NEMT og GODT er sjældent gode venner.

Hvis du bruger Navision C5 i dag, så bliver du sikkert mødt med mange tilbud om at skifte nemt og billigt til en Dynamics 365 Business Central-løsning. Der er ingen grænser for, hvor hurtigt og enkelt, det kan gøres. Marketingfolkene har haft en fest.

… men lad os lige lægge alle IT-branchens kort på bordet.

Du kan sagtens skifte NEMT fra C5 til Business Central, men resultatet bliver ikke altid GODT. Det møder vi desværre alt for mange virksomheder, der har erkendt.

Business Central er et glimrende valg for dig, der bruger Navision C5 i dag. Det er faktisk et oplagt valg. Det er ikke der problemet ligger. Næh, problemet ligger i, at det NEMME migreringsprojekt bliver FOR NEMT.

Lokket af nemhed

Det er da tillokkende, når ERP-leverandører (som os) lover, at det bliver nemt.

Det er heller ikke løgn. Det er nemt.

Det er bare ikke særlig god kvalitet, og det opdager du langt senere. Det er derfor, vi møder så mange virksomheder, der har mislykkede migreringer i bagagen.

Hvorfor siger vi i Abakion så alligevel, at det er NEMT.

Vi mener, at vi adskiller os fra de andre Business Central-leverandører i markedet. Det påstår alle sikkert … men vi griber tingene an på en anden måde end andre.

Lad os lige dykke ned i, hvad udfordringen er, før du får reklametalen om vores egen metode.

Nemme, lave gærder

Hvad er det konkret, der går galt i en NEM migrering? Hvorfor kalder vi det ”dårlig kvalitet”?

Det er overordnet set 4 ting, der som regel mangler:

1) Validering

I en NEM migrering bliver dine data konverteret direkte fra det gamle system til det nye.

Det er en ganske simpel øvelse, og det lyder jo glimrende.

Problemet er, at systemer som Dynamics 365 Business Central har meget mere forretningslogik, som validerer datainput, end Navision C5 har.

Du kan fx godt have to ens bilagsnumre i Navision C5. Det kan du ikke i Business Central. Det er blot et enkelt eksempel.

Det betyder, at der i din Business Central-løsning vil ligge data, som ikke kunne indtastes på normal vis. De ville fejle i valideringen.

På overfladen ser alt godt ud, for dine (gamle) data ligger jo i den nye løsning. Men når data ikke er validerede, så opstår der situationer, hvor din Business Central-løsning ikke kan genkende data. Så får du fejlmeldinger og tal der ikke passer.

Det er simpelthen ikke værd at hoppe over det gærde, selv om det er lavt.

2) Oprydning

Et migreringsprojekt er en god anledning til at rydde op. Gamle data og opsætninger, som du ikke bruger mere, bør ikke komme med over i den nye løsning.

Der er altid meget mere data-skrald, end man umiddelbart tror.

Hvis du ikke har ”mappet” data fra det gamle system til strukturerne og opsætningerne i det nye system – så ender du med endnu mere data-skrald i det nye system.

Det gør ikke kun ondt på din ordenssans. Det ødelægger datakvaliteten. Dine data er simpelthen mindre valide i det nye system, hvis du ikke har mappet data og ryddet pænt op.

Det lyder måske som noget, man kan leve med, men det er ofte mangel på oprydning, der får virksomheder til helt at skrotte deres gamle system og starte forfra.

Data-skrald ødelægger din forandringsparathed og fremtidssikring.

3) Historiske data

Som regel er historiske data ikke inkluderet i en NEM migrering. Og hvis de er – så er spørgsmålet, om det er i et format, hvor de kan anvendes til det, du forventer.

Som regel har du ikke lyst til at få samtlige historiske poster med over i den nye løsning. Det er ikke optimalt. Men du kan sikkert heller ikke undvære historiske poster helt.

Det optimale er at få lov til at udvælge, hvilke områder du tager historiske poster med fra – og hvor mange års historik du vil have med.

Som regel er den NEMME migrering helt uden historiske data, og spørgsmålet er, om det er et problem for dig.

4) Funktioner

Du ved ikke hvilke krav du skal stille til den nye løsning. Hvordan skulle du vide det, for du har jo aldrig arbejdet med den.

Du gør klar til at gå i drift, og alt virker okay, men pludselig mangler der en plukkeliste eller en valutakode på en posttype eller noget helt andet.

Djævlen er i detaljen her.

Når du skifter til et større system, så forventer du sikkert, at det kan mere, men alligevel bliver mange kunder overraskede. Det er bare så ærgerligt, og så er det pludselig hverken NEMT eller billigt mere.

Hvad gør Abakion konkret anderledes?

Så er det nu, at reklametalen for vores egen metode kommer. Du kan nå at stikke af nu.

Vi gider ikke den type projekter, hvor det er NEMT og billigt i starten, og så skal du betale ekstra, hver gang du opdager noget, vi fra begyndelsen godt vidste, at du ville komme til at mangle.

Det lyder som salgsgas – det ved vi godt – men det har faktisk i årevis præget den måde, vi har grebet migreringsprojekter an.

Der er 3 ting, vi gør anderledes end andre:

1) Migreringsværktøjer

Vi har bygget vores egne migreringsværktøjer. Det har taget flere år, og vi har brugt dem på mange projekter, udbygget og finpudset dem gennem årene. Nu er de så gode, at vi tør blære os med dem.

Der er en masse manuelt arbejde i at mappe data, og det sætter vores værktøjer i system.

Vi kan også tage et område ad gangen. Normalt vil alt afhænge af den afsluttende go-live-kørsel på den sidste dag før idriftsætningen, og alles stress-niveau er på max, og når noget i kørslen fejler, så skal det hele køre forfra igen.

Vores værktøjer tager det bid for bid. Når vi kommer til den sidste dag, så er det kun nogle få åbne poster, der er med i go-live-kørslen. Alle andre data er valideret i dagene før, så der er ingen stress ved idriftsætningen.

Og data valideres i den nye løsning. Det er som nævnt meget vigtigt, at det er valide data, du får ind i den nye løsning. Det sørger vores værktøjer for.

2) Best practice opsætning

Vi har opbygget en skabelon for opsætningen af hele Dynamics 365 Business Central. Det er en ”best practice”-pakke, der omfatter alt muligt lige fra en standardkontoplan til opsætning af 150 kartoteker på tværs af hele løsningen.

Det bringer os naturligvis nemt i gang, fordi vi undgår en masse manuelt arbejde.

Men det skaber faktisk også forandringsparathed for dig.

Normalt vil du kun betale for opsætning af de funktionsområder, som du har behov for nu. Hvis du en dag skal tage et nyt modul i brug, så skal der udføres et stykke arbejde først. Det koster penge.

Vores standardopsætning omfatter det hele fra begyndelsen.

“Man kan da bare bruge RapidStart”, lyder en indvending. (RapidStart er Microsofts standardopsætning).

”Ja”, siger vi og smiler lidt, for vi ved, at RapidStart kun dækker en brøkdel af, hvad vores værktøj gør. RapidStart kan fx kun flytte data mellem ens tabeller, og det stopper hurtigt festen.

Men det bør du se med dine egne øjne, før du tager vores ord for det.

3) Standard-apps

Man kan ikke alt det i standard-Business Central, som man gerne vil. Det gælder naturligvis, uanset hvilken løsning du vælger.

Vi har set så mange Business Central-projekter, så vi ved godt, hvor skoen trykker. Det er altid de samme ting, mindre danske virksomheder savner i standardløsningen, og derfor har vi samlet nogle tillægsmoduler, som tilføjer præcis den funktionalitet.

I dag kalder man det ”apps”. Det lyder åbenbart mere moderne end tillægsmoduler.

Vi inkluderer disse apps i vores løsninger, og vi forpligter os til at vedligeholde og videreudvikle dem i takt med Microsofts standardløsning.

Så skal du ikke kæmpe med (og betale for) at opgradere specialudvikling.

Vi er i det hele taget ikke stor fan af små-tilretninger til enkeltkunder.

Hvis nogen har behov for noget nyt, så bygger vi det helst ikke kun til den kunde. Vi bygger det hellere ind i vores apps, så vi kan bruge det på alle efterfølgende projekter.

Det har vi gjort i årevis. Så i dag kan vi rigtig meget.

Er det stadig NEMT?

Vi indrømmer gerne, at vores NEMME løsning kan lyde lidt mere omfattende, end hvad du finder hos andre leverandører.

I hvert fald ved første indtryk.

Vi vil også gerne have det til at lyde NEMT, men vi vil også gerne fortælle dig, at vores metode indeholder langt mere end andre NEMME løsninger.

Vores koncept hedder ”Unbox”, og det bringer dig igennem alle disse ting på halvanden arbejdsuge.

Vi har struktureret og tilrettelagt alle opgaver, så vi kan eksekvere det på halvanden uge. Og det er vel at mærke med mapping og validering af data med vores migreringsværktøjer, med best practice-opsætning og med vores ekstra apps.

Det inkluderer træning i at gennemføre dine processer i det nye system, og vores abonnement indeholder fri og ubegrænset support for alle dine medarbejdere, når I er i drift.

Så det er faktisk en ret omfangsrig ydelse, vi prøver at gøre så NEM som muligt, uden at gå på kompromis med kvaliteten. Så bær over med os, hvis det kommer til at lyde lidt komplekst.

Vi ved nemlig godt, at NEMT og GODT sjældent går hånd i hånd.

» Nu kan du fortsætte med at læse om vores projektform for at migrere din Navision C5 til Dynamics 365 Business Central.

Viden om Business Central - Sæson 1
Nyhederne i Dynamics 365 - April 2019
Af Kenneth Kryger Gram

Nyhederne i Dynamics 365 - April 2019

Microsoft er kommet godt i gang med deres halvårlige opdateringer af Microsoft Dynamics 365.

Dejlig brugeroplevelse med oktober 2018-version
Af Abakion

Dejlig brugeroplevelse med oktober 2018-version

Med Microsofts frigivelse i oktober 2018 overgår Dynamics NAV til at hedde Dynamics 365 Business Central

En dag på Dynamics Konferencen
Af Abakion

En dag på Dynamics Konferencen

Solen bryder gennem glastaget fire etager længere oppe, og 170 deltagere myldrer ind i til Dynamics Konferencen.

Det er (ikke altid) nemt at udskifte C5 med Business Central
Af Sune Lohse

Det er (ikke altid) nemt at udskifte C5 med Business Central

Du kan sagtens skifte NEMT fra C5 til NAV, men resultatet bliver ikke altid GODT.

Forandringsledelse af ERP-projekter
Af Abakion

Forandringsledelse af ERP-projekter

Menneskelig adfærd kan dræbe selv de bedst planlagte ERP-projekter. Læs hvordan du bruger forandringsledelse.

Microsoft Dynamics NAV 2018 og fremtiden
Af Kenneth Kryger Gram

Microsoft Dynamics NAV 2018 og fremtiden

Læs hvordan du kan forholde dig, hvis du har en Dynamics NAV i dag.

Viden om Business Central - Sæson 2
De 3 love der får ERP som Cloud til at give gevinst
Af Sune Lohse

De 3 love, der får ERP som Cloud til at give gevinst

Det er værd at forstå præcis hvor gevinsterne ved en cloud-løsning ligger. Det handler om at forstå de to ord: Standardløsning og Cloud.

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat
Af Kenneth Kryger Gram

Få Business Central på dit NAV-abonnement med 60% rabat

De gamle NAV-opgraderings-aftaler stiger i pris – og samtidig er der 60% rabat på Business Central.

Opskriften på succesfulde ERP-projekter
41:57
Af Abakion

Opskriften på succesfulde ERP-projekter

Vores erfaringer viser, at de succesfulde projekter er en blanding af standardløsninger og specialudvikling. Se optagelse af webinaret nu.

Tag på rundtur i Business Central
19:02
Af Sune Lohse

Tag på rundtur i Business Central

Her får du et indtryk af, hvordan Business Central fungerer. Sune giver dig en 10 minutters rundtur i løsningen.

Sådan styrer du International Moms i Business Central
19:37
Af Lene Graa Jennum

Sådan styrer du International Moms i Business Central

I dag skal både dit Ecommerce og ERP understøtte de nye momsregler. Men i Business Central støder du på udfordringer.

4 genveje til ERP i 2021
Af Sune Lohse

4 genveje til ERP i 2021

Traditionelt er ERP dyrt, men der er 4 genveje, du kan skyde, når du ser på en Microsoft ERP-løsning.

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central
Af Kenneth Kryger Gram

Bestem selv hvad Microsoft udvikler i din Business Central

Få indflydelse på Business Central og Microsofts andre Dynamics-produkter.

Abakions Chief Strategy Officer Sune Lohse
Af Sune Lohse

Den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021

Sune Lohse forklarer den nøgne sandhed om Business Central som Cloud anno 2021.

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020
7:32
Af Kenneth Kryger Gram

5 vigtige nyheder i Business Central i oktober 2020

Kenneth Kryger Gram fortæller her om de 5 vigtigste nyheder i oktober 2020-udgaven af Dynamics 365 Business Central.

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?
3:14
Af Sune Lohse

Hvorfor kræver on-premise direktørens godkendelse?

Abakion har besluttet, at det kræver direktørens godkendelse at sælge en løsning, som ikke er i skyen. Men hvordan kan det være?

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler
Af Abakion

Sådan hjælper Business Central med de nye EU-momsregler

Er det gået din næse forbi, hvordan du sikrer dig at overholde de nye EU-momsregler med din Business Central? Læs ekspertens 3 råd her.