kundens ønsker, og derefter koordinerer jeg med vores udviklere, så de får det mest optimale produkt. Når udviklerne har gjort deres arbejde, tester jeg den nye udvikling og får det dokumenteret. Det handler for mig om at forstå, hvad det er kunden specifikt sidder og kæmper med for derefter at bruge min viden og erfaring til at optimere og effektivere i deres forretning. Som grøn konsulent handler det altså om at forstå kundens behov for derefter at designe løsninger.

En typisk dag i Abakion som grøn konsulent består derfor af generel kundesupport i form af mails og telefonopkald, jeg laver demoer ud fra de færdigheder jeg har og jeg faciliterer workshops for kunden ved at koordinere denne med mine kollegaer, så kunden får det bedste udbytte. Jeg har aldrig en dag med de samme opgaver i Abakion, hvilket jeg rigtig godt kan lide.

Hvad gør Abakion til et godt sted at være?

Abakion er et godt sted at være, da det ikke er en konkurrencepræget arbejdsplads, men snare en arbejdsplads, hvor vi hjælper og spare med hinanden for at alle har en god dag. Derudover er Abakion en virksomhed, der skaber plads til udvikling blandt deres medarbejdere, eksempelvis hvis jeg ønsker at udvikle mig på flere områder, så giver Abakion plads og prøver at komme efterspørgslen til livs. Det er en behagelig virksomhed at arbejde i, da Abakion også giver deres medarbejdere mulighed for at gå på deltid, hvilket jeg har valgt at gøre. Abakion har en klar work-life balance, hvilket jeg virkelig sætter pris på. Abakion har levet op til alle mine forventninger, fordi vi har fået lov til at prøve mange ting af inden vi fandt vores rette hylde. Vi har fået den støtte, som vi har haft behov for. Vi har alle travlt, men alle er søde, hjælpsomme og alle er villige til at hjælpe undervejs.
Abakion er en virksomhed med fantastiske kollegaer og en hel speciel kultur, hvor alle hjælper hinanden, samt har man som medarbejder medbestemmelse, frihed under ansvar og der er fokus på det hele menneske.

Vigtige karaktertræk for at være en grøn konsulent

I Abakion har vi alle typer, og som grøn konsulent er der plads til både at være introvert og ekstrovert, da det kommer an på den rolle man sidder i. I forbindelse med product management er et vigtigt karaktertræk, at man skal være struktureret og have et godt overblik, da man har mange bolde i luften i løbet af en hverdag, samt skal man have interesse for at teste og dokumentere.

Man skal være omstillingsparat, da man kan være i daglig kontakt med kunder, der har flere forskellige opgaver, der skal løses. Derfor skal man være klar til en hverdag, der er meget varieret, og man skal dermed kunne omstille sig. Derudover er det godt at have empati for andre mennesker, at have evnen til at videreformidle information, at kunne lytte til kunderne om deres behov og arbejde problemløsende, da det er kundens problem, der er i centrum.

Mød udvikleren & integrationsmanden

Bjørn Boeck

HD i IT & Økonomistyring,CBS
Diplomingeniør, ITU
Tidligere 30 timer, nu fuldtid, 4 Børn

Bjørn er udvikler & integrationskonsulent hos Abakion

“Jeg elsker at bygge ting. Man kan sammenligne mig med en håndværker, en teknisk håndværker”

Typiske arbejdsopgaver som udvikler

En af mine typiske arbejdsopgaver, er at integrere forskellige systemer. Det handler ofte om at to vidt forskellige systemer skal kunne fungere sammen.

Et klassisk eksempel på dette kunne være, at jeg har fået en opgave om en webshop der indeholder nogle forskellige varer. Disse varer skal hentes fra Dynamics NAV, og skal derefter vises på webshoppen. Herefter vil ordrerne ryge ind i Dynamics NAV. Dette er et samspil mellem to forskellige systemer.

En anden typisk arbejdsopgave er at fejlsøge på ting der ikke fungerer i systemerne.

Jeg ved at der er en fejl et sted, men jeg ved ikke præcist hvor henne. Man kan se det som nogle forskellige komponenter der udgør en kæde. Man fejlsøger ved at gå igennem denne kæde, og tjekke de forskellige komponenter for at finde frem til fejlen og rette den. Man analyserer selve systemet, og det er af en meget teknisk karakter.

Jeg er en håndværker, en teknisk håndværker. Jeg bygger nogle programmer fra bunden af, som skal bruges i et projekt. Ift. Programmering, arbejder jeg meget med.Net som bruges til at afvikle programmer, som ofte er skrevet i C#. Jeg arbejder også med Visual Studio hvor jeg koder.

Helt konkret, kan man sammenligne mig lidt med en mekaniker. Jeg bygger en bil som skal indeholde de rigtige dele for at kunne fungere. Når bilen er blevet bygget færdig, skal den vedligeholdes og repareres.

Arbejdsopgaver

  • Fejlsøgning i systemer
  • Programmering
  • Integrering af forskellige systemer
  • Facilitator: faglig sparring med kolleger
  • Dialog med forskellige typer af IT-professionelle

Opgaver der giver en udvikler ild i øjnene

Jeg elsker at bygge nye ting fra bunden af. Jeg er en ren og skær “hands-on” mand. Hvis jeg får et projekt hvor jeg selv må bestemme arkitekturen, så er min lykke gjort.

At nørde med troubleshooting står også højt på listen. Jeg elsker at gå i dybden med mit arbejde. Det kan være som at skulle finde en nål i en høstak, når man skal finde en fejl. Men det er spændende, for man ved aldrig hvad man kommer ud for. Dog er det også utroligt vigtigt at få et helikopterblik, for at kunne forstå problemet.

At arbejde som udvikler med NAV-konsulenter & forretningskonsulenter

Jeg er meget pragmatisk anlagt når jeg skal samarbejde med andre. Når vi får at vide, at der er en fejl i et system, så handler det først og fremmest om at få en forståelse for fejlen. Derefter går jeg direkte i gang med at fejlsøge.

Det sjove er, at noget jeg finder helt åbenlyst som udvikler, måske ikke er åbenlyst for en forretningskonsulent. Men det er utroligt spændende at se de forskellige vinkler som andre har til et problem, og endnu mere spændende at man hver især kan lære noget af hinanden. Det er helt fantastisk at vi kan løse noget i fællesskab.

Vigtige karaktertræk for at blive udvikler

Du skal elske konceptet ”hands-on”. Vi er håndværkere og vi bygger ting, og hvis noget slår fejl, så laver vi det om.

Du skal interessere dig for detaljerne. For når vi skal fejlsøge, kigger man hver eneste lille ting igennem. Man skal dermed også besidde en omgang tålmodighed.

Du skal selvfølgelig også have passionen for den tekniske del af arbejdet, for ellers kører man død i det ligesom med alt andet. Du skal også være omstillingsparat og nysgerrig. Den teknologiske udvikling vil altid fortsætte. Det der var The State of the Art for 10 år siden inden for IT, er det ikke i dag.

Mød forretningskonsulenten

Lars Nørrevang

Civilingeniør, DTU
Fuldtid, 2 Børn

Lars er forretningskonsulent hos Abakion

“Som forretningskonsulent har jeg ideen og visionen til løsningen af kundens behov, men det er implementerings-konsulenten og udvikleren, der udvikler og koder. Jeg styrer de store linjer, så kundens oprindelige behov bliver opfyldt.”

At arbejde som forretningskonsulent i Abakion

Mit arbejde handler om at have et godt samspil med kunderne. Kunden har et behov, som vi skal prøve at løse. Mit arbejde ligger i at finde den bedste løsning til kunden, så det giver kunden en nemmere arbejdsdag. Dette indebærer, at jeg er i tæt samarbejde med implementeringskonsulenten og udvikleren, da vi sammen skal udarbejde den bedste løsning.

Som forretningskonsulent har jeg ideen og visionen til løsningen af kundens behov, men det er implementeringskonsulenten og udvikleren, der udvikler og koder. Jeg styrer de store linjer, så kundens oprindelige behov bliver opfyldt. For mig er det vigtigste, at vi laver den bedste løsning, så kunden trygt kan gå hjem fra arbejde, så der på sigt er forbedring i deres system.

Arbejdsopgaver

  • Analyse
  • Sparring, rådgivning og problemløsning
  • Kundekontakt- og dialog
  • Design

En typisk dag i Abakion

En typisk dag i Abakion er kundebestemt. Som forretningskonsulent er jeg i daglig dialog og sparring med kunder, og dermed er det kunderne, der bestemmer dagsordenen. Nogle dage er jeg på kontoret og andre dage ude hos kunderne. Men en typisk dag handler om at snakke med kunderne og lytte efter deres behov, for derefter at finde de rette folk til at løse behovet.

Derudover er jeg med ind over implementeringskonsulenten og udviklerens progression af kundens løsninger. Jeg skal sørge for at kundens oprindelige behov bliver løst og at opgaverne bliver fuldt til dørs.

Opgaver der giver en forretningskonsulent ild i øjnene

Jeg elsker sammenspillet mellem mig og kunden. Det giver mig ild i øjnene, når jeg ser et behov hos kunden, og jeg får løst problemet på en god måde, så det på sigt også er bedre for kunden. Kunderne har ofte problemer med systemerne eller andre svære opgaver, hvor min rolle er at løse disse problemer.

Jeg er ikke ”håndværkeren”, men hvis jeg ud fra min erfaring og ideer kan hjælpe kunden til at få en nemmere arbejdsdag, så er jeg tilfreds. Jeg elsker at gøre kunden glad og bruge kundens ideer til at udforme en løsning ud fra mine egne visioner. Jeg elsker at arbejde efter kundens behov, at arbejde problemløsende og på den måde løfte kunden op.

Hvad gør Abakion til et godt sted at være?

Som arbejdsplads giver Abakion frie rammer og plads til at finde sig selv, hvilket gør, at jeg får mulighed for at bruge mine spidskompetencer og samtidig udvikle mig. Vi arbejder uden specificerede rollebeskrivelser, så vi får frie tøjler til at udfolde vores bedste arbejdsmetoder hver især, og derfor får man både lov til at gøre det, som man er bedst til, og samtidig lærer man af alle sine kolleger.

Arbejdsmiljøet er blødt og dynamisk, og vi er alle med til at forme det. Vi bestræber os på at bygge et stærkt fællesskab samt give plads til alle. Det giver et stort udbytte at være en engageret medarbejder.

Desuden har jeg to små børn, som jeg har mulighed for at se og være sammen med, grundet en fleksibel arbejdsgang. Dette giver min familie og jeg et kæmpe overskud i hverdagen, hvilket jeg er meget taknemlig over, da det bestemt ikke er alle arbejdspladser der praktiserer dette.

Vigtige karaktertræk for at blive forretningskonsulent

Et vigtigt karaktertræk er at tro på sig selv og sine visioner. Kunderne søger tit en løsning efter deres egne oplevelser, men her er det godt at tro på sig selv og tro på at den løsning man har fundet, på sigt, er den rette for kunden.

Derudover er det vigtigt, at man er i stand til at lytte til kunden. Kundekontakten er meget vigtig, og at man får formuleret de rette ting ud til kunden, så alle forstår og er på lige fod med hinanden. Derudover skal man være løsningsorienteret og samarbejdsvillig, grundet det tætte samarbejde med kunder såvel som kolleger.

Mød implementeringskonsulenten

Christian Møller

Produktionsingeniør, DTU
Fuldtid, 1 barn

Christian er implementeringskonsulent hos Abakion

“Jeg sidder helst ude hos kunden for at kunne løse opgaven bedst muligt. Jeg laver ofte opsætningssopgaver, hvor jeg samtidig rådgiver kunden omkring de forskellige løsninger”

Typiske arbejdsopgaver som NAV-konsulent

En typisk arbejdsopgave er en NAV udviklingsopgave, som består i en kundespecifik tilretning eller en rettelse til et Abakion standard produkt (fx vores lagerløsning). Jeg sidder helst ude hos kunden for at løse opgaven bedst mulig, og på den måde kunne kommunikere med kunden. Jeg rådgiver evt. omkring de forskellige løsninger og tilvalg vi har til produktet. Hvis der er noget der mangler i NAV, som kunden gerne vil have, løser jeg dette vha. kode, hvis ellers det giver mening for kunden.

Ud over det, er en af mine arbejdsopgaver også, at koordinere min og mine kollegers tid. Hvis min kunde har brug for hjælp til noget som rækker ud over mine kompetencer, hiver jeg fat i en kollega som hjælper til. Hvis der ellers er brug for det, sidder jeg engang imellem som back-end og koder.

Arbejdsopgaver

  • Udviklingsopgaver
  • Kundekontakt- og dialog
  • Koordinering
  • Back-end
  • Opgradering af systemer

Opgaver der giver en NAV-konsulent ild i øjnene

Jeg elsker at arbejde med opgraderinger af systemer, inden for standardløsninger og ”best practice”. At gå i dybden med et problem, for at finde den bedste løsning er ideel når man er så nysgerrig som mig. Det er en fantastisk følelse at få lavet den helt rigtige løsning til kunden.

For mig handler det om gensidigt respekt og sparring når man arbejder sammen, man får også altid det bedste resultat når man sidder sammen og kigger på problemet. Derudover er jeg altid nysgerrig på den nyeste teknologi.

At arbejde som NAV-konsulent med udviklere og forretningskonsulenter

Min rolle ligger faktisk lidt imellem udvikleren og forretningskonsulentens. Jeg kan både programmere og hjælpe med en opgave omkring salg og indkøb. På den måde kan jeg varetage nogle brede opgaver.

Det sjoveste ved at arbejde sammen med de andre, er nok at vi alligevel har nogle forskellige briller på, hvis man kan sige det sådan. Vi har alle sammen et lidt anderledes syn på tingene, hvilket kun gør det sjovt, da vi på den måde kan dele ideer og forslag. Faglig sparring er utroligt vigtigt at have når man samarbejder.

Vigtige karaktertræk for at blive NAV-konsulent

Du skal være klar på at have mange bolde i luften. Da jeg ofte varetager et bredt spektrum af opgaver, er det vigtigt at kunne følge op på dem alle og bringe dem til dørs. Dog skal man også huske at acceptere at man ikke er supermand, og ikke kan håndtere alt i verden.

Du skal være god til at kommunikere med andre folk, da jeg eksempelvis møder alt fra finansdirektører til lagermænd, derfor skal man altid kunne tilpasse sig andre. Dermed er det også vigtigt at være pligtopfyldende til en vis grad, man har nemlig et ansvar over for sine kolleger men også over for kunden.

Forretningsforståelse er også en god ting at have, det er nemlig vigtigt når man skal kunne forstå kunden på bedst mulig vis. Villigheden til at lære er også vigtig. Man møder nye mennesker hele tiden og teknologien udvikler sig hele tiden. Derfor er det vigtigt at have lysten og drivkraften til at lære nye ting.