Sådan tilretter vi din Business Central

I Dynamics 365 Business Central skal tilretninger udføres ved at udvikle Customer Extensions. Så kan du få nye versioner uden et stort opgraderingsprojekt.

Sådan tilretter vi din Dynamics 365 Business Central

Skyen ændrer på metoden for tilretninger

Microsofts nye udgave af Dynamics NAV hedder Dynamics 365 Business Central, og den er primært en Cloud-løsning. Det vil sige, at den er Software-as-a-Service (SaaS).

Hvorfor begynder vi med at fortælle det, når denne side handler om, hvordan vi kan tilrette din ERP-løsning. Det skyldes, at Microsoft strategi med at flytte alt i skyen har ændret den metode, som leverandører som Abakion skal bruge for at tilrette løsningen.

Fordi Business Central er en Cloud SaaS-løsning – så er løsningens kode fælles for alle kunder. Alle kører på den samme løsning.

Og Microsoft ruller jævnligt nye versioner ud, som alle kunder automatisk får.

Som udgangspunkt fjerner det muligheden for at foretage ændringer i koden, men Microsoft ved udmærket godt, at mange kunder har behov for at tilrette løsningen til specielle behov, så det har de givet mulighed for – på en rigtig smart måde.

I NAV rettede vi direkte i koden

Vi er nødt til at begynde med en historietime.

I Navision- og Dynamics NAV-tiden foretog vi tilretninger af løsningen på en ganske simpel måde. Vi rettede direkte i koden.

Hvis koden lød “ABCDE“, og kunden havde brug for K i stedet for C, så rettede vi bare koden til “ABKDE“. Det var simpelt, men det gav også en udfordring.

Når Microsoft udgav en ny version, hvor de havde ændret koden til “ABCDEF“, så kunne vi ikke bare indlæse den nye version hos kunderne. Vi var naturligvis nødt til at overføre den samme rettelse manuelt, så der i dette eksempel endte med at stå “ABKDEF“, og så skulle vi teste, at K‘et ikke gav en konflikt med de nye funktionaliteter i den nye version. Det var omfattende arbejde, og det har givet opgraderingsprojekter et fortjent ry som værende tunge og dyre.

I Business Central lægger vi kode i forlængelse af standardløsningen

Nu ruller vi tiden frem til i dag og ser på Business Central i skyen.

Vi kan ikke længere foretage rettelsen direkte i koden. “ABCDE” er låst.

Vi kan i stedet skrive en ekstra kode, som vi lægger i forlængelse af Microsofts kode. Der skriver vi: “Efter B, udfør K i stedet for C.

Denne type tilføjelse kalder man en “Extension”. Den kræver, at Microsoft har givet mulighed for at tilføje ekstra kode på det punkt – og det kalder man for et “Event”. Det vil sige, at når programmet når til B, så har Microsoft placeret et event, som kontrollerer om der findes ekstra kode i en Extension, som skal afvikles her.

Derfor er vi som udviklere afhængige af, at Microsoft har placeret events de steder, hvor vi har brug for at tilføje kode. I praksis er det dog sjældent noget problem.

Når Microsoft ruller den nye version “ABCDEF” ud, så er der intet problem, for vores tilføjelse fungerer stadig. Det er klart, at hvis Microsoft ændrer drastisk i koden og fx fjerner C’et, så vil vores Extention fejle. Derfor er der altid behov for at teste Extentions, når der kommer nye versioner – men opgaven er gevaldigt meget nemmere end et gammeldags opgraderingsprojekt.

Serviceydelser hos Abakion

Customer Consultant
Din faste kontaktperson, som du altid kan kontakte direkte, og så ved du, at din henvendelse bliver grebet.

Konsulentassistance
Alle de ydelser, der hjælper dig til at kunne mere – fra det gode råd til udvikling eller tilpasning.

Support
Din adgang til at kontakte vores supportkonsulenter via telefon eller email, når der opstår en udfordring.

Gå til Support-siden
Hvis du har behov for support lige nu, så spring direkte til support-siden.

Læs også om Projektmodellen
Læs om vores projektmodel, som styrer dig gennem workshops, implementering og intern forandring – og sikrer at du når dine forretningsmæssige mål.

Stil et spørgsmål
Kontakt os og stil os et spørgsmål her
eller ring til os på 70 23 23 16

Du kan sagtens få dine egne tilretninger

En Extension kan sagtens udvikles til en enkelt kunde. Så kalder man det en “Customer Extension”, og den er installeret udelukkende på din udgave af Business Central.

Men vi kan også udgive Extensions på Microsofts markedsplads, som hedder AppSource. Så kan alle kunder på Business Central vælge at installere den samme Extension. Så kalder man det en App.

Abakion har adskillige af vores løsninger på AppSource, og vi har mange flere på vej.

Vi vil gerne standardisere løsningerne mest muligt, og midlet til det mål er at udgive tillægsløsninger på AppSource.

Vi kombinerer Apps og tilretninger

Når vi møder en ny kunde, så kortlægger vi kundens behov. Så prøver vi at dække flest mulige af kundens behov med Apps – både vores egne Apps og andre leverandørers Apps.

De tilbageværende behov dækker vi ved at udvikle en Customer Extension. Det er traditionelt udviklingsarbejde – lige som vi altid har gjort i Dynamics NAV – det er bare organiseret på en anden måde, så du får nemmere ved at opgradere til nye versioner i fremtiden.

Skal du undgå tilretninger?

Foretager vi altid udvikling på vores kundeprojekter? Ikke altid.
Bør du undgå tilretninger? Nej, ikke hvis de giver forretningsmæssig mening for dig.

Vi prøver at dække mest muligt med Apps, for der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hver gang. Men vi foretager udvikling i Customer Extensions på rigtig mange projekter.

Vælg mellem 3 projektmetoder

Når du kigger på projektmetoder hos Abakion, så vil du se, at du har 3 valgmuligheder: Den skræddersyede løsning, den skabelonbaserede løsning og gør-det-selv-løsningen.

De to sidste valgmuligheder har navnene Unbox og Abakion Go. Det er færdigpakkede projektmetoder, som kan bringe dig i drift udelukkende med standardløsningen og Apps. Når du læser om Unbox og Abakion Go, så står der ikke særlig meget om udvikling, tilpasning og Customer Extensions. Men det betyder ikke, at det ikke kan lade sig gøre.

Der er mange, der benytter Unbox eller Abakion Go til at rykke hurtigt på alle de områder, der er standardiseret. Og så kan de bagefter bruge energien på de områder, hvor de er helt specielle og unikke – som kræver speciel udvikling i en Customer Extension.

Standardisering og specialudvikling udelukker ikke hinanden.

Standardiserede projektmetoder, best practice og standard-apps er en god måde at klare rugbrødsarbejdet på, så du kan fokusere på specielle tilretninger og udvikling.

Det er sådan vi gør

Det er sådan, vi griber udvikling an i Business Central.

Hvis du har lyst til at læse mere om Abakions Projektmodel for hvordan vi kortlægger dine behov og tilrettelægger projektet, så finder du en masse information om projektmodellen her.